اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عرضه قریب الوقوع ۱۰ درصد همراه اول در فرابورس



 

 

عرضه قریب الوقوع ۱۰ درصد همراه اول در فرابورس

 

مدیرعامل تامین سرمایه امین از عرضه قریب الوقوع همراه اول در فرابورس ایران خبر داد.محمد آرام كه با خبرنگارانرسانه های گروهی سخن می گفت: با اعلام پایان ارزش گذاری سهام همراه اول، افزود: با پایان ارزش گذاری همراه اول ۱۰ درصد از سهام این شركت امسال به طور قطع از سوی مخابرات ایران در فرابورس عرضه می شود.

 

وی گفت: قبل از عرضه اولیه ارتباطات سیار سمینار تخصصی برای همراه اول برگزار می شود تا فعالان بازار سرمایه با قابلیت ها و پتانسیل های این شركت ارزنده بیشتر آشنا شوند.

 

- توصیه ای درباره همراه اول

 

وی در پاسخ به این پرسش كه همراه اول چقدر ارزش گذاری شده است و آیا بحث های مطرح شده درباره ارزش گذاری ارتباطات سیار در محدوده ۸۰ درصد ارزش مخابرات ایران صحت دارد، گفت: در حال حاضر نمی توان گزارش ارزش گذاری شركت را افشا كرد و باید صورت های مالی و اطلاعات شركت از طریق سامانه بورس به بازار اعلام شود، اما فقط در مورد همراه اول می توان گفت كه با توجه به ۳۸ میلیون مشتركی كه شركت دارد و متنوع شدن خدمات آن از جمله ایمیل / مولتی مدیا، پیامك و ... در آینده ای نزدیك، همراه اول شركت بسیار ارزنده ای است و خرید آن به فعالان بازار سرمایه توصیه می شود.

 

وی گفت: سهام همراه اول چند متقاضی خرید خارجی دارد و در كشور نیز برای خرید بلوكی آن متقاضی وجود دارد، اما در هر حال تصمیم این است كه ۱۰ درصد همراه اول امسال در فرابورس عرضه شود.

 

- بسته های تامین مالی می آیند

 

وی در ادامه اظهاراتش از انتشار هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان اوراق مشاركت در سال جاری سخن گفت و افزود: قرارداد مشاوره انتشار این اوراق با تامین سرمایه امین منعقد خواهد شد.

 

وی از بسته های مالی ۵۰۰ میلیارد تومانی طرح های ۸ گانه فولادی به عنوان یكی از این قراردادها یاد كرد و گفت: علاوه بر اوراق مشاركت طرح های ۸ گانه فولادسازی، اوراق مشاركت پالایشگاه شازند امام خمینی برای تولید ۵۵ هزار بشكه بنزین و ۱۵ هزار بشكه بنزین سوپر و پروپیلن منتشر خواهد شد كه نرخ بازدهی داخلی «IRR» برای این طرح با پیشرفت فیزیكی فعلی ۸۰ درصدی فعلی، ۲۰ درصد برآورد شد و حجم اوراق منتشره برای آن ۳۶۷ میلیارد تومان خواهد بود. افزون بر این هلدینگ مبنای خاورمیانه هم ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشاركت منتشر می كند كه لازم است بدانید كه این شركت متعلق به گروه پاسارگاد است و ۳ طرح تولیدی بزرگ فولادی در زرند، سیرجان و كك سازی در زرند دارد.

 

آرام ادامه داد: تعاونی خاص ایران خودرو برای ۴۰ هزار خودروی فرسوده به زودی در قالب یك بسته تامین مالی اوراق مشاركت منتشر می كند كه حجم این اوراق ۲۰۰ میلیارد تومان و نرخ بازده داخلی آن هم ۲۰ درصد ارزیابی شده است.

 

از طرفی دیگر، پالایشگاه بندرعباس انتشار ۱۵۰ میلیارد تومان اوراق مشاركت طرح توسعه افزایش ظرفیت بنزین را در دستور كار دارد.

 

همچنین در فرابورس نیز شركت بین المللی توسعه ساختمان ظرف دو هفته آینده ۲۰ میلیارد تومان اوراق مشاركت برای پروژه بعثت و ۸۰ میلیارد تومان اوراق مشاركت برای پروژه نارنجستان نور منتشر خواهد كرد.

 

وی در مورد اوراق مشاركت هایی كه مجوز آن از بانك مركزی باید دریافت شود، گفت: شهرداری اراك ۲۴۵ میلیارد تومان اوراق مشاركت، شهرداری اصفهان ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشاركت و آب و فاضلاب خوزستان ۲۷۰ میلیارد تومان اوراق مشاركت منتشر خواهند كرد كه مرحله اول حجم اوراق مشاركت شهرداری اراك ۴۵ میلیارد تومان خواهد بود.

 

- درباره ارزش گذاری های جدید

 

مدیرعامل تامین سرمایه امین درباره ارزش گذاری بلوك ۶۷ درصدی سرمایه گذاری بانك ملی گفت: این بلوك از سوی بانك ملی به صورت عمده عرضه خواهد شد و كار ارزش گذاری آن به تامین سرمایه امین سپرده شده است، از طرفی دیگر پس از ارزش گذاری كار حضور در بورس دو شركت آب معدنی داماش و آهن و فولاد لوشان هم به پایان رسیده است.

 

وی در ادامه اظهارات خود به برنامه پذیره نویسی سهام سه بانك آریا، آرین و ایران زمین در فرابورس طی هفته های آینده اشاره كرد و گفت: بانك آریا به عنوان آخرین بانك با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی متعلق به تجار بزرگ و فعال در حوزه های فولاد و مواد غذایی است. این بانك نخستین بانكی خواهد بود كه برای تامین منابع مالی در حوزه بازرگانی و شركتی فعالیت خواهد كرد.

 

آرام افزود: بانك ایران زمین هم با سرمایه ۲۰۰ میلیارد تومانی جزو بانك های بزرگ صنعتی كشور است كه در تامین مالی حوزه هوا فضا و هواپیمایی موفق بوده است. بانك آرین هم با سرمایه ۷۰ میلیارد تومانی نخستین بانك الكترونیكی كشور خواهد بود كه خدمات پرداخت از طریق اینترنت و موبایل بانك ارائه می كند.

 

به گفته مدیرعامل تامین سرمایه امین، در حالی پذیره نویسی ۵۴ میلیون سهم بانك كارآفرین در بورس از طریق این شركت انجام شده كه در روزهای آینده حق تقدم ناشی از افزایش سرمایه دو بانك ملت و تجارت و شركت های گل گهر و سرمایه گذاری خوارزمی هم پذیره نویسی خواهد شد.

 

- یكه تازی پست بانك در هدفمندی یارانه ها

 

آرام در بخش دیگری از اظهاراتش از موفقیت پست بانك ایران در افتتاح حساب یارانه ها خبر داد و گفت: بیش از ۳/۱ میلیون نفر از مردم در پست بانك برای یارانه ها افتتاح حساب كرده اند و این استقبال گسترده از پست بانك نیز به دلیل گستردگی شعب و حضور باجه های بانكی پست بانك در اقصی نقاط كشور و در شهرستان ها و روستاها است.

 

وی افزود: پست بانك بالغ بر هزار میلیارد تومان سپرده دارد كه ۷۰ درصد آن مربوط به حساب های جاری است و نرخ سود پایینی پرداخت می كند، از این رو پست بانك شركت بسیار ارزنده ای است و سهام آن به صورت منطقی در بازار كشف قیمت شد.

 

- صندوق های میلیاردی چه وضعیتی دارند؟

 

مدیرعامل تامین سرمایه امین با اعلام این كه صندوق سرمایه گذاری امین گلوبال به زودی ۵۰ میلیارد تومانی می شود، گفت: صندوق با درآمد ثابت امین هم از ۵۰ میلیارد تومان به صندوق ۱۰۰ میلیارد تومانی تبدیل می شود، لازم است بدانید این صندوق تضمین بانك ملت را همراه خود دارد و با پیش بینی بازدهی ۵/۱۶ درصدی در سه ماهه بازدهی ۲/۱۷ درصدی را ثبت كرده است كه نهایت ۸/۱۹ درصد تقسیم سود داشت. همچنین صندوق امین ملت هم تا ۱۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه خواهد داشت.

 

- تامین مالی چند پروژه مهم

 

محمد آرام همچنین از امضای قرارداد تامین مالی سه پروژه بزرگ سخن گفت و ادامه داد: تامین مالی اپراتور سوم از طریق اوراق مشاركت، تامین مالی طرح های توسعه فولاد خوزستان و برخی پروژه های ساختمانی بنیاد تعاون ناجا به این تامین سرمایه سپرده شده است كه در این زمینه گزارش های لازم در حال تهیه است. همچنین در خصوص تامین مالی صنعت ساختمان هم صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت زمین و ساختمان در حال اجرایی شدن است. این صندوق در واقع با درآمد ثابت و دارای تضمین سودآوری است.

 

- بلندترین برج تهران اعلام موجودیت می كند

 

وی سپس گفت: یكی از محصولات جدید تامین منابع مالی در صنعت ساختمان است. به این ترتیب كه صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابتی با تركیبی از صندوق زمین و ساختمان بورس و قانون اوراق مشاركت طراحی شده كه اولین پروژه آن تحت عنوان رضوی یك در منطقه شهرك غرب تهران به ارزش ۹۳۰ میلیارد تومان عملیاتی خواهد شد.

 

وی توضیح داد: ارزش بهای تمام شده این پروژه واقع در بلوار خوردین ۴۰۰ میلیارد تومان، ارزش عوارض آن ۴۳۰ میلیارد تومان و ارزش زمین آن هم ۱۰۰ میلیارد تومان برآورده شد تا در نهایت این پروژه ۹۳۰ میلیارد تومانی بتواند بلند مرتبه ترین برج تهران را در ۵۵ طبقه رقم بزند.

 

وی افزود: با همكاری بانك تجارت برای این پروژه اوراق مشاركت ۱۷ تا ۱۸ درصدی منتشر خواهد شد و نرخ بازده داخلی این پروژه ۲۷ درصد برآورد شده است.

 

مدیرعامل این شركت تامین سرمایه با ذكر این نكته كه در این نوع از صندوق ها اوراق صكوك و اوراق مشاركت هم طراحی شده، ادامه داد: علاوه براین پروژه كه با همكاری آستان قدس رضوی انجام می شود، دو تقاضا هم برای پروژه ایستگاه قیطریه و ساخت برجی توسط

 

شهرداری تهران و مجموعه تدبیر ارائه شده است.

 

آرام ادامه داد: در شرایطی برای تامین ارزی سه پروژه ایمیدرو، مپنا و شركت فرآب به صورت صكوك هم صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت ارزی راه اندازی خواهد شد كه در رابطه با بسته ارزی هم مطالعات انجام شده و در این زمینه با سازمان بورس هم مذاكراتی به عمل آمده است، تا با توجه به ابلاغ رویه پیمان های آتی ارز توسط بانك مركزی، امكان پوشش ریسك ارز وجود داشته باشد.

 

آرام افزود: در این مورد با همكاری بانك ملت قراردادهایی با قابلیت معامله در بورس طراحی شده كه بعد از تصویب در سازمان و شورای عالی بورس عملیاتی خواهد شد كه در واقع بازار معامله این قراردادها فیوچرز ارز است./ روزنامه دنیاى اقتصاد


ویدیو مرتبط :
کارهای قریب الوقوع

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

معاون سازمان خصوصی‌سازی:عرضه ۲۵۰ میلیون سهم ذوب آهن از ساعت ۱۰ در فرابورس



 

 

ذوب آهن , سهم ذوب آهن

 

 

معاون سازمان خصوصی سازی گفت: امروز عرضه اولیه ۳.۱۷ درصد از سهام شرکت ذوب آهن در بازار دوم فرابورس با بازگشایی نماد از ساعت ۱۰ به بعد انجام شد.

ابوالقاسم شمسی جامخانه در گفت وگو با فارس، با اشاره به برنامه سازمان خصوصی سازی برای واگذاری سهام شرکت مشمول اصل ۴۴ ذوب آهن در بازار سهام اظهار داشت: طبق هماهنگی به عمل آمده امروز ۳.۱۷درصد از سهم این شرکت در بازار دوم معاملات فرابورس عرضه می شود تا این شرکت در مسیر خصوصی شدن قرار گیرد.

وی با بیان اینکه ذوب آهن بعد از شرکت بالاست ( ۲۵ اردیبشهت سال جاری با کشف قیمت ۱۵۳۷ تومانی هر سهم ) دومین شرکت مشمول اصل ۴۴ حاضر در فرابورس است ، ادامه داد: این عرضه که شامل ۲۵۰ میلیون سهم است از ساعت ۱۰ به بعد آغاز می شود. بعد از فروش این تعداد سهم در روز جاری ، طی روزهای آینده و در صورت کشش بازار نسبت به ادامه واگذاری تدریجی سهام این شرکت اقدام خواهد شد.

به گفته این مقام مسئول واگذاری بلوکی سهام ذوب آهن هم باید در هیئت واگذاری تصویب و نهایی شود که در این صورت ترجیحاً فروش بلوکی تا قبل از سال جاری انجام خواهد شد..... /  خبرگزارى فارس