اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عروس نوجوان از چوبه‌دار فاصله گرفت



 با پذیرش اعاده دادرسی در پرونده قتل
عروس نوجوان از چوبه‌دار فاصله گرفت

 دیوانعالی‌ کشور حکم قصاص عروس نوجوانی را که متهم است شوهرش را به قتل رسانده بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی نقض و درخواست اعاده‌ دادرسی را قبول کرد.

به گزارش خبرنگار ما، این زن که زمان قتل 17‌ساله‌ بود متهم است با خوراندن داروی بیهوشی و استفاده از سیمی که دور گردن شوهرش پیچید، او را به قتل رسانده است.


این پرونده آخرین روز فروردین‌ سال 88 تشکیل شد. امام‌جماعت مسجدی در شیراز آن روز متوجه ‌شد جسد یکی از اعضای مسجد در اتاق استراحتش رها شده‌ است. متوفی که بهنام نام‌ داشت تازه‌دامادی بود که اختلافات شدیدی با همسر نوجوانش لاله داشت.

 

بنابراین وقتی پلیس جسد را به پزشکی‌قانونی انتقال داد کار تحقیق برای پیدا کردن لاله را آغاز کرد. وقتی ماموران به خانه پدر لاله رفتند متوجه‌ شدند این دختر شب قبل در خانه پدرش نبوده و صبح نیز به مدرسه نرفته ‌است. ماموران چند ساعت بعد لاله را پیدا کردند و مورد بازجویی قرار دادند در بازجویی‌های متعددی که از این دختر انجام شد او به قتل شوهرش اقرار کرد و گفت به‌خاطر اختلافاتی که با همسرش داشت او را به قتل رساند.

 

لاله در بازجویی‌ها گفت: وقتی 14‌ساله‌ بودم با پسری از اقوامم ازدواج کردم. این ازدواج مورد رضایت من نبود و خواسته پدر و مادرم بود. مدتی بعد به‌خاطر اختلافاتی که داشتیم و کتک‌هایی که می‌زد از هم جدا شدیم و من دوباره در خانه پدرم بودم تا اینکه پدرم تصمیم گرفت من با بهنام که او هم از اقوام ما بود ازدواج کنم با اینکه به این ازدواج هم رضایت نداشتم اما چون یک‌بار طلاق گرفته‌ بودم نمی‌توانستم مخالفت جدی کنم. 

 

متهم در ادامه گفت: بعد از ازدواج با بهنام باهم اختلاف داشتیم اما نمی‌توانستم از او جدا شوم. این سرافکندگی بزرگی در خانواده من بود. روز حادثه با او به کانون مسجد رفتیم و در آنجا بود که نقشه‌ام را عملی کردم و بعد از اینکه داروی خواب‌آور را که از داروخانه خریده ‌بودم به او دادم و او خوابید با سیم کامپیوتر خفه‌اش کردم و بعد هم از کانون بیرون آمدم.


پرونده با توجه به این اظهارات و درخواست قصاص از سوی اولیای‌دم مقتول، برای رسیدگی به شعبه5 دادگاه کیفری استان فارس فرستاده ‌شد هرچند لاله در دادگاه قتل را انکار کرد و گفت مردی افغان همراه زنی دیگر این قتل را انجام دادند اما دادگاه گفته‌های او را قبول نکرد. لاله در دفاعیاتش گفت: این درست است که من شب با شوهرم بودم و ما باهم اختلاف داشتیم اما او را نکشتم.

 

ما آن شب برای حرف زدن بیرون رفتیم و آشتی کردیم و برگشتیم. سر راه غذا خریدیم و با هم به کانون مسجد رفتیم در آنجا غذا را خوردیم و شب هم آنجا بودیم شوهرم سردرد داشت من به داروخانه رفتم و برایش داروی مسکن خریدم. بهنام دارو را خورد و خوابید من هم به پدر و مادرم گفتم نمی‌خواهم به خانه بیایم. نیمه‌شب بود که دو مرد و یک زن به کانون حمله کردند. آنها از من خواستند آبمیوه مسموم به شوهرم بدهم و بعد یکی از مردان که افغان بود و محمد نام‌ داشت شوهرم را به قتل رساند. من دو نفر دیگر را نشناختم.


دفاعیات متهم کارساز نبود و او به قصاص محکوم شد. رای صادره مورد اعتراض متهم و وکیل‌مدافعش قرار گرفت اما دیوانعالی کشور اعتراض را نپذیرفت و حکم قصاص تایید شد.

 

در حالی‌که لاله منتظر اجرای حکم قصاص بود و امیدی به بازگشت به زندگی نداشت، فرشید روفوگران، وکیل‌مدافع لاله این‌بار درخواست اعاده دادرسی داد و خطاب به رییس‌قوه‌قضاییه نوشت: «با توجه به قانون جدید مجازات اسلامی از آنجایی که متهم زمان قتل 17‌ساله ‌بوده بنابراین اولا باید بلوغ عقلی او مورد بررسی قرار گیرد و دوم اینکه بر اساس مواد 120 و 121 قانون مجازات اسلامی جدید از آنجایی که متهم تناقض‌گویی‌های زیادی داشته ‌است و در اقرارهای او شبهه وجود دارد نقض‌حکم در این‌خصوص و اعاده دادرسی هم دارم.»


روفوگران روز گذشته ضمن تایید خبر پذیرش اعاده دادرسی برای موکلش به خبرنگار ما گفت: تا پیش از قانون مجازات جدید ایجاد شبهه فقط باعث توقف اجرای حکم در حدود می‌شد اما در قانون مجازات جدید این موضوع قصاص را هم شامل می‌شود البته در این‌خصوص بین علما اختلاف بود که خوشبختانه در قانون مجازات جدید این نکته که بسیار هم مهم است ذکر شده ‌است.

 

ضمن اینکه موکل من عروس نوجوانی بود که زمان وارد شدن اتهام به او 17سال داشت و چون حکم بر سلب حیات ‌اوست و حیات نیز قابل برگشت نیست بنابراین او باید با توجه به شرایط جدید قانون درخصوص نوجوانان محاکمه می‌شد.  او گفت: بر اساس رایی که دیوانعالی‌کشور در سایت قابل دسترسی برای وکلا اعلام کرد، اعاده دادرسی پذیرفته‌شده و لاله یک‌بار دیگر باید مورد محاکمه قرار گیرد./شرق

 


ویدیو مرتبط :
بخشش قاتل پای چوبه دار

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عروس فراری به چوبه دار نزدیك شد



 

عروس فراری به چوبه دار نزدیك شد

 

حكم قصاص زن جوانی كه شوهرش را به قتل رسانده بود، در دیوان عالی كشور، تأیید شد.روز ۲۲ فروردین سال گذشته، مأموران پلیس شهرستان ورامین، از وقوع یك فقره درگیری منجر به قتل در یكی از خیابان های اصلی این شهرستان باخبر شدند.

مأموران با حضور در محل حادثه متوجه شدند كه مرد جوانی به نام قاسم، بر اثر اصابت یك ضربه چاقو به سینه اش به قتل رسیده است و شاهدان حادثه همسر مقتول را به عنوان ضارب معرفی كردند.

تحقیقات برای شناسایی همسر مقتول به نام سحر آغاز شد ولی وی بعد از قتل متواری شد تا اینكه ۱۵ روز بعد از قتل خود را به پلیس آگاهی معرفی كرد.

بعد از اعتراف به قتل توسط متهم، قرار مجرمیت وی صادر و پرونده برای رسیدگی به شعبه ۷۴ دادگاه كیفری استان تهران ارسال شد.

جلسه رسیدگی به این پرونده روز ۲۰ اردیبهشت امسال در شعبه ۷۴ دادگاه كیفری استان تهران و به ریاست قاضی حسن تردست برگزار شد. ذبیح زاده، نماینده دادستان با بیان اینكه طبق مدارك موجود درپرونده مانند، شكایت اولیای دم، گزارش مرجع انتظامی، نظریه پزشكی قانونی و اعتراف متهم، بزه انتسابی به متهم محرز است، وخاستار مجازات وی شد.

در ادامه جلسه، اولیای دم در جایگاه قرار گرفتند و با اعلام شكایت مجدد از متهم، درخواست خود را قصاص عروسشان عنوان كردند.

بعد از اظهارات اولیای دم، متهم در جایگاه قرار گرفت و با بیان اینكه اتهام قتل عمد را قبول ندارد گفت: ۳ روز قبل از قتل، من و همسرم برای مطالبه مهریه از سوی من، به شورای حل اختلاف رفته بودیم. بعد از جلسه دادگاه شوهرم به من حمله كرد و مرا كتك زد.

وی ادامه داد: به خاطر بیكاری شوهرم درخواست طلاق داده بودم و برای تشكیل پرونده نیاز به كپی شناسنامه شوهرم داشتم.

روز حادثه با او تماس گرفتم كه به من گفت به قهوه خانه بیا. به قهوه خانه رسیدم و از مردی كه مقابل در بودم خواستم شوهرم را صدا كند.

وی افزود: شوهرم مقابل در قهوه خانه آمد و به محض اینكه من را دید شروع به فحاشی كرد و با چاقویی كه همیشه همراهش بود من را تهدید كرد و ۲ سیلی به من زد.من هم چاقویی را كه همیشه با خود حمل می كردم از جیبم درآوردم و یك ضربه به سینه او زدم و فرار كردم.

سحر گفت: بعد از اینكه از قتل شوهرم باخبر شدم، به همدان گریختم اما ۱۵ روز بعد به خاطر عذاب وجدان مجبور شدم خودم را معرفی كنم.

قاضی تردست، ختم جلسه را اعلام و بعد از مشورت با مستشاران دادگاه، متهم را به قصاص محكوم كرد.

پرونده به شعبه ۱۵ دیوان عالی كشور ارجاع داده شد كه قضات این شعبه بعد از بررسی پرونده، حكم دادگاه بدوی را تأیید كردند.... / خبرگزارى فارس