اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف مطرح کرد: بی اعتمادی عمیق ایران و آمریکا / آمریکا دچار این توهم بود که...



اخبار,توقف برنامه هسته ای ایران ,کنفرانس امنیتی مونیخ


اخبار سیاست خارجی - ظریف مطرح کرد: بی اعتمادی عمیق ایران و آمریکا/ روحانی در پی تعامل سازنده با جهان

وزیر خارجه ایران کشورمان،گفت: آمریکا دچار این توهم بود که می توانند کل برنامه هسته ای ایران را برچیند و همین توهم موجب جلوگیری از یک توافق شده بود اما امروز شرایط به گونه ای است که من باور دارم که دستیابی به یک توافق امکان پذیر است.

محمد جواد ظریف روزیکشنبه در نشست تخصصی ایران که در سومین و آخرین روز از کنفرانس امنیتی مونیخ با حضور یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، وزیر امور خارجه سوئد و کریستوفر مورفی سناتور آمریکایی برگزار شد، با تاکید بر اینکه هنوز بی اعتمادی عمیقی بین دو طرف وجود دارد، تاکید کرد که ما امروز نیازمند اعتماد سازی هستیم.

وزیرامورخارجه ایران با تاکید بر اینکه باید وضعیت امروز را واقع بینانه نگاه کنیم و درگذشته نمانیم، گفت: با انتخاب دکتر حسن روحانی به عنوان رییس جمهوری از سوی مردم که شعارش اعتدال و تدبیر بوده است،ما امروز شاهد تغییراتی در سیاست ها هستیم و دولت ایران تصمیم جدی دارد که موضوع هسته ای را حل و فصل کند.

ظریف خاطرنشان کرد: این اشتباه بزرگی است برای آن عده که فکر می کنند ما به خاطر تحریم ها در مذاکرات حضور یافته ایم زیرا وقتی تحریم ها آغاز شد ما تنها نزدیک به 200 سانتریفیوژ داشتیم اما امروز بعد از 10 سال تحریم ما 19 هزار سانتریفیوژ داریم و دانش هسته ای ما بومی است.

وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: دولت روحانی بدنبال یک همکاری سازنده با جامعه بین المللی بر مبنای احترام متقابل است و این همکاری سازنده را از همسایگان خود اغاز کرده ایم.

ظریف با اشاره به کوشش های دولت برای تقویت روابط با کشورهای همسایه،گفت: با کشورهای همسایه همچون ترکیه، امارات، عمان و کویت همکاری های بسیار خوبی داریم و امیدواریم با دیگر همسایگان از جمله عربستان نیز در آینده مذاکرات خوبی آغاز شود.

ظریف در ادامه این ادعا را که ایران به صورت پنهانی برنامه اتمی خود را توسعه داده، رد کرد و گفت: غربی ها برخلاف تعهدی که داشتند مانع از انتقال فناوری هسته ای به ما شدند و ما مجبور شودیم برای رفع نیازمان خود دست به کار شویم و امروز دانش هسته ای در ایران بومی است و نیازی به دیگران نداریم.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: وقتی ما خودمان به دانش هسته ای دست یافته ایم برای استفاده از آن نیز نیازی به گرفتن اجازه از کسی نداریم.

ظریف همچنین با بیان اینکه انجام مذاکرات با 1+5 و آژانس به صورت موازی شروعی برای دستیابی به توافق نهایی در موضوع هسته ای است،گفت: ما تا الان به وعده های خود جامه عمل پوشانده ایم با اینکه کار سختی بوده است اما برای بدست آوردن یک راه حل پایدار و دائمی ما نیازمند یک راه حل متوازن هستیم .

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: غرب باید اعتماد مردم ایران را بدست آورد،بی اعتمادی مردم ایران به آمریکا بسیار زیاد است و اگر برطرف شود، آن گاه می توان به بهبود روابط امیدوار بود.

ظریف تاکید کرد: این یک فرصت تاریخی است که باید از آن استفاده شود و اگر ما همچنان در توهم گذشته زندگی کنیم، سال های زیادی برای از دست دادن فرصت تاسف خواهیم خورد.

در ادامه این میزگرد، ˈکلاودیو روتˈ معاون رییس مجلس آلمان سوالی از وزیر امور خارجه ایران مطرح کرد مبنی براینکه آیا دولت ایران علاوه بر تغییر در سیاست خارجی در موضوعات داخلی همچون حقوق بشر نیز تغییراتی خواهد داشت و اینکه آیا این کشور سیاست عمل گرایانه در قبال اسرائیل نیز خواهد داشت و همچنین در مواضع این کشور درمورد جنگ سوریه تغییری حاصل می شود؟

ظریف در پاسخ گفت: باید به این نکته مهم اشاره کنم که در 28 سال اخیر هر رییس جمهوری در ایران در هنگام دوره ریاست جمهوری اش، دولت را به نفر بعدی که از طیف مخالف او بوده واگذار کرده است که این مسئله به نوبه خود در منطقه بی نظیر است.

وی افزود: در سیاست داخلی ایران نیز نیاز به کارهای زیادی از جمله در زمینه حقوق بشر است همان طوری که در دیگر نقاط دنیا نیز در بسیاری از کشورها به انجام کارهای زیادی برای تقویت و حفاظت از حقوق بشر نیاز داریم.

ظریف با تاکید بر اینکه وقتی درمورد منطقه صحبت می کنیم باید به واقعیت های موجود واقف باشیم، گفت: در ایران روند قضایی مستقل از دولت است و تصمیم گیری ها نه فردی بلکه بر پایه اجماع است.

وی تاکید کرد: هرکسی که فکر می کند در ایران یک نفر تصمیم می گیرد سخت در اشتباه است و غافلگیری بزرگی در انتظار اوست.

ظریف تاکید کرد:در ایران دیدگاه های مختلف زیادی وجود دارد و این دیدگاه ها در روند تصمیم گیری های کشور دخالت دارند.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: آقای روحانی نیز در شعارها و بیان دیدگاه های خود تاکید کرده که حتما به وعده های خود از جمله حقوق شهروندی عمل خواهد کرد و این روند ادامه خواهد داشت و امیدواریم در آینده پیشرفت بیشتری حاصل شود.

ظریف درمورد اسرائیل نیز گفت: ما بر این اعتقاد هستیم که مشکل خاورمیانه اظهاراتی همچون سخنان رییس جمهور سابق ایران نیست بلکه مشکل اصلی ناشی از سیاست هایی است که برپایه محروم کردن فلسطینی ها از حقوق قانونی شان است .

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرد: تا زمانی که به این مسئله رسیدگی نشود شما راه حلی پیدا نخواهید کرد مگر اینکه حقوق فلسطینی ها احیا شود.

ظریف در پاسخ به بخش مربوط به سوریه در سوال نماینده مجلس آلمان، گفت: درمورد سوریه ما با مردم این کشور ابراز همدردی می کنیم و معتقدیم همه کوشش ها برای پایان دادن به خونریزی ها در این کشور باید در دستور کار باشد.

وی با تاکید بر اینکه ایران حاضر است در این راستا هر کمکی انجام دهد،گفت: برای رسیدن به یک راه حل درست همکاری خواهیم کرد اما رفتاری که تا الان با ایران در این زمینه صورت گرفته با عزت نبوده است.

ظریف خاطرنشان کرد: ما همچنان از برقراری آتش بس و ارائه کمک های بشر دوستانه به مردم این کشور حمایت می کنیم.

وی درپاسخ به سوال در رابطه با احیای گفت و گو های حقوق بشر ایران و اروپا نیز گفت: این را به خانم اشتون در حاشیه اجلاس سازمان ملل در ماه سپتامبر پیشنهاد دادم و بحث را در سفر ایشان به تهران ادامه خواهیم داد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درمورد روابط ایران و عربستان، گفت:ما هر دو یک هدف مشترک داریم و آن هم رسیدن به امنیت منطقه ای است اما من می خواهم به همتای عربستانی خود بگویم که با حمایت از تروریست ها به این هدف نمی توان رسید.

ظریف افزود: ما می توانیم و باید درمورد امنیت خلیج فارس با عربستان همکاری داشته باشیم و همان طوری که با ترکیه و قطر روابط خوبی داریم می توانیم آن را با عربستان هم داشته باشیم .

اخبار سیاست خارجی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
توهم حمله ایران به خاک آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

پاسخ ظریف وزیرخارجه ایران به سوال شبکه تلویزیونی آمریکا درباره اعتراض‌های صورت گرفته به رییس جمهور



پاسخ ظریف به سوال شبکه تلویزیونی آمریکا ,وزیر خارجه ایران

پاسخ ظریف وزیرخارجه ایران به سوال شبکه تلویزیونی آمریکا درباره اعتراض‌های صورت گرفته به رییس جمهور

وزیر خارجه ایران، صبح امروز در برنامه زنده "این هفته بااستفانوپولوس" شبکه تلویزیونی پربیننده ترین برنامه خبری صبح یکشنبه آمریکا حاضر شد و در مقابل سؤالات چالشی مجری این برنامه از مواضع اصولی جمهوری اسلامی دفاع کرد.

 سوال اول مجری برنامه به تحولات هفته قبل بعنوان واقعه ای مهم که قواعد بازی بین دو کشور را تغییر می دهد، اختصاص داشت و این که آیا این اتفاقات تغییری بنیادی در روابط ایران و آمریکاست؟

ظریف در پاسخ گفت: آن چه شاهد آن بودیم در واقع قدم های اولیه ای بود که ایران، آمریکا و سایر کشورها برای حل و فصل مسائل فی ما بین برداشتند. متاسفانه موضوع هسته ای که می توانست زمینه ای برای همکاری باشد، به موضوعی برای مناقشه تبدیل شده است. به هر حال برای طی این مسیر به تلاش های بیشتری نیاز است، ولی قدم های أولیه دو طرف مثبت بوده اند.


ظریف در پاسخ به سوال مجری در مورد برخی أعتراضات به  دکتر روحانی پس از بازگشت از نیویورک گفت: یکی از تشابهات ایران و آمریکا اینست که هر دو جوامع و نظام هایی چند صدایی و تکثر گرا هستند و این بسیار خوب و نکته قوت است.

 

با این حال اگر ایران مطمئن شود که آمریکا آماده است حقوق هسته ای ایران را به رسمیت بشناسد و به آن احترام بگذارد، شانسی واقعی برای رسیدن به توافق وجود دارد و ما پشتیبانی و تایید کامل مقام معظم رهبری را برای این کارداریم.

 

نقاط مشترک زیادی برای حصول به توافق وجود دارد. ما می دانیم که ایران برای حصول به توافق با حفظ حق غنی سازی که قابل مذاکره نیست مصمم است. ما می دانیم که ایران به دنبال ساخت بمب نیست و این زمینه ای مناسب برای توافق بین طرفین است. من در ملاقات با وزرای خارجه ١+٥ و بعد با آقای کری، به آن ها گفتم که عدم ساخت سلاح هسته ای فقط هدف آنها نیست، بلک. هدف ایران هم هست، چرا که آن را بر جهت منافع و امنیت ایران نمی دانیم.


وی همچون به اقدامات اعتماد ساز ایران از جمله پذیرش داوطلبانه پروتکلی إلحاقی در أوائل سال های ٢٠٠٠ اشاره کرد.


رییس تیم مذاکرات هسته ای ایران همچنین با اشاره به تجربه سرنوشت دانشمندان هسته ای پس از پایان جنگ سرد و اشاعه قاچاق هسته ای در نتیجه بیکار شدن آنها، تداوم فعالیت های هسته ای صلح آمیز و قانونی ایران زیر نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی، موضوعی دانست که همه از آن نفع خواهند برد.


ظریف در پاسخ به مجری آمریکایی که با قرائت بخش هایی از سایت مقام معظم رهبری درباره کشتار یهودیان در خلال جنگ جهانی دوم نظر وی را جویا شده بود گفت: من شخصا با ایشان صحبت کرده ام و ایشان به صراحت کشتار إنسان های بی گناه را محکوم می دانند.

 

رهبری ایران و مقامات ایرانی هر گونه کشتار بی گناهان در هر گوشه دنیا را محکوم می کنند و فرقی نمی کند این جنایت در آلمان نازیها یا فلسطین و در چه زمانی اتفاق افتاده باشد. در واقع این بخش راجع به کشتار أفراد بی گناه نبود، بلکه اشاره به برخوردهایی داشت که با محققان مسائل تاریخی می گردد.

 

نکته اصلی این است که نمی تواند و نباید این جنایت بهانه برای ظلم و فجایع به مردم فلسطین برای بیش از شصت سال گردد. باید این مسالت روشن شود که بدون احترام و توجه واقعی به حقوق مردم فلسطین، امکان إیجاد صلح و امنیت در خاورمیانه وجود ندارد.


در انتهای مصاحبه هم ظریف در مورد ملاقات امروز نتانیاهو با رییس جمهور آمریکا و سخنان وی در رابطه با ایران، گفت: نتانیاهو از أوایل دهه ٩٠ میلادی هر روز أعلام می کند که ایران شش ماه تا ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد. با مراجعه به سوابق، می توان دید که این شش ماه برای وی همواره ثابت است. ایران شش ماه یا شش سال یا هر زمان دیگری سلاح هسته ای نخواهد ساخت، چون قصد چنین کاری را ندارد./خبرآنلاین