اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عواقب بسته شدن تنگه هرمز توسط ایران


عمان وامارات تنها کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که علاوه بر داشتن ساحل در خلیج فارس، در دریای عمان نیز ساحل دارند. با انتقال نفت کویت به عمان، می توان از این طریق نفت کویت را از طریق بنادر عمان در دریای عمان به بازارهای جهانی صادر کرد. عمان وامارات تنها کشورهای حوزه خلیج فارس هستند که علاوه بر داشتن ساحل در خلیج فارس، در دریای عمان نیز ساحل دارند. با انتقال نفت کویت به عمان، می توان از این طریق نفت کویت را از طریق بنادر عمان در دریای عمان به بازارهای جهانی صادر کرد.

 یک مقام ارشد در شرکت ملی نفت کویت گفته است که مقامات این کشور در حال بررسی راه حل هایی برای جایگزینی تنگه هرمز در زمینه صادرات نفت خام هستند.

به نقل از سایت خبری المباشر کویت، این مقام مسئول با اشاره به تهدیدات مستمر مقامات ایرانی درباره بستن تنگه هرمز گفت: در حال بررسی راه های جایگزینی برای انتقال نفت کویت به بازارهای جهانی بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز هستیم.

این مقام ارشد افزود: در صورت بسته شدن تنگه هرمز ، بهای نفت به شدت افزایش می یابد و به قیمتی خیالی خواهد رسید.

هم اکنون حدود 40 درصد از انتقال نفت جهان از طریق تنگه هرمز صورت می گیرد.

این مقام کویتی اضافه کرد: هم اکنون سه راه حل برای انتقال نفت کویت بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز اندیشیده شده است. نخستین راه حل، انتقال نفت کویت به عمان از طریق خط لوله است.

عمان و امارات تنها کشورهای حوزه جنوب خلیج فارس هستند که علاوه بر داشتن ساحل در خلیج فارس، در دریای عمان نیز ساحل دارند. با انتقال نفت کویت به عمان، می توان از این طریق نفت کویت را از طریق بنادر عمان در دریای عمان به بازارهای جهانی صادر کرد.

راه دوم نیز انتقال نفت کویت به بندر "ینبع" عربستان سعودی است که از این طریق می توان آن را به دریای سرخ منتقل کرد.
راه سوم هم انتقال نفت کویت به بندر "خورفکان" امارات با استفاده از خودروهای ویژه حمل نفت است تا از آنجا به وسیله خط لوله به عمان منتقل شوند.

این مقام ارشد شرکت نفت کویت تاکید کرده است که آمریکایی ها و اروپایی ها اجازه نخواهند داد تنگه هرمز بسته شود چرا که با افزایش قیمت نفت، به صورت مستقیم، این کشورها تحت تاثیر قرار می گیرند. تنگه هرمز شریان اصلی انتقال نفت در جهان به شمار می رود.

پیش از این نیز رسانه های کویت اعلام کرده بودند این کشور در حال ساخت انبارهای نفت خام در کره جنوبی و دیگر مناطق جنوب شرق آسیاست تا در صورت بسته شدن تنگه هرمز، مشتریان نفت کویت از طریق این انبارها، نفت خام مورد نیاز خود را تامین کنند.

کویت حدود دو و نیم میلیون در روز نفت خام تولید می کند.
امارات هم در اندیشه صادرات نفت خام بدون نیاز به عبور از تنگه هرمز در حال احداث خط لوله ای برای انتقال نفت خام میان دو کرانه تنگه هرمز تا بارگیری نفت خام امارات توسط نفتکش ها در یکی از بنادر امارات در ساحل دریای عمان صورت بگیرد.

منبع: عصر ایران


ویدیو مرتبط :
سی ان ان: ایران می تواند تنگه هرمز را ببندد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نماینده مردم بهشهر: تحریم نفتی ایران به بسته شدن تنگه هرمز می‌انجامد



 

نماینده مردم بهشهر: تحریم نفتی ایران به بسته شدن تنگه هرمز می‌انجامد

 

 

جام جم آنلاین: نماینده بهشهر در مجلس گفت: اگر غربی ها و آمریكایی ها دست از شیطنت برندارند و بخواهند نفت ما را تحریم كنند ملت ایران اجازه نخواهد داد قطره ای نفت از تنگه هرمز عبور كند و نظام استكباری به خوبی می داند كه توان این كار را داریم.

 

به گزارش روز چهارشنبه خبرنگار جام جم آنلاین، احمد علی مقیمی امروز در نطق میان دستور خود با اشاره به موضوع فتنه  و حماسه 9 دی گفت: انقلاب اسلامی از بدو شروع تاكنون شاهد آزمون های مختلف الهی بوده است از قیام 1342 گرفته تا اوج گیری انقلاب اسلامی در سال 57 از توطئه های مختلف تا جنگ تحمیلی، تهاجم فرهنگی تا اصلاحات و فتنه سال 88، این روند همچنان ادامه دارد.

" یادمان نرفته است كه فتنه سال 88 به بهانه تقلب در انتخابات اصل و موجودیت نظام اسلامی را هدف گرفته بود به طوری كه باراك اوباما رییس جمهور آمریكا حمایت علنی خود را اعلام نمود و سفارت خانه های غربی و منابع مالی آنان در اختیار آشوبگران قرار گرفت."

وی افزود: در كنار عوامل خارجی باید به عاملی به نام خواص بی بصیرت و ساكتین نیز در این فتنه اشاره كرد. آنان كه با مواضع دو پهلوی خود در شعله ور شدن این فتنه دخیل بودند.

"‌ سایت ها و شبكه های ماهواره ای و همه كسانی كه دیروز پشت سر صدام قرار گرفته بودند آن روز پشتیبانی فتنه سبز را به عهده گرفتند با تمام پیامدها و خسارت هایی كه فتنه 88 برای نظام داشت اما بركات و دستاوردش بیش از خسارتش بوده است و آن بصیرتی بود كه اقشار مختلف مردم به دست آوردند و ماهیت استكبار و جریان فتنه را حتی در غبار آلود بودن فضا تشخیص دادند و نتیجه اش حماسه 9 دی بود كه ده ها میلیون ایرانی برای دفاع از ولایت نظام و كشورشان در سراسر ایران به خیابان آمدند و چشم فتنه را كور كردند."

عضو فراكسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینكه 9 دی پیوند جریان فتنه با نظام سلطه را به تصویر كشید و ماهیت فتنه را تغییر داد، افزود: 9 دی روز همدلی، اعتماد، همبستگی و هم افزایی دلسوزان انقلاب و هم صدایی با سكان دار انقلاب و كارآمدی ولایت فقیه را به نمایش گذاشت.

" 9 دی در حقیقت بهار انقلاب و باور شدن نهال بصیرت و ایمان و نماد تولی و تبری بود."

مقیمی اضافه كرد: حماسه 9 دی بزرگترین معروف، عزت دینی و پاسخ به ندای «هل من ناصر ینصرنی» ولایت بود كه در غیرت عاشورایی ملت ایران باردیگر نمایان گردید.

وی با اشاره به اهمیت انتخابات مجلس نهم، گفت: آمریكایی ها و نظام سلطه و همه شركت های سهامی ضد انقلاب خارج و در داخل در حال طراحی توطئه ای جدید علیه انتخابات هستند.

" ما در انتخابات آینده غیر از اینكه برای نظام و كشور كار می كنیم باید برای موج بیداری اسلام در منطقه هم كار كنیم.مجلس آینده در موقعیت دهه چهارم انقلاب، دهه پیشرفت و عدالت قرار گرفته است باید به آن توجه جدی نمود."

عضو شورای مركزی جمعیت ایثارگران با بیان اینكه تمام امیدهای منطقه به ام القرای جهان اسلام یعنی ایران می باشد هم باید هدایت كند و هم تبیین الگو، افزود: اگر مجلس اصلاحات روی كار بیاید در منطقه اثر گذار خواهد بود و امیدهای منطقه از بین خواهد رفت. مجلس ششم یادمان نرود در خانه ملت علیه ملت تحصن نمودند.

توماس مشاور امنیت ملی آمریكا می گوید:«هیچ اولویتی بالاتر و با اهمیت تر به اینكه ایران تبدیل به یك الگو در منطقه شود، وجود ندارد».

مقیمی با بیان اینكه قیام وال استریت در حقیقت پشت پا به نظام سرمایه داری زده است تاكید كرد:‌اگر در مجلس نهم كسانی وارد شوند كه با این قیام همراه نباشند مشكل ایجاد می نمایند.

وی گفت:‌ اگر در مجلس نهم گروه سازش كار وارد شوند مژده ای برای آمریكایی ها است.باید توجه داشت به هم ریختن حوزه روانی جبهه مدافعان انقلاب از مهمترین اهداف دشمن است هر چه به انتخابات نزدیك تر می شویم حساس تر می شود و فضاسازی علیه جمهوری اسلامی بیشتر می گردد..../جام جم آنلاین