اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

علائم محرومیت از دارو معادل اعتیاد به آن نیست



اخبار,اخبار اجتماعی,اختلالات روانی


اخبار اجتماعی - علائم محرومیت از دارو معادل اعتیاد به آن نیست

یک روانپزشک با بیان اینکه علائم محرومیت از دارو معادل اعتیاد به آن نیست از شهروندان خواست تا از مصرف بنزودیازپین‌ها بیش از 3 هفته خودداری کنند.

به گزارش فارس، افشین طیبی با بیان خصوصیات اعتیاد، اظهار داشت: تحمل، محرومیت و وابستگی جزو علائم اعتیاد هستند و برای اینکه دارویی اعتیادآور تلقی شود باید هر سه خصوصیت را داشته باشد.

وی افزود: تحمل یعنی چنانچه پزشک 2 قرص برای بیمار تجویز کند،‌ وی پس از چند روز نیاز به 4 قرص داشته باشد در حالی که این ویژگی در داروهای روانپزشکی دیده نمی‌شود.

این روانپزشک ادامه داد: محرومیت نیز با علائم ترک همراه است. مثلا افرادی که سوء مصرف تریاک دارند، در صورت محرومیت از این مواد زیاد خمیازه می‌کشند، یا افرادی که الکل مصرف می‌کنند در صورت محرومیت دچار لرزش می‌شوند. این در حالی است که این علائم در بیمارانی که داروهای روانپزشکی را مصرف می‌کنند و به هر دلیلی مصرف را برای یک یا چند روز قطع می‌کنند دیده نمی‌شود.

این متخصص حوزه بهداشت روان با انتقاد از افرادی که داروهای روانپزشکی را خودسرانه مصرف و قطع می‌کنند، گفت: این داروها حتی پس از دوره باید با تجویز پزشک و آرام آرام قطع شوند.

طیبی درباره وابستگی به عنوان ویژگی سوم اعتیاد، اظهار داشت: فردی که اعتیاد دارد، به دلیل وابستگی به مواد ناچار است کار و زندگی خود را رها کند و مواد مورد نیاز خود را استفاده کند. اما در بیمارانی که داروهای روانپزشکی مصرف می‌کنند این خصیصه دیده نمی‌شود و فرد برای تامین دارو نیازی به رها کردن کار خود ندارد.

وی افزود: سوء مصرف مواد مخدر و الکل موجب اختلال در عملکرد شغلی و اجتماعی افراد مصرف کننده می‌شود در حالی که مصرف داروهای روانپزشکی این نتیجه را در پی ندارند.

این روانپزشک داروهای روانپزشکی را واجد ویژگی محرومیت دانست و گفت: پدیده محرومیت در داروهای اعصاب و روان وجود دارد،‌اما این داروها به دلیل عدم دارا بودن ویژگی های تحمل و وابستگی فرد را معتاد نمی‌کنند.

البته این متخصص حوزه بهداشت روان با بیان اینکه بنزودیازپین‌ها توانایی اعتیاد را دارند، گفت: بنزودیازپین‌ها مانند دیازپام، اگزازپام ،فلورازپام ،آلپرازولام ،کلونازپام، میدازولام ،تمازپام ،کلردیازپوکساید توانایی اعتیاد را دارند اما معادل اعتیاد نیستند. بنابراین توصیه می‌شود بیشتر از 3 هفته مصرف نشوند.

وی خاطر نشان کرد: علت اختلالات روانی زیستی، روانی و اجتماعی است و علت تجویز داروهای روانپزشکی وجود مشکل در مغز، ناقل‌دهنده‌های عصب-رسانه، هورمون‌ها یا ژنتیک است. از طرفی به دلایل روانی و اجتماعی که موجب اختلالات روانی می‌شود، رواندرمانی به موازات دارودرمانی تجویز می‌شود.
 اخبار اجتماعی - فارس


ویدیو مرتبط :
علائم اعتیاد قسمت اول

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

علائم اعتیاد اینترنتی را بشناسید



 

اضطراب، افسردگی، کج خلقی، بی‌قراری، تفکرهای وسواسی و یا خیالبافی راجع به اینترنت از علائم اعتیاد به اینترنت است.

به گزارش ایسنا، اعتیاد اینترنتی، همزمان با افزایش دسترسی روزانه مردم به منابع آنلاین شایع‌تر می‌شود. وب، اطلاع‌دهنده، مفید، دارای منابع غنی و سرگرم‌کننده است. اما برای بسیاری از مردمی که به آن معتادند، این منافع، در حال تبدیل شدن به آسیب‌ها و نابهنجاری‌های روانی و رفتاری است.

برخی از کارشناسان نیز ترجیح می‌دهند به جای واژه «اعتیاد به اینترنت»، از واژه «اعتیاد به کامپیوتر» استفاده کنند. چراکه هستند افراد زیادی که ساعت‌ها با کامپیوتر کار کرده و به آن وابسته‌اند، اما اصلاً، به اینترنت حتی فکر نمی‌کنند.

برخی دیگر نیز اظهار می‌دارند که اصلاً چیزی به عنوان اختلال اعتیاد اینترنتی وجود ندارد. این گروه معتقدند که لذتی که به‌خاطر استفاده از کامپیوتر به فرد دست می‌دهد، به هیچ وجه قابل مقایسه با لذت حاصل از ماده مخدر نیست.

تحقیقاتی هم که اخیراً راجع به اعتیاد اینترنتی صورت گرفته‌اند، چندین معیار را برای اعتیاد به اینترنت و بازشناسی آن برشمرده‌اند.

سه مورد از این معیارهای مهم عبارتند از موقعی که شخص سعی می‌کند تا از اینترنت خارج شود، احساس بی‌قراری و بدخلقی می‌کند؛ از اینترنت، برای فرار از مشکلات و یا کاستن از احساس یأس و ناامیدی، گناه، اضطراب و یا افسردگی استفاده می‌شود؛ کاربر اینترنت در مورد میزان و وسعت استفاده خود از اینترنت، به اعضای خانواده و یا دوستانش دروغ گفته و آن را کتمان می‌کند.

نهایتاً، شخص با وجود هزینه بالای استفاده از اینترنت، مکرراً از آن استفاده در مورد شدیدترین الگوهای مصرف، این بازگشت ممکن است حتی بعد از سال‌ها کنترل و پرهیز، به سرعت اتفاق بیفتد.

بر اساس مقاله‌ای که از سوی دفتر مطالعات و رسانه‌ها منتشر شده و اطلاعات این گزارش از آن برگرفته شده است؛ در پاسخ به سوال اینکه اینترنت واقعاً چه چیزی دارد که افرادی که از آن استفاده می‌کنند، به‌طور بالقوه دچار رفتارهای مخرب می‌شوند و اینکه چرا برخی مردم خودشان را در معرض خطر از دست‌دادن شغل، ازهم‌گسیختگی روابط و یا زیان‌های مالی قرار می‌دهند، دیدگاه‌های مختلفی از زوایای گوناگون بیان شده است.

از طرفی، اعتیاد به اینترنت یک پدیده بین‌رشته‌‏ای است و علوم مختلف پزشکی، رایانه‏‌ای، جامعه‏‌شناسی، حقوق، اخلاق و رواشناسی هر یک از زوایای مختلف این پدیده را مورد بررسی قرار داده‏اند. در هر یک از این علوم مختلف، نظریه‏‌هایی برای این اختلال مطرح شده است.

هم‌چنین در بسیاری از موارد، نظریه‌‏های مطرح شده، از چارچوب یک علم خارج می‏‌شود و ترکیبی از مفاهیم چندین علم را دربرمی‏‌گیرد. با وجود پژوهش‌های فراوان و تلاش‌های هماهنگ برای شناسایی مهمترین عوامل گرایش فرد به اعتیاد به اینترنت، همچنان موارد مبهم و پرسش‌های بسیاری فراروی محققان و متخصصان این حوزه قرار دارد.

وجود دیدگاه‏‌ها، نظرات، تبیین‌ها و اختلاف‌نظر در مورد نحوه پدید آمدن، طبقه‏‌بندی، تشخیص، تداوم و استمرار اعتیاد به اینترنت، به پیچیدگی و معماگونه ‌بودن این آسیب اشاره دارد. به همین دلیل است که هنوز هیچ فرد، نظریه و دیدگاهی که قادر به تبیین تمامی «رفتارهای اعتیادگونه» باشد، مطرح نشده است.... / تحلیل : عصر ایران