اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عناوین مهمترین اخبار جهان/شکست مذاکرات مسکو



عناوین مهمترین اخبار جهان

خلاصه مهمترین اخبار جهان از شب گذشته تا کنون به نقل از خبرگزاری های مختلف به شرح زیر است.

 

آفریقا

- "البغدادی المحمودی" آخرین نخست وزیر رژیم سابق لیبی، اعدام خود را در صورت انتقال به لیبی  حتمی دانست.

- "مصطفی عبدالجلیل" رئیس شورای انتقالی لیبی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری در مصر ثبات این کشور را مساوی ثبات دیگر کشورهای عربی دانست.

- در درگیری های قبیله ای در مرز میان مالی و بورکینا فاسو 25 نفر کشته شدند.

- سودان با از سرگیری مذاکرات با سودان جنوبی در هفته آینده موافقت کرد.

 

خاورمیانه

- "مصطفی الشمالی" وزیر دارایی کویت استعفا کرد.

- "برهان غلیون" رئیس مستعفی آنچه شورای انتقالی سوریه خوانده می شود از دودستگی های فراوان در این شورا خبر داد.

-  وزارت فرهنگ دولت منتخب فلسطین فیلم ساخته شده درباره محمود المبحوح از رهبران ترور شده حماس را تلاشی از جانب رژیم صهیونیستی برای  تخریب وجهه المبحوح دانست.

- عبدالله دوم شاه اردن از نزدیک رزمایش موسوم به شیر آماده که با حضور نوزده کشور برگزار می شود را مشاهده کرد.

 

آسیا

- فرزند "بی نظیر بوتو" نخست وزیر سابق پاکستان پروز مشرف رئیس جمهور سابق این کشور را متهم به دخالت در ترور مادرش کرد.

آمریکا

- "هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا صدور حکم علیه پزشک پاکستانی به اتهام همکاری با سیا را غیرعادلانه خواند.

- "ناوی بیلاری" کمیساریای عالی حقوق بشر برای دو سال دیگر در سمتش باقی ماند.

 

اروپا

- منابع وابسته به وزارت امور خارجه فرانسه در ادامه سیاستهای خصمانه خود علیه جمهوری اسلامی ایران درباره شکست مذاکرات مسکو هشدار داد./عصرایران


ویدیو مرتبط :
مهمترین عناوین خبری آذربایجان

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

موضوعی که مذاکرات امروز مسکو را با شکست قطعی مواجه می کند!



موضوعی که مذاکرات امروز مسکو را با شکست قطعی مواجه می کند!

بی توجهی نمایندگان گروه 1+5 به تفاهمات مذاکرات قبلی مخصوصا بیانیه بغداد باعث می شود نشست امروز از پیش شکست خورده تلقی شود.از این حیث تمرکز بر بیانیه بغداد بسیار با اهمیت است.

به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به مسکو امروز صبح مذاکرات هسته ای با حضور نمایندگان 1+5  و نماینده مقام معظم رهبری در مسائل هسته ای ایران برگزار می شود. رفتار اعضای 1+5  تضمین کننده ادامه مذاکرات و یا شکست و درجا زدن بر مسائل  و گفت وگو های قبلی است.

اعضای گروه 1+5 برای حضور در مذاکرات نه برنامه مدون و روشنی دارند و نه اختیارات کافی برای تصمیم گیری در جلسه را دارا می باشند. از اینرو پیشنهادات اصلی مذاکرات توسط طرف ایرانی طرح و مدیریت می شود. بر این اساس یکی از مطالبات جدی ایران پافشاری بر آن چیزی است که به عنوان توافق در جلسات گذشته اعضا پذیرفته شده است.

از جمله این موارد پذیرفتن اصل غنی سازی در چارچوب ان پی تی است که تکلیف تحریم های ایران را نیز مشخص می کند. اعضای گروه1+5  تا پیش از نشست استانبول هیچ حقی برای ایران در این رابطه قائل نبودند. اما از نشست استانبول به این طرف موضع اعضای گروه تعدیل شد و نهایتا در پایان نشست بغداد بیانیه ای از سوی اعضا منتشر شد که بر مبنای آن اصل غنی سازی فارغ از درصد آن پذیرفته شده است.

با این حال طی چند روز گذشته رسانه های غربی خط خبری جدیدی درپیش گرفتند و اخباری را دال بر مقاومت اعضای گروه 1+5  بر مواضع سابق خود منتشر کردند و اینطورنوشتند که نشست مسکو صرفا به بحت درباره توقف غنی سازی 20 درصد متمرکز خواهد شد.

آنچه از اخبار و شواهد نیز پیدا است طرف غربی امروز با همین دستور کار وارد جلسه می شود. اما این در حالی است که تیم مذاکره کننده ایران پذیرفتن اصل غنی سازی از سوی طرف مقابل را به عنوان کف خواسته های خود می بیند و حاضر نیست کمترین عقب نشینی در این رابطه داشته باشد.

براین اساس فراموشی اعضای 1+5 و بی توجهی به دستاورد حداقلی نشست بغداد باعث می شود مذاکرات مسکو از پیش شکست خورده تلقی شود./مهر