اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عجب! شما هم در فکر مطالبات فرهنگیان هستید؟



اخبار,اخبار سیاسی,استیضاح وزیر آموزش و پرورش

 

اخبار سیاسی - بیانیه سازمان معلمان: استیضاح و آدرس‌های‌اشتباه
عجب! شما هم در فکر مطالبات فرهنگیان هستید؟

 سازمان معلمان در مورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش بیانیه‌ای صادر كرد و نوشت: نمایندگانی که تازه به فکر مطالبات فرهنگیان و خواسته‌های صنفی آن‌ها افتاده اند در 4 سال اخیر برای معلمان چه کردند؟

در سال‌های پس از تاسیس دارالفنون و از حدود 1300 شمسی که دولت مسئولیت آموزش و پرورش را عهده دار شد و قوانین آموزش رایگان، اجباری و همگانی به تصویب رسید تا امروز، یعنی در صد سال گذشته، کل جامعه ایران دچار دگرگونی‌های عظیمی شده است که متاسفانه، آموزش و پرورش نتوانسته ( نخواسته ) خود را با تغییرات جدید هماهنگ سازد.

ارائه مطالبی بی ارتباط با زندگی واقعی و با آن چه در حوزه ملی و فراملی و نیز اطراف دانش آموزان می‌گذرد، از جمله بزرگ ترین مشکلات کیفی این نهاد تاثیرگذار می‌باشد. در پیگیری چرایی این مشکل و مشکلات دیگر به سیستم‌های تصمیم سازی و تصمیم گیری نظام سیاسی کشور می‌رسیم که ناکارآمد و ناتوان از اتخاذ تصمیمات درست و در سال‌های اخیر، نزاع‌های سیاسی سبب ساز افزایش این روند معیوب شده است...

نمایندگان مجلس به جای نگاه ملی و فرا ملی در جست و جوی خواسته‌های منطقه ای و آن هم از نوع تلاش برای " ماندن " هستند. اخیرا حدود 100 نفر از نمایندگان مجلس در خانه ملت، طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش را تقدیم هیات رئیسه مجلس کرده‌اند. سنگری که نمایندگان مجلس پشت آن قرار گرفته‌اند، مطالبات معلمان است.

"مطالبات " واژه آشنا و عامه پسندی برای جامعه فرهنگیان است و ظاهرا هر فرد و یا گروهی که سخن از مطالبات معلمان بگوید، می‌تواند در حلقه اعتماد و اطمینان جامعه فرهنگیان قرار بگیرد! به نظر می‌رسد مطالبات فرهنگیان حاصل یک فرآیند طولانی مدت ناشی از سوء مدیریت هاست که مجال پاسخگویی نیافته است و به آینده موکول شده و همچنان می‌شود.

مطالبات معلمان فراوان و کاملا بر حق است و دولت فعلی باید در برابر آن‌ها پاسخگو باشد، آیا این باعث می‌شود که این مساله دست آویز تسویه حساب‌های سیاسی و جناحی افراد و یا گروه‌های سیاسی خاص جهت اهدافی مشخص قرار بگیرد؟ نمایندگانی که تازه به فکر مطالبات فرهنگیان و خواسته‌های صنفی آن‌ها افتاده اند در 4 سال اخیر برای معلمان چه کردند؟ چند درصد از نطق‌های آنان در مجلس به مطالبات بر حق معلمان و مسائل آموزش و پرورش اختصاص داشت؟ فراکسیون 100 نفره فرهنگیان مجلس در 8 سال گذشته، چه اقداماتی برای حصول و رفع این مطالبات انجام داده است؟

نمایندگانی که شمشیر استیضاح را برکشیده‌اند، در مورد تغییرات شتاب زده و سطحی وزیر قبلی آموزش و پرورش غیر از سکوت و یا حتی همراهی، چه موضعی را در پیش گرفته بودند؟ این نمایندگان که اکنون داعیه دار حقوق معلمان شده‌اند، درمورد مطالبات معلمان در دولت‌های نهم و دهم چه مواضعی داشتند؟ زمانی که دولت قبلی با اجرای سیاست‌های اقتصادی نادرست موجب زیر خط فقر قرار گرفتن اکثریت قریب به اتفاق معلمان کشور شد؛ آیا این نمایندگان لب به اعتراض گشودند؟ آیا سخنی از مطالبات معلمان به میان آمد؟

شگفتی ما این است که آموزش و پرورش و مسائل آن جایگاه چندانی در نگاه مسئولان و حتی نمایندگان مجلس ندارد، اما استیضاح وزیر آموزش و پرورش با امضای یک سوم نمایندگان مجلس مطرح و پیگیری می‌شود؟! اگر آموزش و پرورش و مسائل آن تا این حد برای نمایندگان محترم مجلس ارزشمند است؛ چرا عضویت در کمیسیون آموزش مجلس، همیشه جزء آخرین اولویت‌های انتخاب این نمایندگان محترم مجلس بوده است؟ چرا در بحث استیضاح وزیر آموزش و پرورش، کمیسیون امنیت مجلس فعال شده است؟!

وزیر کنونی آموزش و پرورش در چند ماه گذشته توانسته است با تغییر مدیران کل، رضایت نسبی فرهنگیان را فراهم نماید. آیا تغییر ترکیب مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها، جایگاه و آینده برخی از نمایندگان محترم مجلس را با چالش‌های احتمالی مواجه ساخته است؟ آموزش و پرورش و معلمان به عنوان یکی از گروه‌های مرجع جامعه تاثیر بسیاری در ترکیب رای و انتخاب نمایندگان مجلس دارد و از این منظر، دغدغه و نگرانی این نمایندگان از حیث آینده سیاسی این عزیزان قابل درک است!

سازمان معلمان ایران به عنوان یک تشکل مستقل و منتقد پیگیر حقوق و مطالبات معلمان است و از دولت تدبیر و امید می‌خواهد تا در راستای وعده‌های داده شده حرکت کرده و آموزش و پرورش را در جایگاه اصلی خود قرار دهد. احتمال آن می‌رود که پیش کشیدن طرح‌هایی همچون سوال‌های مکرر و استیضاح و... ابزاری از سوی برخی نمایندگان مجلس برای گرفتن امتیاز و فشار به وزارت آموزش و پرورش برای پیش بردن اهداف شخصی و حتی جناحی باشد.

سازمان معلمان ایران بر این باور است چنان چه وزیر آموزش و پرورش می‌خواهد اعتماد فرهنگیان و تشکل‌های معلمان را جلب کند نباید وارد این بازی‌ها و بده و بستان‌های سیاسی شود و همچنان باید بر مبنای مدیریت علمی و تخصصی از حقوق و مطالبات معلمان به نحو منطقی و مستمر دفاع نماید.

 

قطعا فرهنگیان کشور در آینده، می‌توانند و باید با استفاده از وزن اجتماعی خود در تشکیل یک "فراکسیون صنفی در مجلس" که پیگیر مستمر و منطقی مطالبات فرهنگیان باشد تاثیرگذاری خود را جامه عمل بپوشانند و این البته خیلی هم دور از انتظار نخواهد بود!

 اخبار سیاسی - بهار نیوز

 


ویدیو مرتبط :
پیگیری مطالبات فرهنگیان توسط مهندس پاپی زاده

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پرداخت مطالبات معوق فرهنگیان



اخبار,اخبار اجتماعی ,معوق فرهنگیان

 

اخبار اجتماعی - پرداخت مطالبات معوق فرهنگیان

سخنگوی دولت گفت: همه مطالبات معوق فرهنگیان در سه ماه پایانی امسال پرداخت می شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، نوبخت پس از جلسه هیئت دولت در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود: در جلسه هیئت دولت مقرر شد همه مطالبات معوق شامل حق‌التدریس، اضافه کار و مطالبات مربوط به سرباز معلم‌ها و نیروهای قراردادی وزارت آموزش و پرورش مربوط به ماه‌های دی، بهمن و اسفند امسال به صورت کامل تخصیص یابد.

وی گفت: براساس یکی دیگر از مصوبات مقرر شد برای اجرای دقیق و باکیفیت‌تر بیمه طلایی فرهنگیان، با توجه به تغییر تعرفه‌ها، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور مابه‌التفاوت‌ها را به گونه‌ای پرداخت کند که خدمات لازم در بیمه طلایی فرهنگیان مانند گذشته ارائه شود.

پرداخت حق بیمه طلایی فرهنگیان
نوبخت افزود: درباره بیمه طلایی فرهنگیان بازنشسته نیز هیئت دولت تصمیم گرفت حق بیمه طلایی آنان را مشابه شاغلان پرداخت کند.

سخنگوی دولت گفت: وزارت آموزش و پرورش برای تأمین نیروی انسانی خود از فارغ‌التحصیلان متعهد خدمت دانشگاه فرهنگیان استفاده می کند.

نوبخت ادامه داد: همچنین وزارت آموزش و پرورش در همه استخدام ها فرزندان فرهنگیان بازنشسته را در شرایط مساوی در اولویت قرار می‌دهد.

سخنگوی دولت گفت: هیئت دولت در مصوبه‌ای دیگر، با اختصاص 17 میلیارد تومان برای جبران خسارت حوادث غیرمترقبه در استان‌های خراسان و زنجان موافقت کرد.

نوبخت افزود: همچنین مقرر شد مبلغ 7 میلیارد و 800 میلیون تومان از طریق وزارت جهاد کشاورزی برای مبارزه با آفات و تجهیز پایگاه‌ها در این زمینه با رعایت مسائل زیست محیطی اختصاص یابد.

پرداخت بدهی صدا و سیما و ارتش به شرکت سهامی ارتباطات
وی گفت: براساس موافقت هیئت وزیران مقرر شد مبلغ 167 میلیارد تومان از بدهی سازمان صدا و سیما و ارتش به شرکت سهامی ارتباطات و زیرساخت تعدیه و پرداخت شود.

سخنگوی دولت افزود: در جلسه امروز هیئت دولت با حضور استاندار خوزستان گزارشی از آخرین وضع استان و همچنین پیشرفت‌ها و وعده‌های دولت پس از سفر رئیس جمهور در یک سال قبل ارائه شد.

نوبخت درباره مصوبات جلسه دیشب شورای اقتصاد نیز گفت: در این جلسه مقرر شد برای بهره برداری بیشتر و سرمایه گذاری طرح های پارس جنوبی سرمایه گذاری در این منطقه از 4 میلیارد و 200 میلیون دلار به 8 میلیارد دلار افزایش یابد تا زمینه سرمایه گذاری در زمینه منابع نفتی و گازی این منطقه بیشتر فراهم شود.

همچنین در این جلسه مصوبه‌ای نیز برای تشویق و ترغیب به منظور صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی تصویب شد.
اخبار اجتماعی - واحد مرکزی خبر