اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علایم و عوارض غلظت خون بالا


یک متخصص داخلی گفت: غلظت خون بالا به تنهایی بیماری محسوب نمی‌شود، بلکه می‌تواند علامتی از یک بیماری باشد و البته در مردان شایع‌تر است.

ایسنا: دکتر بابک رضایی اظهار کرد: منظور از غلظت خون بالا، افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون است که در این حالت تعداد هموگلوبین‌های خون فرد بیمار بیشتر از یک فرد عادی است.

وی با اشاره به انواع غلظت خون بالا، افزود: ‌بیماری غلظت خون حقیقی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود که در بیماری غلظت خون اولیه، تولید گلبول‌های قرمز خون توسط سیستم خونساز بدن به صورت خودکار بالاست. در غلظت خون ثانویه، سیستم خون‌ساز بدن سالم است، اما بیماری‌هایی مانند بیماری‌های مزمن ریوی، کلیوی، قلبی یا تومورها وجود دارد که می‌توانند موجب بروز غلظت خون بالا شوند.

این متخصص در خصوص علایم شایع غلظت خون بالا، تصریح کرد: در برخی از افراد علامتی مشاهده نمی‌شود، سایر مشکلات مانند ضعف و بی‌حالی، سردرد، سبکی سر، اختلالات بینایی و تنگی نفس، خارش‌های پوستی بویژه پس از استحمام، قرمزی صورت و وریدهای برجسته چشم‌ها، بزرگی کبد و طحال شایع است. زخم معده، دردهای استخوانی و در مراحل بعد نقرس و سنگ کلیوی می‌تواند بروز کند.

رضایی یادآور شد: این بیماری بر اثر خوردن غذاهای ناسالم، چرب و روغن‌ نباتی مایع و جامد ایجاد می‌شود. به همین جهت درمان نیز شامل درمان عامل زمینه‌ای، پرهیز از سیگار و محیط آلوده، مصرف مایعات زیاد (مصرف حداقل روزی 8 لیوان مایعات) و درمان‌های دارویی می‌شود.


ویدیو مرتبط :
درمان غلظت خون

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

غلظت خون ، عوارض و راه های پیشگیری از آن



غلظت خون,نشانه های غلظت خون,علائم غلظت خون بالا

غلظت خون ، عوارض و راه های پیشگیری از آن
گلبول های قرمز خون سلول هایی است که وظیفه اکسیژن رسانی به بافت های بدن را به عهده دارد و تعداد آن ها بر حسب سن و جنس متفاوت است. بیماری را که در آن تعداد گلبول های قرمز در واحد حجم افزایش می یابد، غلظت خون می نامند. در این بیماری، میزان هموگلوبین در مردان به بالاتر از 18 گرم و در خانم ها به بالاتر از 16 گرم در دسی لیتر می رسد. این بیماری بیشتر در آقایان و در سنین بالاتر از 40 سال شایع است.


غلظت خون با بدن ما چه می کند؟

این بیماری موجب کند شدن حرکت خون در رگ ها و قلب می شود و احتمال ایجاد لخته های خونی را بالا می برد. به دنبال آن مشکلاتی مثل گرفتگی دست و پا، افزایش فشارخون، خونریزی از بینی، بزرگ شدن کبد و طحال، آمبولی ریوی و سکته های قلبی و مغزی روی می دهد.


چه عواملی موجب ایجاد این بیماری می شود؟

عوامل مختلفی می تواند موجب بروز غلظت خون شود؛ از جمله زیاده روی در خوردن غذاهای چرب و سرشار از گوشت قرمز و چربی های جامد، عوامل ژنتیکی و مادرزادی، اضطراب و شوک های عاطفی، تعریق و اسهال های شدید، زندگی یا حضور در ارتفاعات و نواحی کوهستانی، آلودگی هوا، استعمال سیگار و وجود بیماری های قلبی- ریوی و...


علایم بیماری و نحوه تشخیص:

بالا رفتن غلظت خون یک سری علایم و نشانه های ظاهری دارد مانند برافروختگی و قرمز شدن صورت، کبودی لب ها و نوک انگشتان دست و پا به خصوص هنگام فعالیت بدنی، اختلالات هوشیاری مثل خواب آلودگی، اختلالات بینایی و تنفسی، ضعف و بی حالی، سردردهای غیرطبیعی، خارش بدن به خصوص بعد از استحمام و برجستگی ورید های چشمی.

با دیدن این علایم می توان به احتمال بالا رفتن غلظت خون مشکوک شد ولی تشخیص نهایی با آزمایش هایی مثل CBC (شمارش سلول های خونی) و سنجش میزان هموگلوبین امکان پذیر است. (باید دانست که بر خلاف تصور بعضی مردم که تیرگی خون را نشانه غلظت خون می دانند، تشخیص این بیماری با استفاده از رنگ ظاهری خون امکان پذیر نیست).


غلظت خون چگونه درمان می شود؟

درمان این بیماری شامل استفاده از درمان دارویی توام با تغییر در سبک زندگی و رژیم غذایی است. برای درمان دارویی اغلب با نظر پزشک از تجویز قرص آسپرین برای کاهش غلظت خون استفاده می شود. همچنین اهدای خون به صورت منظم و پرهیز از کشیدن سیگار و قرار گرفتن در معرض هوای آلوده نیز دردرمان موثر است. در این میان اگر بیماری زمینه ای مثل بیماری های قلبی و ریوی عامل ایجاد غلظت خون باشد، بیماری مذکور نیز باید به نحو مناسب کنترل و درمان شود.

 

اگر به این بیماری مبتلا هستید، باید در رژیم غذایی خود مصرف روغن های جامد و حیوانی، گوشت قرمز، دل و قلوه و مغز گوسفند و لبنیات پرچرب را کاهش دهید و در عوض مصرف لبنیات کم چرب، ماهی، میوه و سبزیجات فراوان را جایگزین کنید. نوشیدن آب و مایعات فراوان نیز در طول روز به رقیق شدن خون کمک می کند. در طب سنتی مصرف میوه هایی مثل آلبالو، انار، توت سیاه، تمشک، زغال اخته، لیموی تازه، موز، زرشک، آلو، انگور قرمز، کیوی و سبزیجاتی مثل سیر و پیاز خام، شنبلیله، کاسنی، ریواس، کدوی سبز و پاپریکا ( نوعی فلفل قرمز) در کاهش غلظت خون موثر است.

 

همچنین نوشیدن روزانه چای سبز و چای ترش (یا چای قرمز یا چای مکه که در واقع دم کرده گلبرگ های گیاهی به نام رزچینی است)، نیز در کاهش فشارخون و نیز کاهش خطر بروز لخته های خونی مفید است. نتایج برخی تحقیقات نیز نشان می دهد که مصرف روزانه مقادیر کمی از شکلات سیاه (Dark)، باعث کاهش تولید لخته خون و بروز بیماری های قلبی- عروقی می شود.

منبع : khorasannews.com