اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عزم بی سابقه «حسن روحانی» برای حضور در خلیج فارس/تغییر رویکرد عربستان، مهم‌ترین دستاورد «تهاجم دلفریبی» تهران



اخبار,اخبار سیاست خارجی,مذاکرات  ایران با ۱+۵


 اخبار سیاست خارجی - اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی»:
عزم بی سابقه «حسن روحانی» برای حضور در خلیج فارس/تغییر رویکرد عربستان، مهم‌ترین دستاورد «تهاجم دلفریبی» تهران

از زمان انتخاب «حسن روحانی» به عنوان رئیس‌جمهور ایران در ژوئن ۲۰۱۳ و انعقاد طرح اقدام مشترک پنج ماه پس از آن که چارچوبی برای مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای ایران بود، این کشور عزمی بی‌سابقه را برای حضور در خلیج‌فارس آغاز کرده است. این مشارکت منطقه‌ای شامل شش عضو «شورای همکاری خلیج‌فارس» و یمن می‌شود و به شکل معاهدات، توافق‌های نظامی و ارتباطات مقامات بلندپایه سیاسی بوده است.

اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسی» نوشت: «شیخ صباح آل احمد الصباح» امیر کویت جهت بازدیدی دو روزه از تهران وارد شهر شد. این سفر توسط امیر امارات پس از انقلاب اسلامی در نوع خود بی‌سابقه بود.

 

طی این دیدار، ایران و کویت ۶ موافقت‌نامه دو جانبه جدید را در جهت تقویت همکاری در حوزه‌های متعدد از جمله حمل‌ونقل، امنیتی و گردشگری امضا کردند. دوران خوش ز نتیجه تلاش‌های ایران برای احیای روابط با رقبای سنتی عرب خود در خلیج‌فارس است. تلاش‌های ایران با اقدام متقابل دولت‌های خلیج‌فارس روبرو شده است که از کاهش قدرت آمریکا در منطقه و نیز قدرت گرفتن ایران هراس دارند.

به گزارش تیک»، از زمان انتخاب «حسن روحانی» به عنوان رئیس‌جمهور ایران در ژوئن ۲۰۱۳ و انعقاد طرح اقدام مشترک پنج ماه پس از آن که چارچوبی برای مذاکره در مورد برنامه هسته‌ای ایران بود، این کشور عزمی بی‌سابقه را برای حضور در خلیج‌فارس آغاز کرده است. این مشارکت منطقه‌ای شامل شش عضو «شورای همکاری خلیج‌فارس» و یمن می‌شود و به شکل معاهدات، توافق‌های نظامی و ارتباطات مقامات بلندپایه سیاسی بوده است.

 شاید مهم‌ترین دستاورد «تهاجم دلفریبی» تهران در خلیج‌فارس نزدیکی مشهود آن به رقیب و دشمن دیرینه در منطقه یعنی عربستان سعودی باشد. شاهزاده «ملک الفیصل» وزیر امور خارجه عربستان ماه گذشته طی اقدامی متفاوت با رویکرد اخیر این کشور در رابطه با متهم کردن ایران به ایجاد «تفرقه» در منطقه، همتای ایرانی خود را به ریاض دعوت کرد و از نقش ایران در تأمین امنیت منطقه سخن گفت. به علاوه این که یک رهبر منطقه مانند عربستان سعودی موضع خود نسبت به ایران را تغییر داده است نشانه این برداشت گسترده در خلیج‌فارس است که واشنگتن حمایت خود از متحدانش در شورای همکاری خلیج‌فارس را کاهش می‌دهد.

بدون شک ایران خروج خود از انزوای سیاسی را مدیون مذاکرات جاری با ۱+۵ است. ممکن است واکنش دولت‌های سنی مذهب نسبت به اقدامات ایران بیشتر برآمده از ترس باشد تا خوش‌بینی. در حال حاضر، آن‌ها اعتقاد چندانی به راه‌حل واشنگتن ندارند.

 هم اکنون واشنگتن بیش از آن‌که نگران به چالش کشیدن حمایت ایران از تروریسم بین‌الملل یا دخالت آن در امور همسایگان باشد که موجب شده است کشورهای خلیج‌فارس به دنبال راه‌های دیگری برای تأمین امنیت از جمله از ایران باشند، نگران خوش‌آمدگویی ایران به جامعه بین‌الملل است. آن‌ها برای دفع ضرر از هر دو کشور حمایت می‌کنند، زیرا نگران هستند که آمریکا در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای، در نهایت اجازه بدهد که ایران به بمب هسته‌ای دست پیدا کند و در حالی که آمریکا به «خروج استراتژیک» خود از منطقه ادامه می‌دهد، ایران به عنوان قدرت کلیدی جدیدی در منطقه ظاهر شود.
 اخبار سیاست خارجی - تیک

 


ویدیو مرتبط :
همایش حامیان روحانی در ورزشگاه خلیج فارس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه‌ مهم حسن روحانی به پادشاه عربستان؟


یک منبع مطلع اخبار مربوط به ارسال نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور ایران به پادشاه عربستان در رابطه با کاهش قیمت نفت و مذاکرات هسته‌ای را تکذیب کرد.

خبرگزاری ایسنا: یک منبع مطلع اخبار مربوط به ارسال نامه‌ای از سوی رئیس‌جمهور ایران به پادشاه عربستان در رابطه با کاهش قیمت نفت و مذاکرات هسته‌ای را تکذیب کرد.

این منبع مطلع با اعلام این خبر اظهار کرد: نه رئیس جمهور و نه هیچ فردی از دولت نامه‌ای تحت این عنوان به پادشاهی عربستان ننوشته است و خارج از دولت هم چنین بحثی نداشته‌ایم.

یک روزنامه(مردم امروز) روز یکشنبه در خبری اختصاصی که برروی صفحه اول خود منتشر کرده بود از نامه «حسن روحانی» رئیس‌جمهور کشورمان به پادشاه عربستان که شش روز پیش ارسال شده است دررابطه با تفاهم دو کشور بر سر دو موضوع مذاکرات هسته‌ای و کاهش قیمت نفت خبر داده بود.

روزنامه‌ی مردم امروز برای نخستین بار روز شنبه 6 دی‌ماه منتشر شد.