اخبار
2 دقیقه پیش | عکس: استهلال ماه مبارک رمضانهمزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ... |
2 دقیقه پیش | تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریموزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که میتواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام میشود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ... |
عکس هایی از همسر «معمار کشف حجاب»
با وجود اینکه مصطفی کمال آتاتورک را مروج کشف حجاب در منطقه تلقی می کنند وی به خلاف رضا شاه که گفته می شود طرح کشف حجاب و دیگر پروژه های مدرنیستی را از وی وام گرفته است، همسرش را با حجاب کامل در ملأ عام حاضر می کرد.
پایگاه خبری پیشینه: با وجود اینکه مصطفی کمال آتاتورک را مروج کشف حجاب در منطقه تلقی می کنند وی به خلاف رضا شاه که گفته می شود طرح کشف حجاب و دیگر پروژه های مدرنیستی را از وی وام گرفته است، همسرش را با حجاب کامل در ملأ عام حاضر می کرد.
راهی که آتاتورک به اشتباه آغاز کرده بود تا نژاد ترک را با عجله از نردبان تجدد بالا بکشد، رضا شاه نیز در پیش گرفت، اما با بررسی آنچه در ایران و ترکیه تجدد زده روی داد، می توان گفت آتاتورک الگوی ناقص و ناجوری از تجدد اروپایی را اجرا کرد، اما بدتر از آن الگوبرداری ناقص تر رضا شاه از شیوه آتاتورکی تجدد گرایی بود که بر ناسازگاری وبی تناسبی آن با وضعیت اجتماعی ایران می افزود.
نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که آتاتورک حجاب را در ترکیه قدغن کرد اما با این حال بر خلاف رضا شاه به تعقیب وحشیانه زنان با حجاب دست نزد. در ترکیه قانون بی حجابی بیشتر در آنکارا و استانبول که بخشی از ساکنانش غیر مسلمان و اروپایی بودند، اجرا شد.
اما رضاخان این سیاست ناشیانه را در قم ومشهد نیز به زور اجرا کردکه با عکس العمل های شدید مردم وعلما روبرو شد. (علی بیگدلی، تجدد به رسم آتاتورکی ورضاخانی، ماهنامه زمانه، سال هفتم، شماره ۷۵-۷۶، آذر –دی ۱۳۸۷، ص ۲۳)
با توجه به تصاویر زیر به نظر می رسد نگاه کمال مصطفی آتاتورک به مسئله زنان با رضا خان که گفته می شود وامدار کشف حجاب در ترکیه بود بسیار متفاوت است.
در این تصاویر آتاتورک متعمدا همسر خود را در تمام مراسم رسمی با حجاب کامل به همراه می آورد و تصاویری وجود دارد که در آن ها آتاتورک ایستاده و لطیفه خانم نشسته است، این در حالی است که به نظر نمی رسد بتوان چنین تصاویری را از رضا خان یافت.
با توجه به این تصاویر به نظر می رسد آتاتورک در کنار قضیه کشف حجاب به مسائل حقوق زنان نیز توجه داشت، هرچند کشف حجاب نیز دست کم در دوره نخست استقرار ترکیه جدید اجباری و همراه با خشونت اعمال نشد.
تصاویر آتاتورک در کنار همسرش بیشتر می توانند چیزی مانند احترام وی به حقوق زنان را نشان دهند، این در حالی است که رضا خان به هیچ وجه به این وجه توجهی نداشت و به نظر می رسد مبتنی بر گونه ای حس حقارت به طوری خشونت بار قصد پیاده کردن طرح کشف حجاب را داشت.
اشرف پهلوی در خاطرات خود به خوبی چهره خانوادگی پدر را نشان میدهد. رضاشاه در امور خانوادگی اجازه نمیداد در مورد خانواده اش سخن گویند و خود نیز در این باب سخن نمیگفت، او حتی یک بار از پوشیدن لباس آستین کوتاه توسط دخترش بر سر نهار امتناع میکند. این امر در مورد ازدواج دو دخترش آشکارتر میشود.
وقتی رضاشاه شوهرانی تحمیلی برای دخترانش در نظر میگیرد بیگمان اولیات حقوق زنان را درباره دخترانش نادیده میگیرد. از همین روست که میتوان گفت اقدامات رضاشاه، نه از دغدغه او نسبت به حقوق مردم و یا بهبودی وضع مردم از اعتقاد او به مفاهیم و ارزشهای تمدن غرب، بلکه از یک حالت روانشناختی در نزد او و بیشتر روشنفکران آن عصر برآمده اند، یا دست کم قرائتهای رایج آن دوره از مدرنیزم یعنی فاشیسم و نازیسم تأثیر بسیاری بر نظرگاه وی داشتهاند.
یکی دیگر از وجوه جالب قضیه لطیفه خانم این است که دولت لائیک ترکیه در سال های بعد سعی نمود تا محجبه بودن لطیفه خانم در ملأ عام را نادیده بگیرد و بیشتر برخی تصاویر بی حجاب او که به نظر می رسد در خانه و یا در جمع های خصوصی گرفته شده است را به عنوان تصاویری از لطیفه خانم منتشر سازد. گاهی نیز تلاش کرده اند تا برخی تصاویر لطیفه خانم را که با حجاب کامل در کنار آتاتورک ایستاده حذف کنند.
همچنین گاهی برخی زنان بی حجاب حاضر در کنار آتاتورک را به جای لطیفه خانم جا زدند از جمله دختر خوانده وی، عفت اینان، که به نظر می رسد به جای همسرش که محجبه بود گاهی از وی به عنوان یک چهره تبلیغاتی بی حجاب بهره می برد.
تصاویر لطیفه خانم به همراه آتاتورک در مراسم رسمی، گاهی به نظر می رسد لطیفه خانم حتی جلوتر از آتاتورک و در متن تصاویر و اتقاقات قرار دارد، این امر را می توان به خوبی با رضا شاه مقایسه کرد:
راهی که آتاتورک به اشتباه آغاز کرده بود تا نژاد ترک را با عجله از نردبان تجدد بالا بکشد، رضا شاه نیز در پیش گرفت، اما با بررسی آنچه در ایران و ترکیه تجدد زده روی داد، می توان گفت آتاتورک الگوی ناقص و ناجوری از تجدد اروپایی را اجرا کرد، اما بدتر از آن الگوبرداری ناقص تر رضا شاه از شیوه آتاتورکی تجدد گرایی بود که بر ناسازگاری وبی تناسبی آن با وضعیت اجتماعی ایران می افزود.
نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که آتاتورک حجاب را در ترکیه قدغن کرد اما با این حال بر خلاف رضا شاه به تعقیب وحشیانه زنان با حجاب دست نزد. در ترکیه قانون بی حجابی بیشتر در آنکارا و استانبول که بخشی از ساکنانش غیر مسلمان و اروپایی بودند، اجرا شد.
اما رضاخان این سیاست ناشیانه را در قم ومشهد نیز به زور اجرا کردکه با عکس العمل های شدید مردم وعلما روبرو شد. (علی بیگدلی، تجدد به رسم آتاتورکی ورضاخانی، ماهنامه زمانه، سال هفتم، شماره ۷۵-۷۶، آذر –دی ۱۳۸۷، ص ۲۳)
با توجه به تصاویر زیر به نظر می رسد نگاه کمال مصطفی آتاتورک به مسئله زنان با رضا خان که گفته می شود وامدار کشف حجاب در ترکیه بود بسیار متفاوت است.
در این تصاویر آتاتورک متعمدا همسر خود را در تمام مراسم رسمی با حجاب کامل به همراه می آورد و تصاویری وجود دارد که در آن ها آتاتورک ایستاده و لطیفه خانم نشسته است، این در حالی است که به نظر نمی رسد بتوان چنین تصاویری را از رضا خان یافت.
با توجه به این تصاویر به نظر می رسد آتاتورک در کنار قضیه کشف حجاب به مسائل حقوق زنان نیز توجه داشت، هرچند کشف حجاب نیز دست کم در دوره نخست استقرار ترکیه جدید اجباری و همراه با خشونت اعمال نشد.
تصاویر آتاتورک در کنار همسرش بیشتر می توانند چیزی مانند احترام وی به حقوق زنان را نشان دهند، این در حالی است که رضا خان به هیچ وجه به این وجه توجهی نداشت و به نظر می رسد مبتنی بر گونه ای حس حقارت به طوری خشونت بار قصد پیاده کردن طرح کشف حجاب را داشت.
اشرف پهلوی در خاطرات خود به خوبی چهره خانوادگی پدر را نشان میدهد. رضاشاه در امور خانوادگی اجازه نمیداد در مورد خانواده اش سخن گویند و خود نیز در این باب سخن نمیگفت، او حتی یک بار از پوشیدن لباس آستین کوتاه توسط دخترش بر سر نهار امتناع میکند. این امر در مورد ازدواج دو دخترش آشکارتر میشود.
وقتی رضاشاه شوهرانی تحمیلی برای دخترانش در نظر میگیرد بیگمان اولیات حقوق زنان را درباره دخترانش نادیده میگیرد. از همین روست که میتوان گفت اقدامات رضاشاه، نه از دغدغه او نسبت به حقوق مردم و یا بهبودی وضع مردم از اعتقاد او به مفاهیم و ارزشهای تمدن غرب، بلکه از یک حالت روانشناختی در نزد او و بیشتر روشنفکران آن عصر برآمده اند، یا دست کم قرائتهای رایج آن دوره از مدرنیزم یعنی فاشیسم و نازیسم تأثیر بسیاری بر نظرگاه وی داشتهاند.
یکی دیگر از وجوه جالب قضیه لطیفه خانم این است که دولت لائیک ترکیه در سال های بعد سعی نمود تا محجبه بودن لطیفه خانم در ملأ عام را نادیده بگیرد و بیشتر برخی تصاویر بی حجاب او که به نظر می رسد در خانه و یا در جمع های خصوصی گرفته شده است را به عنوان تصاویری از لطیفه خانم منتشر سازد. گاهی نیز تلاش کرده اند تا برخی تصاویر لطیفه خانم را که با حجاب کامل در کنار آتاتورک ایستاده حذف کنند.
همچنین گاهی برخی زنان بی حجاب حاضر در کنار آتاتورک را به جای لطیفه خانم جا زدند از جمله دختر خوانده وی، عفت اینان، که به نظر می رسد به جای همسرش که محجبه بود گاهی از وی به عنوان یک چهره تبلیغاتی بی حجاب بهره می برد.
تصاویر لطیفه خانم به همراه آتاتورک در مراسم رسمی، گاهی به نظر می رسد لطیفه خانم حتی جلوتر از آتاتورک و در متن تصاویر و اتقاقات قرار دارد، این امر را می توان به خوبی با رضا شاه مقایسه کرد:
ویدیو مرتبط :
کشف مقبره رکسانا همسر اسکندر
خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :
عکس: همسر محجبه معمار کشف حجاب
گرچه کمال آتاتورک در تاریخ به کشف حجاب و ترویج پوشش اروپایی شناخته میشود اما همسر خود او چندان پایبند به سیاست های وی نبود و با حجاب در انظار ظاهر میشد.
فرادید: گرچه کمال آتاتورک در تاریخ به کشف حجاب و ترویج پوشش اروپایی شناخته میشود اما همسر خود او چندان پایبند به سیاست های وی نبود و با حجاب در انظار ظاهر میشد.
مصطفی کمال پاشا معروف به آتاتورک در سال 1923 ترکیهٔ مدرن را بنیانگذاشت و خود تا زمان مرگش در سال 1938 به عنوان رئیسجمهور بر مسند قدرت بود.
آتاتورک که در طول دوران زمامداری خود سخت سیاستهای مدرنیزاسیون از جمله جدا کردن دین از سیاست، قانونی کردن حق رأی زنان و تغییر خط عربی به خط لاتین را دنبال میکرد خیلی زود با اعتراض روحانیون مواجه شد. در این میان سیاست کشف حجاب و ترویج پوشش اروپایی در میان ترکها بیش از هرچیز به نارضایتی روحانیون افزود؛ سیاستی که رضاشاه پهلوی، پادشاه وقت ایران نیز به پیروی از او دنبال کرد.
نکته جالب توجه اما آن است که با وجود وضع سیاست کشف حجاب همسر خود آتاتورک "لطیفه هانم" چندان پایبند به آن نبود و در کنار آتاتورک با حجاب در انظار ظاهر میشد.
عکس هایی که از سالهای زمامداری آتاتورک موجود است همگی همسر او را در ملاعام با حجاب نشان میدهند؛ گرچه در سالهای بعد عکس هایی بدون حجاب از او منتشر شد اما برخی معتقد اند این عکس ها مربوط به آلبوم شخصی او بوده و از سوی دولت لائیک ترکیه برای نادیده گرفتن حجاب لطیفه هانم منتشر شده است.
گفته میشود آتاتورک حجاب را در ترکیه قدغن کرد اما بر خلاف رضاشاه به تعقیب وحشیانه زنان با حجاب دست نزد و قانون کشف حجاب را بیشتر در آنکارا و استانبول که بخشی از ساکنانش غیر مسلمان و اروپایی بودند به مرحله اجرا گذاشت. عکس زیر یکی از اسنادی است که آتاتورک را در کنار همسر محجبهاش نشان میدهد. این عکس مربوط به سال 1932 یعنی 6 سال قبل از مرگ آتاتورک است.
مصطفی کمال پاشا معروف به آتاتورک در سال 1923 ترکیهٔ مدرن را بنیانگذاشت و خود تا زمان مرگش در سال 1938 به عنوان رئیسجمهور بر مسند قدرت بود.
آتاتورک که در طول دوران زمامداری خود سخت سیاستهای مدرنیزاسیون از جمله جدا کردن دین از سیاست، قانونی کردن حق رأی زنان و تغییر خط عربی به خط لاتین را دنبال میکرد خیلی زود با اعتراض روحانیون مواجه شد. در این میان سیاست کشف حجاب و ترویج پوشش اروپایی در میان ترکها بیش از هرچیز به نارضایتی روحانیون افزود؛ سیاستی که رضاشاه پهلوی، پادشاه وقت ایران نیز به پیروی از او دنبال کرد.
نکته جالب توجه اما آن است که با وجود وضع سیاست کشف حجاب همسر خود آتاتورک "لطیفه هانم" چندان پایبند به آن نبود و در کنار آتاتورک با حجاب در انظار ظاهر میشد.
عکس هایی که از سالهای زمامداری آتاتورک موجود است همگی همسر او را در ملاعام با حجاب نشان میدهند؛ گرچه در سالهای بعد عکس هایی بدون حجاب از او منتشر شد اما برخی معتقد اند این عکس ها مربوط به آلبوم شخصی او بوده و از سوی دولت لائیک ترکیه برای نادیده گرفتن حجاب لطیفه هانم منتشر شده است.
گفته میشود آتاتورک حجاب را در ترکیه قدغن کرد اما بر خلاف رضاشاه به تعقیب وحشیانه زنان با حجاب دست نزد و قانون کشف حجاب را بیشتر در آنکارا و استانبول که بخشی از ساکنانش غیر مسلمان و اروپایی بودند به مرحله اجرا گذاشت. عکس زیر یکی از اسنادی است که آتاتورک را در کنار همسر محجبهاش نشان میدهد. این عکس مربوط به سال 1932 یعنی 6 سال قبل از مرگ آتاتورک است.