اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عراقچی: در حال مشورت با 1+5 درباره متن قطعنامه شورای حکام هستیم



اخبار,اخبار سیاسی,مذاکرات ایران و 5+1

یک مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران گفت: باید در پیش‌نویس قطعنامه از عبارتی که دقیقا معنی بسته شدن پرونده پی.ام.دی (ابعاد احتمالی نظامی) و پایان بررسی موضوع در شورای حکام را می‌دهد استفاده شود.

سید عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران عصر یک‌شنبه در حاشیه مراسم ختم غضنفر رکن‌آبادی در مسجد دانشگاه امام صادق (ع)، افزود: پیش‌نویس قطعنامه درباره پی.ام. دی توسط کشورهای 1+5 به شورای حکام ارایه خواهد شد اما درباره واژگان و ادبیاتش در حال مشورت با آن‌ها هستیم.

او گفت اگر موضوع پی.ام.دی بسته نشود ما تعهدات‌مان طبق برجام را که به پی.ام.دی موکول شده است را اجرا نمی‌کنیم.

عراقچی تاکید کرد: 1+5 موظف است پیش‌نویس قطعنامه را به شورای حکام دهد و ما هم درباره موضوعات مندرج در آن مشورت می‌کنند اما بانی قطعنامه آن‌ها هستند.

وی درباره گزارش آمانو درباره پی.ام.دی گفت: آمانو مجری تصمیمات شورای حکام است و گزارش ارزیابی خود را ارایه می‌کند و این شورای حکام است که تصمیم می‌گیرد. اگر موضوع بسته نشود ما با وقفه‌ مواجه خواهیم شد.

این مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای گفت: ما انتظار داریم از آمانو گزارش متعادل و مبتنی بر واقعیات ارایه کند. مشخص است که درباره آن چه ادعا می‌شود پانزده سال پیش اتفاق افتاده نیم توان گزارش دقیق ارایه کرد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: از آمانو انتظار نمی‌رود گزارش 100 درصدی را بتواند ارایه کند اما گزارشی مبتنی بر واقعیات را انتظار داریم.

 

اخبار سیاسی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
صحبت های عراقچی درباره قطعنامه شورای امنیت

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

عراقچی: طبق پیش نویس قطعنامه شورای حکام پرونده PMD بسته می‌شود/ مفاد پیش نویس كاملا روشن است



اخبار,اخبار سیاسی,برنامه هسته ای ایران

معاون وزیر امورخارجه گفت: مفاد پیش نویس شورای حکام كاملا روشن است و براساس آن پی ام دی را صریح و مستقیم می بندند و آن را بسته شده اعلام می کنند.

 سید عباس عراقچی در گفتگوی تلفنی با بخش خبری نیمروز شبکه یک سیما با تبیین نتایج مذاکرات با ۱+۵ گفت: دیروز مشورت های بسیار مفصلی با كشورهای ۱ + ۵ درخصوص پیش نویس قطعنامه ای داشتیم كه این گروه برای ارائه به شورای حكام آماده كرده است.

وی افزود: از آنجا كه این پیش نویس و قطعنامه مرتبط به آن به ایران مربوط می شود مشورت هایی که با ما داشتند بسیار نزدیك بود و ما دیدگاه هایمان را به آنان اعلام كردیم البته ما پیش از این نیز دیدگاه هایمان را به طور علنی و در جلسات مختلف ارائه كرده بودیم و دیروز نیز درباره این پیش نویس بحث مفصل داشتیم.

عراقچی گفت: نتیجه‌ای که از این مذاكرات حاصل شد این است كه این پیش نویس به عنوان پیشنهاد ۱ + ۵ در قالب سندی رسمی در شورای حكام آژانس به ثبت رسیده است و روز ۲۴ آذر درباره آن رای گیری خواهد شد.

رئیس ستاد نظارت بر برجام افزود: در مذاكرات دیروز در نهایت دیدگاه های ما را در این پیش نویس مدنظر قرار دادند كاری که قبلا نیز كرده بودند و دیروز نیز نكات مدنظر ما دوباره مطرح شد و مدنظر قرار گرفت.

عراقچی گفت: مفاد پیش نویس كاملا روشن است و براساس آن پی ام دی را صریح و مستقیم می بندند و آن را بسته شده اعلام می کنند.

وی افزود: همچنین اجرای نقشه راه میان ایران و آژانس را كامل شده اعلام می کنند و به این موضوع توجه می دهند كه همه اقداماتی که در نقشه راه تعیین شده انجام داده ایم و كامل شده است.

عراقچی گفت: همچنین این پیش نویس دستوركار شورای حكام آژانس را عوض می کند؛ دستور كاری که در گذشته بود اجرای موافقتنامه پادمان و ان پی تی و مفاد شش قطعنامه شورای امنیت علیه ایران بود كه این را از دستوركار لغو می کند و دستوركار جدیدی به عنوان اجرای برجام اضافه می کند.

معاون وزیر امورخارجه افزود: از همه مهمتر اینكه این پیش نویس ۱۲ قطعنامه پیشین شورای حكام را كه بسیار سنگین بود و به موضوع ایران می پرداخت لغو می کند، كارشناسان می توانند محتوای این قطعنامه ها را ببینند و نظر بدهند.

عراقچی گفت: بنابراین از نظر ما وقتی این قطعنامه تصویب شود پی ام دی کاملا پایان می یابد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینكه اگر پیش نویس وین تصویب هم شود به هر حال تصمیمی سیاسی و نه فنی محسوب می شود و آژانس نیز طبق برجام تا ۸ سال بعد نظر نهایی اش را درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ما اعلام می کند، آیا گزارش كنونی آژانس ارزیابی نهایی تلقی می شود یا ممكن است در آینده از آن سوء استفاده شود؟ گفت: این دو مقوله جداست.

عراقچی افزود: اینكه آژانس در كار فنی اش طی سالهای آینده بر صلح آمیز بودن برنامه های ایران و تعهدات ما طبق برجام نظارت كند این كار را در آینده خواهد كرد؛‌ اینكه جمع بندی کند كه هیچ فعالیت اعلام نشده ای در ایران وجود ندارد این هم پروسه خود را در آینده دارد همچنان كه این پروسه برای کشورهای دیگر نیز هست.

وی گفت: جمع بندی برجام بر مبنای فعالیت های آژانس انجام نشده است و مراحلش تا ۱۰ سال آینده، در این فاصله اگر جمع بندی آژانس حاصل شود تحریم ها زودتر برداشته می شود و اگر پیش از این موعد واصل هم نشود آن تحریم ها در زمان خودش برداشته خواهد شد.

رئیس ستاد نظارت بر برجام افزود: بنابراین بحث آینده را باید از پی ام دی که مربوط به برنامه های گذشته است جدا بكنیم در موضوع پی ام دی آقای آمانو در گزارشش قضاوت كرده  كه در برنامه گذشته صلح آمیز هسته ای ایران هیچ برنامه غیرصلح آمیزی وجود نداشته است.

عراقچی گفت: آقای آمانو در این گزارش آورده است كه، حداكثر مطالعاتی در این باره صورت گرفته كه اولا این را قبول نداریم و اعلام كرده ایم فعالیت غیرصلح آمیز نداشته ایم و به فرض كه ادعای آمانو صحت هم داشته باشد حتی آن هم خلاف ان پی تی نیست.

وی افزود: اینكه می گفتند در فعالیت های صلح آمیز هسته ای کشورمان بنای فعالیت های نظامی داشته ایم طبق گزارش آقای آمانو پاك شده است و شورای حكام به عنوان نهاد تصمیم گیر در آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس گزارش آقای آمانو پرونده پی ام دی را مختومه اعلام می کند.

اخبار سیاسی - مهر