اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف : رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که درباره برنامه هسته‌ای ایران قضاوت کند



محمد جواد ظریف

ظریف :
مذاکرات فشرده، سنگین و چالشی بود/ رژیم صهیونیستی در جایگاهی نیست که درباره برنامه هسته‌ای ایران قضاوت کند

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: برنامه هسته‌ای ایران، برنامه‌ای صلح‌آمیز بوده و رژیم صهیونیستی در موقعیتی نیست که بخواهد در مورد آن قضاوت کند همچنین باید کار زیادی برای خلع سلاح هسته‌ای این رژیم منحوس انجام شود تا خاورمیانه به عنوان منطقه عاری از سلاح هسته‌ای که پیشنهاد همیشگی ایران بوده تحقق پیدا کند.

"محمدجواد ظریف" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به 3 روز مذاکرات سخت و فشرده ایران و 1+5 در ژنو، گفت: کار ما زیاد بود اما اختلافات درونی در داخل گروه 1+5 موجب می‌شد تا وقت آن‌ها بین خودشان گرفته شود، از این رو ما بیشتر مجبور بودیم تا در داخل هیئت خودمان صحبت کنیم.
 
وی ادامه داد: در مذاکرات سه جانبه‌‌ای که با اشتون و کری داشتیم همواره تلاش بر آن بود تا یک موضع هماهنگ میان گروه غربی به وجود آید.
 
ظریف تصریح کرد: مذاکرات بسیار فشرده، سنگین و چالشی بود ولی به هر حال قسمتی از کار به شمار می‌رفت، من از روز اول گفته‌ام که کار دشواری پیش رو داریم، بسیار سخت و نیازمند دقت و حوصله است که ما با همین دقت و حوصله شروع کردیم و ان‌شاءالله به همین شکل نیز ادامه خواهیم داد.
 
وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید براینکه آنچه که می‌خواهیم صرفا حقوق مردم ایران است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هیچ‌گاه به دنبال سلاح هسته‌ای نبوده چراکه آن‌ها را متضاد و علیه امنیت خود می‌داند؛ بنابراین دلیلی ندارد که نتوانیم به یک نتیجه قابل قبول دست یابیم.
 
ظریف با اشاره به عدم توافق نهایی میان گروه 1+5 در دور اخیر مذاکرات هسته‌ای کشورمان در ژنو، افزود: در مذاکره با کشورها تقسیم کار از یک سو و دیدگاه‌های متفاوت از سوی دیگر وجود دارد که در این دور از مذاکرات نوع رفتار برخی از بازیگران که صراحتا با هرگونه توافق و تفاهم مخالفت می‌کردند، بسیار متفاوت بود و جالب آن که ناگزیر بودند تا از همین اندازه فرصت برای دست‌یابی به یک موضع واحد استفاده کنند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان روز آخر مذاکرات اخیر را پرفشارترین روز کاری هیئت ایرانی برشمرد و تصریح کرد: روز آخر مذاکرات روز سنگینی بود چراکه مجبور بودیم تا ساعت دو نیمه شب بیدار بمانیم، من توقع نداشتم چراکه آن‌ها ساعت 7 و 8 بین خودشان جلسه‌ای برگزار کردند و ساعت 11 از من دعوت کردند تا با وزرای 1+5 یک جلسه انجام دهم.
 
ظریف ادامه داد: مذاکرات روز جمعه که به 5 ساعت طول کشید مذاکرات سنگینی بود، همچنین جلسه روز شنبه ساعت 22:30 تا 12:30 بامداد با وزرای خارجه 1+5 نیز جلسه بسیار سنگینی به شمار می‌رود.
 
وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به ادعاهای مکرر نتانیاهو علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، اظهار داشت: نیازی نیست که من به وی پاسخی بدهم چراکه این فرد همواره از سال 70 ادعا می‌کرده ایران تا 6 ماه دیگر بمب هسته‌ای می‌سازد اکنون پس از گذشت 22 سال این شش ماه هنوز فرا نرسیده است.
 
ظریف ادامه داد: وضع بعضی‌ها از چوپان دروغگو هم بدتر است، آن‌ها کاسبان وحشت‌اند، فکر می‌کنم که دنیا می‌داند نتانیاهو می‌خواهد با ایجاد رعب و وحشت سیاست‌های ضد انسانی خود را در فلسطین اشغالی به پیش برد.
 
وی با بیان اینکه زرادخانه هسته‌ای رژیم صهیونیستی بزرگ‌ترین تهدید نظام عدم اشاعه در دنیاست، تاکید کرد: این تهدید امری واقعی است که با سر و صدا نمی‌توان آن را کتمان کرد، هرچند برخی از کشورهای غربی ناگزیرند به دلیل بازی‌هایی که آن‌ها در سطح رسانه‌ها انجام می‌دهند به فشارهای لابی صهیونیستی پاسخ دهند، اما همه به خوبی می‌دانند این سرو صداها تنها یک بازی تبلیغاتی و رسانه‌ای است که هیچ جایگاهی در واقعیت ندارد.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان خاطرنشان کرد: برنامه هسته‌ای ایران برنامه‌ای صلح‌آمیز بوده و رژیم صهیونیستی در موقعیتی نیست که بخواهد در مورد آن قضاوت کند همچنین باید کار زیادی برای خلع سلاح هسته‌ای این رژیم منحوس انجام شود تا خاورمیانه به عنوان منطقه عاری از سلاح هسته‌ای که پیشنهاد همیشگی ایران بوده تحقق پیدا کند.

/باشگاه خبرنگاران

 


ویدیو مرتبط :
روایت صهیونیستی از برنامه هسته ای ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رژیم اسد سقوط کند، ایران به برنامه های هسته اش شتاب خواهد داد!



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

سه چالش مهم ایران در سال 2013
انتخاب رئیس جمهور آینده، مسیر آینده ایران در پرونده هسته ای را مشخص می کند / رژیم اسد سقوط کند، ایران به برنامه های هسته اش شتاب خواهد داد!
انتخاب: لیبراسیون طی مقاله ای به قلم "ژان-پییر پررن" به بررسی مذاکرات هسته ای آینده ایران و چالش های بر سر راه پرداخته است.
 وی می نویسد که ایران در سال 2013 میلادی در برابر دو چالش مهم قرار دارد. انتخابات ریاست جمهوری در ماه ژوئن آینده و مذاکرات هسته ای با قدرت های بزرگ در ماه فوریه.
این نویسنده اعتقاد دارد که به این دو چالش، باید بحران سوریه را نیز افزود.
وی میگوید که بدین ترتیب، سه پرونده مهم در دست تصمیمگیران اصلی ایران قرار دارد.
لیبراسیون می گوید که انتخاب رئیس جمهوری آینده نشان خواهد داد که ایران درباره پرونده هسته اش چه راهی را در پیش خواهد گرفت.
وی اعتقاد دارد که مبارزات انتخاباتی در ایران هرگونه پیشرفتی را در زمینه برنامه هسته ای ایران تا انتخاب رئیس جمهوری جدید متوقف خواهد کرد!
لیبراسیون همچنین اعتقاد دارد که بحران سوریه و موضوع بر سر قدرت ماندن بشار اسد برای ایران ابعادی استراتژیک داشته ومی تواند با برنامه هسته ای ایران ارتباط داشته باشد.
وی در تحلیل عجیب مدعی می شود: اگر رژیم بشار اسد سقوط کند، ایران، این امر را به منزله تهدیدی جدی برای خود تلقی کرده و به برنامه های هسته اش شتاب تازه ای خواهد داد!/انتخاب