اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علیخانی:اصولگراها بسشان است، اما عاقلتر از لاریجانی دارند؟



ناطق کاندیدا شود، بخشی از اصلاح طلبان سراغ او می روند / اصولگراها بسشان است، اما عاقلتر از لاریجانی دارند؟/ احمدی نژاد سرنوشت خوبی نخواهد داشت/ به سردار کوثری می گفتم «خوش خیم مجلس»

ادم می آید هنوز انتخابات هیئت رییسه برگزار نشده بود ، من با اقای حداد شوخی کردم ، گفتم : آقای حداد اینجا هستی ( کاندید ریاست مجلس) یا اونجا هستی ( انتخابات ریاست جمهوری ) ، ایشان فرمودند : هر دو ! خوب اولی که توفیق حاصل نشد ، آرزوی توفیق برای دومی دارم.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

حجت الاسلام والمسلمین قدرت الله علیخانی، که از حامیان ناطق نوری در انتخابات ریاست جمهوری 76 بوده، خود را یک سیاست‌مدار اصلاح‌طلب می داند که هم «ارادتمند» ناطق نوری است و هم علاقمند به سید محمد خاتمی. او که از نمایندگان مجلس در دوره‌های ششم تا هشتم بوده‌، از جمله مبارزین در دوران پیش از انقلاب بوده و در این راه متحمل زندان نیز شده‌است.

وی در ادواری که در مجلس حضور داشته، همواره به عنوان نماینده ای با خطابه های تند و آتشین مشهوربوده است . او در گفت و گوی مشروحش با «انتخاب»، با اشاره به اظهارات بادامچیان که اصلاح طلبان را «مرده» خوانده است، می گوید: من یک سوال دوستانه دارم از ایشان ، واقعاً جریان آقای بادامچیان از نظر پایگاه مردمی در چه شرایطی است؟  جریان سیاسی ایشان چه گلی به سر این مردم زده ؟ البته اخیراً آقای دکتر بادامچیان شده رییس ستاد . بقول معروف ، قدیم می گفتند : کسی را در ده راه نمی دادند سراغ کدخدا را می گرفت .

علیخانی در این گفت و گو ، با لحنی شوخی کنایه های تندی نثار حدادعادل و بادامچیان می کند و می افزاید: چند بار به حسینیان و تندروهای مجلس گفتم «درمیان اصولگرایان، عاقل تر از علی لاریجانی دارید؟ »

 

متن کامل گفت و گوی خبرنگار سرویس سیاسی «انتخاب» با حجت الاسلام قدرت الله علیخانی در پی می آید:

 

شما اظهارات اخیر آقای رضا خاتمی را دیده اید؟

علیخانی : من چیزی ندیدم .

 

ایشان گفته اند: برادرم و اصلاح طلبان، دیگر چقدر باید عقب نشینی کنند؟ و همچنین در مورد انتخابت نظراتی را ارئه کرده و گفته اند : تضمین می‌کنیم که افرادی که روی آنها حساسیت است در انتخابات شرکت نکنند ؟

علیخانی : آقای خاتمی در زمان فعالیت حزب مشارکت ، دبیر کلی را واگذار کرد ، لذا الان به عنوان یک فرد فعال سیاسی صحبت می کند . دیدگاه هر کسی برای خودش محترم است . نظام هیچگاه مانع حضور اصلاح طلبان نبوده . هیچ وقت نظام نگفته اصلاح طلبان نیایند . آنچه که ما شنیده ایم و تحلیل داریم این است که نظام می خواهد اصلاح طلبان حضور داشته باشند. البته در این میان بعضی از چهره های سیاسی مانند همکاران سابق ما سردار کوثری و بادامچیان ، گاهی بلند پروازی هایی می کنند.

 

این افراد که اشاره کردید اخیراً برای حضور اصلاح طلبان در انتخابات شرط تعیین کرده اند ؟

علیخانی : اینها اصلاً نماینده نظام نیستند که برای اصلاح طلبان شرط بگذارند . آنها صرفاً اظهارات شخصی خود را بیان داشته اند و نمی توانند از جایگاه نظام سخن بگویند. متاسفانه باید بگویم مشکلات امروز به خاطر همین تفکرات است و خود این عزیزان از دولتی حمایت کرده اند که مسبب این اوضاع بوده و هست ، حالا چطور اینها می توانند برای اصلاح طلبان شرط قائل شوند . 

البته همکار سابق بنده در مجلس جناب سردار کوثری را من خیلی دوست دارم . وقتی من در کمیسیون امنیت مجلس بودم ، اسم سردار کوثری و برخی همکاران ایشان را گذاشته بودم «خوش خیم مجلس» و اینها را از عناصر تند رو جدا کرده بودم . ولی به هر حال گهگاهی اظهارات تندی دارند ، چه باید کرد ؟ 

 

آقای بادامچیان هم گفته اند اصلاح طلبان مرده اند.

علیخانی : بله شنیدم که آقای بادامچیان برای چندمین بار تا حالا گفته اصلاح طلبان مرده اند ، حالا من یک سوال دوستانه دارم از ایشان ، واقعاً جریان آقای بادامچیان از نظر پایگاه مردمی در چه شرایطی است؟  جریان سیاسی ایشان چه گلی به سر این مردم زده ؟ البته اخیراً آقای دکتر بادامچیان شده رییس ستاد . بقول معروف ، قدیم می گفتند : کسی را در ده راه نمی دادند سراغ کدخدا را می گرفت .

 

گفته شده می خواهند آقای ترقی را معرفی کنند .

علیخانی : حالا چون من با آقای ترقی شناخت و رفاقتی نداشتم و ندارم ، راجع به ایشان صحبت نمی کنم و اگر چنین است مبارک است. من در مورد دوستانم صحبت می کنم ، مثل آقای بادامچیان که با هم قبل از انقلاب زندان بودیم ، در مبارزات بودیم ،با هم همسنگر بودیم ، در مجلس بودیم . مشترکات زیادی داریم  اما وقتی این حرف ها را می زند ، من خنده ام می گیرد. اولاً این اظهارات توهین است . یک عنصر سیاسی نباید اینگونه سخن بگوید . این بار چندم است که این سخن را می گویند . خب البته یک وقت یک نفر که یک پایگاه و محبوبیتی میان مردم داشته باشد ، زبانزد خاص و عام باشد می تواند این حرفها را بزند اما به نظر من ایشان نباید وارد این مقوله بشوند.

توصیه می کنم به رفیقمان آقای بادامچیان که نسبت به یک جریان گسترده ی دارای پایگاه قوی و مردمی ، اینگونه صحبت نکنند . حالا ما که نگفتیم تمام اصلاح طلبان ملائکه هستند . مگر همه اصولگراها بدون عیب و اشکال هستند ؟ وضع موجود آقایان نشان دهنده عملکرد آنها بوده است. قطعاً هر جریان سیاسی اشکالاتی هم دارد ، ضمن اینکه بنده هم مدعی نیستم که کل جریان اصلاح طلبی بدون عیب و نقص هستند . مگر من در مجلس ششم با برخی از اصلاح طلبان اختلاف دیدگاه نداشتم ؟ ولی رفیق بودیم . آقای بادامچیان نباید کدورت و دشمنی ها را با این نوع حرف زدن ها زیاد کند . 

من یک سوال دارم از این دوستان ، در زمان اصلاحات آقای خاتمی چقدر برای سران جریان آقای بادامچیان حریم قائل بود ، هر وقت می خواستند با ایشان صحبت می کردند ، اما در این دولت ، رییس دولت آنها را چندان به رسمیت نمی شناسد. پس بنابراین باید ملاحظه کرد در سخن گفتن .

 

شما خودتان را وابسته به کدام حزب می دانید؟

علیخانی : من آدم مستقلی هستم، نه حزبی هستم و نه عضو تشکیلات خاصی. اما در اردوگاه اصلاح طلبان هستم .

 

با این اوصاف و با توجه به اینکه خود را وابسته به این اردوگاه می دانید، لطفاً در مورد کاندیداهای احتمالی این جریان در انتخابات ریاست جمهوری 92 صحبت کنید. شنیده شده آقای عارف از سوی بخشی از جریان اصلاح طلب برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح هستند.

علیخانی : آقای عارف انسان با شخصیتی است . اما ظاهراً خودشان چنین تصمیمی گرفته اند. من مطلعم که اصلاح طلبان جلسه ای برای اجماع روی کاندیدای خاصی ، برگزار نکرده اند . در اصلاح طلب ها نام آقای نجفی آمد که ایشان تکذیب کرد. نام آقای کمال خرازی هم آمد که ایشان هم تکذیب کرد. آقای جهانگیری هم مطرح هستند . آقای جهانگیری در مصاحبه اخیرش نشان داد حرف های خوبی دارد ، آدم متخصصی است ، اقتصاددان است ، به مسائل سیاسی و اجرایی مسلط است . البته ایشان تا کنون حضورشان را تکذیب نکرده اند. بنابراین کسانی که تاکنون حضورشان در انتخابات را تکذیب نکرده اند آقایان عارف و جهانگیری هستند.

 

ممکن است اصلاح طلبان روی فردی از اصولگرایان اجماع می کنند ؟ 

اصلاح طلبان با اصولگرایان نمی توانند کنار بیایند . 

 

آقای زیبا کلام از عناصر اصلاح طلب چنین تحلیلی ارائه داده اند.

آقای زیبا کلام آدم لطیفی است و خیلی خوش بین . البته در یک صورت نظر ایشان قابل قبول است که اگر فردی مثل اقای ناطق نوری به میدان می آمد ، که از عقل و تدبیر و درایت بالایی برخوردار است ، برخلاف گذشته ، بخشی از اصلاح طلبان ممکن بود به سراغ او بروند ولی خود ایشان حضورشان را در عرصه ی انتخابات تکذیب کرده اند . البته من خودم یکی از ارادتمندان به ایشان هستم . در دور اول خاتمی هم من خودم طرفدار آقای ناطق نوری بودم . 

محسن رضایی اگر اعلام حضور کند، چقدر احتمال پیروزی دارد؟

علیخانی : من از آقای رضایی تا زمان مناظره های 88 ، به عنوان شخصیت سیاسی شناختی نداشتم و وی را به عنوان یک فرمانده نظامی می شناختیم . اما در انتخابات 88 نظرات خوبی در مورد مسایل اقتصادی بیان کرد . حالا اینکه چقدر در جامعه زمینه دارد من خبر ندارم . البته زحمات و فداکاریهای ایشان در دفاع مقدس برای همگان روشن و قابل تقدیر است.

 

قالیباف چطور؟

علیخانی : آقای قالیباف از اینکه خدمات خوبی کرده در تهران و همانطور که آیت الله مهدوی کنی در خصوص امور مساجد تشکر کرده بود ، من هم به عنوان یک طلبه تشکر می کنم . 

انتخاب : برخی رسانه ها هم از احتمال حضور آقای حداد عادل در انتخابات سخن می گویند.

علیخانی : یادم می آید هنوز انتخابات هیئت رییسه برگزار نشده بود ، من با اقای حداد شوخی کردم ، گفتم : آقای حداد اینجا هستی ( کاندید ریاست مجلس) یا اونجا هستی ( انتخابات ریاست جمهوری ) ، ایشان فرمودند : هر دو ! خوب اولی که توفیق حاصل نشد ، آرزوی توفیق برای دومی دارم.

 

برخی محافل هم از حضور آقای جلیلی سخن می گویند.

علیخانی : من شناختی از ایشان ندارم . امیدوارم در مسئولیتی که دارند موفق باشند.

 

آقای لاریجانی چطور ، ایشان هم مطرح است؟

علیخانی : آقای لاریجانی یکی از عقلای اصولگرایان است . من از زمانی که ایشان در صداوسیما بودند با ایشان ارتباط داشتم . یادم می آید به آقایان قربانی و حسینیان دو نماینده مجلس گفتم در میان شخصیت های سیاسی اصولگرا عاقل تر از علی لاریجانی دارید ؟ بالاخره او در سخنرانی و موضع گیری ها ابتکارات خوبی دارد . در مذاکرات بین المللی هم قوی عمل می کرد . آن زمانی هم که دبیر شورای امنیت ملی بود ، قوی عمل کرد . منتهی من معتقدم ایشان باید الان در مجلس باشد و اگر لاریجانی آنجا نباشد ، گروه تندرو در مجلس حاکم می شوند. 

 

این تندرو ها چه کسانی هستند؟ 

علیخانی : جامعه آنها را می شناسد . آنها هم برای خودشان یک مشی و عقیده ای دارند و هرچه زمان پیش برود جامعه پذیرای آنها نیست و با این مشکلاتی که در جامعه وجود دارد باید بروند به سمت ، تعقل و تفکر و اخوت و وحدت . 

 

همین تندروها می گویند آقای لاریجانی به اصلاح طلبان نزدیک شده اند.

علیخانی : نه، به هرحال رییس مجلس باید با همه نمایندگان ارتباط داشته باشد و مدیریت خوب هم همین است که با همه ی جریانات داخل مجلس ارتباط داشته باشد ، این نه تنها منفی نیست ، بلکه مثبت هم هست و نقطه قوت ایشان می باشد.ضمناً برخلاف مخالفین تندرویٍ آقای لاریجانی ، که او را متهم به نزدیک شدن به اصلاح طلبان می کنند باید عرض کنم که این آقایان در جریان نیستند ، بعضی از اصلاح طلبان هم معتقدند بیشترین آسیب را در زمان مدیریت آقای لاریجانی در صدا و سیما خورده اند . 

 

اسم آقای پورمحمدی هم چندباری مطرح شده است.

علیخانی : ایشان مزیتی دارد که روحانی است ، مزیت دیگر این است که از پایین تا بالا ،  کار اجرایی را طی کرده است. بخصوص در مسئولین وزارت کشور کار کرده است .نسبتاً قاطع است، آدم سالمی است، در بازرسی هم قوی عمل کرده بالاخص در بحث فسادهای اخیر. ضمن آنکه خوش نام هم است . در کل، خوبی هایش می چربد به ضعف هایش.

 

امکان اینکه یک روحانی رییس جمهور شود چقدر است؟

علیخانی : اگر می شد خطر و ضررش کمتر بود.

 

آقای حسن روحانی هم گاهی اسمشان مطرح می شود. این را قبول دارید که حضور ایشان به عنوان کاندیدا ، برخی جریان های اصولگرا و اصلاح طلب را پشت ایشان می آورد ؟

علیخانی : خبر ندارم که ایشان می آید یا خیر ، اما شخصیت قابل اعتمادی است. مسئولیتهای سنگینی را در نظام عهده دار بوده اند.  ایشان بخصوص در مسائل هسته ای ، عاقلانه عمل کرده و خدماتش قابل توجه بوده است. اگر کسی کتاب جدید ایشان ( امنیت ملی و دیپلماسی هسته ای ) را مطالعه کند به عمق قضایا پی می برد و اینکه چقدر ایشان وارسته عمل کرده اند.

 

نظرتان در مورد این تعدد کاندیداها در جبهه اصولگرا چیست؟

علیخانی : البته ما خوشحال می شویم اصولگرایان با نیروهای متعدد به میدان بیایند . البته آنها امتحان خود را هم پس داده اند . این وضع اجرایی کشور است . چه بخواهند و چه نخواهند مسئولیتش با آنهاست  من معتقدم اصولگراها بسشان است  چون هرآنچه در چنته داشتند در این دو دوره به کار گرفتند.

 

البته آقای احمدی نژاد مستقلاً وارد عرصه انتخابات شد ، هم سال 84 و هم سال 88 و جریان اصولگرا رسماً از ایشان حمایت نکرد.

علیخانی : نه اینها اکثراً حامی اش بودند  ، به عنوان اصولگرایی آوردنش ، ولی الان خودشان قبولش ندارند. از آقای باهنر گرفته تا آقای احمد توکلی و تا بقیه. به هرحال در طول فعالیت دولت آقای احمدی نژاد ، تا حدود دو سال قبل ، اکثر اصولگراها از ایشان حمایت می کردند. من در یکی از نطق هایم در مجلس هفتم خطاب به این آقایان و سایر عزیزان اصولگرا عرض کردم سرنوشتتان را با این دولت گره نزنید!

 

اولین بار احمدی نژاد را کجا دیدید ؟ 

علیخانی : اولین بار ایشان را در زمان ریاستش بر شهرداری ملاقات کردم.

 

آیا ایشان شباهتی با شهید رجایی دارند؟

علیخانی : خیر .

 

 به نظر شما سرنوشت ایشان پس از ریاست جمهوری چه خواهد بود؟

علیخانی : سرنوشت خوبی نخواهد داشت، هم خودش و هم اطرافیانش.

 

انتخاب : خودش گفته بود "به دانشگاه باز خواهد گشت"؟

علیخانی : نمی تواند در این فضاها باشد.

 

آیا با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور ، احتمال روی کار آمدن دولتی مانند دولت فعلی وجود دارد ؟

علیخانی : بسیار محتمل است، اینکه همین گروههای تندرو به شکل دیگرش حاکم شوند و این شرایط بد را ادامه دهند./سایت انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
.اصولگراها و اصلاح طلب ها مواظب باشند - استاد صالحی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علیخانی: جلوی مجلس به ما فحش دادند/ لاریجانی: حقتان بود



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

علیخانی: جلوی مجلس به ما فحش دادند/ لاریجانی: حقتان بود

نماینده مردم قزوین خطاب به لاریجانی گفت: ‌امروز جلوی مجلس به ما فحش دادند که لاریجانی به وی گفت حقتان بود.

فارس: حجت‌الاسلام قدرت‌الله علیخانی نماینده مردم قزوین در مجلس امروز دوشنبه طی تذکری در صحن علنی مجلس به ماده ۲۳ آئین‌نامه داخلی استناد کرد و اظهار داشت: ما ساعت یک بعداز ظهر تصمیم گرفتیم که از مجلس بیرون بزنیم و دیدیم که جمعیت انبوهی مقابل مجلس ازدحام کردند و بعد روی ماشین مجلس ریختند و شروع به زدن به ماشین کردند.

وی افزود: ‌ ما احساس کردیم که الان ماشین را آتش می‌زنند لذا مجبور شدیم که پیاده برویم ولی ما را محاصره کردند و داد و فریاد می‌زدند و عصبانی بودند، ‌البته هر چه به ما فحش دادند و اهانت کردند، اشکالی ندارد.

لاریجانی در این قسمت از سخنان علیخانی خطاب به وی گفت: ‌ آنکه حقتان بود.

علیخانی از لاریجانی پرسید شما چه فرمودید که لاریجانی این بار هم با خنده گفت: آنکه حقتان بود.

علیخانی در ادامه گفت: ‌ من می‌خواستم پیام تجمع کننندگان مقابل درب را به شما برسانم؛ این‌ها می‌گفتند می‌خواهیم از ریاست مجلس احقاق حق کنیم.

نماینده مردم قزوین از رئیس مجلس خواست تا با تعیین یک نماینده مشکل تجمع کنندگان را مورد بررسی قرار دهد.

لاریجانی هم آشوری عضو هیئت رئیسه مجلس را مامور کرد تا مشکل تجمع کنندگان را بررسی کند./فارس