اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: ایران رای دیوان عالی امریکا را به رسمیت نمی شناسد/ آمریکا باید پاسخگوی اموال ایران باشد



اخبارسیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی,ظریف

ما همان طور كه گفتیم رای این دادگاه را به رسمیت نمی شناسیم و دولت آمریكا بخوبی از این موضوع اطلاع دارد.

وزیر خارجه کشورمان با تاکید بر این که ایران رای دیوان عالی آمریکا را به رسمیت نمی شناسد، گفت دولت آمریکا به خوبی می داند که هر گونه اقدامی در رابطه با اموال ایران این کشور را در مقام پاسخگویی و بازگردان این اموال به مردم ایران قرار خواهد داد.

به گزارش ایرنا ، محمد جواد ظریف روز پنجشنبه در پایان نشست ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در رابطه با تغییرات اقلیمی تصریح كرد كه در دیدار روز جمعه خود با جان كری وزیر خارجه آمریكا هیچ موضوعی جز مسئله برجام و نكات مربوط به اجرای درست آن مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

وی افزود :بحث ما در این دیدار دنباله گفت و گو های قبلی بر سر برجام خواهد بود و قرار شده است كه طرف آمریكایی نكاتی را كه در گفت و گوی قبلی از سوی ما و در رابطه با نحوه اجرایی شدن درست برجام مطرح شده بود مورد بر رسی قرار بدهند و به ما جواب بدهند.

وزیر خارجه كشورمان در پاسخ به این سوال ایرنا كه آیا در این دیدار پیرامون رای دیوان عالی آمریكا نیز گفت و گو یی خواهد شد یا نه ؟گفت: ما همان طور كه گفتیم رای این دادگاه را به رسمیت نمی شناسیم و دولت آمریكا بخوبی از این موضوع اطلاع دارد.

وی افزود : آمریكا این را هم به خوبی می داند كه هر اقدامی در رابطه با اموال ایران انجام بدهد در آینده این كشور را در مقام پاسخ گویی قرار خواهد داد و باید این اموال را به ایران برگرداند.

 

اخبار سیاست خارجی - ایرنا


ویدیو مرتبط :
رای دادگاه آمریکا و مصادره اموال بانک ملی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

احمدی‌نژاد: ایران، آمریکا را به رسمیت می‌شناسد و معتقد است می‌توانیم با یکدیگر رابطه داشته باشیم



احمدی‌نژاد: ایران، آمریکا را به رسمیت می‌شناسد و معتقد است می‌توانیم با یکدیگر رابطه داشته باشیم/واقعا رژیم صهیونیستی به کجای ایران می‌خواهد حمله کند

- رییس‌جمهور گفت: جامعه انسانی راهی جز رفتن به سوی گسترش دوستی‌ها و همکاری‌ها ندارد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

محمود احمدی‌نژاد در حاشیه سفر خود به نیویورک در دیدار با جمعی از نخبگان آمریکایی در پاسخ به اینکه چگونه می‌توان چارچوبی برای نزدیک کردن ایران و آمریکا به یکدیگر ایجاد کرد، گفت: شرایط موجود در روابط بین ایران و آمریکا به ضرر هر دو کشور و شاید به ضرر همه دنیا است، اما برای بهبود آن باید نگاهی به سیر تحولاتی که روابط را به وضعیت امروز رسانده است، داشته باشیم و به این نکته توجه کنیم که ایالات متحده از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی همواره در مقابل ایران ایستاده است.

اهم سخنان رییس جمهور در ادامه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری می‌آید:

از دولتمردان آمریکا انتظار می‌رفت که از انقلاب اسلامی ملت ایران که با شعار آزادی به پیروزی رسیده بود، استقبال و حمایت کنند. آمریکایی‌ها در مقابل، ملت ایران را تحت فشار قرار داده و تحریم‌های متوالی علیه ایران اعمال کردند و اگر چه ایران همواره از این تحریم‌ها با موفقیت عبور کرده است، اما در نظر داشته باشید که اگر روابط دو کشور بجای تقابل بر تعامل متکی بود، چقدر مسائل به نفع دو کشور تمام می‌شد.

تصور کسانی که خیال می‌کنند، ایران بر اثر تحریم‌ها در هم خواهد شکست  غلط است. این تحریم‌ها فقط ذهنیت منفی مردم ایران را نسبت به آمریکا تشدید می‌کند.

موضوع هسته‌ای ایران کاملاً سیاسی شده است. این موضوع بین ایران و آمریکاست و اگر امروز آمریکا خود را از آن کنار بکشد، دیگر کسی در جهان ادعایی علیه ایران ندارد و لذا معتقدم باید در عرصه‌ای جدا از مذاکرات هسته‌ای آن را حل و فصل کنیم.

دیگر زمان آن گذشته که کشوری بخواهد دنیا را به تنهایی اداره کرده و دیگران از او تبعیت کنند باید با تعامل و همکاری همگانی امور را به پیش برد و ایران و آمریکا باید بر همین مبنا مشکلات خود را حل و فصل کنند.

اینکه چرا ایرانیان اسرائیل رسمیت نمی‌شناسند، سوال مهمی است. به رسمیت نشناختن رژیم صهیونیستی از سوی ایران چه ربطی به رابطه ایران با آمریکا دارد؟ ایران، آمریکا را به رسمیت می‌شناسد و معتقد است می‌توانیم با یکدیگر رابطه داشته باشیم اما موضوع به رسمیت شناختن و یا نشناختن رژیم صهیونیستی هیچ ارتباطی به روابط ایران و آمریکا ندارد.

برای بهبود شرایط بین ایران و آمریکا باید با نگاهی کلان‌تر به موضوع نگاه و ذهنیت‌ها را اصلاح کرد. آمریکایی‌ها باید بدانند که هر اتفاقی هم بیفتد دوران حکومت سابق در ایران تکرار نخواهد شد و باید با شرایط امروز خود را تطبیق دهند. این در حالی است که دولت‌های آمریکا 33 سال فرصت را برای تعامل با ایران از دست دادند.

تمامی اعتراضات صورت گرفته در کشورهای اسلامی علیه فیلم موهن ساخته شده درباره پیامبر اسلام(ص) متوجه دولت آمریکا است. سوال این است که آیا دولت آمریکا این فیلم را ساخته است و یا دولت آمریکا مستقیماً دستور ساختن آن را داده است؟

به نظرم امروز اولین مساله در سیاست خارجی ایالات متحده باید چاره‌اندیشی برای رفع همین ذهنیت‌های منفی درباره دولت آمریکا باشد.

جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا چنانچه دولت آمریکا قدمی برای ایجاد تفاهم بین دو کشور بردارد در ذهنیت منفی خود نسبت به آمریکا تامل کرده و کمک کند تا سریع‌تر روابط دو کشور بهبود یابد.    واقعاً رژیم صهیونیستی به کجای ایران می‌خواهد حمله کند و کدام نقطه از ایران را مورد هدف قرار دهد؟ ایران کشور بسیار بزرگی است و باید در نظر داشت اگر بخواهد به تهدیدات و یا اقدامات خصمانه واکنش نشان دهد آن موقع چه اتفاقی خواهد افتاد؛ اما صرف‌نظر از همه این مسائل خیلی خوب بود دولت آمریکا و گروه‌های سیاسی، اجتماعی این کشور این تهدیدها را محکوم می‌کردند تا صهیونیست‌ها فکر نکنند که اجازه دارند هر کاری که خواستند بر علیه دیگران انجام دهند.

بهتر نیست دولت آمریکا به این نکته توجه کند که وقتی ملت ایران ده‌ها سال با دیکتاتوری مبارزه و ده‌ها هزار شهید در این راه قربانی کرد انتظار داشت پس از پیروزی، آمریکایی‌ها اگر از انقلاب آنها حمایت نکردند حداقل در مقابل او نیز قرار نگیرند.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، آمریکایی‌ها نه تنها این انقلاب را به رسمیت نشناختند بلکه توطئه‌هایی را نیز علیه آن ترتیب دادند و این تلقی برای ملت ایران پیش آمد که این توطئه‌ها از سفارت آمریکا طراحی و مدیریت می‌شود و باید به ملت ایران حق داد چرا که تلاش کرده است تا کشور و انقلاب خود را حفظ کند بویژه آنکه پس از تسخیر سفارت اسنادی به دست آمد که نشان می‌داد واقعاً در سفارت آمریکا خبرهایی بوده است.

ایران برنامه‌های بلندمدت و مسلسلی برای تولید برق از نیروگاه‌های هسته‌ای دارد. از اینکه آمریکایی‌ها در ساخت این نیروگاه‌ها و تامین سوخت مورد نیاز آنها مشارکت کنند، استقبال کرده و آن را گامی اعتمادساز از سوی آمریکا ارزیابی خواهیم کرد.

یکسری از اقدامات دولت آمریکا هیچ نفعی را نصیب آنها نکرده و فقط باعث تشدید ذهنیت‌های منفی علیه خودشان می‌شود. دولت ایران اگر می‌خواست اثبات کند که آمریکایی‌ها استانداردهای دوگانه‌ای در مواجهه با مباحثی چون تروریسم دارند، باید هزینه‌ گزافی پرداخت می‌کرد اما آمریکایی‌ها با خارج کردن نام گروهی که خودشان 30 سال آن را تروریستی می‌دانستند تنها بدنامی را برای خودش دریافت کردند.    ایران بیش از آنکه برای امروز سوریه نگران باشد نگران آینده این کشور است چرا که وقوع جنگ در کشوری که نظام اجتماعی آن طایفه‌ محور است، پایان نخواهد داشت و سالیان طولانی ناامنی را به آن تحمیل خواهد کرد که این به زیان منطقه و همه کشورهای جهان است.

تلاش جمهوری اسلامی معطوف به پایان درگیری‌ها در سوریه و ایجاد روند تفاهم ملی است. یقیناً آمریکا از جنگ در سوریه نفعی نخواهد برد و معتقدیم می‌تواند به حل بحران در این کشور کمک کند.    اگر نیروهای بیگانه از خلیج فارس خارج شوند جمهوری اسلامی ایران تضمین می‌کند تا بدون شلیک حتی یک گلوله و با هزینه‌های بسیار کمتر امنیت کامل را با کمک کشورهای منطقه در خلیج فارس تأمین کند./خبرآنلاین