اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عرضه سكه های بسته بندی شده ربع و نیم بهار آزادی از مهرماه



رب سکه,آغاز بسته بندی سكه های ربع و نیم بهار آزادی,سكه های تمام بهار آزادی

دبیر كل بانك مركزی خبر داد
عرضه سكه های بسته بندی شده ربع و نیم بهار آزادی از مهرماه

دبیر كل بانك مركزی از آغاز بسته بندی سكه های ربع و نیم بهار آزادی توسط این بانك خبر داد و گفت: این سكه ها از مهرماه آینده به صورت بسته بندی به بازار عرضه می شود .

محمود احمدی روز شنبه در گفت وگو با  ایرنا، افزود: سكه های نیم و ربع بهار آزادی در بسته بندی های امنیتی همانند سكه های گرمی عرضه می شود.
وی اظهار داشت: بر اساس برنامه ریزی ها قرار است سكه های تمام بهار آزادی نیز در قالب این طرح قرار گیرد و در آینده به صورت بسته بندی توزیع شود .

** مجوز انتشار اسكناس درشت صادر نشده است
دبیر كل بانك مركزی در خصوص باره اسكناس درشت توسط بانك مركزی اظهارداشت: هر چند بانك مركزی از آمادگی كاملی برای انتشار اسكناس درشت برخوردار است اما هنوز مجوز چاپ آن صادر نشده است.
وی افزود: البته موضوع چاپ این اسكناس ها در دولت یازدهم هنوز طرح مجدد نشده است.

** چك پول های ۵۰ هزارتومانی
احمدی در مورد برنامه های بانك مركزی در خصوص چك پول های ۵۰ هزار تومانی نیز گفت: قرار است این چك پول ها نیز با طراحی و فیكچر های امنیتی جدید به بازار عرضه شود و هم اكنون در حال برنامه ریزی در این خصوص هستیم./ایرنا

 

 


ویدیو مرتبط :
آن روی سكه همایش دولت در آزادی!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عرضه سكه طلا با بسته‌بندی جدید



عرضه سكه طلا با بسته‌بندی جدید,رییس سازمان تولید اسكناس و مسكوك

رییس سازمان تولید اسكناس و مسكوك خبر داد

عرضه سكه طلا با بسته‌بندی جدید

 رییس سازمان اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از ورود سکه‌های پلمب شده بهار آزادی جدید به بازار پس از انجام یک مراسم رونمایی خبر داد.

ورود این سکه‌ها که در شهریور ماه نیز اعلام شده بود، روز گذشته دوباره موضوع یک نشست خبری شد. مجید صنیعی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که در طراحی و ضرب همه سکه‌های گرمی، ربع، نیم و تمام بهار تغییراتی انجام گرفته و همچنین بسته‌بندی جدید برای آنها در نظر گرفته شده است.

 

صنیعی با اشاره به اینکه سکه‌های یک، نیم و ربع بهار آزادی به ترتیب دارای وزن 126/8، 068/4 و 034/2 گرم هستند، ادامه داد: ابعاد بسته‌بندی سکه‌های جدید 74 در 44 میلی متر در قطع کارت‌های بانکی و شفاف است و کلیه عملیات بسته‌بندی این سکه‌ها در داخل کشور انجام شده است.


سرانه مسكوكات
رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک با بیان اینکه تاکنون 700 میلیون قطعه سکه‌ تحویل بانک‌ها داده‌ایم، گفت: سرانه مسكوك کشور 40 قطعه است که باید به 200 قطعه برسد.


وی تصریح کرد: پیش‌بینی ما این است که در سال 93 بتوانیم سرانه مسکوک را به 100 قطعه برسانیم،

 

سرانه سکه در دنیا 250 تا 600 قطعه است.صنیعی با اشاره به تصویب قانونی در مجلس در سال 68 برای چاپ سکه‌های بهار آزادی با تصویر حضرت امام (ره) گفت: سکه‌هایی که تا قبل از سال 68 ضرب می‌شد بارگاه حضرت امام رضا(ع) را داشت و پشت آن طرحی گرافیکی از نام حضرت علی(ع) و بالای آن هم نام بانک ملی قرار داشت،

 

اما پس از این قانون بارگاه امام رضا(ع)در پشت سکه‌ها حک شد و روی سکه تصویر امام‌خمینی(ره) قرار گرفت. وی با بیان اینکه برنامه بانک مرکزی در این بخش بسته‌بندی همه قطعات سکه است،‌گفت: 2سال برای این اقدام برنامه‌ریزی انجام شد و همچنین ماشین‌آلات ساخت آن در ایران طراحی شد.

 

جنس بسته‌بندی سکه‌های گرمی قبلی از لمینت بوده که در فاز جدید جنس این بسته‌بندی‌ها از بلیستر است و توسط شرکت‌های ساخت پلیمر در داخل انجام شده است. وی تصریح کرد: در سال 88 ایده‌ای مبنی‌بر ضرب سکه‌های یک هشتم یا سکه‌های گرمی مطرح شد و در نتیجه سکه‌های یک گرمی با بسته‌بندی بانک مرکزی در بازار توزیع شد.

 

رییس سازمان تولید اسکناس مسکوک در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد» در خصوص اینکه با ورود این سکه‌ها به بازار دوباره بحث طرح قدیم و طرح جدید مطرح نمی‌شود و آیا مابه‌التفاوت قیمتی ایجاد نمی‌کند، گفت: در هر صورت هر کاری انجام شود

 

به تفاوتی بین طرح قدیم و طرح جدید به وجود می‌آید و نمی‌توان گفت چون تفاوت رخ می‌دهد نباید این کار را انجام داد؛ اما نکته مهم این است که با این کار سکه‌های غیر‌بانکی در بازار به مرور امکان تقلب نمی‌یابند؛ بنابراین نمی‌توان به صرف مطرح شدن این مسائل اقدام به توزیع سکه با بسته‌بندی جدید نکنیم.


صنیعی افزود: برخی صرافان در مواجهه با مردم سکه‌هایی را که به نام سکه‌های بهار آزادی فروخته‌اند به عنوان سکه بانکی قبول نمی‌کنند با توجه به توزیع سکه‌های گرمی با بسته‌بندی‌های یکسان در مورد این سکه‌ها چنین مشکلی ایجاد نشد.


وی با اشاره به اینکه سکه‌هایی با بسته‌بندی‌ ظرف سه سال جای خود را در بازار باز خواهند کرد گفت: سکه‌های غیر‌بانکی توسط بانک مرکزی ضرب نشده و مسلما عیارشان با سکه‌های ضرب شده توسط بانک مرکزی یکسان نیست.


 رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک ادامه داد: در سال 88 سکه گرمی برای اولین بار ضرب شد و در قالب بسته‌بندی جدید قرار گرفت که در آن تاریخ و مشخصات نوشته نشده است.


صنیعی با اشاره به حك تصویر امام(ره) در سكه‌های گرمی، ربع و نیم گفت: بنابراین هم قانون سال 68 مجلس تصویب شد و هم تفاوت قیمتی که بین سکه‌های سال‌های گذشته و سال‌های جدید وجود داشت با این کار از بین رفت.


وی در خصوص بسته‌بندی‌‌هایی که در بازار توسط برخی صرافان انجام می‌شود، اظهار کرد: این بسته‌بندی‌های مورد تایید بانک مرکزی نیست و اگر صرافی این کار را انجام دهد بانک مرکزی کاری برای مقابله با آن انجام نخواهد داد.


به گفته صنیعی، مطمئنا ظرف 3 سال همه این سکه‌ها در قالب بسته‌بندی و بازار موجود باقی خواهد بود و با این روش سکه‌های تقلبی خود به خود از بازار حذف خواهند شد.


رییس سازمان تولید اسکناس مسکوک با بیان اینکه احتمال ضرب سکه‌های کمتر از یک گرمی هم وجود دارد، گفت: البته این طرح هنوز در دست بررسی و مطالعه است.


وی با اشاره به ضرب سکه‌های طلای یک گرمی اظهار کرد: در سال جدید سکه‌های گرمی با طرح قبلی توزیع نمی‌شود و فرم بسته‌بندی تغییر کرده است و با بسته‌بندی‌های جدید وارد بازار می‌شود.


وی گفت سکه‌هایی با بسته‌بندی جدید به زودی و در پی هماهنگی با بانک مرکزی و در یک مناسبت خاص بدون تاریخ ضرب در بازار توزیع و در اختیار عموم قرار می‌گیرد،

 

وی با اشاره به مصوبه مربوط به سال جاری مبنی بر اینکه تمام مشخصات سکه‌های گرمی برای سکه‌های ربع، نیم و تمام، 2.5 و 5 بهار آزادی ساده خواهد بود گفت: طبق قانون پولی وبانکی انتشار سکه و اسکناس در انحصار بانک مرکزی است در غیر‌این صورت سکه‌ها جعلی خواهند بود. وی تصریح کرد: سکه 5/2بهار آزادی فعلا منتشر نمی‌شود زیرا متقاضی در بازار ندارد.


رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در ادامه از احتمال ضرب سکه‌های کمتر از یک گرمی توسط بانک مرکزی خبر داد وگفت: کار تحقیقاتی دراین زمینه در حال انجام است.


صنیعی در ادامه با اشاره به اینکه سکه‌های غیر‌اصلی (تقلبی) در بازار وجود دارد، خاطرنشان کرد: در صورتی که حراج سکه دربانک کارگشایی دوباره آغاز شود، فروش سکه‌ها با بسته‌بندی جدید صورت می‌گیرد

 

و پس از توزیع بسته‌بندی‌های جدید توزیع فله‌ای سکه متوقف می‌شود. وی با بیان اینکه به میزان سفارش اداره نشر اسکناس سکه ضرب می‌کنیم، گفت: 9 میلیون سکه پیش‌فروش شده و به تمام تعهدات دراین زمینه عمل کرده‌ایم. به گفته وی هزینه بسته‌بندی سکه طلا زیر هزار تومان خواهد بود.


سرانه سکه کشور حدود 40 قطعه است
رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی در ادامه با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته 700 میلیون قطعه سکه تحویل بانک‌ها شده است، گفت: سرانه سکه کشور حدود 40 قطعه است و باید به 200قطعه برسد که فاصله زیادی با این هدف داریم و پیش‌‌بینی می‌کنیم طی سال 93 و 94 سرانه سکه در کشور به بیش از صد قطعه برسد. به گفته او، سرانه سکه در دنیا 250 الی 600 قطعه است.


بازار در حالی در این روزها دغدغه ورود سکه‌های جدید را ندارد که قیمت‌ها همچنان از ثبات نسبی برخوردار است. در بازار ارز نیز بهای دلار روز گذشته تغییر چشمگیری نداشت و تنها با 5 تومان افزایش نسبت به روز دوشنبه به 3045 تومان رسید. سکه نیز در سطح 980 هزار تومان تنها 4000هزارتومان گران شد.


بحث بر سر حد قیمت دلار هنوز هم پس از دو هفته از اظهارنظر رییس‌کل بانک مرکزی ادامه دارد. معاون ارزی وی نیز البته تنها بازار را مرجع تعیین نرخ ارز می‌داند.


نرخ ارز فرمول ندارد
معاون ارزی بانک مرکزی با تاکید براینکه نرخ ارز فرمول ندارد، گفت: بازنگری بخشنامه‌های ارزی هم‌اکنون توسط کارشناسان مربوطه در حال انجام است و به زودی به اتمام می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، غلامعلی کامیاب در پاسخ به سوالی مبنی اینکه فرمول محاسبه نرخ واقعی دلار در بانک مرکزی چیست؟ گفت: نرخ دلار فرمول ندارد.


وی در پاسخ به این پرسش که پس رییس‌کل بانک مرکزی با استفاده از چه فرمولی اعلام کرد که هم‌اکنون نرخ دلار در بازار به کف خود رسیده است؟ پاسخ داد: دلار و هیچ کدام از این ارزها فرمول ندارند.


وی با تاکیدبر اینکه ممکن است فرمول‌هایی هم باشد؛ ولی نرخ‌ها در حول و حوش نرخ فعلی است و دقیق نیست، افزود: مگر ریاضی است که نرخ ارز را با فرمول‌های ریاضی محاسبه کنیم؟ معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این پرسش که بازنگری بخشنامه‌های ارزی در این بانک به کجا رسید و چه زمانی به اتمام می‌رسد؟ تصریح کرد: هر زمانی که بررسی‌ها توسط کارشناسان مربوطه به اتمام رسید بخشنامه‌های جدید را ابلاغ می‌کنیم. خیلی طول نمی‌کشد و به زودی این کار به اتمام می‌رسد.


در بازارهای جهانی
بهای طلا همچنان در گیرودار چالش کنگره و دولت آمریکا است. در صورتی که تا 17 اکتبر این اختلاف به نوعی حل نشود، ارزش دلار و رتبه اعتباری آمریکا به شدت تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و طلا دوباره در کانون توجهات بازارهای مالی و سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. دیروز بهای طلا در بازارهای جهانی 1327 دلار بود که 4دلار تغییر ثبت كرد./دنیای اقتصاد