اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علم کشی جان جوان 24 ساله را گرفت



یک جوان ۲۴ ساله در ظهر عاشورا به دلیل حمل علامت در خیابان سلامگاه قزوین بر اثر ایست قلبی فوت شد.

علم یا علامت یکی از ابزاری است که از گذشته های دور با ارتباط بیشتر ایرانیان و اروپائیان در عصر قاجار با نمادی صلیب شکل وارد فرهنگ عزاداری بر امام حسین(ع) شد.

 علم یا همان علامت نشانه ایست که دسته های عزاداری را از یک دیگر متمایز می کند. و هرکدام از علم ها در بالای خود با پر و اشیاء فلزی نظیر اژدها، شیر و گنجشک تزئین می شوند.

 

اخبار,اخبار حوادث , علم کشی

 

علم شیئی است فلزی و کار صنعتگران اصفهان‏ که قدمت آن به عهد سلاطین صفوی می‏رسد، دارای تعدادی زبانه، گنبد، گلدان و طاووس بوده و آن را با شالهای سبز و سیاه و قهوه‏ای و پر طاووس و سکه‏های نقره و شمشیر و قمه و خنجر زینب می‏کنند و در آخر دسته‏ها به حرکت در می‏آورند... عده‏ای‏از جوانان هم نذر می‏کنند که همه ساله باید در بردن علمات، سهم داشته باشند».

علم معمولاً جلوتر از صف سوگواران حرکت می کند. علم‌های قدیمی تر معمولاً پایه‌ای دارند که واژه‌های دینی  را بر روی آن نوشته اند و دو اژدها با دهان باز از آن محافظت می‌کنند. گاهی پهنای علم‌ها به ۳ متر هم می‌رسد و غالباً ۱۱ زبانه دارد که زبانه میانی بزرگ‌تر از بقیه می‌باشد. حد فاصل زبانه‌ها را هم با اشیاء فلزی که به شکل کبوتر و طاووس و لاله و گنبد و بارگاه و ... ساخته شده بود، پر می‌کردند.

اخبار,اخبار حوادث , علم کشی

 
به کسی که علم را با خود حمل می‌کند، علم‌کِش می‌گویند. این شخص پایه چوبی علم را داخل بند تسمه‌ای که به کمر و شانه خود بسته، قرار می‌دهد و شروع به حرکت می‌کند. علم و پرچم از وسائل مهم و اساسی در جنگ ها بوده است. البته  تفاوت هایی هم بین علم و پرچم وجود داشته است و از نظر اهمیت هم درجه بندی شده‌اند. به عنوان مثال علم شمال کشور با علم بخش‌های مرکزی ایران اختلاف دارد.
 
برخی از افراد بلند کردن علم  را نشانه افتخار می دانند، برخی برای اینکه علم را به دوش بکشند معرکه و دعوا راه می اندازند، برخی هم برای نشان قدرت در جابه جا کردن علم آن را به بزرگ ترها و ریش سفیدها می سپارند.بعضی ها هم برای جلوگیری از دعوا و مرافه و نشان دادن قدرت علم را گاری های کوچک حمل می کنند.

امروزه جوانانی که می خواهند علم کشی کنند، کمربند‌های مخصوص حمل علامت را به دور کمر خود محکم می‌بندند تا ستون علم آنجا قرار گیرد، آنها دستانشان را روی میله بلند افقی آن می گذارند تا تعادل بگیرند و افرادی که پشت سرشان حرکت می کنند، بلند بلند اشعار حماسی عاشورایی را می خوانند و آرام آرام تیغه‌های علم هیئت شان را می‌شمارند.


اما استفاده از نمادهایی مانند اژدها که از فرهنگ چین وارد شده یا بت های هندوها و از سوی دیگر تقدس دهی به این گونه از نماد ها، صرف هزینه های زیاد برای ساخت علم ها و خرافاتی که در کنار آن شکل می گیرد از آسیب های جدی در حوزه عزاداری بر امام حسین(ع) است.


اما از سوی دیگر وزن بسیار بالای این علامت ها تا کنون مشکلات بسیاری را برای جوانان حامل این عمل ها یا همان عمل کش ها ایجاد کرده است که مرگ جوان 24 ساله قزوینی  در حال حمل علم به دلیل ایست قلبی نمونه دیگری از این مشکلات است.

حتی گزارش هایی وجود دارد که از خطرات تحمل این وزن بسیار زیاد خبر می دهد و هر ساله نیز مداحان و علما در خصوص حمل نکردن این علامت ها صحبت می کنند.

اگرچه در سالیان گذشته با همین تاکیدات در حال حاضر بخش قابل توجهی از این علامت ها کمتر شده یا به همراه گاری کوچکی حمل می شود اما هنوز هم هستند جوانانی که به منظور قدرت نمایی و ابراز ارادت به امام حسین(ع) به این شکل واردمی شوند.

محمد حسن ارداقیان، مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی قزوین، با تایید این خبر گفت: این جوان به دلیل حمل علامت دچار عارضه ایست قلبی شد و تلاش نیروهای فوریت‌های پزشکی برای احیای قلب او نتیجه‌ای نداشت و پیش از رسیدن به بیمارستان جان خود را از دست داد.

کشیدن علامت از جمله سنت‌های محرم در ایران است که پیش از این یک بار در سال ۸۶ با ابلاغ نیروی انتظامی ممنوع شده بود، اما این ممنوعیت لغو شد.

 

اخبار حوادث - تابناک

 


ویدیو مرتبط :
آویزان شدن جوان 24 ساله از بلندترین ساختمان تجاری جه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پایان مرگبار خوشگذارنی مستانه 4 جوان/پسر 25 ساله در اتاق عمل جان داد



اخبار حوادث - پایان مرگبار خوشگذارنی مستانه 4 جوان/پسر 25 ساله در اتاق عمل جان داد

رئیس پلیس آگاهی آذربایجان شرقی گفت : در اثر وقوع درگیری ناشی از مصرف مشروبات الکلی جوانی 25 ساله به قتل رسید.

سرهنگ "صابر عباس زاده” در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: برابراعلام مرفوك شهرستان مبنی بر اینكه در اثر وقوع نزاع و درگیری یك نفر مصدوم به بیمارستان امام خمینی (ره) انتقال داده شده است عوامل انتظامی به محل مراجعه و مشاهده می نمایند شخصی به هویت فوق به علت ضربات چاقو مصدوم و تحت درمان می باشد كه در اثر شدت جراحات اقدامات پزشكی مثمر ثمر واقع نبوده و مصدوم در اتاق عمل فوت می نماید.
 
وی ادامه داد: ماموران كلانتری 12 این فرماندهی سه نفر را به مشخصات (ف - ی) ، (ج - ش) و (ر- ف) كه مظنون به قتل بوده اند به كلانتری انتقال دادند و عوامل پلیس آگاهی به محل حادثه مراجعه و طی تحقیقات محلی دریافتند نامبردگان در حال استعمال مشروبات الکلی باهم درگیر شدند كه (ف - ی) با چاقو (الف - ف) را مجروح نموده و از محل متواری شده اند.
 
این مقام انتظامی افزود: بر اساس اظهارات شاهدان و در پی بازجویی فنی كارآگاهان متهم (ف - ی) كه در بازجوییهای عومل كلانتری منكر موضوع بود به ناچار لب به اعتراف گشوده و به قتل مقتول اقرار کرد. همچنین جسد توسط بازپرس ویژه قتل و پزشكی قانونی و اكیب تشخیص هویت فرستاده شد.
 
سرهنگ عباس زاده گفت: برابر اظهارات قاتل علت درگیری استعمال مشروبات الکلی توسط مقتول و دوستش "ج- ش "كه یكی از اراذل اوباش می باشد بوده است كه نامبردگان خودرو سواری دوست قاتل را گرفته بودند و از پس دادن آن خودداری می نمودند كه قاتل به حمایت از دوستش با نامبردگان درگیر شده است.

گفتنی است، در این خصوص پرونده تشكیل و به دادسرا ارسال و متهمان با قرار قانونی صادره روانه زندان شدند.
اخبار حوادث - باشگاه خبرنگاران