اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عراق: نمی‌توانیم جلوی انتقال سلاح ایران به سوریه را بگیریم



انتقال سلاح ایران به سوریه,توقف ارسال اسلحه از سوی ایران به سوریه,هواپیماهای ایرانی به مقصد سوریه

عراق: نمی‌توانیم جلوی انتقال سلاح ایران به سوریه را بگیریم

وزیر خارجه عراق در مصاحبه ای‌ای که امروز منتشر شده است مدعی شد که این کشور قادر به توقف ارسال اسلحه از سوی ایران به سوریه از طریق مسیر هوایی عراق نیست.

به گزارش نامه ، «هوشیار زیباری» در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط، گفت: ما انتقال سلاح از طریق مسیر هوایی عراق را رد و محکوم می کنیم و به طور رسمی طرف ایرانی خود را از این موضوع مطلع می کنیم ولی توانایی متوقف کردن این موضوع را نداریم.»

 

این در حالی است که مقام های عراقی تاکنون بارها به طور اتفاقی هواپیماهایی که از مسیر ایران به مقصد سوریه در پرواز بوده اند را مجبور به فرود و مورد بازرسی قرار داده است. پس از همه این بازرسی ها مقام های عراقی بر نبود تجهیزات و سلاح های جنگی در هواپیماهایی ایرانی تاکید داشتند.

 

وی در ادامه افزود: «اگر تصور می کنید که این پروازها قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در خصوص منع صادرات و واردات سلاح از ایران را نقض می کند من از طرف دولت عراق از شما دعوت می کنم که به ما برای متوقف کردن این پروازها از مسیر هوایی عراق کمک کنید.»

 

این سخنان بی پایه و اساس از سوی وزیر خارجه عراق در خصوص ایران در حالی مطرح شد که وی در ادامه سخنانش تاکید دارد که در بازرسی از هواپیماهای ایرانی به مقصد سوریه هیچ گونه محموله غیرقانونی دیده نشده است./نامه نیوز

 

 

 


ویدیو مرتبط :
داعش:۱۰۰میلیارد دلار بدهید تا ایران را هم بگیریم- سوریه

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

اعتراض عراق به ایران به دلیل ادامه انتقال سلاح به سوریه



انتقال سلاح به سوریه از طریق ایران

هوشیار زیباری مطرح کرد
اعتراض عراق به ایران به دلیل ادامه انتقال سلاح به سوریه

وزیر خارجه عراق مدعی شد انتقال محموله‌های سلاح از ایران به سوریه کاهش یافته است.

به گزارش "هشت صبح" به نقل از خبرگزاری فرانسه، هوشیار زیباری وزیر خارجه عراق که در آمریکا به سر می برد گفت: ایران انتقال هوایی محموله های سلاح به سوریه را کاهش داده است اما دولت عراق نمی‌تواند این روند را به طور کامل متوقف کند.
وی افزود: نباید همه گناه ها به گردن عراق انداخته شود.

آمریکا بارها از عراق به دلیل اجازه دادن به عبور هواپیماهای حامل سلاح از ایران به سوریه انتقاد کرده است. ایران وجود چنین انتقال سلاحی را به سوریه تکذیب می‌کند.

آمریکا مدعی است ایران از طریق آسمان عراق، به سوریه سلاح و مهمات می‌فرستد. این اقدام در راستای حمایت تسلیحاتی از دولت سوریه در جنگ داخلی این کشور انجام می‌شود.

زیباری افزود: عراق هواپیماهای ایرانی را بازرسی کرده و اعتراضی را نیز به ایران ارسال کرده است اما دولت بغداد امکان جلوگیری از انتقال سلاح از ایران به سوریه را ندارد.

وزیر خارجه عراق که در مرکز تحقیقات استراتژیک و بین الملل در واشنگتن سخن می گفت, افزود: می توانم به شما بگویم که هم اکنون انتقال محموله‌های سلاح از ایران به سوریه کاهش یافته است به رغم اینکه این انتقال متوقف نشده است.

زیباری تاکید کرد: به تعهدات خود پایبند هستیم. معتقدیم ما اقدامات بیشتری را برای جلوگیری از انتقال سلاح از ایران به سوریه، انجام می دهیم. عراق موضع بی طرفانه ای را در برابر حوادث سوریه اتخاذ کرده است اما خواهان وجود محیط بهینه ای برای القاعده در مرزهای خود نیست.
سوریه با آمریکا، بیش از 5 هزار مایل فاصله دارد اما سوریه همسایه عراق است.
به گزارش هشت صبح وی ادامه داد: روسیه نیز از طریق دریا، به سوریه سلاح منتقل کرده است.

دولت عراق نیز در ماه‌های اخیر بارها هواپیماهای ایرانی و سوری را در مسیر تهران - دمشق، مجبور به فرود در بغداد و بازرسی کرده اما تاکنون هیچ اثری از محموله‌های سلاح یا کالای ممنوعه یافت نشده است.

منبع:8sobh.ir