اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عمان به ایران و غرب هشدار داد



عمان,روابط ایران عمان,سلطان قابوس

 

خاورمیانه - وزیر امور خارجه این کشور نسبت به بروز تنش نظامی میان دو طرف هشدار داد عمان که درست از منظر جغرافیایی مقابل ایران در تنگه هرمز قرار گرفته نسبت به آغاز نبردی نظامی میان تهران و غرب خبر داد. این کشور عربی کوچک با اعلام این خبر تاکید کرد که هنوز فرصت هایی برای مذاکره میان دو کشور وجود دارد.

خبرآنلاین : به گزارش رویتزر، ایران بارها و بارها در پاسخ به نگرانی های غرب که این کشور را به تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای متهم می کنند ، بر صلح آمیز بودن برنامه خود تاکید کرده است. با اینهمه اروپایی ها در قالب اتحادیه اروپا و امریکایی ها نیز تحریم های گسترده ای را در تمامی بخش ها بر تهران تحمیل کرده اند.

 

یوسف بن علوی بن عبدالله وزیر امور خارجه خاندان سلطنتی عمان در تازه ترین اظهار نظر خود در این خصوص گفت:بازگشت به مسیر میانه روی به نفع هر دو طرف درگیر در بحث است. در این بازه زمانی احتمال درگیری نظامی میان دو طرف بیش از هر زمان دیگری است.

عمان تاکنون بارها و بارها در موارد مختلف نقش میانجی را میان ایران و غرب بازی کرده است. سال گذشته میلادی بود که پادشاهی عمان سلطان قابوس بن سعید مقدمات آزادی دو کوهنورد امریکایی را که به اتهام جاسوسی بازداشت شده بودند و انتقال آنها به امریکا فراهم کرد. وی در ماجرای آزادی دو مددکار فرانسوی که توسط قبایل یمنی بازداشت شده بودند نیز دست داشت.

در چند ماه اخیر فضای رسانه ای در خصوص حمله به ایران هر روز ابعاد تازه تری یافته است.تل آویو نشین ها ادعا می کنند که بدون حمایت امریکا هم به آنچه که حمله پیشگیرانه به ایران می نامند، روی خواهند آورد. مذاکرات در خصوص برنامه هسته ای ایران در یک سال گذشته با فراز و فرودهای بسیاری همراه بوده و در غالب موارد تحلیل گران از بن بست در این روند خبر داده اند. با اینهمه ایران هفته گذشته آمادگی خود برای آغاز دور جدید مذاکرات را رسما اعلام کرد.

 

ماه گذشته میلادی با بالاگرفتن جدال ها در خصوص برنامه هسته ای ایران و احتمال حمله، تهران تهدید به بستن تنگه هرمز کرد. یک پنجم از نفت بازار این طلای سیاه از هرمز می گذرد. این تهدید شفاهی ایران منجر به آشوب قیمت در بازار نفت شد.

زمانی که از عبدالله در خصوص احتمال حمله نظامی به ایران سوال شد، در پاسخ گفت: هنوز زمان باقی است اما فرصت باقی مانده چندان طولانی نیست. باید از فرصت ها استفاده کرد تا هر دو طرف در مسیری میانه به گفتگو بنشینند.

این مقام عرب نسبت به از کنترل خارج شدن عکس العمل های غرب در قبال ایران نیز هشدار داده و خواهان نگاه واقع بینانه به این ماجرا شد. این مقام در ادامه سخنانش تاکید کرد که عمان در این سالها همواره نقش بسزایی در تامین امنیت تنگه هرمز داشته است. روزانه به طور متوسط ۱۴ تانکر نفت از تنگه هرمز رد می شود.

 

سلطان قابوس که در یک کودتا در سال ۱۹۷۰ پدر را از مسند قدرت پایین کشید، سیاست دوستی با غرب و تعامل با همسایگان را در پیش گرفته است. در ۱۹۷۱، عمان به سازمان ملل و اتحادیه عرب پیوست. عبدالله در این خصوص گفت: از آنجا که ما رابطه بسیار خوبی با ایران و غرب داریم، گمان می کنیم که فرصتی طلایی برای دو طرف بوجود آمده است./جهان نیوز


ویدیو مرتبط :
فیلم | طلسم 14 ساله ایران مقابل عمان نشکست | عمان 1-1 ا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

هشدار به غرب درباره پیامد فاجعه‌بار حمله احتمالی اسرائیل علیه ایران





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اردوغان در گفتگو با سی.ان.ان:

هشدار به غرب درباره پیامد فاجعه‌بار حمله احتمالی اسرائیل علیه ایران

نخست وزیر ترکیه در گفتگو با یک شبکه آمریکایی با هشدار درباره پیامدهای فاجعه بار ماجراجویی احتمالی رژیم صهیونیستی علیه ایران بر صلح آمیز بودن فعالیتهای هسته ای کشورمان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، "رجب طیب اردوغان" در گفتگوی تلویزیونی با شبکه سی ان ان که امروز منتشر شده، اظهار داشت : حمله اسرائیل علیه ایران عملی نمی شود. چون  احتمالات در این باره تو خالی است و دلیلی برای وقوع آن وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه هر گونه حمله به ایران، عواقب فاجعه باری برای خاورمیانه دارد، افزود: معتقدم ایران توانمندی های فعلی خود را در موضوع هسته ای در راستای دستیابی به تسلیحات اتمی قرار نداده است.

به گزارش القبس ، نخست وزیر ترکیه با اشاره به تلاشهای ترکیه و برزیل در سال 2010 برای حل اختلافات ایران و کشورهای غربی در موضوع هسته ای ایران، افزود: اگر این تلاشها با موفقیت همراه می شد، ایران به تولید اورانیوم غنی شده برای استفاده در نیروگاههای هسته ای اش، روی نمی آورد و همه نیازهای خود را در این زمینه از غرب تامین می کرد.

اردوغان همچنین با اشاره به زرادخانه هسته ای رژیم صهیونیستی، آن را تهدیدی برای ثبات کل منطقه ارزیابی کرد./مهر