اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عراقچی: مرزهای فرهنگی ایران فراتر از مرزهای سیاسی است



 اخباراجتماعی ,خبرهای  اجتماعی, عراقچی

معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت امور خارجه گفت: مرزهای فرهنگی ایران فراتر از مرزهای سیاسی آن است.

به گزارش ایرنا، سید عباس عراقچی روز سه شنبه در همایش یک روزه تاریخ و فرهنگ مشترک در حوزه تمدنی اکو افزود: وجود ابنیه و آثار ایرانی، احترام به آیین های باستانی مانند نوروز، شخصیت های محترم مشترک و نشانه هایی از زبان و ادبیات فارسی در بخش هایی از قفقاز، شبه قاره هند و آناتولی نشان دهنده گستردگی مرزهای فرهنگی ایران است.


وی اظهار کرد: منطقه اکو بستری مناسب برای نزدیکی کشورهای منطقه ایجاد می کند همانطور که ماده دو عهدنامه ازمیر بر این امر تاکید دارد.


عراقچی افزود: کشورهای عضو منطقه اکو از نظر قومیت، زبان، خط و تاریخ دارای مشابهت های زیادی هستند و اکو در این منطقه می تواند موجب نزدیکی و گسترش همکاری های آنان شود.


معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت امور خارجه یادآور شد: اندیشه های بزرگان منطقه که همه در ایجاد تفکر بشری نقش داشته اند و متون جامانده از آنان که منبع تدریس اندیشمندان امروزی است، چراغ راه آینده ما خواهد بود.


عراقچی گفت: منطقه اکو چهره های برجسته علمی، ادبی و عرفانی از جمله ابن سینا، مختوم قلی، خیام، مولوی، اقبال لاهوری و شخصیت های دیگر چهان پرونده اند و به جهان فرهنگ عرضه کرده است.


وی در ادامه به چالش های پیش روی کشوری های عصو منطقه اکو اشاره کرد و گفت: یکی از چالش های مهم پیش رو نه فقط گسترش همکاری ها و تلاش برای افزایش ارتباطات اقتصادی، بلکه ضرورت دفاع در برابر جریان های افراط گرایی است که حیات انسانی مردم منطقه را به مخاطره انداخته است.


وی تاکید کرد: مقابله با خشونت و افراط گرایی در این منطقه منوط به اتخاذ سیاست های واحد اجتماعی‌، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است. در این راه همچنین باید جوانان را با پیشینه قابل توجه منطقه از نظر فرهنگی آشنا کرد که این امر وظیفه سنگین اصحاب فرهنگ و دانشمندان اهل اکو به شمار می رود.


عراقچی اظهار کرد: شایسته است حلقه های اندیشمندان مختلف این فرهنگ را استخراج و به جهانیان بار دیگر عرضه کنیم.


معاون حقوقی و امور بین المللی وزارت امور خارجه گفت: قرائت افراطی از اسلام و ارجحیت منافع بخشی و مطلوب از آفت های پیش روی ما است و باید با آن به شدت مقابله کنیم، وظیفه اکو تقویت پیوندهای فرهنگی و تاریخی است که در دو قرن اخیر با گسست مواجه شده است.


وی ادامه داد: موسسه فرهنگی اقتصادی اکو شامل بعضی کشورهایی است که در گذشته جزو ایران بوده اند و حتی اکنون زبان و ادبیات فارسی در باورها و اصطلاحات دینی بعضی از این کشورها از جمله در منطقه آسیای مرکزی و شبه قاره هند تاثیرگذار است.


عراقچی تصریح کرد: همچنین در فاصله قرن پنجم تا سیزدهم هجری قمری زبان فارسی، زبان رسمی مناطق بزرگ و شبه قاره هند بوده است. به همین دلیل مرزهای فرهنگی ایران سریعتر از مرزهای سیاسی آن است و بخش های از آن در قفقاز و شبه قاره هند و آناتولی پراکنده است که وجود ابنیه و آثار ایرانی و احترام به آیین های باستانی مانند نوروز و غیره این امر را تایید می کند.


وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از بدو تشکیل موسسه فرهنگی اقتصادی اکو با توجه به اهمیت همگرایی فرهنگی در اکو همواره از فعالیت های آن حمایت کرده و انتظار دارد این راه با کمک اندیشمندان هموارتر شده و موجب گسترش صلح و سلامت در جامعه شود.
همایش یک روزه تاریخ و فرهنگ مشترک در حوزه تمدنی اکو و همکاری موسسه فرهنگی اکو و مرکز آموزش و پژوهش های وزارت امور خارجه سه شنبه 11 خرداد با حضور افتخار حسین عارف رییس موسسه فرهنگی اکو، سید عباس عراقچی و کریم جباری مدیراجرایی موسسه در محل مرکز آموزش وپژوهش وزارت امور خارجه برگزار شده است.
 


ویدیو مرتبط :
عبور از مرزهای فیزیکی، سیاسی و فرهنگی برای تحصیل

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

نامه عربستان به بان کی مون: ایران به مرزهای ما تجاوز می کند؛ حق واکنش داریم



نامه عربستان به بان کی مون: ایران به مرزهای ما تجاوز می کند؛ حق واکنش داریم

دولت ریاض حق اتخاذ هر گونه اقدام مناسب برای حمایت از آب ها و تاسیسات نفتی اش را برای خود محفوظ می داند و مسؤولیت کامل همه عواقب احتمالی را برعهده مقامات ایرانی می داند.عربستان سعودی در نامه ای به بان کی مون مدعی شد ایران بارها مرزهای دریایی این کشور را نقض کرده است.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

به گزارش عصر ایران به نقل از خبرگزاری رسمی کویت (کونا)، نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل متحد با ارسال نامه ای به بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد گفت ریاض از اقدامات ایران در نقض حریم تاسیسات نفتی فراساحلی خود در خلیج فارس شکایت کرد و گفت: عربستان سعودی حق واکنش و پاسخگویی را برای  حمایت از آب ها و تاسیسات نفتی اش برای خود، محفوظ می داند.

عبدالله المعلمی ادامه داد: یک فروند بالگرد ایرانی در ماه گذشته میلادی چند مرتبه بر فراز تاسیسات در میدان نفتی الحصبه پرواز کرد؛ همچنین دو شناور نظامی ایران مانع از حرکت یک فروند کشتی متعلق به پیمانکار شرکت آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان سعودی) در میدان نفتی العربیه شدند.

وی توضیح داد:  براساس توافقنامه امضای شده میان تهران و ریاض در سال 1968 ، میدان نفتی الحصبه متعلق به عربستان سعودی است. براساس توافق 1968 دو کشور مرزهای دریایی خود را در میدان های نفتی فراساحلی تعیین کرده اند.

در این نامه اضافه شده است: دولت ریاض حق اتخاذ هر گونه اقدام مناسب برای حمایت از آب ها و تاسیسات نفتی اش را برای خود محفوظ می داند و مسؤولیت کامل همه عواقب احتمالی را برعهده مقامات ایرانی می داند.

همچنین وزارت خارجه عربستان سعودی نیز نامه ای را در این باره به وزارت خارجه ایران ارسال کرد و از تهران خواست چنین اتفاقاتی تکرار نشوند.

این خبر در حالی منتشر می شود که مقامات ایرانی در روزهای اخیر از توقیف یک فروند شناور عربستان سعودی به دلیل ورود غیرمجاز به آب های استان بوشهر در جنوب ایران خبر دادند.ایران تمامی ساحل شمالی خلیج فارس و عربستان سعودی بخش عمده ساحل جنوبی این دریا را در اختیار دارند.

عربستان سعودی بارها شناورهای ایرانی را به بهانه ورود غیرمجاز به آب های خود توقیف کرده بودند./عصرایران