اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عقب‌نشینی از تحریم بنزینی ایران



 

 

عقب‌نشینی از تحریم بنزینی ایران

 

واکنش غرب به ویژه آمریکا به نامه اتمی‌ایران، انتقاد برخی از مقامات تهران از جمله منوچهر متكی، وزیرخارجه و علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی‌ کشور را درپی داشته است. همزمان، کنگره آمریکا تصویب قانون تحریم صادرات بنزین به ‌ایران را یک ماه به تعویق انداخت.

کریستوفر داد، رییس کمیته امور بانکی مجلس سنا و‌هاوارد برمن، رییس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان با صدور بیانیه مشترکی اعلام کردند، تصویب تحریم‌های اقتصادی علیه ‌ایران را یک ماه به عقب می‌اندازند تا قطعنامه جدید پیشنهاد شده به شورای امنیت به تصویب برسد.

بر اساس‌این بیانیه، کنگره آمریکا صبر می‌کند تا قانون جدید تحریم‌های اقتصادی‌ ایران را به گونه‌ای تصویب کند که قطعنامه جدید شورای امنیت را تقویت کند.

نمایندگان کنگره پیش تر قرار بود تا پایان ماه مه (‌۱۰ خرداد سال‌جاری) به اصلاحات انجام شده در مصوبات مربوط به «مجازات اقتصادی» ‌ایران رای دهند ولی‌این کار به پایان ژوئن (۱۰ تیر‌سال جاری) موکول شده است.

این تحریم‌ها شامل تحریم صادرات بنزین به‌ایران و ممنوعیت معامله با صنعت پتروشیمی ‌آن است.

مجلس نمایندگان و سنا آمریکا در ‌این زمینه مصوباتی دارند و کمیته مشترک در حال تلفیق ‌این مصوبات برای تهیه یک طرح واحد است.

در همین حال، هیلاری كلینتون، وزیر خارجه آمریكا سه‌شنبه در پكن مدعی شد كه طرح ایران برای تبادل بخشی از اورانیوم غنی شده این كشور با سوخت هسته‌ای (مورد نیاز) برای یك رآكتور (تحقیقاتی) «توطئه‌ای آشكار» در تلاش برای جلوگیری از تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه برنامه هسته‌ای این كشور است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، كلینتون ادعا كرد كه پیشنهاد تبادل سوخت كه در اختیار دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل قرار گرفته نقایصی دارد و به نگرانی‌های بین‌المللی درباره خواسته‌های هسته‌ای ایران پاسخ نمی‌دهد.

وی گفت كه تلاش تحت حمایت آمریكا برای اعمال دور جدید تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران ادامه خواهد داشت.

در عین حال بنا بر گزارش شبكه تلویزیونی آسیا، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز سه‌شنبه در اظهاراتی مشابه توافق ایران، تركیه و برزیل را «حقه‌ای» برای جلوگیری از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران خواند.

دیوید كامرون، نخست وزیر جدید انگلیس، اما برخلاف آمریکا و اسرائیل که برای بی اعتبار نشان دادن بیانیه تهران تلاش می‌کنند، ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم كرد.

به گزارش خبر گزاری فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، كامرون سه‌شنبه خواستار افزایش فشارها علیه ایران شد و ادعا كرد كه واضح است ایران قصد ساخت تسلیحات اتمی دارد.

متقابلا منوچهر متکی، وزیر خارجه در پاسخ به اظهارات كلینتون، وزیر خارجه آمریكا مبنی بر اینكه نامه ایران به آژانس دارای اشكالات و نقایصی است و پاسخگوی نگرانی‌های جامعه جهانی به فعالیت‌های هسته‌ای ایران نیست، گفت: همین اظهارات خانم كلینتون دارای اشكال است و اشكال آن این است كه پس از دریافت نامه جمهوری اسلامی ایران باید رسما پاسخ‌شان را به آژانس اعلام كنند. برابر بیانیه تهران پس از اظهارنظر گروه وین باید جلسات گروه وین تشكیل شود؛ این جلسات با هدف رسیدن به تفاهم نامه مكتوب باید شكل بگیرد؛ بنابراین اگر حرف یا نظری دارند می‌توانند در آن نشست مطرح كنند.

به گزارش ایسنا، متكی كه دیروز در مصاحبه مطبوعاتی مشترك با وزیر خارجه بروندی سخن می گفت، ادامه داد: گذشته از این اظهارنظر بیشتر تبلیغاتی خانم كلینتون، برداشت كلی ما از فضای بین‌المللی این است كه هم بخشی از طرف‌های گروه وین و هم بسیاری از كشورها، سازمان‌ها و مجموعه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی استقبال خوبی از ابتكار به عمل آمده توسط تركیه و برزیل و اعلامیه تهران كرده‌اند.

وزیر خارجه گفت: ما معتقدیم گاهی كسی یا كشوری پیش‌بینی می‌كند، اگر این پیش‌بینی درست درنیامد باید به واقعیت‌ها تمكین كنند، پیش‌بینی‌‌ها این بود كه آقایان لولا و اردوغان در ماموریت‌شان شكست خواهند خورد و موفق نخواهند بود. حتی برخی گفتند كه ۳۰ درصد احتمال شانس این تفاهم وجود دارد. ما گمان می‌كنیم كه دیپلمات شجاع كسی است كه اگر پیش‌بینی‌هایش خطا بود، شرایط جدید را مورد ارزیابی قرار دهد. لولا و اردوغان موفق شدند در كنار ایران چارچوب جامع‌الاطرافی را برای تفاهم ایجاد كنند. ما فكر می‌كنیم باید از سوی آقای اوباما شاهد قدردانی باشیم نه اینكه اظهارنظرهای ناپخته از سوی بعضی از اعضای دولت آقای اوباما انجام شود. رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز آن گونه که ایلنا به نقل از بخش انگلیسی واحد مركزی‌خبر گزارش داده، گفته است: واكنش این كشورها اهمیت بیانیه تهران را مشخص كرد.

به گفته وی، بسیاری از كشورهای غربی به‌ویژه آمریكا به دنبال اجماع علیه ایران بودند و گفت‌وگوهایی جدی را با برخی كشورها و اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد انجام دادند. غرب پیش‌بینی كرده بود كه سران تركیه و برزیل با دست خالی به كشورشان بازمی‌گردند و اجماعی جهانی علیه ایران شكل می‌گیرد.

وی با اشاره به بیانیه سازمان كنفرانس اسلامی كه در تاجیكستان در حمایت از بیانیه تهران منتشر شده بود، گفت كه نمایندگان ۵۷ كشور اسلامی و پنج‌كشور ناظر در نشست كشورهای عضو این سازمان كه در شهر «دوشنبه» برگزار شد، حضور داشتند.

صالحی همچنین گفت كه برخی از كشورهای عضو جنبش عدم تعهد مانند برزیل، كوبا و ونزوئلا و برخی كشورهای حاشیه خلیج فارس از بیانیه تهران حمایت كرده‌اند.

وی پیش‌بینی كرد كه كشورهای عضو جنبش عدم تعهد در نشست آتی شورای حكام آژانس بین‌المللی انرژی كه قرار است ماه آینده میلادی برگزار شود بیانیه‌ای را در حمایت از توافق‌نامه اخیر هسته‌ای ایران منتشر كنند...../تحلیل :دنياى اقتصاد


ویدیو مرتبط :
گزارشگر بی بی سی : تحریم کنندگان ایران در حال چشیدن آثار تحریم نفت ایران هستند.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عقب نشینی آمریکا از سیاست تحریم: استثنای 11 کشور برای خرید نفت ایران



تحریم نفت ایران,تحریم آمریکا علیه نفت ایران,خریدنفت ایران,توقف تحیریم نقت ایران

 

عقب نشینی آمریکا از سیاست تحریم: استثنای 11 کشور برای خرید نفت ایران

این خبر در حالی منتشر می شود که ایران قبل از این در اقدامی پیش دستانه صادرات نفت به کشورهای فرانسه و انگلیس را متوقف کرده بود.

آمریکا 11 کشور از جمله ژاپن را از تحریم های خود علیه ایران، مستثنی کرد.

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا گفت کشورش تصمیم گرفته 11 کشور از جمله ژاپن، آلمان، ایتالیا و اسپانیا را از تحریم به دلیل واردات نفت خام از ایران، معاف کند.

کلینتون در بیانیه ای اضافه کرد: این معاف شدن به مدت 180 روز و قابل تمدید است. این وضعیت شامل کشورهایی شده که به میزان زیادی ، واردات نفت خام  از ایران را کاهش داده اند.

آمریکا به شدت در حال اعمال فشار بر کشورهای واردکننده نفت خام برای کاهش خرید نفت از ایران است.

آمریکا همچنین شرکت ها و مؤسسات تعامل کننده با بانک مرکزی ایران را تحت تحریم قرار می دهد. بانک مرکزی ایران مهمترین کانال دریافت پول نفت صادراتی این کشور است.

کلینتون ادامه داد: اقدامات انجام شده توسط این کشورها در رابطه با کاهش واردات نفت از ایران، آسان نبوده است. این کشورها می بایست در وضعیت حساس اقتصاد جهانی، در منابع انرژی خود تجدید نظر کرده و به سرعت برای نفت ایران، جایگزین پیدا می کردند.

11 کشور مستثنی شده از تحریم نفتی آمریکا، آلمان، بلژیک، اسپانیا، فرانسه، انگلیس، یونان، ایتالیا، ژاپن، هلند، لهستان و چک هستند.

این خبر در حالی منتشر می شود که ایران قبل از این در اقدامی پیش دستانه صادرات نفت به کشورهای فرانسه و انگلیس را متوقف کرده بود.

کشورهای ژاپن، ایتالیا، اسپانیا و یونان هم قبل از این برای توقف خرید نفت از ایران مقاومت بسیاری در برابر تحریم های آمریکا داشتند. همین موضوع باعث شد تا آمریکا به رغم های اولیه برای توقف کامل خرید نفت، به کاهش واردات رضایت دهد.