اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عارف: مجلس‌ دهم باید در شان‌ ملت‌ ایران باشد



اخبار,اخبار سیاسی,عارف

 

  اخبار سیاسی  - نقش فراموش‌ناشدنی بازرگان در جنبش دانشجویی
عارف: مجلس‌ دهم باید در شان‌ ملت‌ ایران باشد

 رئیس بنیاد امید ایرانیان در دیدار جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو به ویژه شهدای 16 آذر 1332، این روز را نقطه عطف ارزشمندی در جنبش دانشجویی ایران دانست و گفت: آنچه که برای دانشجویان و دانشگاهیان عزیز می‌تواند موثر باشد درس آموزی از چنین رویداد تاریخی است که در تحلیل و شناخت جنبش دانشجویی موثر است.

محمدرضا عارف با بیان اینکه مجلس دهم باید مجلسی کارامد، متخصص و در شان ملت ایران باشد نسبت به تحرکات برخی جریانات در جهت فاصله انداختن بین دولت و اصلاح‌طلبان هشدار داد و گفت: عده‌ای تمام تلاششان در جهت ایجاد فاصله میان دولت و اصلاح طلبان است به همین دلیل باید مراقبت‌های لازم در اظهار نظرها صورت بگیرد تا بهانه به دست جریاناتی که مترصد چنین فرصت‌های هستند، نداد.

 

وی با مروری بر سیر تاریخی جنبش دانشجویی در ادوار مختلف پیش و پس از انقلاب اسلامی ایران،یادآور شد: جنبش دانشجویی همسو با حرکت ملت ایران جایگاهی والا در بیداری جامعه داشته است و دانشجویان آگاه ما دریافته‌اند که اگر چه بهای پیمودن راه حق و آزادی و عدالت سنگین است اما برای نیل به پیشرفت و سعادت چاره‌ای جز حفاظت از دستاوردهای تاریخی وجود ندارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دانشگاه امیرکبیر جایگاه ویژه‌ای در جنبش دانشجویی داشته است،خاطرنشان کرد: دانشجویان رشته مهندسی دانشگاه ها همراه با دیگر دانشجویان سهم بسزایی در رشد و تقویت جنبش دانشجویی داشتند که در این میان نقش ماندگار مرحوم بازرگان در دانشکده فنی دانشگاه تهران و تلاش ایشان در پویایی جنبش دانشجویی فراموش ناشدنی است.

 

وی ادامه داد:در قبل از انقلاب اسلامی جنبش دانشجویی فعالیتهایش در مسیر براندازی رژیم بود ولی بعد از انقلاب عمده فعالیت‌های جنبش دانشجویی همسویی با آرمان‌های انقلاب و تلاش در جهت تحقق مطالبات مردم است و چنین رسالتی هم در حال حاضر از دانشجویان انتظار می رود. عارف با بیان اینکه جنبش دانشجویی در دوران دفاع مقدس حضوری فعال و معنادار داشت،گفت:معتقدم باید در یک فضای صمیمی تشکل‌های دانشجویی که قدمت بیشتری از حیث فعالیت دارند به نقد جنبش دانشجویی بعد از انقلاب بپردازند تا با آسیب شناسی دقیق و عبرت‌گیری از برخی نقاط ضعف، مسیر روشنی برای فعالیت های آینده ترسیم شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با اشاره به تلاش عدالت خواهان و آزادیخواهان در جهت حاکمیت قانون در جامعه، وظیفه دانشجویان را در راستای صیانت از قانون اساسی حائز اهمیت دانست و تصریح کرد: همانگونه که از دانشجویان انتظار است در چارچوب قوانین مصرح فعالیت کنند از مسئولان نیز انتظار می رود زمینه فعالیت دانشجویان را در دانشگاه فراهم کنند.روند نامطلوبی که در گذشته در فضای دانشگاه‌ها به خاطر برخی سوء مدیریت‌ها حاکم بود و اجازه فعالیت قانونمند را به برخی تشکل‌های دانشجویی نمی‌دانند باید تغییر کند.

 

وی با اشاره به توصیه مکرر رهبر معظم انقلاب مبنی برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها،تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب مکرر نسبت به لزوم برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی در دانشگاه‌ها تاکید کردند اما عده‌ای نمی خواهند دانشگاه ها در این راستا فعال شوند و به دنبال تک بعدی کردن دانشگاه‌ها هستند که چنین دیدگاه‌هایی ظلم مضاعفی به دانشجو و دانشگاهیان است.

عارف همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص انتخابات مجلس آینده و استراتژی اصلاح طلبان برای این انتخابات،گفت: تجربه نشان داده است اگر سطح مشارکت مردم در انتخابات بالا باشد شانس پیروزی اصلاح‌طلبان افزایش پیدا خواهد کرد به همین دلیل همه جریانات موثر در جامعه بخصوص دانشجویان باید در راستای مشارکت حداکثری آحاد جامعه تلاش کنند. وی با انتقاد از برخی اظهارنظرها که به دنبال یک اقلیت تاثیرگذار در انتخابات مجلس آینده هستند،خاطرنشان کرد: اصلاح طلبان باید تمام تلاش شان را در بدست آوردن اکثریت مجلس آینده انجام دهند تا انشالله مجلس دهم مجلسی کارآمد، متخصص و در شان ملت ایران باشد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با هشدار نسبت به تحرکات برخی جریانات در جهت فاصله انداختن بین دولت و اصلاح‌طلبان، تاکید کرد: عده‌ای تمام تلاششان در جهت ایجاد فاصله میان دولت و اصلاح طلبان است به همین دلیل باید مراقبت‌های لازم در اظهار نظرها صورت بگیرد تا بهانه به دست جریاناتی که مترصد چنین فرصت‌های هستند، نداد. در ابتدای این دیدار برخی از فعالان دانشجویی دانشگاه امیرکبیر ضمن ارائه گزارشی از دور جدید فعالیت‌های خود، از دکتر عارف برای حضور در دانشگاه امیرکبیر در یکی از مناسبت‌های دانشجویی دعوت کردند که رئیس بنیاد امید ایرانیان ضمن اظهار خشنودی جهت حضور در محافل دانشجویی بخصوص در دانشگاه امیرکبیر ابراز امیدواری کرد در اولین فرصت در جمع دانشجویان این دانشگاه حضور پیدا کند.

 اخبارسیاسی  - ایلنا


ویدیو مرتبط :
آیت الله خامنه ای: تأثیر حرکت ملت ایران بر سایر ملت ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

فعال شدن «عارف» برای مجلس دهم



محمدرضا عارف

فعال شدن «عارف» برای مجلس دهم

حضور و انصرافش از انتخابات ریاست‌جمهوری كافی بود نام محمدرضا عارف به عنوان یكی از اصلی‌ترین چهره‌های اصلاح‌طلب به موازات سید محمد خاتمی مطرح شود. او اما یك تفاوت با همشهری خود داشت و آن اینكه قدرت تعاملش با جریانات مختلف سیاسی و حاكمیت بیش از رییس دولت اصلاحات است.

حضورش در دو نهاد منصوب رهبری این تعامل را به خوبی نشان می‌دهد حال عارف كه سمت‌های پیشنهادی را بعد از انتخابات یك به یك رد می‌كند گویا در اندیشه تسخیر كرسی‌های بهارستان توسط حزبی است كه در حال تاسیس آن است حزبی كه به گفته حسن رسولی، از اعضای ارشد بنیاد امید ایرانیان به ریاست محمدرضا عارف، پدرخوانده احزاب دیگر نیست.

آقای عارف در كارنامه فعالیت‌های خود به جز انصراف از انتخابات ریاست‌جمهوری سابقه انصراف در انتخابات مجلس هشتم را نیز دارند، با توجه به اینكه ایشان قصد حضور در دولت یازدهم را ندارند آیا برنامه‌یی برای شركت در انتخابات مجلس دهم دارند؟
آقای دكتر عارف تا قبل از انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری در فضای افكار عمومی جامعه بیشتر به عنوان یك شخصیت علمی و دانشگاهی كه از سابقه اجرایی برخوردار هستند شناخته می‌شدند، با قرار گرفتن دكترعارف به عنوان یك مدیر منظم و پاكدست در جایگاه معاون اول رییس دولت اصلاحات ایشان در تراز چهره معروف مدیریتی و سیاسی شناخته شدند.

 آقای دكتر عارف در انتخابات دوره هشتم مجلس شورای اسلامی همزمان با نامزد شدن جمع كثیری از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب در سراسر كشور برای شركت در انتخابات مجلس ثبت نام كردند، متاسفانه مراجع اجرایی و نظارتی با رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان، زمینه كاهش انگیزه حضور در این انتخابات را فراهم ساختند، دكترعارف درحالی كه صلاحیتش مورد تایید قرار گرفته بود در اعتراض به این رد صلاحیت‌های گسترده از ادامه حضور در انتخابات مذكور انصراف داد، در انتخابات مجلس نهم آقای دكتر عارف و همراهان ایشان عزم حضور جدی در انتخابات داشتند.

 

در این مقطع متاثر از انتخابات دوره هشتم و فضای بسته سیاسی كشور جریان اصلاح‌طلب و چهره‌های كلیدی آن تصمیم به عدم حضور تشكیلاتی در انتخابات گرفتند، آقای دكتر عارف در همراهی با چهره‌های برجسته اصلاح‌طبی برخلاف میل باطنی فعالیت چندانی در این انتخابات نداشت البته به فاصله كوتاهی اصلاح‌طلبان پی به اشتباه خویش برده و اظهار ندامت كردند.

 چنانچه ما اصلاح‌طلبان در مجلس نهم با جدیت ورود پیدا می‌كردیم امروز شاهد تركیب نسبتا یكدست مجلس كنونی كه بر سر برنامه‌های اصلاح‌طلبانه و تحول‌خواهانه دولت یازدهم مانع‌تراشی می‌كنند، نبودیم و می‌توانستیم از چنین ظرفیتی استفاده كنیم، اوج سیاست‌ورزی دكتر محمدرضا عارف را مردم ایران در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری تجربه كردند این حضور هم از حیث دفاع از گفتمان اصلاح‌طلبی و هم از جهت كمك موثر به پیروزی آقای دكتر روحانی نقش سرنوشت‌سازی را ایفا كرد.

زمزمه‌هایی مبنی بر حضور ایشان در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری مطرح می‌شود و اینكه دكتر عارف عزم ریاست مجلس آینده را دارند. . . .
تا زمان انتخابات مجلس دهم كه مقدمات آن از اسفند ماه سال آینده آغاز خواهد شد زمان زیادی باقی است و نباید به این رویداد مهم سیاسی ورود زودهنگام داشته باشیم.

 

پیش‌بینی بنده این است كه آقای دكتر عارف به همراه جریان اصلاحات با هدف افزایش مشاركت مردم نسبت به فعال بودن در این عرصه به وظیفه سیاسی ملی و انقلابی خویش عمل خواهد كرد.

 

البته هستند كسانی كه با ارزشمند دانستن نقش جایگاه و شخصیت علمی و فرهنگی و دانشگاهی آقای عارف قدم گذاشتن در این وادی را برای ایشان پرهزینه تلقی می‌كنند. با وجود این نظر خیرخواهانه فكر می‌كنم دكتر عارف علاوه بر كمك فكری به دولت یازدهم كه به حمایت اصلاح‌طلبان و با كناره‌گیری ایشان امید‌های تازه‌یی در ساحت كشور ایران به وجود آورده است خود را برای تاثیرگذاری در آینده مهیا كرده است.

بعد از انتخابات موضوع تشكیل حزب فراگیر از سوی اطرافیان آقای عارف مطرح شد آیا ایشان تصمیمی برای تشكیل چنین حزبی دارند؟
به دنبال دفاع منطقی، صادقانه و شجاعانه آقای دكتر عارف از مرام اصلاح‌طلبی و كمك به تغییر فضای بسته و امنیتی قبل از انتخابات از یك سوی و كناره‌گیری بهنگام و اقدام ملی و تاریخی در انصراف از رقابت‌های انتخاباتی از سوی دیگر موجب شد تا اعتبار و سرمایه قابل توجه اجتماعی و سیاسی پیرامون آقای دكتر عارف و گفتمان ایشان شكل گیرد، برخلاف رفتارهای فردی و بعضا حذفی بخشی از اصلاح‌طلبان در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر تا قبل از این مرحله، این اقدام تعیین‌كننده و اخلاقی ایشان تحسین و تقدیر و نكوداشت اصلاح‌طلبان تحول خواهان و قاطبه دلسوزان سیاسی كشور را برانگیخت و نشست‌ها، ملاقات‌ها و بیانیه‌های پی‌درپی تكریم كنندگان این نقش همچنان ادامه دارد.

پس از این مرحله جنبه سیاسی و نقش‌آفرینی بیشتر ایشان در عرصه سیاسی مورد مطالبه و تقاضای اصلاح‌طلبان قرار گرفت، بطور مشخص ملاقات كنندگان از ایشان درخواست می‌كردند كه در صورت تقاضای دولت یازدهم مبنی بر همكاری با دولت ایشان استقبال كند به علاوه در حوزه مدنی بر دامنه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی خویش بیفزاید و از این سرمایه اجتماعی تجهیز شده حداكثر بهره‌برداری را در راستای منافع ملی كشور بكند، بعضا از ایشان خواسته می‌شد كه با تشكیل یك حزب سیاسی به این انتظار پاسخ گوید یا اینكه بدون تاسیس حزب نقش مدیریت اجرایی و انسجام بخشی جریان اصلاحات را در طول رهبری آقای خاتمی بپذیرد، شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب و سایر مراجع سیاسی و شخصیت‌های تاثیرگذار نیز این تقاضا را مطرح می‌كنند.

 اكنون كه آقای دكتر عارف به دولت یازدهم نپیوستند و پذیرش پیشنهاد ریاست مركز مطالعات استراتژیك مجمع تشخیص مصلحت نظام كه از سوی جناب آقای هاشمی مطرح شده گویا منفی شده است، آقای دكتر عارف ظرفیت و وقت كافی برای ایفای كاركرد‌های سیاسی در كنار فعالیت‌های علمی و دانشگاهی خویش را در اختیار دارد، در این راستا توسعه فعالیت‌های بنیاد امید ایرانیان به عنوان یك نهاد مدنی و غیرسیاسی در دستور كار قرار دارد و ایشان در این مسیر با جدیت و علاقه وقت می‌گذارند.

حزبی كه آقای عارف و جریان منتسب به او قرار است تاسیس كنند فراگیر است؟
درباره موضوع تشكیل حزب باید بگویم این موضوع نه به صورت حزب فراگیر به گونه‌یی كه سهوا در افكار عمومی مطرح شد بلكه به عنوان یك حزب سیاسی شناسنامه‌دار و مبتنی بر گفتمان خردگرایانه اخلاقی و اصلاح‌طلبی كه در سطح كشور اثرگذار باشد طی 4 ماه گذشته در بین صاحب نظران همواره ایشان مطرح بوده است و تا این مرحله به دلیل عدم استقبال شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب از پیشنهاد قبلی خویش مبنی بر عهده‌داری مدیریت انسجام بخشی احزاب و جریانات اصباح طلب، بحث تاسیس حزب جدی‌تر از گذشته در دستور كار آقای دكتر عارف است و آقای عارف اصل تاسیس حزب را با چند ملاحظه پذیرفته‌اند كه سایر مراحل نهایی شدن این نظریه در حال انجام است.

دكتر عارف چه ملاحظاتی را برای تشكیل حزب در نظر گرفته است؟
اولین ملاحظه ایشان این است كه با استفاده از تجارب موجود تشكیل حزب به صورتی از پیرامون به مركز و اصطلاحا از پایین به بالا باشد، در این راستا نظرخواهی از استان‌ها در حال انجام است. ملاحظه دوم اینكه آقای دكتر عارف عملا و قلبا به كار جمعی اعتقاد دارند و لذا پدرخوانده حزب جدید نخواهد بود.

در ابتدا مطرح شده بود كه آقای عارف به دنبال تشكیل حزب فراگیر هستند این منفی شده است؟
اصلاح حزب فراگیر معنی ندارد حزب فراگیر یعنی هیچ حزبی نباشد و فقط یك حزب باشد كه می‌شود حزب رستاخیز، این یك غلط مصطلح بود كه در افكار عمومی شكل گرفت.

البته الان هم جریان اصولگرا حرف از تشكیل حزب فراگیر می‌زند.
آنها هم حزب‌شان فراگیر نیست، چون همه كشور را كه دربرنمی‌گیرد. در حقیقت آنها به دنبال این هستند كه تشكل‌ها و احزاب ریز دانه اصولگرا را در یكدیگر ادغام كنند و با یك سازماندهی جدید یك حزب گسترده ایجاد كنند.

آیا هدف از تشكیل حزب از سوی آقای عارف برنامه‌ریزی برای حضور در انتخابات مجلس دهم است؟
ایشان در انتخابات مجلس دهم قطعا حضور جدی و فعالی خواهند داشت و این تشكیل حزب بستر و ابزاری است برای پروژه حضور در مجلس و سایر پروژه‌های سیاسی.
/روزنامه اعتماد