اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

عارف: خاتمی نگفت نیا/آدم عذاب می کشد وقتی می بیند به جای تقدیر از مردم ، به آنها خس و خاشاک می گویند



عارف: خاتمی نگفت نیا چون منفی باف نیست/ شرط نمی گذارم اما امیدوارم/ آدم عذاب می کشد وقتی می بیند به جای تقدیر از مردم ، به آنها خس و خاشاک می گویند

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

ext-align: justify;"> 

انتخاب  :  محمدرضا عارف گفت: اگر در انتخابات بازنده شوم، قطعا به رقیب پیروز در انتخابات تبریک می گویم

وی در مورد دولت وحدت ملی نیز می گوید در مصاحبه ای گفتم اگر این اتفاق بیفتد خیلی خب است ، اما به هیچ وجه آن را عملی نمی دانم.

بخش هایی از مصاحبه او با پنجره در پی می آید:

*برخی از بنده تصور سیاسی دارند. چندان مایل نیستم فقط از دریچه سیاست شناخته شوم.در تصویری که از خودم دارم،خود را  همیشه دانش آموز یا دانشجو می دانم و همیشه به این جایگاه افتخار کرده ام . از دوران نوجوانی احساسم این بود که این جایگاه ارزشمند است بنابراین سعی کردم خوب درس بخوانم. در تمام طول تحصیلم - چه در ایران و چه خارج از کشور- شاگرد اول بودم. حتی در بهترین دانشگاه دنیا  یعنی استنفورد که PhD گرفتم، آنجا هم شاگرد اول بودم. به علت اینکه انگیزه معنوی داشتم، احساس می کردم اجر خوب درس خواندن کمتر از نماز  مستحبی خواندن یا سایر عبادات نیست

*مجوزی هم برای راه اندازی یک دانشگاه از وزارت علوم گرفته ایم اما به دلیل مشکلات مالی تاکنون نتوانسته ایم این دانشگاه را  راه اندازی کنیم.بنای هیات موسس این است که یک دانشگاه کیفی و پژوهشی محور راه اندازی شود. اگر مشکل مالی حل شود انشاء الله دانشگاه را راه می اندازیم.

*  برای خودم معیارهایی گذاشتم ،از جمله اینکه اگر فضای انتخاباتی بیانگر حضور پرشور مردم شد و امکانات لازم برای بیان نقطه نظرات و ارائه برنامه ها در اختیار قرار گرفت و در تحلیل ها شانس بالایی برای پیروزی داشتم اعلام نامزدی کنم وگرنه همان کارهایی که از قبل انجام می دادم را ادامه می دهم.

* هم اکنون فضای دانشگاه ها انتخاباتی نیست، دانشجو و استاد انگیزه ندارند. نه تنها انگیزه ندارند بلکه احساس می کنند حضورشان در صحنه های سیاسی هزینه بردار است، برخوردهایی که 2، 3 سال اخیر با دانشجو شد او را به سوی سردی و بی تفاوتی هدایت کرد از این رو همه باید کمک کنند تا فضا اصلاح شود. این مهمترین رسالت رسانه ها است که کمک کنند فضای دانشگاه ها و کشور انتخاباتی شود- البته فضای کشور در 2، 3 ماه آخربطور طبیعی انتخاباتی می شود- اما مکان هایی مثل دانشگاه که سهم بالایی در ایجاد انگیزه برای مشارکت مردم دارند باید از هم اکنون در این مسیر قرار بگیرند.استمرار فضای امنیتی و سرد بر دانشگاه ها و عدم مشارکت فعال دانشجو و استاد در این امر مهم ملی به هیچوجه به صلاح کشور نیست.

*من بهرحال به جریان اصلاح طلب وابسته هستم. بنابراین فکر می کنم برای اینکه قواعد بازی رعایت شود علی الاصول باید با حمایت این اردوگاه بیایم، منتها الان نمی خواهم بگویم که با چه برنامه ای این کار را می کنم .

*شعاری می دهم که بتوانم عمل کنم، منش من حتی در کارهای علمی همیشه همین بوده، هرچی گفتم سعی کردم چند درصد بالاتر آن را اجرایی کنم، باید شعاری داد و به مردم وعده ای داد که عملی شود و با عملی شدن آن مردم را نسبت آینده امیدوارتر و دلگرم تر کرد.حتما حل مشکل مردم بخصوص مشکل معیشت  در شعارها در اولویت قرار می گیرد نباید شعارهای رأی آور داد و وعده کارهایی را داد که روشن است به نتیجه نمی رسد و یا امکان اجرایی آن را نداریم.

*اولویت کشور در حال حاضر حل مشکلات اقتصادی است. در کنار اصلاح اقتصادی منزلت اجتماعی بسیار مهم است، وفاداری به آرمان های انقلاب و قانون اساسی جزء منش انتخاباتی باید باشد. ما کسی را اصلاح طلب می دانیم که نظام را قبول دارد و به آرمان های انقلاب وفادار است.

*گرفتاری ما این است جریان حاکم به خصوص چون همه تریبون ها در اختیارش بوده هر تهمت و هر حرفی خواسته بر علیه جریان اصلاح طلب زده است. ما اصلاح طلبی را خط امام و پای بندی به قانون اساسی و ارزش ها می دانیم، برهمین اساس اگر کسی بگوید من اصلاح طلب هستم ولی دنبال براندازی باشد را اصلاح طلب نمی دانیم.

اصلاح طلبان پیرو تفکر خط امام (ره) هستند، آقای خاتمی این تفکر را نمایندگی کرد و طی 8 سال هم دستاورد ارزشمندی برای کشور داشت. هرکس این تفکر را در چارچوب ارزش ها و قانون اساسی قبول دارد اصلاح طلب است.

*آقای موسوی خوئینی ها جایگاه ویژه ای در بین اصلاح طلبان دارد. از چهره های شاخص قبل و بعد از انقلاب است وقتی ایشان در مسجد نیاوران قبل از انقلاب نماز می خواند به ایشان ارادت داشتم و گاهی در نماز جماعت ایشان شرکت می کردم، البته هیچگاه با هم همکاری نزدیک نداشتیم ولی بنا نیست که به محض اینکه یک عزیزی، بزرگی یا یک فردی نظری خلاف من بدهد با او برخورد کنیم. و عکس العمل نشان دهیم. گرفتاری کشور را ناشی از این روش می دانم که به محض اینکه کسی حرفی زد به او حمله شود.

*نقل قولی از من درباره آقای خاتمی کردند به هیچ عنوان صحت نداشت. رابطه من و آقای خاتمی همیشه بالاتر از رابطه میان دو همشهری است. من از قبل انقلاب ارادت خاصی نسبت به آیت الله خاتمی (پدر آقای خاتمی) داشتم چون ایشان را جزء روحانیون روشنفکر می دانستم. البته بیش از دو بار قبل از انقلاب به دیدار موفق نشدم. در کل آیت الله خاتمی را دوست داشتم  و بعد به پسر ایشان (محمدآقا) ارادت پیدا کردم. زمانی که آقای خاتمی وزیر ارشاد بود من هم معاون وزیر علوم بودم و طبعا همدیگر را می دیدیم. آن زمان ارادتم به آقای خاتمی بیشتر شد و کوچکترین مسئله ای بین ما تاکنون نبوده است.

جلساتی با هم داریم و مرتب همدیگر را می بینیم. در زمانی که آن صحبت در  رسانه ها آمد، مشغله های من طوری بود که سه، چهار هفته ای اصلا همدیگر را ندیده بودیم. آن زمان این نقل قول ها شد. کسی نمی تواند رابطه بین من و آقای خاتمی را به هم بزند. ممکن است من و آقای خاتمی در برخی مسائل اختلاف نظر داشته باشیم. این طبیعی است. من برای اختلاف نظر ارزش قائلم چون حرکت ایجاد می کند ولی اختلاف نظر هیچ ربطی به رفاقت و صمیمیت ندارد. بنابراین گاهی حرف هایی زده می شود. نقل می کنند هم ایشان به آن نقل قول‌ها می خندد و هم من و هیچ کدام از ما بنا نداریم حتی الامکان به این قبیل صحبت های دروغ و دور از اخلاق اسلامی جواب دهیم مردم هم بداخلاقی ها و اخبار و شایعات کذب را باور نمی کنند.

*هنوز با هیچیک از بزرگان و بزرگوارانی که طی 30 سال گذشته مورد مشورت من قرار می گرفتند برای نامزدی در انتخابات مشورت رسمی نداشته ام. قاعدتا باید این کار را بکنم ولی خودم هنوز به  یک جمع بندی روشن نرسید ه ام.

* شرکت  در انتخابات هم وظیفه و هم حق است .بنابراین باید وظیفه مان را انجام دهیم. ضمن آنکه حق ما هم هست که این کار را بکنیم. اصلاحات یکی از جریان های اصیل انقلاب است. شاید اصلاح طلبان در مقطعی براساس تشخیص خود برای انتخابات کاندیدا معرفی نکنند اما حضور در صحنه انتخابات را یک ضرورت می دانم البته باید شرایط برای مشارکت همه گروه ها از جمله اصلاح طلبان فراهم شود، بخشی از این نگرانی را باید جناح حاکم رفع کند.

باید تریبون هایی در اختیار اصلاح طلبان قرار بگیرد، با نگاهی به برنامه های تلویزیون و سایر رسانه های ملی می توان قضاوت کرد که آیا برای کسانی که در مظان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری هستند شرایط حضور یکسان است؟ با چه بهانه هایی در برنامه های مختلف به عده ای تریبون می دهند؟ این شرایط برابری نیست. حالا از شرایط برابری که بگذریم شرایط حداقلی باید فراهم شود. در مورد یک گزینه هم همانطور که اشاره کردم رسیدن به اجماع زمینه پیروزی در انتخابات را هموارتر می کند.

*معتقدم نظام ما، نظام شرط پذیری نیست و باید طبق قانون جلو برویم. برهمین اساس شرط نمی گذارم ولی به هر حال این ذهنیت و فضا باید اصلاح شود چون اتهام زدن ها هیچ نتیجه و فایده ای در دراز مدت ندارد. نمی خواهیم 4 سال حکومت کنیم بعد برویم کنار، معتقدیم این حکومت باید به حکومت حضرت مهدی(عج) وصل شود. پس باید به جای ایجاد کدورت و تسویه حساب با نگاه مثبت کار کرد.

یعنی یک مقدار نگاهمان به آینده و حل مسائل باشد. شرط نمی گذاریم اما امیدواریم حل مسائل شامل کاهش کدرورت ها و  حتی الامکان آزادی زندانیان سیاسی باشد. برخی از این زندانیان را من می شناسم و افراد متدین و وفادار به آرمان ها و انقلاب هستند که ممکن است خطایی انجام داده باشند ولی باید با نگاه به آینده و برای رسیدن به یک همدلی و همراهی همه نیروهای وفادار به نظام و دلسوز برای پیشرفت و توسعه کشور و برای رسیدن به یک فضای شاداب در انتخابات مسایل جاری بصورتی مطلوب حل و فصل گردد.امیدوارم انتخابات آینده پر شور برگزار شود.

*انتقاد آقای خاتمی بعد از انتخابات88 به جناح حاکم بود. وقتی روز بعد از انتخابات به معترضان و مردم خس و خاشاک لقب داده می شود چه کار باید کرد؟ و چه باید گفت؟ من به دلایلی نخواستم به میدان بیایم ولی آدم عذاب می کشد از اینکه جریان پیروز به جای آنکه تقدیر کند از مردم و از رقبای شکست خورده دلجویی کند به آنها این طور می گوید حالا آقای خاتمی و امثال ایشان چه موضعی باید می گرفتند؟

*خوشحال می شوم که اصولگرایان  بتوانند با ائتلاف و با حداقل کاندیدا وارد صحنه رقابت شوند که سازوکار آن را خودشان تعریف می کنند ولی تحلیل ها این است که اصولگرایان قرار نیست با هم کنار بیایند. درباره مثلثی که تشکیل شده هم خوشبینی وجود ندارد که تا آخر ادامه پیدا کند، غیر از سه کاندیدایی که در مثلث یاد شده قرار دارند افراد دیگری هم هستند.

بالاخره آنها سازوکارهایی دارند و فعال هستند. همان طور که گفتم جریان سنتی اصولگرا فعال است، ائتلاف سه نفره بینابین عمل می کند امیدوارم نظری که در مورد اصلاح طلبان برای اجماع دارم برای اصولگرایان هم رخ دهد، اگر دو جناح اصلی هر کدام  یک نفر را معرفی کنند مردم در مقام انتخاب براساس برنامه اقدام خواهند کرد و انتخابات پرشور می شود برخی از اصولگرایان تحلیل شان این است که طرفداران دولت ترجیح می دهند تا تکثر کاندیداها در انتخابات ریاست جمهوری رخ دهد. چون در این شرایط رقابت به دور دوم کشیده می‌شود و چون امکانات رسانه و مالی و تشکیلاتی در اختیار دولت است در این صورت شانس پیروزی کاندیدای طرفدار دولت بیشتر می شود.

*اگر دولت وحدت ملی اتفاق بیفتد خیلی خوب است اما به هیچ وجه عملی نمی دانم. من بحثم دولت ائتلافی 51 درصدی است که عملی باشد. ‌واقعا بین دلسوزان اصلاح طلب و اصولگرای انقلاب اختلافی در اصول وجود ندارد بلکه تفاوت در تاکتیک ها و روش ها است.

بنابراین اگر تفاهم بیش از 50 درصد را مبنا قرار دهیم  عملی است و می تواند به دولت وحدت ملی هم ختم شود.*در تمام عمرم یک کلمه دروغ نگفته ام و یاد نگرفته ام وارد بازی باخت شوم. من همه بازی‌هایی که در آن شرکت کردم بازی برد-برد بوده، یعنی اگر آقای خاتمی و دیگران بگویند بیا اما تحلیلم این باشد که اگربیایم به هر دلیلی رأی نمی آورم، نمی آیم. ضمن آنکه آقای خاتمی در این زمینه با من تاکنون صحبت نکرده و قطعا مرا از آمدن  منع نکرده است چون اصولا ایشان آدم منفی باف و منفی گویی نیست. 

*هنوز با هیچ مقام رسمی در هیچ سطحی از حاکمیت درباره انتخابات صحبتی نکرد ه ام و این را با صراحت می گویم./انتخاب

 


ویدیو مرتبط :
خس و خاشاک؟!؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

محمدرضا عارف: برای گرم کردن تنور انتخابات کاندیدا نمی‌شوم/ خاتمی به من نگفت کاندیدا نشوم



محمدرضا عارف: برای گرم کردن تنور انتخابات کاندیدا نمی‌شوم/ خاتمی به من نگفت کاندیدا نشوم

معاون اول دولت اصلاحات مهمترین وظیفه دولت آینده را احیا و حاکم کردن اخلاق در جامعه دانست.

 

اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

به گزارش خبرآنلاین، محمدرضا عارف در دیدار اعضای دفتر سیاسی حزب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی اختلافات موجود بین اصحاب انقلاب را تفاوت نگرش در روشها و نحوه اداره کشور قلمداد کرد و گفت: جریانات سیاسی درون نظام جایگزینی برای نظام تصور نمی‌کنند. هیچکدام از دوستان ما از جمله آقایان موسوی و کروبی هم به فکر جایگزینی نظام دیگری بجای نظام فعلی نبوده و نمی باشند.

عضو مجمع تشخص مصلحت نظام ادامه داد: برخی جریانات سیاسی هم بجای چاره اندیشی برای برون رفت از این وضعیت متاسفانه در تشدید فضای نامطلوب فعلی کمک می‌کنند.

گزیده اظهارات محمدرضا عارف را در ادامه بخوانید:

• جریان انحراف جریان موهومی است که توسط اصولگرایان با هدف فرار به جلو و فرافکنی مسئولیت های اساسی این جریان در مقابل افکار عمومی مطرح شده است. اصولگرایان با حذف کامل اصلاح‌طلبان نوید حاکمیت یک دست و افزایش خدمتگزاری به مردم را وعده داده بودند. مردم حافظه قوی و قدرت حساب کشی دارند و به ارزیابی دقیق امور می پردازند.

• مدیریت اجرایی کشور دست جریانی قرار گرفت که عموما تجربه‌ای درمسائل کلان اجرایی نداشته‎اند. جریان حاکم شعار جوانگرایی و باز کردن حلقه بسته مدیران را دادند ولی در عمل با سپردن بسیاری از تصدی‌ها به غیر متخصصین موجب کاهش بنیه ملی نظام اجرایی شده‌اند.

• من هنوز اعلام کاندیداتوری قطعی نکرده‌ام. سابقه‌ام نشان می دهد شخصا برای هیچ پستی کاندیدا نشده‌ام. هر وقت احساس می‌کردم خدمتی می توانم انجام دهم جواب منفی ندادم. در این مقطع هم اگر احساس کنم فردی مناسبت‌تر از من در عرصه انتخابات وجود دارد صحنه را به او واگذار می‌کنم.

• برداشت برخی سایتهای خبری درباره موضع‌گیری اخیرم نسبت به کاندیداتوری آقایان هاشمی و خاتمی اشتباه بود. من اگر چه معتقدم این آقایان بهتر است به عنوان شخصیت‌هایی که می ت‌وانند رئیس جمهور ساز باشند ایفای نقش کنند ولی همانگونه که بارها اعلام کردم به اجماع اصلاح طلبان با محوریت آقای خاتمی تمکین می‌کنم و موضع‌گیری اخیرم هیچگونه منافاتی با نظرات قبلی‌ام نداشته است.

• اکنون بخاطر انتخابات ریاست جمهوری از انتخابات شوراها غافل هستیم در حالیکه شوراها از اهمیت ویژه‌ای در قانون اساسی برخوردار است. البته برخورد قوی با انتخابات ریاست جمهوری موجب مشارکت در انتخابات شوراها هم می‌شود.

• اصلاح طلبان باید به اجماع برسند من نه آنچنان به اجماع امیدوار هستم و نه ناامید. بر اساس سابقه انتخابات سال 84 که در قدرت بودیم ولی به اجماع نرسیدیم مقداری نگران هستم. اگر جریان اصلاح طلب به یک جمع بندی خوب برسد حداقل 40 الی 50 درصد کرسی شوراها را می‌تواند تصاحب کند. در انتخابات ریاست جمهوری هم نیازمند تلاش و همگرایی برای موفقیت در این عرصه هستیم.

• در برخی خبرها آمده بود که آقای خاتمی به من گفته‌اند در انتخابات کاندیدا نشوم که صددر صد خبر دروغ و بی اساسی است . متاسفانه رسالت برخی سایت‌های خبری دروغ پراکنی است و به دنبال اختلاف افکنی بین اصلاح طلبان هستند که مطمئنا موفق نمی‌شوند.

• اگر روزنه‌ای برای گشایش فضای سیاسی کشور نبینم در انتخابات حضور پیدا نمی‌کنم. کاندیدا نمی‌شوم که صرفا تنور انتخابات را گرم کرده باشم. در شرایطی در عرصه انتخابات حضور پیدا می‌کنم که بر اساس نظرسنجی ‌های علمی شانس پیروزی داشته باشم./خبرآنلاین