اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: ظریف: قدرتمندیم و از مذاکره نمی‌ترسیم



ظریف در برنامه شب آفتابی شبکه 5 سیما

ظریف در برنامه شب آفتابی شبکه 5 سیما عنوان کرد
جدیت ایران در مذاکره با ۱+۵/راجع به اصل غنی‌سازی پشت میز مذاکره نمی‌کنیم

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات با ۱+۵ با بیان اینکه در مذاکره جدی هستیم، تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم نتانیاهو برای ما دستور کار مذاکره تعیین کند.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مذاکرات با ۱+۵ با بیان اینکه در مذاکره جدی هستیم، تصریح کرد: اجازه نمی‌دهیم نتانیاهو برای ما دستور کار مذاکره تعیین کند.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان شنبه شب در برنامه شب آفتابی شبکه 5 سیما به تشریح عملکرد دستگاه دیپلماسی در نیویورک پرداخت و درباره مذاکرات آتی ایران و گروه  1+5 که قرار است 23 و 24 مهر ماه در ژنو برگزار شود، سخن گفت.

*جدیت در مذاکره با ۱+۵/ به نتانیاهو اجازه نمی‌دهیم برای ما دستور کار مذاکره تعیین کند
وی درباره این مذاکرات با بیان اینکه ما برای مذاکره جدی هستیم و با حمایت رهبری و مردم محکم ایستاده‌ایم، خاطر نشان کرد: در مذاکره نیز ثابت کرده‌ایم که روی حرفمان می‌ایستیم، اما اجازه نمی‌دهیم که نتانیاهو برای ما دستور کار مذاکره را تعیین کند، یا افرادی با حیثیت ملی ما بازی کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه صهیونیست‌ها 60 سال است با مظلوم‌نمایی حقوق مردم فلسطین را تضییع کرده‌اند، تصریح کرد: نباید به صهیونیست‌ها اجازه مظلوم‌نمایی بدهیم.

وزیر امور خارجه در خصوص برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه تقسیم کاری بین آمریکا و رژیم صهیونیستی در قبال ایران صورت گرفته و آمریکا نقش پلیس خوب و رژیم صهیونیستی به عنوان پلیس بد ایفای نقش می‌کند، با ذکر این نکته که رژیم صهیونیستی در دنیا منزوی شده، خطاب به برخی انتقادات وارده، اظهار داشت: دوستان برای برخوردهای جناحی دستاوردهای جمهوری اسلامی را زیر سؤال نبرند. چرا نمی‌خواهید بگویید که اسرائیل منزوی شده است!

ظریف با تأکید بر خودباوری گفت: اگر به خود متکی بوده و به خدا توکل کنیم و اجازه ندهیم که برایمان پرونده‌سازی کنند، می‌توانیم اسرائیل را منزوی کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اجازه نمی‌دهم نتانیاهو با دروغ‌افکنی و ایجاد هراس، سیاست‌های خود را دنبال کند.

وزیر خارجه در تشریح تغییر موضع آمریکا نسبت به ایران خاطرنشان کرد: زمانی که 73 درصد مردم ایران به صندوق‌های رأی اعتماد کردند، آمریکایی‌ها فهمیدند که نمی‌توانند با تحریم و تهدید مردم ایران را از جمهوری اسلامی جدا کنند و وقتی که مردم فردی را انتخاب کردند که بیش از هر نامزد دیگری سابقه انقلابی داشت، آمریکایی‌ها فهمیدند که سیاستشان جز خسارت چیزی برای آنها به بار نیاورده است.

ظریف بر اتخاذ دیپلماسی فعال از سوی جمهوری اسلامی تأکید کرد و افزود: ما باید به شکلی دیپلماسی فعال خود را به جلو ببریم که دولت آمریکا، منافع، آینده و مصلحت خود را در این ببیند که با جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای به راه‌حل قابل قبولی برسد.

وی با بیان اینکه تندروها در همه جا ترسو هستند، عنوان کرد: تندروی ناشی از احساس ضعف و خود کم‌بینی است و لایحه‌ای که در مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد برای جلوگیری از مذاکره و نشانگر نگرانی تندروها در آمریکا از مذاکره است.

*برای همه شرایط آماده‌ایم
رئیس دستگاه دیپلماسی با تأکید بر اینکه ما برای همه شرایط آماده‌ایم، گفت: معتقدیم باید مذاکره را امتحان کرد و به طور جدی وارد مذاکره شد و کسی را که مانع مذاکره است منزوی کرد.

ظریف با بیان اینکه تندروها و متأسفانه برخی کشورهای عربی به این فضا (ایران هراسی) کمک کردند، یادآور شد: ما به دنبال روابط خوب با همه همسایگان هستیم و من با همه کشورهای حاشیه خلیج فارس در حاشیه نشست مجمع عمومی دیدار داشتم.

وی درباره وزیر خارجه عربستان گفت: من با سعود ‌الفیصل آشنایی 30 ساله دارم و در حاشیه این نشست با هم مصافحه و گفت‌وگو کردیم، ایشان حالش خوب نبود و حتی در نشست مجمع عمومی سخنرانی نکرد و نیویورک را ترک کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان که در نشست نیویورک گفت‌وگوی دوجانبه‌ای با همتای کویتی خود نداشت در این باره گفت که چندین بار وزیر خارجه کویت را در راهرو دیده و با هم گفت‌وگو کرده‌اند.

*روابط خوب با همسایگان را فدای هیچ چیز دیگری نمی‌کنیم
رئیس دستگاه دیپلماسی سیاست جمهوری اسلامی را برقراری روابط برادرانه و حسن همجواری با کشورهای همسایه برشمرد و در عین حال گفت: برخی مواقع بعضی از عناصر در این کشورها فکر می‌کنند که منافع‌شان در تنش است، اما منافع منطقه ما در آرامش است و ما رابطه خوب با این کشورها را فدای هیچ چیز دیگری نمی‌کنیم.

*قدرتمندیم و از مذاکره نمی‌ترسیم
وی با اشاره به مذاکرات ژنو خاطرنشان کرد: با یاری خدا و گام‌های استوار ،بدون اینکه از حقوق مردم کوتاه بیاییم به شکلی پیش خواهیم رفت که حقوق مردم را تأمین و نگرانی‌های بین‌المللی را رفع کنیم. باورمان است که قدرتمندیم و قدرت ما ناشی از توپ و تانک نیست، بلکه برگرفته از استقلال و سرمایه اجتماعی ما است.

ظریف ادامه داد: ما با باور در مذاکرات شرکت می‌کنیم و از مذاکره نمی‌ترسیم چون چیزی نداریم که از دست بدهیم، با این باور بر حقوقمان ایستادگی می‌کنیم و جلو می‌رویم.

*پشت میز راجع به اصل غنی‌سازی مذاکره نمی‌کنیم
وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به این پرسش که دستگاه دیپلماسی بر سر چه چیزی مذاکره خواهد کرد؟ گفت: اجازه دهید که مذاکره را پشت میز مذاکره انجام دهیم و منافع کشور را پشت میز مذاکره دنبال کنیم.

وی تصریح کرد: ما پشت میز مذاکره راجع به اصل غنی‌سازی مذاکره نخواهیم کرد.

ظریف با تأکید بر اهمیت منافع ملی افزود: جمهوری اسلامی به دنبال آن است که دنیا هیچ شک و تردیدی درباره برنامه هسته‌ایش نداشته باشد، این برنامه صلح‌آمیز است و به اعتقاد ما سلاح هسته‌ای برای ما و هیچ کس دیگر امنیت نمی‌آورد.

وی در خصوص اوضاع سوریه نیز با بیان اینکه با هدایت رئیس‌جمهور تمام قد وارد صحنه شدیم، اظهار داشت: یک ماه پیش منطقه با خطر جنگ مواجه بود ولی امروز نه تنها خطر جنگ منطقه را تهدید نمی‌کند، حتی امیدهایی برای مذاکرات صلح ایجاد شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان گفت: از دیپلماسی که به کار بردیم و همکاری با دیگران مثل روسیه بسیار خوشحالم و امیدوارم که زمینه‌ای برای ریشه‌کن کردن تروریسم، سلاح‌های کشتار جمعی و برقراری آرامش در سوریه فراهم شود./فارس

 

 


ویدیو مرتبط :
شاهکار ظریف! معامله یا مذاکره؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

کاترین اشتون و ظریف به زودی دیدار می‌کنند/ واکنش اسراییل: مذاکره با ایران بی فایده است



اخبار,دیدار کاترین اشتون و محمد جواد ظریف

سخنگوی اشتون:
کاترین اشتون و ظریف به زودی دیدار می‌کنند

سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دیدار کاترین اشتون و وزیر خارجه ایران در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از وال استریت ژورنال، سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: کاترین اشتون و محمد جواد ظریف وزیر خارجه جدید طی تماس تلفنی توافق کردند که به زودی با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند.

سخنگوی اشتون طی بیانیه‌ای گفت: اشتون در گفتگوی تلفنی با ظریف گفته بود که کشورهای گروه ۱+۵ برای مذاکره با ایران در اسرع وقت آماده هستند.

وی تاکید کرد که دو طرف درباره مسائل منطقه‌ای با یکدیگر در تماس هستند و به زودی دیدار خواهند کرد.

دیروز در خبرها آمده بود که خانم کاترین اشتون نماینده عالی اتحادیه اروپایی در سیاست خارجی و امور امنیتی در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک به مناسبت انتصاب محمدجواد ظریف به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیرامون برنامه هسته‌ای و تحولات منطقه به ویژه اوضاع خطیر مصر و خطر افراط گرایی گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.
آخرین دور گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5 در ماه آوریل در آلماتی قزاقستان برگزار شد.

 

واکنش اسراییل به گفتگوی تلفنی اشتون و ظریف: مذاکره با ایران بی فایده است

مقامات اسراییل نسبت به ابراز تمایل کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره آغاز هر چه سریع تر مذاکرات گروه 1+5 با ایران، ابراز تردید کردند.

این مقام اسراییلی افزود:" هیچ امیدی به نتیجه بخش بودن گفتگو با ایران وجود ندارد مگر اینکه آنها (ایران) بدانند همزمان با گفتگوها تحریم ها وفشارها نیز افزایش می یابند.

به گزارش عصر ایران روزنامه جروزالم پست اسراییل در این باره به نقل از یک مقام ارشد اسراییل نوشت : اسراییل نسبت به ثمر بخش بودن  دور جدید مذاکرات در نهایت شک و تردید است.
این مقام اسراییلی افزود:" هیچ امیدی برای نتیجه بخش بودن گفتگو با ایران وجود ندارد مگر اینکه آنها (ایران) بدانند همزمان با گفتگوها تحریم ها وفشارها نیز افزایش می یابند.

اظهار نظر این مقام اسراییلی که موضعی تقریبا تکراری است در واکنش به گفتگوی تلفنی کاترین اشتون و محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جدید ایران برای اعلام تبریک اشتون به ظریف و نیز ابراز تمایل به آغاز هر چه سریع تر گفتگوهای 1+5 و ایران و نیز اشتون و ظریف است.

از زمان پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران امیدها برای حل و فصل مساله هسته ای از طریق رویکرد گفتگوی صریح و سازنده افزایش یافته است و همزمان اسراییل بارها به صراحت اعلام کرده است که تنها راه به نتیجه رسیدن پرونده هسته ای ایران که از نظر تل آویو توقف کامل غنی سازی و ارسال ذخائر اورانیوم غنی شده ایران به خارج است، فشار بیشتر تحریمی و نیز در صورت لزوم استفاده از نیروی نظامی است.

فارس/عصرایران