اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

غرضی: هاشمی و روحانی لیبرال دموکرات هستند /حمدی‌نژاد به خودش ظلم کرد



 اخبار سیاسی,خبرهای  سیاسی,محمد  غرضی

تمام کسانی که پایگاه اجتماعی دارند و با انقلاب موافق هستند حتی به صورت ظاهری باید در دایره حاکمیت نگه داشته شوند.

محمد غرضی وزیر سابق پست و تلگراف و تلفن با اشاره به حاشیه‌هایی که بعد از سخنرانی هاشمی رفسنجانی در سالروز ورود امام به کشور ایجاد شد گفت: من آقای هاشمی را از سال 42 می‌شناسم و بر این باور هستم که او کشور و انقلاب را برای خود می‌داند.

وزیر سابق نفت در مصاحبه با  عصر ایران خاطر نشان کرد: هاشمی همیشه جریان اجتماعی را بر جریان سیاسی ترجیح می‌دهد. او فعالیت‌های خود را بر اساس موج اجتماعی انجام می‌دهد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی افزود: وقتی انقلاب شد، او حزب درست کرد و زمانی که فیتیله حزب پایین آمد، حزب جمهوری اسلامی را رها کرد. جنگ پیش آمد مسئولیت جنگ را به عهده گرفت. صلح اتفاق افتاد، طرفدار صلح شد. وقتی کشور رئیس جمهور می‌خواست، آقای هاشمی وسط کار است و دو دوره ریاست قوه مجریه را به عهده می‌گیرد.

وی ادامه داد: وقتی دید مردم پشت سر خاتمی هستند در انتخابات 76 از او حمایت کرد. رد سال 84 به میدان رقابت آمد اما وقتی موفق نشد تبدیل به منتقد شماره یک دولت شد. در سال 92 هم وقتی رد صلاحیت شد به صورت تمام قد در حمایت از روحانی وارد صحنه انتخابات شد.

غرضی افزود: دولت روحانی و رای مردم حاصل تلاش‌های هاشمی است. اصلا رای به روحانی به هاشمی بود. تمام اعضای کابینه دولت یازدهم از نظر فکری نزدیک به هاشمی هستند.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم خاطر نشان کرد: روحانی تربیت شده هاشمی است. وقتی او طلبه جوانی بود که از انقلاب دفاع می‌کرد، جذب هاشمی شد و همیشه با او همراه بود چه زمان جنگ و چه زمان بعد از آن.

استاندار سابق خوزستان تصریح کرد: هاشمی و روحانی در اداره کشور لیبرال دموکرات هستند.

وی گفت: در جامعه ایران دو بخش منزوی شده داریم. اول کسانی که به دلیل برخی نامهربانی‌ها به بی بی سی و رسانه‌های خارجی پناه می‌برند و دیگر با انقلاب نیستند و دسته دوم کسانی هستند که انقلاب را دوست دارند و به جای پناه بردن به خارجی‌ها جذب هاشمی می‌شوند. هاشمی رفسنجانی مرجع کسانی است که از حکومت فاصله گرفته‌اند.

عضو سابق شورای شهر تهران افزود: هاشمی همیشه این هنر را داشته است که کسانی را که مورد بی مهری نظام قرار گرفته‌اند را مورد مهر خود قرار دهد.

وزیر سابق پست و تلگراف و تلفن با اشاره به اینکه هاشمی را نمی شود از کشور بیرون کرد گفت: هاشمی همیشه در نظام تعریف شده است و هیچ کس نمی‌تواند بگوید که او ضد انقلاب است و در راستای اهداف دشمن گام بر می‌دارد.

وی خاطر نشان کرد: از کسانی که غیر منصفانه او را می‌زنند باید پرسید که چگونه رهبرانقلاب از میان 80 میلیون ایرانی را برای مدت طولانی برای پست حساس ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام انتخاب می‌کنند؟

غرضی ادامه داد: کسانی که انرژی سیاسی جامعه را صرف اهداف گروهی و حزبی خود می‌کنند خیر نمی‌بینند. این اختلاف‌ها به صلاح کشور و مردم نیست.

وزیر سابق نفت در مورد جایگاه سید حسن خمینی در فضای سیاسی کشور گفت: او جوانی است وابسته به یک خانواده بزرگ در ایران که از سوی بخشی از حاکمیت تحویل گرفته نمی‌شود. در این میان اینکه یک عده بخواهند او را جذب کنند و با توجه به شرایط اصلا عجیب نیست.

نماینده سابق مجلس ادامه داد: تمام کسانی که پایگاه اجتماعی دارند و با انقلاب موافق هستند حتی به صورت ظاهری باید در دایره حاکمیت نگه داشته شوند.

وی در مورد شباهت‌های سید حسن به امام خمینی نیز گفت: سید حسن از نظر ظاهر شبیه به امام است اما امام خمینی برای رسیدن به جایگاه والایی که داشت، رنج‌های بسیاری دید و سختی‌های فراوانی کشید و به نظر بنده کمتر کسی می‌تواند به جایگاه او برسد.

غرضی در ادامه در مورد احمدی‌نژاد و دوران ریاست جمهوری او گفت: احمدی نژاد در جوانی به قدرت رسید و وقتی در قدرت بود دوستان و طرفداران خود را از دست داد. بدترین ضربه‌ای که زد نه به کشور و انقلاب بلکه به خودش بود.


 اخبار سیاسی  -  عصر ایران


ویدیو مرتبط :
دولت لیبرال دموکرات(1)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

زیباکلام: هاشمی برای رد صلاحیت شدن نذر کرده بود!/حمدی نژاد فقط وقت خودش را تلف می کند



ردصلاحیت هاشمی,انتخابات ریاست جمهوری

صادق زیباکلام: هاشمی برای رد صلاحیت شدن نذر کرده بود!

صادق زیباکلام ضمن بیان پیش بینی خود از واکنش هاشمی رفسنجانی به نتیجه اعلام شده از سوی شورای نگهبان گفت: آقای هاشمی هیچ واکنشی نشان نخواهند داد و از امروز به دنبال ادای نذر خود می روند. ایشان حقیقتا نذر کرده بودند که از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت نشوند؛ این را من براساس اخبار موثق می گویم.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران معتقد است آیت الله هاشمی رفسنجانی از هیچ کاندیدایی حمایت نخواهد کرد.

به گزارش خبرآنلاین، صادق زیباکلام ضمن بیان پیش بینی خود از واکنش هاشمی رفسنجانی به نتیجه اعلام شده از سوی شورای نگهبان گفت: آقای هاشمی هیچ واکنشی نشان نخواهند داد و از امروز به دنبال ادای نذر خود می روند. ایشان حقیقتا نذر کرده بودند که از سوی شورای نگهبان تایید صلاحیت نشوند؛ این را من براساس اخبار موثق می گویم.

هاشمی از ابتدا هم قصد شرکت و ثبت نام در انتخابات را نداشت

وی افزود: هاشمی از ابتدا هم قصد شرکت و ثبت نام در انتخابات را نداشت. از سوی دیگر نمی توانست وضع مملکت و نظام را به این شکل فعلی ببیند، نظامی که عمری برای آن زحمت کشیده بود را رها کند بنابراین بین دو رویکرد متناقض بودند از یک سو نسبت به کشور و مردم احساس دین و تکلیف می کردند از سوی دیگر مطمئن بودند که با شرایط فعلی راه دشواری را پیش رو دارند در نهایت هم دیدیم که از بین این دو رویکرد به وجدان شان پاسخ دادند جلو آمدند تا وضع کشور را سامان ببخشند حال اینکه رد صلاحیت شدند به نظر من این چیزی است که خودشان هم می خواستند چون به تکلیف و دین شان عمل کردند و نذر کرده بودند که رد شوند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید براینکه آیت الله هاشمی چاره ای جز آمدن نداشت، در خصوص اینکه آیا رد صلاحیت هزینه ای سنگین در سابقه سیاسی ایشان محسوب نمی شود، گفت: این را باید از کسانی که ایشان را رد صلاحیت کردند پرسید. آنچه ما می دانیم این است که ایشان چاره ای جز آمدن نداشتند و وضع به گونه ای می دیدند که تنها چاره را در حضور خود می دانستند.

وی در خصوص احتمال صدور حکم حکومتی برای تایید صلاحیت هاشمی نیز اظهار کرد: حکم جکومتی صادر نمی شود اما اگر صادر شود هم ایشان به هیچ وجه از آن تمکین نمی کند.

زیباکلام در پاسخ به این سوال که رییس مجمع تشخیص از کدامیک از کاندیداهای حاضر حمایت خواهند کرد، گفت: معتقدم ایشان سکوت خواهند کرد و از هیچ کاندیدایی حمایت نمی کنند.

پیش بینی آرایش نامزدهای اصولگرا

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در تحلیل خود از آرایش سیاسی اصولگرایان نیز تصریح کرد: آقایان سعید جلیلی و علی اکبر ولایتی آرایش سیاسی جریان اصولگرا را تشکیل خواهند دارد و رهبران اصولگرا در نهایت بر روی یکی از این گزینه ها به اجماع می رسند.

انتخابات دو قطبی نیست

وی با بیان اینکه در انتخابات پیش رو قطب بندی جریانات سیاسی را شاهد نخواهیم بود، ادامه داد: دیگر چهره های اصولگرا مانند آقای حدادعادل و قالیباف و غرضی هیچ شانسی در این انتخابات ندارند و هیچ گروهی از اصولگرایان نیز به سمت آنها متمایل نخواهند شد. هرچند هنوز تصمیم نهایی رهبران این جریان اعلام نشده است ولی تصور می کنم ظرف چند روز آینده در نهایت از بین جلیلی و ولایتی به یک کاندیدا برسند و با همان کاندیدا هم وارد شوند و مردم هم به همان رای دهند.

زیباکلام همچنین با اشاره به احراز صلاحیت نشدن کاندیدای دولت از سوی شورای نگهبان و واکنش احمدی نژاد مبنی بر پیگیری این موضوع از سوی رهبرانقلاب، گفت: آقای احمدی نژاد فقط وقت خودش را تلف می کند و به هیچ نتیجه ای نخواهد رسید. دولت بنا نیست در این انتخابات حضور داشته باشد و هیچ حکم حکومتی هم به نفع کاندیدای دولت صادر نخواهد شد.

حسن روحانی و محمدرضا عارف در شرایط سختی قرار دارند

زیباکلام با اشاره به اسامی احراز صلاحیت شدگان ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، اظهار داشت: دو حق وجود دارد، اول حق شورای نگهبان که باید نامزدها را انتخاب و به منِ صادق زیباکلام بگوید تو می‌توانی به این افراد رای بدهی و نمی توانی به افراد دیگر رای بدهی. حق دوم برای خود صادق زیباکلام است که می تواند از بین اسامی اعلام شده به کسی رای بدهد یا ندهد.

وی با اشاره به احراز صلاحیت نشدن آقای هاشمی و باقی ماندن حسن روحانی و عارف در صحنه انتخابات از میان چهره های اصلاح طلب، گفت: حسن روحانی و محمدرضا عارف در شرایط سختی قرار دارند، اگر بگویند در انتخابات شرکت نمی کنند و انصراف دهند دچار مشکلات زیادی در عرصه اجتماعی و سیاسی می شوند و اگر بگویند حضور دارند با این حقیقت تلخ روبرو می شوند که کسی به آنها رای نمی دهد.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران ادامه داد: حتی اگر آقایان هاشمی و خاتمی از اصلاح طلبان بخواهند که رای خود را به سبد این دو چهره بریزند دردی دوا نمی شود چرا که با حذف آقای هاشمی از انتخابات تکلیف اصلاح طلبان عملا روشن شد و کاندیداهای حاضر تاثیری در وضعیت اصلاح طلبان ایجاد نخواهند کرد./خبرآنلاین