اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علوی : رسانه‌ای شدن اخبار مفاسد اقتصادی باید برنامه‌ریزی شده باشد



اخبار,اخبارسیاسی,بابک زنجانی


اخبار سیاسی - نگرانیم پول‌های بابک زنجانی برنگردد

 وزیر اطلاعات تاکید کرد که وزارتخانه متبوعش تمایلات شخصی را در تصمیم‌های خود دخالت نخواهد داد. ایسنا نوشت؛ حجت‌الاسلام محمود علوی روز گذشته در نشستی خبری به مناسبت سی و یکمین سالگرد تاسیس وزارت اطلاعات به سوالات خبرنگاران در زمینه‌های مختلف پاسخ داد و در پاسخ به سوالی درباره دلایل پس گرفتن شکایت وزارت اطلاعات در مورد تخلفات انجمن صنفی روزنامه‌نگاران با تاکید بر این‌که «وزارت اطلاعات در این‌گونه مطالب کاملا فرامرزی عمل می‌کند»

گفت: کارکنان وزارت اطلاعات وقتی وارد این وزارتخانه می‌شوند دو چیز را در کازیوی جلوی درب گذاشته و وارد وزارتخانه می‌شوند؛ یکی موبایل و دیگری تمایلات سیاسی‌شان. وی با تاکید بر این‌که «برای ما نیت‌ها،‌عنوان‌ها، خوشنامی‌ها و بدنامی‌ها مهم نیست» تاکید کرد: این امور مربوط به مراجع ذی‌صلاح خود است، ما کار حرفه‌ای خود را انجام می‌دهیم.

 

وی با تاکید بر این‌که «وزارت اطلاعات شکایتی از انجمن صنفی روزنامه نگاران نداشته تا آن را پس بگیرد» وظایف این وزارتخانه در تهیه اطلاعات مورد نیاز در مباحث امنیتی برای دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله قوه قضاییه را یادآور شد. وزیر اطلاعات از بررسی موردی در وزارتخانه متبوع خود خبر داد که بعد از احراز نشدن اتهامات فرد، موضوع از طریق قائم مقام وزارت به دفتر مقام معظم رهبری خبر داده شد و از آن‌جا نیز اعلام شد که وزارتخانه وظیفه شرعی دارد این مسئله را به دستگاه قضایی اعلام کند.


 تغییر تاییدصلاحیت‌ها از فردی به جمعی
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره روند تأئید صلاحیت افراد برای تصدی پست‌های مدیریتی با یادآوری این‌که «وزارت اطلاعات در زمینه بررسی صلاحیت امنیتی کسانی که صلاحیت‌شان برای تصدی مسئولیتی در نظام مورد استعلام قرار می‌گیرد امانتدار است»

 

گفت:‌ کسی که می‌خواهد مسئولیتی در نظام عهده‌دار شود اهلیتش باید مسلم شود که بخشی از آن اهلیت،‌ اهلیت امنیتی است. علوی با تاکید بر «مشی افراد در حفظ حیثیت و آبروی افرادی که صلاحیت‌شان برای تصدی پست‌های مدیریتی مورد استعلام قرار می‌گیرد» افزود: وزارت مسئله تأئید صلاحیت افراد را از حوزه کار فردی سازمان خارج کرده و صورت جمعی به آن داده است.

 

نظامنامه‌ای را تنظیم کرده؛ نظامنامه‌ای که هم صلاحیت را بررسی و هم از آسیب دیدن آبروی افراد جلوگیری می‌کند. وی همچنین از تشکیل شورایی خبر داد که در آن‌ها حتی موارد استعلام‌های منفی نیز با دقت مورد بررسی قرار می‌گیرد تا چنانچه امکانی برای تائید صلاحیت فرد وجود ندارد، مورد اعلام شود. وزیر اطلاعات در ادامه در تشریح مهمترین اهداف سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه در ایران با تاکید بر این‌که «این سرویس‌های جاسوسی در جهت آسیب وارد کردن به منافع نظام انواع روش‌ها را به کار می‌گیرند» در عین حال یادآور شد: سرویس‌های جاسوسی موساد،‌ ام‌آی‌سیکس و سیا از جمله سرویس‌هایی هستند که مسیر خشونت را با ایران در پیش گرفته و اهداف منفی را ادامه می‌دهند.

 

وی ادامه داد: سرویس‌های جاسوسی یادشده ممکن است مستقیما یا غیرمستقیم وارد شوند که جمع‌آوری اطلاعات داشته باشند. دنیا هم دنیای بیزینس اطلاعاتی است و در این فضا وظیفه دستگاه‌های اطلاعاتی است که هوشیاری خود را حفظ و عناصر را شناسایی و مدیریت کنند که تاکنون نیز در این حوزه هوشمندانه عمل کرده‌ایم. علوی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری پیرامون موضع وزارت اطلاعات نسبت به جریاناتی که باعث تحریک اختلافات مذهبی خصوصا در بین شیعیان و اهل تسنن می‌شود، با تاکید بر این‌که «وزارت اطلاعات در قبال این‌گونه حرکات نمی‌تواند بیکار بنشیند»

 

به رویکرد اخیر این وزارتخانه در حوزه برخورد با کانال‌های ماهواره‌ای تلویزیونی که در پی ایجاد تحریکاتی با هدف دامن زدن به اختلافات بین فرق اسلامی بودند، اشاره و از آن به عنوان سند مدعای خود در برخورد با اخلالگران در حوزه وحدت بین شیعه و سنی یاد کرد. وزیر اطلاعات با تاکید بر این‌که «دستگاه اطلاعاتی تحرکات این حوزه را به خوبی رصد و به موقع با آن‌ها برخورد می‌کند» گفت: در این حوزه فرقی بین جریان‌های افراطی که به وحدت جهان اسلام لطمه می‌زند اعم از شیعه یا سنی وجود ندارد.


 اقدامات داعش را پیش‌بینی و گزارش کرده بودیم
وی درباره میزان تسلط وزارت اطلاعات بر تحرکات گروه بعثی داعش در عراق نیز با یادآوری این‌که «تحرکات این گروه در خارج از مرزهای ایران است» گفت: با این وجود از آن‌جایی که بحث داعش امنیت و منافع ما را تهدید می‌کند، دستگاه‌های امنیتی ما باید ناگزیر مقابل آن حساسیت داشته باشند. وی با یادآوری این‌که «وزارت اطلاعات سال‌ها پیش بیرون از مرزها با کشورهایی که امنیت آن‌ها به واسطه فعالیت داعش به چالش کشیده شده بود همکاری داشت» گفت: ما برنامه‌های داعش را پیش‌بینی کرده بودیم و به مقامات مسئول نظام اطلاع دادیم.

 

ما در وزارت اطلاعات قدم به قدم اقدامات داعش را در عراق به مسئولان گزارش کردیم. اقداماتی که بر پایه آن‌ها پیش‌بینی‌هایی نیز انجام شد که اگر این پیش‌بینی‌ها نبود عراق و سوریه وضع دیگری داشت. علوی با تاکید بر «رصد کامل فعالیت داعش براساس دستگاه‌های امنیتی کشورمان» تصریح کرد: چنانچه احساس کنیم فعالیت داعش مسائل امنیتی ما را تهدید می‌کند وارد می‌شویم. وی همچنین از برخورد و دستگیری عناصری در داخل کشور خبر داد که در آستانه یا در حال همکاری با گروه تروریستی داعش بودند.


 رسانه‌ای شدن اخبار مفاسد اقتصادی باید برنامه‌ریزی شده باشد
وی در بخش دیگری گفت: وزارت اطلاعات در عرصه ایجاد امنیت اقتصادی فعالیت‌های جدی دارد و تا به حال کوشش کرده هرجا ناامنی برای سرمایه‌گذاری بوده آن را برطرف کند و برای فعالان اقتصادی امنیت خاطر ایجاد کند. وزیر اطلاعات یادآور شد: فساد اقتصادی مانند فعالیت اقتصادی شفاف نیست و خیلی ساده نیست و پی بردن به آن نیازمند اشراف اطلاعاتی است که با هوشیاری سربازان گمنام تاکنون توانسته‌ایم اشراف اطلاعاتی داشته و به موقع با این مفاسد برخورد کنیم.

 

وی درباره رسانه‌ای کردن مفاسد اقتصادی نیز با تاکید بر این‌که «رسانه‌ای کردن اخبار مربوط به این مفاسد نه باید صددرصدی باشد و نه صددرصدی رها شود» تاکید کرد: باید یک برنامه‌ریزی رسانه‌ای در حوزه اخبار مفاسد اقتصادی وجود داشته باشد و انعکاس رسانه‌ای اخبار باید به نحوی باشد که تاثیر مثبت داشته باشد.

 

وی درباره موضع این وزارتخانه درباره بازگشت نخبگان و سرمایه‌های مادی و معنوی کشور به ایران تاکید کرد:‌ صاحب سرمایه بودن و‌ صاحب توانمندی علمی بودن هرگز برای دستگاه اطلاعاتی یک نکته منفی نیست.

 

افراد می‌توانند بیایند و بروند و در این زمینه برای بازگشت به کشور زمینه مساعد است. اگر بازنمی‌گردند ممکن است دلایل دیگری داشته باشد وممکن است خدای نکرده دست‌شان به جایی آلوده باشد و در این زمینه دستگاه اطلاعاتی کاری نمی‌تواند انجام دهد. علوی تصریح کرد: اصل حضور نخبگان و فرهیختگان به نفع جامعه است و وزارت اطلاعات سعی می‌کند در رفع مشکل آن‌ها کار کند تا به راحتی رفت و آمد داشته باشند.


 مردم از وزارت اطلاعات وحشت ندارند
وزیر اطلاعات در ارزیابی عملکرد وزارتخانه متبوعش طی زمانی که متصدی مسئولیت این وزارتخانه شده از جهت این‌که مردم چقدر به وزارت اطلاعات نگاه امنیتی دارند؟ نیز گفت: حس مردم نسبت به وزارت اطلاعات را می‌توان به راحتی احساس کرد و متوجه شد که این احساس نسبت به سه سال قبل تغییر کرده یا خیر. احساس ما این است که مردم از وزارت اطلاعات خیلی ترس و وحشت ندارند. وی با تاکید بر مشی وزارت اطلاعات و این‌که «مردم احساس امنیت و آرامش داشته باشند» تاکید کرد : چنانچه در مواردی امنیت و آرامش مردم توسط هر عاملی برهم خورده باشد ما با آن عوامل با جدیت برخورد می‌کنیم. امنیت و آرامش جامعه جزو اصولی‌ترین رویکردهای ماست و همچنان بر آن ثابت قدم و پابرجاییم و با عواملی که این امنیت و آرامش را سلب کنند برخورد می‌کنیم.


 اطلاعات در مورد بابک زنجانی را برای قوه قضاییه تامین کردیم
علوی در پاسخ به سوالی درباره میزان ورود وزارت اطلاعات در پرونده مدیران نفتی متخلف و ارتباط آن مدیران با بابک زنجانی با مروری بر پرونده بابک زنجانی و تخلفاتی که در نهایت منجر به ارائه گزارش تخلفات زنجانی و دستگیری وی توسط قوه قضاییه شد، گفت: وزارت اطلاعات در این زمینه همکاری تنگاتنگی با دستگاه قضایی داشته و اطلاعاتی که آن‌ها می‌خواستند تامین کرد. وی افزود: در این مسئله آلودگی‌هایی نیز متوجه برخی مدیران شد که وزارت اطلاعات، اطلاعات مربوط به آن‌ها را نیز در اختیار دستگاه قضایی قرار داد.

 

وی درباره حفاظت از دانشمندان هسته‌ای با یادآوری تعریفی که قانون از مراجع ذی‌صلاح در این حوزه ارائه می‌دهد و دستگاه‌هایی که مسئولیت تشخیص لزوم حفاظت و اجرای حفاظت را برعهده دارند، درباره افشای اطلاعات مربوط به دانشمندان هسته‌ای کشورمان توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، گفت:‌ در مورد آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای که نام دانشمندان هسته‌ای کشورمان را افشا کرده اطلاعات صددرصد موثق نیست.

 

اما اگر چنین امکانی وجود داشته باشد، دستگاه دیپلماسی و نمایندگی ما در آژانس با این مسئله برخورد می‌کند و این می‌تواند در تعامل سازنده ایران با آژانس تاثیر بگذارد، که امیدواریم صحت نداشته باشد.وزیر اطلاعات در ابتدای نشست خبری خود که به مناسب سی امین سالگرد تاسیس وزارت اطلاعات برگزار شد، با تبریک اعیاد ماه ذی‌الحجه یادآور شد:‌ بسیاری از حرف‌های وزارت اطلاعاتی همانطور که می‌دانید گفتنی نیست، ولی این بدان معنی نیست که بین وزارت اطلاعات و مردم ارتباطی برقرار نباشد.


 اخبار سیاسی - آرمان


ویدیو مرتبط :
طرح مقابله با مفاسد اقتصادی (1)

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توسط ستاد مبارزه با مفاسد؛بررسی تخلفات چند شرکت اقتصادی بخش خصوصی آغاز شد



 

 

توسط ستاد مبارزه با مفاسد؛بررسی تخلفات چند شرکت اقتصادی بخش خصوصی آغاز شد

 

 

بررسی تخلفات چند شرکت اقتصادی بخش خصوصی در دستور کار جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد. در این جلسه تخلفات چند شرکت اقتصادی بخش خصوصی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

برهمین اساس، کارگروهی برای رسیدگی و نتیجه گیری نهایی در خصوص این تخلفات مشخص و مقرر شد جمع بندی بررسی ها در جلسات آتی این ستاد ارائه شود.

در این نشست همچنین گزارشی از زمین خواری و تخلفات برخی تعاونی های مسکن که در سالهای گذشته فعالیت داشتند، ارائه شد و در خصوص اقدامات انجام شده در این زمینه بحث و تبادل نظر صورت گرفت..... /  خبرگزارى مهر