اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علت التهاب بی‌سابقه بازار زعفران چیست؟



اخبار,اخبار اقتصادی , بازار زعفران

در هفته های اخیر، بازار زعفران به شدت ملتهب شده و افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای را تجربه کرده است. این افزایش قیمت تا حدی بوده است که به قول غلامرضا میری، رییس اتحادیه صنف‌فروشندگان؛ طی 40 روز گذشته هر روز 50 هزار تومان به قیمت هر کیلو گرم زعفران در بازار مشهد، افزوده شده است.

او گفته است: در 20 فروردین ماه امسال قیمت زعفران 40 درصد افزایش یافت و پس از آن قیمت این محصول در بازار مشهد هر روز بالاتر رفت به طوری که طی 40 روز گذشته دو میلیون تومان به نرخ هر کیلو زعفران افزوده شده است.

گشتی در بازار زعفران در تهران نشان می‌دهد این بازار هم از این افزایش قیمت بی‌بهره نبوده است. چنانچه به زعم فروشندگان در دو ماه اخیر قیمت آن از مثقالی 26 تا 30 هزار تومان به مثقالی 30 تا 34 هزار تومان افزایش یافته است.

علت چیست؟
علی حسینی، عضو شورای ملی زعفران، با تایید خبر افزایش قیمت زعفران تا کیلویی دو میلیون تومان، بیان کرد:‌ متاسفانه عده‌ای سودجو و فرصت‌طلب که به دنبال منافع خود هستند با ایجاد جوی کاذب مبنی بر اینکه زعفران در بازار کم است در پی‌ کسب منافع شخصی خود هستند و وضعیت بازار را به هم ریخته‌اند.

وی همچنین بیان کرد:‌ در نتیجه اقدامات این افزاد اکنون زعفران کیلویی هفت میلیون تومان و مثقالی حداکثر تا 35 هزار تومان فروخته می‌شود.

 عضو شورای ملی زعفران، افزود: جو موجود درحالی به وجود آمده است که ما به اندازه کافی در کشور زعفران داریم؛ چنانچه در ‌سال 92 حدود 300 تن و سال 93 حدود 200 تن زعفران در کشور تولید شد. این در حالی است که سال 93 فقط 140 تن صادرات انجام دادیم و در واقع علاوه بر مصرف و صادرات زعفران، مازاد زعفران نیز در کشور داشته‌ایم.

حسینی گفت:‌ ما در ایران هنوز زعفران سال گذشته را می‌فروشیم. و پیش‌بینی ما نیز این است که در سال زراعی جدید که محصول زعفران آن را از آبان ماه برداشت می‌کنیم، در حدود 300 تن تولید زعفران داشته باشیم و این وضعیت نشان دهنده این است که تولید زعفران در ایران زیاد است و جو به وجود آمده کاذب است.

او بیان کرد:‌ البته اکنون نسبت به هفته های قبل از التهاب بازار کاسته شده ولی هنوز شاهد کاهش قیمت محسوسی نبوده‌ایم. 

 

اخبار اقتصادی - اقتصادنیوز

 


ویدیو مرتبط :
آموزش بورس زعفران و بازار آتی زعفران و معاملات زعفران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

التهاب در بازار صیفی‌جات؛وعده ورود گوجه بوشهری و توقف رشد قیمت



 

 

التهاب در بازار صیفی‌جات؛وعده ورود گوجه بوشهری و توقف رشد قیمت

 

روند افزایش قیمت گوجه فرنگی، خیار و سایر محصولات همچنان ادامه دارد. در این میان برخی ها با وعده ورود گوجه فرنگی چابهار و بوشهر در انتظار کاهش قیمت هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، پس از بارش شدید باران و روند افزایش قیمت برخی محصولات کشاورزی، همچنان بازار گرانی صیفی جات ملتهب است. بارش شدید باران ظرف ۲ هفته گذشته نه تنها مردم را بلکه بازار میوه و تره بار کشور را نیز غافلگیر کرد به طوری که باوجود متوقف شدن بارش ها همچنان گرانی محصولات کشاورزی ادامه دارد.

گوجه فرنگی در بازار به قیمت بیش از ۲ هزار تومان فروخته می شود و مردم از گرانی صیفی جات در این مدت ناراضی هستند و مسئولان جهاد کشاورزی در این زمینه اقدام خاصی انجام نداده اند.

گوجه فرنگی درهم ۱۰۰۰ تومان

خانم جوانی که برای خرید گوجه فرنگی به یکی از مغازه های کلان شهر تهران مراجعه کرده بود، ضمن انتقاد از روند افزایش قیمت گوجه فرنگی اظهارداشت: فروشنده امروز گوجه فرنگی با کیفیت بسیار پائین را با قیمت یکهزار تومان به من پیشنهاد داده است.

وی ادامه داد: زمانی که خواستم گوجه فرنگی را داخل کیسه بریزم فروشنده اعتراض کرد که درهم است.

حسین مهاجران مدیرعامل تعاونی میوه و تره بار استان تهران ضمن تأیید گرانی قیمت گوجه فرنگی گفت: هر سال گوجه فرنگی های کمرنگ را راهی انبار می کردیم تا در زمان کمبود محصول برای تعادل و جلوگیری از گرانی وارد بازار شود. امسال پس از بارش شدید باران این محصول از بین رفت.

وی ادامه داد: معمولاً در آذر ماه این گوجه ها در کنار گوجه های نو قرار می گرفت تا از گرانی جلوگیری شود.

مدیرعامل تعاونی میوه و تره بار استان تهران قیمت گوجه فرنگی گلخانه ای را ۱۸۰۰ تومان و دزفولی را ۱۲۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: قیمت گلخانه ای به دلیل هزینه بالای نگهداری و تولید بیشتر است و هر کسی توان کاشت و برداشت گوجه فرنگی گلخانه ای را ندارد.

مهاجران یادآور شد: درمدت مشابه امسال با سال گذشته قیمت گوجه فرنگی افزایش نداشت. امسال بارش باران باعث شد که گوجه فرنگی ها در زمین های کشاورزی از بین رفته و در نهایت منجربه گرانی این محصول شود.

بر اساس این گزارش، قیمت گوجه فرنگی گلخانه ای امروز در مغازه ها به کیلویی ۲ هزار و ۵۰۰ تومان ودزفولی به ۱۵۰۰ تومان رسید.

به گفته مهاجران از اواسط ماه آینده، گوجه های چابهار و بوشهر وارد بازار می شوند و قیمت را پائین می آورند.

هر کیلو خیار گلخانه ای ۱۷۰۰ تومان

وی با اشاره به افزایش قیمت خیار گلخانه ای نیز گفت: قیمت خیار گلخانه ای در میادین تره بار ۱۴۰۰ تومان است که البته نسبت به ۲ روز گذشته کاهش قیمت داشته ایم و در حال حاضر به ۱۲۰۰ تومان رسیده است.

طبق مشاهدات خبرنگار مهر، خیار گلخانه ای امروز در سطح شهر کیلویی ۱۷۰۰ تومان به فروش رسیده است.

مدیرعامل تعاونی میوه و تره بار استان تهران در زمینه افزایش قیمت سیر نیز گفت: قیمت سیر همدان کیلویی ۴ هزار تومان است ولی سیر چینی در بسته بندی کوچک به قیمت ۱۲۰۰ تومان فروخته شده است.

مهاجران یکی از علت های افزایش قیمت سیر را تقاضای مصرف دانست و گفت: سیر یکی از مواد مصرفی در ترشی است از سوی دیگر در فصل پاییز تقاضا برای خرید سیر به دلیل درست کردن ترشی بیشتر می شود.

واردات موز با دلار ۱۳۶۰ تومانی

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران درباره افزایش قیمت موز نیز گفت: وقتی موز را با دلار ۱۳۶۰ تومان وارد می کنیم به طور قطع قیمت آن نیز افزایش می یابد.

وی افزود: در کشورهای تولید کننده موز، برداشت در فصل تابستان هر ۴۰ روزاست اما در فصل زمستان هر ۲.۵ ماه انجام می شود این اتفاق از دیگر دلایل افزایش قیمت موز است.

مهاجران با مطرح کردن این پیشنهاد مبنی بر اینکه به وارد کنندگان موز دلار ۱۰۷۰ تومانی داده شود، گفت: این اقدام می تواند از روند افزایش قیمت موز جلوگیری کند.

در حال حاضر واردات موز از سوی کشورهای فیلیپین، اکوادور، آفریقای جنوبی و سومالی انجام می شود.

این روزها، قیمت سبزی خوردن نیز از قائده گرانی مسثتنی نبوده است به طوری که ظرف چند روز گذشته قیمت هر کیلو سبزی از ۶۰۰ به ۱۰۰۰ تومان رسیده است همچنین سبزی ریحان کیلویی ۲ هزار تومان در مغازه ها به فروش می رسد..... /  گزارش : خبرگزارى مهر