اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عمان پول نفت ایران را زنده می‌کند؟



 تحریم‌های اقتصادی ایران ,صادرات کالاهای غیرنفتی

عمان پول نفت ایران را زنده می‌کند؟

یک روزنامه هندی مدعی شد ایران و عمان به طور محرمانه توافق کرده‌اند که کشورهای خریدار نفت ایران بدهی خود به ایران را از طریق این کشور پرداخت کنند.

ایسنا به نقل از روزنامه ایندین اکسپرس نوشت: ایران پس از توافق محرمانه با عمان امیدوار است که بتواند برخی از تحریم‌های اقتصادی خود را دور بزند و در این راستا به عمان اجازه داده طلب‌های نفتی را از خریداران از جمله هند جمع‌آوری کند.
 
براساس این پیمان که "یادداشت تفاهم همکاریهای مالی" نام دارد و در ماه ژوئیه به امضا رسیده، عمان همچنین می‌تواند از این پول برای صادرات کالاهای غیرنفتی و اقلام کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی به ایران استفاده کند.
 
براساس این یادداشت تفاهم درآمدهای نفتی ایران که در بانک‌های خارجی مسدود شده از طریق عمان جمع‌آوری و به حساب‌های بانکی تعیین شده و مورد توافق دو طرف در عمان واریز خواهد شد.
 
عمان موافقت کرده که انتقال ایمن این پول‌ها را به حساب‌های تعیین شده در بانک‌های دارای صلاحیت تضمین کرده و اطمینان دهد که این پول‌ها تحت تاثیر تحریم‌ها، انسداد یا مصادره توسط مقامات قضایی، اجرایی و یا هر مسئله‌ دیگری از سوی گروه‌های ثالث قرار نمی‌گیرد.
 
این توافق پس از آن مشخص شد که عمان ماه گذشته از دهلی خواست که مکانیسم انتقال طلب‌های نفتی ایران را تغییر داده و این پول را از طریق عمان پرداخت کند.
 
عمان اعلام کرد که هند می تواند این مکانیسم را با انتقال 100 میلیون دلار آغاز کند تا عملکرد این سیستم را ارزیابی کند.
 
اگرچه این یادداشت تفاهم در 20 ژوئیه بین علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه سابق ایران و سالم بن ناصر السماعیلی رییس مرکز ارتقای سرمایه‌گذاری و توسعه صادرات عمان به امضا رسیده اما ارتباطات بین عمان و هند در 24 سپتامبر نشان می‌دهد که این موافقت از دولت جدید ایران که در ماه اوت میزبان سلطان قابوس پادشاه عمان بود نیز برخوردار است.
 
منابع آگاه گفتند، السماعیلی به دهلی اطمینان داده که عمان تضمین می کند که این انتقال پول تحریم‌های آمریکا را نقض نمی‌کند و برای اثبات آن نامه وزارت خزانه داری آمریکا در تاریخ 25 ژوئیه را ارائه داده که در آن آمده است درآمدهای نفتی ایران در بانک‌های خارجی می تواند برای صادرات مواد غذایی و دارو به ایران مورد استفاده قرار گیرد. /ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
فیلم | طلسم 14 ساله ایران مقابل عمان نشکست | عمان 1-1 ا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعلام آمادگی عمان برای جایگزینی صادرات نفت ایران به سریلانکا



 

 

 

سریلانکا , نفت , ایران

 

عمان برای جایگزینی نفت صادراتی ایران به سریلانکا، اعلام آمادگی کرد.

به نقل از رویترز، مقامات سریلانکا گفتند که مسئولان کشور عمان اطمینان داده اند در صورت قطع صادرات نفت ایران به سریلانکا به دلیل تحریم های آمریکا، عمان این کمبود نفت را جبران خواهد کرد.

محمد بن حمد الرمحی وزیر نفت عمان دیروز جمعه در دومین روز سفر به سریلانکا با "سوسیل پریماگایانثا" وزیر صنایع پالایشگاهی این کشور دیدار و درباره انتقال نفت به این کشور مذاکره کرده است.

یک مقام مسئول در سریلانکا هم گفته است: این دو وزیر با جزئیات درباره این موضوع صحبت کردند که در صورت قطع ناگهانی صادرات نفت ایران به سریلانکا و بروز بحران در این زمینه، عمان چگونه می تواند به سریلانکا کمک کند.

عمان روزانه حدود 700 هزار بشکه نفت خام تولید می کند و عضو اوپک (سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام) نیست.

آمریکا بانک مرکزی ایران را به عنوان مهمترین کانال انتقال پول نفت ایران، تحریم کرده است.

سریلانکا از جمله مشتریان خرد نفت ایران است.  پالایشگاه سابوجاسکاندا سریلانکا روزانه 50 هزار بشکه نفت خام ایران را به فرآورده های نفتی تبدیل می کند. این پالایشگاه علاوه بر نفت ایران، از نفت خام سبک عربی از عربستان سعودی نیز تغذیه می کند.

مقامات مسئول در بخش نفت سریلانکا گفته اند شرکت دولتی سایلون پترولیون، سالانه تنها یک محموله نفت خام سبک عربی از عربستان سعودی می خرد که هم اکنون مذاکرات را برای افزایش واردات از عربستان سعودی ، آغاز کرده است.

ایران روزانه حدود سه و نیم میلیون بشکه نفت خام تولید و حدود دو میلیون و 200 هزار بشکه از آن را صادر می کند.../عصرایران