اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علت مسمومیت زنجانی‌ها مشخص شد !



اخبار,اخبار اجتماعی,گندزدایی سبزیجات


اخبار اجتماعی - مسمومیت زنجانی‌ها با مصرف سبزی‌ کوهی آلوده

این چهار بخش حایز اهمیت شامل گل‌زدایی، انگل‌زدایی، گندزدایی و آبکشی می‌شود که در صورت رعایت هر چهار بخش، مردم به دلیل مصرف انواع گیاهان کوهی دچار مسمومیت و سایر بیماری‌ها نخواهند شد.

رییس مرکز بهداشت استان زنجان گفت: باتوجه به شروع فصل گرما و رویش انواع گیاهان کوهی، مردم باید توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیرند.

محمدرضا صایینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مسمومیت تعدادی از اهالی استان در پی مصرف سبزی‌های کوهی آلوده، اظهار کرد: طی چند روز گذشته چند نفر از زنجانی‌ها به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی در مصرف تره‌های کوهی دچار یک نوع بیماری آمیبی و مسمومیت شده بودند، از این رو به مردم در بخش‌ها و قسمت‌های مختلف استان توصیه می‌شود که در هنگام استفاده از این گیاهان دقت عمل بیشتری داشته باشند.

وی افزود: همیشه با شروع فصل گرما هشدارهای لازم در زمینه نحوه شست‌وشو و مصرف انواع سبزیجات و میوه‌ها به مردم ارایه می‌شود، ولی با این حال باز هم مواردی وجود دارد که به دلیل رعایت نکردن نکات بهداشتی خود و اطرافیان را دچار مشکل می‌کنند، به همین خاطر مرکز بهداشت استان هشدارهای بهداشتی خود را با تاکید بیشتر از طریق رسانه‌ها و نصب بنرهای بهداشتی در سطح شهر و استان به گوش مردم می‌رساند.

صایینی یادآور شد: قبل از مصرف محصولاتی که با خاک در تماس هستند حتما آن‌ها را به نحو صحیح ضدعفونی کنیم که این ضدعفونی شامل چهار بخش مهم است که مصرف‌کنندگان باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشند. این چهار بخش حایز اهمیت شامل گل‌زدایی، انگل‌زدایی، گندزدایی و آبکشی می‌شود که در صورت رعایت هر چهار بخش، مردم به دلیل مصرف انواع گیاهان کوهی دچار مسمومیت و سایر بیماری‌ها نخواهند شد.

رییس مرکز بهداشت استان با اشاره به شعار هفته سلامت امسال که مربوط به "یک عمر سلامت با خود مراقبتی" بود، بیان کرد: با توجه به اینکه شعاری که برای هفته سلامت امسال برگزیده شده بود با محوریت خودمراقبتی است انتظار می‌رود که هر فرد در جامعه مراقب سلامتی خود و اعضای خانواده خویش باشد تا با کمترین مشکلات و هزینه‌ها در زمینه انواع بیماری‌ها مواجه شود.

همچنین توصیه می‌کنیم مردم در صورت نداشتن اطمینان کافی از سلامت یگ گیاه و یا حتی داشتن اطمینان کافی هنگام استفاده از انواع میوه‌ها، سبزیجات و تره‌کوهی تمام مراحل چهارگانه ضدعفونی را رعایت کنند.
اخبار اجتماعی - ایسنا


ویدیو مرتبط :
علت تصادف عجیب در چین مشخص شد

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علت مرگ ماهیان بندرعباس مشخص شد



 

 

علت مرگ ماهیان بندرعباس مشخص شد

 

 

 

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران گفت‌: حركت دسته‌جمعی ماهیان منطقه بندر عباس برای تخم‌گذاری به سوی ساحل و برخورد با فاضلاب و آلودگی علت اصلی مرگ ماهیان بندرعباس بوده است.

عباسعلی مطلبی در گفت‌و گو با خبرگزاری فارس در مورد علت مرگ ماهیان 6 روز گذشته بندرعباس گفت: ماهیان گاریز معمولا به صورت دسته‌جمعی و گله‌ای تخمگذاری می‌كنند كه به دلیل مواجه شدن با آلودگی‌ فاضلاب ساحل از بین رفته‌اند.

رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران افزود: این تلفات در محدوده 1000 متر از سواحل دریا در بندرعباس اتفاق افتاده كه بعد از تلف شدن اولین گله، ماهی‌های بعدی وارد این محدوده نشده‌اند و به همین دلیل از تلف شدن بیش از حد ماهی‌ها جلوگیری شده است.

مطلبی گفت: جمع شدن كف در سطح دریا و وجود ماده‌ای سیاه‌رنگ در خط ساحل آلودگی ناشی از ورود فاضلاب‌ها را اثبات می‌كند و براساس نمونه‌برداری به عمل آمده، پدیده جلبكی در منطقه مورد نظر وجود نداشته است.

به گزارش خبرگزاری فارس پیشتر رئیس موسسه تحقیقات شیلات ایران در این باره، فرضیه‌های آلودگی آب، پدیده شكوفایی پلانكتونی و بیماری‌های باكتریایی و ویروسی را عنوان كرده بود.

سال گذشته 800 میلیون تومان برای مسدود كردن ورودی فاضلاب‌ها در نظر گرفته شده بود.

10 الی 12 تن ماهی از نوع كاریز 11 آذر در سواحل بندر عباس به دلیل ورود فاضلاب ها از بین رفت.