اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: شرط ایران برای ادامه اجرای برجام/ آمریکا از خلف وعده در اجرای برجام اجتناب کند



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,انرژی اتمی

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص موضوع هسته‌ای ایران در هفته های آینده تصریح کرد: بسته شدن پرونده مسایل گذشته (پی ام دی) لازمه ادامه اجرای برجام است.

آقای ظریف در نشست خبری مشترک با همتای یونانی خود با بیان اینکه ما منتظر گزارش آمانو هستیم، گفت: مهمتر از آن تصمیم شورای حکام برای بستن موضوع "مسائل گذشته" است که به غلط به آن پی ام دی گفته می شود


وی افزود: موضوع مسایل گذشته هیچ بعد نظامی نداشته است که اسم خاصی به آن اطلاق شود همانطور که در برنامه جامع اقدام مشترک نیز اسم آن مسایل گذشته و حال است.


ظریف گفت: یقین داریم که باید با جدیت مسایل گذشته و حال در قطعنامه شورای حکام که در هفته های آتی ارائه خواهد شد بسته شود لذا امیدواریم گزارشی که آقای آمانو در روزهای آینده ارائه خواهد داد به بسته شدن این موضوع کمک کند چراکه اگر گزارش واقعی باشد و واقعیات را مطرح کند باتوجه به همکاری تایید شده ایران و آژانس ، باید به این سمت حرکت کند.


وی افزود: همانطور که بارها اعلام کردیم و در دستورات مقام معظم رهبری نیز عنوان شده بسته شدن پرونده مسایل گذشته لازمه ادامه اجرای برجام است.


وزیر امور خارجه کشورمان گفت: البته این نکته به عنوان تعهد برجام است که این پرونده را مختومه کنند.


ظریف با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای صحیح برجام است، افزود: امیدواریم شاهد آن باشیم و توقع ما هم از کشورهای 1 + 5 عمل به تعهدات است که عمل به آن منجر به این می شود که برجام با پایه محکمی به منظور تقویت آینده بهتر برای همه طرف ها و ورود به موضوعاتی که نیاز به همکاری دارد مثل تروریسم مطرح شود.

امیدواریم گزارش آینده آمانو، واقعی باشد
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اینکه برنامه هسته ای ایران به هیچ وجه بعد نظامی ندارد، گفت: امیدواریم گزارش یوکیا آمانو در چند هفته آینده واقعی باشد و به بسته شدن مسائل گذشته و حال برنامه هسته ای ایران کمک کند.


دکتر ظریف افزود: ما یقین داریم که مسائل گذشته و حال برنامه هسته ای ایران باید در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای با جدیت حل شود.


وی اضافه کرد: همانطور که در نامه مقام معظم رهبری به رئیس جمهور آمد بسته شدن موضوع پی ام دی لازمه اجرای برجام است و این موضوع ، تاکیدی بر اجرای صحیح برجام است.

آمریکاییها از خلف وعده در اجرای برجام اجتناب کنند
وزیر امور خارجه کشورمان  در ادامه نشست مشترک خبری با همتای یونانی خود گفت: جمهوری اسلامی ایران اقدامات احتیاطی لازم را هم انجام داده است برای اینکه مطمئن شود که امریکا خلف وعده نکند و امیدواریم امریکایی ها هم واقع بینی و آینده نگری کافی را داشته باشند که از خلف وعده اجتناب کنند به خاطر اینکه مردم ایران در برابر خلف وعده پاسخ مناسب را خواهند داد.


دکتر ظریف در پاسخ به سئوال در خصوص اخذ تضمین های کتبی از مقامات امریکایی و 1+5  در مورد موضوع هسته ای و برجام گفت: نامه مقام معظم رهبری درباره ضرورت اقداماتی است که آمریکا و اتحادیه اروپا باید در روز تصمیم، در قالب برجام اخذ کنند و تعهد می کنند که تمام تحریم ها در روز اجرایی شدن برداشته شود ، برای اینکه ما شروع کنیم به اقداماتمان و تعیین کنیم که باید امریکایی ها اقداماتی را در روز تصمیم اتخاذ کنند.
وی افزود :‌ امریکا و اتحادیه اروپا این اقدامات را به اشکال مختلف انجام دادند و به همین دلیل هم روند این رابطه در کمیته هیات نظارت تصمیم گیری و شروع شده است ، اما این به این معنا نیست که اقداماتی که آمریکا یا اتحادیه اروپا انجام داده و باید تا روز اجرایی شدن، این اقدامات به نتیجه برسد کافی است.


وزیر امور خارجه ادامه داد: ما پیگیری می کنیم ضمن اینکه برای شروع اجرا معتقدیم که زمینه کامل آماده بوده است که اقدامات اجرایی ما شروع شود اما اعتقاد داریم تا روز اجرایی شدن، امریکا باید کماکان اقدامات بیشتری را انجام دهد از جمله دستورالعمل هایی که باید به دستگاه های مختلف خود ابلاغ کند، مانند متوقف کردن مزاحمت هایی که دستگاه های ایالتی امریکا برای بانک ها ایجاد می کنند همچنین اقداماتی  از همین جنس که باید وزیر امور خارجه امریکا در اجرای دستور رئیس جمهور انجام دهد.


ظریف گفت : همان طور که می دانید آقای اوباما در دستوری که در روز تصمیم به وزرای خارجه ، انرژی ، بازرگانی و خزانه داری خود صادر کرده ، دستور داده است که کلیه اقدامات لازم را برای اجرای تعهدات آمریکا انجام دهند .


وزیر امورخارجه افزود : رئیس جمهور امریکا در این دستور تضمین داده که آمریکا تمام تعهدات خود را بلافاصله بعد از روز اجرایی شدن یا همان روزی که آژانس اعلام می کند که ایران اقدامات خود را انجام داده است، به صورت خودکار انجام خواهد داد .


ظریف اضافه کرد:‌ این دستوری که رئیس جمهور آمریکا داده ، منطبق بر برجام است اما اقداماتی که باید وزیر امور خارجه و وزیر امور خزانه داری انجام دهد باید حتماً تا قبل از روز اجرایی شدن عملیاتی شده باشد همانطور که در برجام دیده شده است.


وی گفت : در این زمینه هنوز با وزیر امور خارجه آمریکا  و سایر مسئولان این کشور در حال مذاکره  هستیم  که تعهدات خود را در قالب برجام کاملاً اجرا کنند .


ظریف اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران اقدامات احتیاطی لازم را هم انجام داده است برای اینکه مطمئن شود که امریکا خلف وعده نکند و امیدواریم امریکاییها هم واقع بینی و آینده نگری کافی را داشته باشند که از خلف وعده اجتناب کنند به خاطر اینکه مردم ایران در برابر خلف وعده پاسخ مناسب را خواهند داد.

همکاریهای بانکی، نفتی و صنعتی ایران و یونان گسترش می یابد
وزیر امور خارجه از تبادل نظر با وزیر خارجه یونان برای گسترش همکاریهای اقتصادی دو کشور شامل همکاریهای بانکی ، نفتی ، صنعتی ، شهرسازی و برقراری پرواز میان دو کشور خبر داد.


ظریف گفت: دو کشور تمدنی بسیار کهن دارند که می توانند به عنوان پلی برای گفتگو و تعامل فرهنگی ایفای نقش کنند.


وی افزود: به ویژه در این دوره که گرایش های افراطی و تندروی ها به تخاصم و درگیری ها دامن می زند دو کشور می توانند به عنوان منادی گفتگو ، میانه روی و تعامل سازنده بر مبنای احترام متقابل عمل کنند.


ظریف گفت: ایران و دولت کنونی یونان روابط بسیار نزدیک سیاسی و دیدگاههای مشترک در موضوعات مختلف دارند و ارتباطات گسترده ای با دولت یونان برای روابط دو جانبه و در چار چوب روابط با اتحادیه اروپا داشته ایم و اکنون نیز این روابط بسیار خوب است.


وی افزود: دو معاون وزیر صنعت و تجارت خارجی و هیئتی عالی رتبه از بخش خصوصی و شرکتهای مهم یونانی وزیر خارجه این کشور را در سفر به تهران همراهی می کنند و زمینه های گسترده ای برای همکاریهای دو کشور در حوزه های اقتصادی فراهم است که در سفر دو روزه آقای نیکلاس گوتزیاس در دیدار با مقامات مختلف کشورمان در این زمینه ها تبادل نظر می شود.


وزیر امور خارجه گفت: حوزه انرژی از دیگر زمینه های همکاری دو جانبه است که متاسفانه به علت تحریمها متوقف شده بود و می تواند با سرعت بیشتر برقرار شود.


وی افزود:دو کشور در مسائل منطقه ای زمینه همکاری و همفکری دارند و امروز  توافق کردیم که در این حوزه گفتگو های نزدیکتری داشته باشیم.


ظریف گفت: وضع کنونی در سوریه و افراط گرایی در این کشور که به موج پناهندگی ملت سوریه در اروپا انجامیده از مسائلی است که می توان درباره آن تبادل نظر کرد.


رییس دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد: در آینده نزدیک میزبان نخست وزیر یونان باشیم تا تصمیم گیریها و هماهنگی ها برای همکاریهای دو جانبه میان وزرات خارجه و دیگر وزارتخانه های دوکشور به نتیجه نهایی نزدیک شود.

سفر نخست وزیر یونان به ایران در نیمه اول سال 2016
وزیر امور خارجه یونان از سفر نخست وزیر این کشور به ایران در نیمه اول سال 2016 خبر داد و گفت:‌ البته این مسئله را باید دفتر نخست وزیر اعلام کند و اعلام آن از طریق مجاری دیپلماتیک درست نیست. 


آقای «نیکولاس کوتزیاس» در نشست خبری با آقای ظریف ابراز امیدواری کرد: تفاهم نامه های گردشگری و کشتیرانی در سفر نخست وزیر یونان به ایران منعقد شود.


وی در بخش دیگری از سخنان خود،اقتصاد ایران و یونان را  دو اقتصاد با ظرفیت بالا دانست که در زمینه های مختلف می توانند مکمل همدیگر باشند.


وزیر امور خارجه یونان اظهار داشت: موهبت نفت و گاز در اختیار ایران و موهبت کشتیرانی در اختیار یونان قرار داده شده است.


وی تاکید کرد: به لطف فعالیت های وزارت امور خارجه ایران و سفیر یونان در ایران، خط هوایی بین دو کشور دایر شده که وسیله ارتباطی خوبی است.


حل و فصل مسائل سوریه فقط راهکار سیاسی دارد
وزیر امور خارجه یونان در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی اش تاکید کرد: حل و فصل بحران سوریه و مهاجران این کشور فقط از طریق راهکارهای سیاسی امکان پذیر است.


نیکولاس گوتزیاس گفت: روابط ایران و یونان از قدیمی ترین روابط انسانی با قدمتی هزاران ساله است و کشورهایی که چنین تاریخی ندارند نمی توانند آن را درک کنند.

 

وی افزود: روابط ما بشتر از مشکلات امروزی است و دو کشور می توانند در رفع بسیاری از مشکلات موثر باشند.


گوتزیاس با استقبال از توافق نامه وین گفت: فرهیختگی خاصی در این توافق نامه وجود دارد که راه را برای رفع مشکلات نشان می دهد و هر یک از دو طرف آن را اجرا نکنند فرصت را از دست خواهند داد.


وی تاکید کرد: ایران کشوری است که تعهداتش را انجام می دهد و طرف های مقابل نیز باید به تعهداتشان پایبند باشند.


وزیر خارجه یونان همچنین با اشاره به نقش موثر ایران در مذاکرات سوریه در وین گفت: مسئله سوریه به چند علت برای ما اهمیت دارد نخست آنکه ما با سوریه همبستگی های قدیمی داریم ؛ سوریه کشوری با فرهنگی غنی و دارای مذاهب و فرهنگ های مختلف است.


گوتزیاس با ابراز تأسف از آوارگی مردم سوریه افزود: میلیون ها نفر از سوریه خارج می شوند که این مهاجرت ها سبب مشکلاتی برای کشور ما شده است و ما بهای آن را پرداخت می کنیم.


وی افزود: به همه شرکای خودمان تاکید کرده ایم که حاضریم برای پیشبرد روند سیاسی در امور سوریه و برقراری صلح در این کشور همکاری داشته باشیم زیرا نقش یونان به عنوان پل میان اتحادیه اروپا و خاورمیانه بسیار مهم است.


نیکولاس گوتزیاس تصریح کرد: برخی شرکای ما نمی توانند درک کنند که کشورهای منطقه با چه مشکلاتی مواجهند اما ما به عنوان مرکز فرهنگی و عضو اتحادیه اروپا درک می کنیم و خود را بخشی از ملت های منطقه می دانیم.


وزیر خارجه یونان افزود: براین اساس می توانیم برای ادامه مذاکرات و صیانت از فرهنگ و تمدن همگانی میانجی گری کنیم.


وی در بخش دیگری از سخنانش روابط ایران و یونان را برای ایجاد ثبات در منطقه بسیار مهم دانست و گفت: این روابط در جوی خوبی قرار گرفته است که می خواهیم رودی بزرگ شود.


 گوتزیاس ابراز امیدواری کرد: که زمینه ها برای سفر نخست وزیر یونان به تهران در آینده نزدیک فراهم شود.

 

اخبار سیاست خارجی - آریا

 


ویدیو مرتبط :
واکنش مسیولان به نقض برجام توسط آمریکا و انتظار افکار عمومی از کمیته نظارت بر برجام

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ظریف:چین باید به نقش مهم خود در اجرای برجام ادامه دهد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وزیر خارجه کشورمان در هنگام ورود به پکن با اشاره به نقش مهم چین در مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 اظهار کرد:‌ چین باید به نقش مهم خود در این زمینه از جمله اجرای برجام ادامه دهد و ما در ملاقات با مقامات چینی در این زمینه گفت‌وگو خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان در هنگام ورود به پکن در جمع خبرنگاران در تشریح اهداف سفر خود به این کشور بزرگ آسیایی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران با چین روابط گسترده‌ای در سطح سیاسی و اقتصادی دارد و در حوزه ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی هم دو کشور دارای دیدگاه‌های مشترکی هستند.

این دیپلمات عالی رتبه کشورمان با بیان اینکه دو کشور ایران و چین با منافع و تهدیدات مشترکی روبرو هستند در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: در طول سال‌های گذشته این امکان وجود داشته که با مشورت‌های گسترده همکاری‌های خوبی بین ایران و چین وجود داشته باشد.

ظریف با اشاره به نقش مهم چین در مذاکرات ایران و گروه 1+5 اظهار کرد: این کشور باید نقش مهم خود را در این زمینه از جمله اجرای برجام ادامه دهد و ما در این مورد با مقامات چینی گفت‌وگو خواهیم کرد.

وی به خطر افراط، فرقه گرایی و تروریسم اشاره کرد و افزود: این‌ها تهدیداتی برای دولت و مردم چین است و دو کشور در زمینه مبارزه با این تهدیدات دارای نظرات مشترکی هستند.

ظریف همچنین با اشاره به اینکه طی این سفر مقامات دو کشور در مورد بحران‌های منطقه‌ای از جمله بحران در یمن و سوریه و ... گفت‌وگو خواهند کرد ادامه داد: روابط ایران و چین در حوزه اقتصادی گسترده است و در طی دو سال گذشته تصمیمات خوبی بین مسئولان دو کشور در زمینه گسترش روابط از جمله در حوزه اقتصادی گرفته شده است.

وزیر خارجه کشورمان با بیان اینکه در دو سال گذشته روسای جمهور ایران و چین چهار بار با یکدیگر دیدار کرده‌اند، به سفر رسمی چندی پیش رییس جمهور کشورمان به چین اشاره کرد و گفت: در طی دو سال گذشته این سومین سفر بنده به چین است.

وی با اشاره به زمینه‌های موجود برای همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری مشترک بین دو کشور و تصمیمات خوبی که در این زمینه گرفته شده است خاطرنشان کرد: در مرحله جدید که در موقعیت اجرای برجام هستیم، در مورد نحوه استفاده از شرایط جدید برای گسترش فعالیت‌های مشترک گفت‌وگو خواهیم کرد.

ظریف با بیان اینکه همکاری‌ها و فعالیت‌های مشترک بین ایران و چین بنیادین و زیرساختی است به موضوع پروژه بزرگ جاده ابریشم اشاره کرد و گفت: این پروژه مورد علاقه دو طرف است و زمینه‌های مشترک برای ایجاد مسیرهای ارتباطی از چین به خلیج فارس از طریق آسیای میانه وجود دارد.

وی در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگاران در پاسخ به این سوال که آیا در جریان این سفر در مورد زمان سفر رسمی رییس جمهور چین به تهران با مقامات این کشور گفت‌وگو خواهید کرد؟ ادامه داد: قرار است در این زمینه بین مقامات دو کشور گفت‌وگو شود و دوستان چینی تاریخی را برای سفر رییس جمهور چین به تهران ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ظریف که برای انجام سفری دو روزه به پکن سفر کرده است دقایقی پیش وارد فرودگاه این شهر شد و مورد استقبال تعدادی از مقامات این کشور و همچنین سفیر ایران در چین قرار گرفت.

سفر ظریف به این کشور بزرگ شرق آسیا به دعوت همتای چینی اش صورت گرفته است.

ظریف فردا صبح (سه شنبه) به وقت محلی با وانگ یی وزیر امور خارجه چین ملاقات می کند و سپس این دو مقام عالی رتبه در یک مصاحبه مطبوعاتی مشترک شرکت می کنند.

ظریف سپس در ضیافت ناهار همتای چینی خود شرکت خواهد کرد. ملاقات با یانگ جیه چی عضو شورای دولتی چین و ملاقات با لی کجیانگ نخست وزیر چین از دیگر برنامه های ظریف در سفر به چین است. ظریف قرار است بعد از پکن عازم داکا پایتخت بنگلادش شود.

 

اخبار سیاسی - ایسنا