اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عراقچی در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح کرد: غنی‌سازی یک روز هم تعلیق نمی‌شود



تعلیق غنی‌سازی اورانیوم

در گفت‌وگوی ویژه خبری
عراقچی: غنی‌سازی یک روز هم تعلیق نمی‌شود/ طرح‌مان منطقی،‌ متوازن و واقع‌بینانه است

وی اصل غنی‌سازی و ادامه آن را خط قرمز تیم مذاکره کننده برشمرد و گفت: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که غنی‌سازی تعلیق، محدود و متوقف شود. البته درباره سطح شکل و اندازه غنی‌سازی آماده مذاکره هستیم و اگر سؤال و نگرانی وجود دارد آن را رفع کنیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای طرح ایران به نشست ۱+۵ را منطقی، متوازن و واقع‌بینانه خواند و تصریح کرد که غنی‌سازی حتی یک روز تعلق نخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و عضو تیم مذاکره کننده هسته‌‌ای ایران یکشنبه‌شب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما به تشریح طرح پیشنهادی ایران برای مذاکرات با 1+5 در ژنو پرداخت و عنوان کرد که تیم جدید با استفاده از تجربیات قبلی سعی کرده رویکردی جدید را طراحی و با برنامه عملیاتی جدید وارد مذاکرات شود.

عراقچی عنوان کرد که مذاکرات باید در دو مرحله صورت گیرد، مرحله اول باید به هدف نهایی مذاکرات و درک و تفاهم مشترک برسیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه در تاریکی قدم نخواهیم زد، اظهار داشت: هدف مذاکرات باید مشترک باشد و بازی برد - برد را تعریف کنیم که هر دو طرف برنده باشند و این به معنای دادن امتیاز و صرف‌نظر کردن از حقوق ما نیست.

وی در خصوص مرحله دوم اظهار داشت: مرحله دوم زمانی است که تصمیم بگیریم چگونه به این سمت حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه ما گام‌ها را منطقی، متوازن و واقع‌بینانه تنظیم کردیم که برداشتن گام اول برای دو طرف مقدور باشد،‌گفت: در طراحی ما گام اول و آخر مهم است و گام‌های میانی را بعداً می‌توان برداشت و در طرحی که ارائه می‌دهیم در تلاشیم که گام اول را تبیین کرده و در چارچوب مذاکرات به آن برسیم و زمانی که به گام آخر برسیم پرونده ایران به پرونده‌ای عادی تبدیل خواهد شد.

عراقچی با بیان اینکه این طرح عملیاتی در حال حاضر آماده است، خاطرنشان کرد: این طرح روز سه‌شنبه توسط آقای ظریف وزیر امور خارجه به 1+5 ارائه می‌شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه طرح پیشنهادی ایران نقشه مذاکرات را طراحی می‌کند، افزود: این طرح با طرح‌های گذشته 1+5 تفاوت می‌کند، آنها در آلماتی یک طرحی را به ما ارائه دادند که از نظر آنها روی میز قرار دارد ولی از نظر ما زمان آن طرح گذشته و تغییرات مبنای صورت گرفته و ما به طرح آنها جواب نمی‌دهیم بلکه طرح خود را ارائه می‌کنیم.

معاون وزیر خارجه با ذکر این نکته که طرح ایران برای نشست ژنو منطقی، متوازن و واقع‌بینانه ترسیم شده ابراز امیدواری کرد که این طرح راهگشا باشد و مسیر مذاکرات را باز کند.

به باوری عراقچی، ما در یک فاصله 6 ماهه تا یک ساله می‌توانیم مذاکرات را جمع‌بندی کنیم ولی برای مرحله اجرایی زمان تعریف می‌شود. اگر طرف مقابل حسن نیت و اراده ورود به مذاکرات سازنده را داشته باشد، امکان جمع‌بندی مذاکره وجود دارد.

وی اضافه کرد: ما طرح را به گونه‌ای طراحی کردیم که بهانه برای رد آن وجود نداشته باشد.

عراقچی این طرح را آزمونی برای حسن نیت طرف مقابل برشمرد و گفت که همه اجزای این طرح منطقی و متوازن است.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به سؤال دیگری با بیان اینکه لحن و ادبیات 1+5 نسبت به گذشته تغییر کرده، یادآور شد: لحن و ادبیات کافی نیست بلکه آنچه معیار قضاوت می‌باشد رفتار کشورها است و امیدواریم در ژنو شاهد تغییر رویکردها باشیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با ذکر این نکته که شواهد این تغییر رویکرد مشهود است، افزود: نشانه‌های مختلفی وجود دارد که زمینه برای پذیرش حقوق ایران در بین گروه 1+5 بیش از گذشته فراهم شده است.

وی فضای مثبت ایجاد شده را ناشی از اراده و ایستادگی مردم ایران و از جمله حماسه سیاسی اخیر (انتخابات ریاست جمهوری) خواند.

عراقچی در پاسخ به سؤال دیگری با بیان اینکه ظریف رئیس تیم و مذاکره کننده اسبق ایران در مذاکرات ژنو است، خاطرنشان کرد: ما به دلیل آنکه به دنبال مذاکرات واقعی و جدی هستیم ترجیح می‌دهیم که مذاکره بین معاونان وزرای خارجه صورت گیرد، در ملاقات ظریف و اشتون در نیویورک درباره شکل و طرح مذاکره گفت‌وگو شد که ما معتقد به ارتقای سطح مذاکرات به وزیر هستیم زیرا معتقدیم که رسیدن به نتیجه سریع‌تر و آسان‌تر است چراکه وزرا قدرت تصمیم‌گیری دارند ولی خانم اشتون معتقد بود که باید به شیوه سابقه ادامه دهیم.

وی ادامه داد: در نیویورک توافق شد که یک جلسه با حضور وزرا و یک جلسه با حضور معاونان برگزار شود تا ارزیابی صورت گیرد البته نشست نیویورک جلسه بسیار موفقی بود.

معاون وزیر خارجه با ذکر این نکته که در نشست ژنو ظریف و اشتون ریاست هیئت‌ها را عهده‌دار هستند، خاطرنشان کرد: قرار نیست که اعلام مواضع باشد بلکه بنا است مذاکره کنیم. بعد از جلسه افتتاحیه، مذاکرات در سطح معاونان برگزار خواهد شد که من در خدمت خواهم بود و نتیجه به آقای ظریف اعلام می‌شود و ممکن است در جلسه پایانی حضور یابد.

عراقچی با بیان اینکه ترجیح ما این است که وزرای خارجه در نشست ژنو حضور داشته باشند، گفت: اگر وزرای خارجی حضور یابند آقای ظریف مذاکره می‌کند و اگر نیایند من کار را به عهده می‌گیرم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای در خصوص خطوط قرمز ایران در مذاکرات ژنو با بیان اینکه اصول هسته‌ای ایران تغییر ناپذیر است، خط قرمز تیم مذاکره کننده را حقوق مردم ایران برشمرد و تصریح کرد: به هیچ وجه حقوق مردم ایران مورد مصالحه و سازش نخواهد بود.

وی اصل غنی‌سازی و ادامه آن را خط قرمز تیم مذاکره کننده برشمرد و گفت: به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم که غنی‌سازی تعلیق، محدود و متوقف شود. البته درباره سطح شکل و اندازه غنی‌سازی آماده مذاکره هستیم و اگر سؤال و نگرانی وجود دارد آن را رفع کنیم.

عراقچی با تأکید براینکه حتی یک روز غنی‌سازی تعلیق نمی‌شود، عنوان کرد: ابعاد آن قابل مذاکره است.

وی در ادامه خروج مواد از کشور را خط قرمز برشمرد و تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم حتی یک گرم مواد از کشور خارج شود زیرا اینها سرمایه‌های کشور است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه ما بر حقوق اساسی ملت پافشاری می‌کنیم، گفت:‌اقدامات زیادی هست که به ما قدرت مانور می‌دهد. رویکرد ما تعامل‌گرا و معامله‌گرایانه است و امیدواریم با حفظ حقوق مردم و خطوط قرمز، مذاکرات را هدایت کنیم.

عراقچی مذاکرات را یک امر طولانی، زمان‌بر و پیچیده خواند و افزود: هیچ راه‌حلی معجزه‌آسایی برای این مذاکرات وجود ندارد باید وارد مذاکرات دقیق، جزیی و زمان‌بر شد و پله‌پله مذاکرات را به جلو برد.

وی با ذکر این نکته که مردم ما انتظار دارند که زودتر به نتیجه برسیم و ما نیز به دنبال این موضوع هستیم در عین حال گفت: باید صبر و تحمل داشت و هیچ‌کس نباید توقع داشته باشد که طرح ایران در نشست ژنو موارد موافقت طرف مقابل قرار گیرد؛ باید این انتظار را داشت که طرح را به پایتخت‌هایشان ببرند.

عراقچی در بخش دیگری از صحبت‌‌هایش عنوان کرد که جمهوری اسلامی ایران نسبت به اینکه طرف مقابل آماده تعامل عادلانه و متوازن باشد، تردید دارد به سوابق و تجربیات گذشته از تعامل با آنها اشاره کرد و افزود: ما کاملاً دقت داریم و البته نباید بدبینی مفرط داشته باشیم و باید به توانایی‌های خود اعتماد کنیم زیرا توانایی مذاکراتی دیپلمات‌های ما بیشتر از آنها است.

معاون وزیر خارجه با تأکید براینکه با قدرت از حقوق ملت دفاع می‌کنیم، افزود: ذوق‌زدگی نخواهیم داشت.

وی درباره دیدارهای دوجانبه در حاشیه نشست ژنو نیز با بیان اینکه در گذشته نیز ملاقات‌های دو جانبه بین ما و گروه 1+5 وجود داشت، خاطرنشان کرد: در نشست ژنو نیز برای گفت‌وگوهای دوجانبه استثنا و مانعی قائل نیستیم و اگر لازم باشد ملاقات دوجانبه خواهیم داشت.

عراقچی با اشاره به شفاف‌سازی ایران در بحث هسته‌ای یادآور شد: ما با زیاده‌خواهی و بهانه‌جویی مشکل داریم. اعتمادسازی مسیری دو طرفه است و طرف مقابل باید اعتماد مردم ما را جلب کند و دست از سیاست‌های خصمانه و اعمال تحریم بردارد.

وی در خصوص تحرکات نتانیاهو در این مدت با بیان اینکه مذاکرات ایران و 1+5 و دستیابی به تفاهم دشمنانی در منطقه، جهان در داخل آمریکا و اروپا دارد، عنوان کرد: آنها نمی‌خواهند این تفاهم ایجاد و پیشرفتی در مذاکرات صورت گیرد که رژیم صهیونیستی در رأس آنها است چرا که بقا و منافع آن در تنش بین ایران و جامعه جهانی، است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به دست و پا افتاده و تلاش‌های مذبوحانه و سبکی را انجام می‌دهد به سفر نتانیاهو به آمریکا و تحرکات اخیر وی اشاره کرد و گفت: این اقدامات نشانگر ترس و وحشت آنها از این است که راه منطقی برای برخورد با موضوع هسته‌ای ایران در پیش گرفته شود.

به گفته عراقچی ما نباید اجازه بهانه‌جویی به رژیم صهیونیستی را بدهیم و 1+5 نیز نباید اجازه بدهند این رژیم دستور کار مذاکرات را برای‌شان تعیین کنند.

معان وزیر خارجه در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا مذاکرات ژنو صرفاً متمرکز به موضوع هسته‌ای است و موضوعات دیگر را در بر نمی‌گیرد؟ گفت:‌مذاکرات با 1+5 برای موضوع هسته‌ای طراحی شده و موضوعات دیگر در دستور کار قرار ندارد ولی اگر طرف‌های مقابل علاقه‌مند باشند که وارد موضوعات دیگر منطقه‌ای و بین‌المللی شویم ما از گفت‌وگو ابایی نداریم./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :


خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عراقچی: غنی‌سازی در هر شرایطی ادامه می‌یابد/ تاریخ پرتنش با یک گفت‌وگوی تلفنی به روابط معمول برنمی‌گردد



غنی‌سازی اورانیوم,توقف غنی‌سازی اورانیوم

عراقچی: غنی‌سازی در هر شرایطی ادامه می‌یابد/ تاریخ پرتنش با یک گفت‌وگوی تلفنی به روابط معمول برنمی‌گردد

معاون وزیر خارجه ایران با بیان اینکه اوباما با روحانی تماس تلفنی گرفت تصریح کرد تاریخ پرتنش با یک گفت‌وگوی تلفنی به روابط معمول بر نمی‌گردد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی عضو هیئت اعزامی ایران به نیویورک و معاون وزیر خارجه کشورمان در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما درباره گفت‌وگوی تلفنی اوباما و روحانی با بیان اینکه این تماس از سوی اوباما صورت گرفت تصریح کرد: مسلما تاریخ پرتنش با یک گفت‌وگوی تلفنی، ملاقات یا مذاکره حتما به روابط معمول برنمی‌گردد و اگر کسانی چنین برداشت و انتظاری دارند اشتباه است.

وی آنچه که تعیین کننده تغییر ماهیت روابط بین ایران و آمریکا است را سیاست‌های عملی و قدم‌هایی دانست که در عمل برداشته می‌شود.

عراقچی یادآور شد مقدمه سیاست‌ها تغییر در رویکردها و مقدمه تغییر در رویکردها تغییر در لحن و ادبیات است.

معاون وزیر خارجه کشورمان افزود: ما هنوز در ابتدای یک مسیر طولانی هستیم، ضمنا بدبینی‌های خود را داریم و همانطور مقام معظم رهبری فرمودند هیچ خوشبینی به این مذاکرات وجود ندارد و اقدامات عملی برای ما اطمینان زا است.

وی همچنین گفت که ما هیچگاه به آمریکایی اعتماد صد در صد نداشتیم و در ادامه این مسیر اعتماد صد در صد نخواهیم کرد.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که اگر طرف مقابل خواستار تعلیق غنی‌سازی شود جمهوری می‌پذیرد؟ تصریح کرد: ما 10 سال است که بر این مسئله پافشاری می‌کنیم که تعلیق غنی‌سازی غیرممکن و امکان ناپذیر است.

وی با بیان اینکه غنی‌سازی تحت هر شرایطی ادامه می‌یابد و این موضع مسلم ماست افزود: چارچوب‌های غنی‌سازی سطح، میزان، شکل و محل آن می‌تواند موضوع مذاکره باشد.

عراقچی گفت که اصل غنی‌سازی تعلیق بردار نیست.

فارس