اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

ظریف: انتخابات ۹۲تحریم‌ها را با شکست روبرو کرد/ قدرت ایران از ایثار و شهادت نشات می‌گیرد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه حضور میلیونی مردم پای صندوق‌های رای موجب شکست تحریم‌ها شد، گفت: مذاکرات من و همکارانم این تحریم‌ها را بر نداشت بلکه مردم در انتخابات به طور جدی حرف خودشان را ارایه کردند که باید بگوییم شرکت مردم در انتخابات به نوعی خود یک دیپلماسی گفتمانی بود.

محمد جواد ظریف در همایش یادمان آیینه داران آفتاب اظهار داشت: لازم است در این مراسم یاد همه شهیدان انقلاب و دفاع مقدس، ‌شهدای شهریور ماه، شهدای هسته‌ای و شهدای وزارت خارجه را گرامی بداریم و نسبت به خانواده این شهدا از کم کاری و کم تحرکی خودمان در ادامه راه این بزرگوران اظهار ارادات و شرمندگی کنیم.

ظریف با تبریک میلاد امام رضا (ع) و هفته دولت گفت: لازم است در این مراسم با استفاده از مفهوم مقاومت، ‌ایثار و شهادت عرایضی را تقدیم کنم که نه تنها خارج از مفاهیم اولیه روابط بین الملل نیست بلکه در قالب نظریه‌پردازی این علم نیز تلقی می‌شود.

وی گفت: از نخستین کسانی که شرایط جدید جهان را درک کرد و توانست طبق آن انقلاب اسلامی را پیش ببرد و از قِبَل آن فرهنگ اصیلی برای ما بجا گذاشت، حضرت امام (ره) است. دنیا؛ جهان دو قطبی را به عنوان یک واقعیت پذیرفته بود. در این جهان هر قطب می‌توانست با سلاح‌های مرگبار خود کل جهان را نابود کند که امروز هم این توان را دارند اما با فروپاشی نظام دو قطبی نظام جدیدی جایگزین آن نشد.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: بعد از فروپاشی شوروی برخی فکر کردند نظام تک قطبی آمریکا محور جایگزین نظام دو قطبی می‌شود و براساس همین فرضیه فجایعی نیز رخ داد اما بعد معلوم شد که این طور نیست. از ابتدای دهه ۹۰ میلادی ما دنیا را در حال گذار می‌بینیم. مقام معظم رهبری نیز در چند مورد به عنوان پیچ حساس تاریخ روابط بین الملل به این مسئله اشاره کرده و در جلسه با سفرای جمهوری اسلامی از آن به عنوان جهان در حال گذار یاد کردند.

وی گفت: خاصیت این جهان این است که نظام قبلی فروپاشیده اما نظام جدیدی جایگزین آن نشده است. دنیا در حال تکاپو است تا از همه سرمایه‌های خود استفاده کند و نظام آینده با نگرش‌ها و منافع هر یک از بازیگران تطابق بیشتری داشته باشد.

ظریف با بیان اینکه در جهان در حال گذار چند اتفاق عمده رخ داده است، اظهارکرد: اول اینکه بازیگران یا تاثیرگذاران این جهان از دو قطب قدرت خارج شده‌اند و سایر کشور‌ها نیز می‌توانند بدون توجه به مبانی قبلی قدرت، نقش خود را در این جهان ایفا کنند. جمهوری اسلامی نیز چنین فرصتی را به دست آورده است.

وی خاطر نشان کرد: در جهان در حال گذار بازیگران اصلی نه تنها از دو بازیگر قبلی فرا‌تر رفته‌اند بلکه از دولت‌ها فرا‌تر رفته و آن‌ها را کنار زده‌اند. امروز این بازیگران فرا دولتی در بعد منفی داعش و القاعده و در بعد مثبت حزب الله هستند که می‌توانند در دنیا نقش ایفا کنند. بنابراین انحصار از دست دولت‌ها خارج شده و در دل این پدیده می‌تواند فرصت یا تحزیب باشد اما ذات آن مبارک است چرا که اجازه می‌دهد از زندان قدرت‌های بزرگ خارج شویم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان یادآور شد: در بعد دیگر با تشکیل بازیگران جدید، روش‌های بازی نیز متعدد شده است. یک روز قدرت نظامی حرف اول را می‌زد. شوروی و آمریکا تلاش می‌کردند تا سلاح بیشتری تولید کرده و ۱۰۰ بار یکدیگر را نابود کنند به این کار نابودی متقابل تضمین شده می‌گفتند و نام آن را امنیت می‌گذاشتند.

وی افزود: ان‌ها گمان می‌کردند ناامنی تضمین شده باعث امنیت آنهاست و آن را ملاک قدرت می‌دانستند. شوروی برای همین ابرقدرت شناخته می‌شد که چنین توانی را داشت اما به تدریج عواملی مثل قدرت اقتصادی وارد بازی شده و کشورهایی مثل ژاپن و آلمان اگرچه قدرت نظامی داشتند اما به خاطر قدرت اقتصادی خود توانستند نقش چشم گیری در دنیا ایفاد کند.

وزیر امور خارجه ادامه داد: بعد از جنگ جهانی دوم قدرت دیگری به نام قدرت علمی و آموزشی وارد بازی شد. پس از ان قدرت فرهنگی بود. در این زمینه می‌توان به نقش هالیوود در پیش برد اهداف آمریکا اشاره کرد. این قدرت می‌توانست فرهنگ آمریکایی را جهان شمول کند. بنابراین در کنار قدرت نظامی رشته‌های دیگری از قدرت نیز وارد شد.

ظریف با بیان اینکه با فروپاشی نظام دو قطبی ابعاد قدرت تکثر بیشتری پیدا کرد گفت: با این شرایط قدرتی به نام قدرت‌های معنایی ایجاد شدکه به آن قدرت و توان تاثیرگذاری در قلب‌ها و مغز‌ها می‌گفتند. امروز هزینه آمریکا برای اینکه به سربازان خود زمان و فرهنگ کشورهایی که می‌خواهد در آن‌ها عملیات انجام دهد را بیاموزد ممکن است بیش از هزینه نظامی و دفاعی ما باشد چون آن‌ها پی برده‌اند کسی هم که تفنگ به دست می‌گیرد در صورتی موفق است که بتواند به ابعاد معنایی قدرت، جامه عمل پوشاند و در مغز‌ها تاثیر بگذارد.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: این ابعاد معنایی قدرت، ابعادی است که ما در انقلاب اسلامی متبلور کرده‌ایم و تمامی این‌ها ابزارهای قدرتی برای نظام جمهوری اسلامی ایران است. بنابراین اگر قدرت نظامی حرف اول و آخر را می‌زند، آمریکا تاکنون هرچه که می‌خواست انجام می‌گرفت.

وی با اشاره به اینکه چرا اوباما و جان کری در مصاحبه‌های خود می‌گویند ما نمی‌توانیم مردم ایران را به زور به پای میز مذاکره بیاوریم و سیاست‌های خودمان را به آن‌ها القاء کنیم بیان داشت: این موضوع جای تحمل بسیار زیادی دارد. اوباما و وزیر خارجه ایالات متحد آمریکا در مصاحبه‌ها و گفت‌و‌گوهای خود بار‌ها اظهار کردند که ما نمی‌توانیم سیاست‌های خود را به مردم ایران تحمیل کنیم که در بیان چرایی این موضوع تنها از یک کلمه استفاده می‌کنند و آن هم این است که نمی‌توانیم.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) به ابعادی توجه کرده بودند که امروزه نظریه پردازان روابط بین الملل از آن به عنوان قدرت معنایی سخن می‌گوید و باید بگویم که فرهنگ ایثاروشهادت در حال فعلی قدرت ملی کشورما است. یعنی آمریکا در مدت ۱۲ سالی که ایران را تحریم کرده تنها یک هدف را دنبال می‌کرد که آن هم ایجاد فاصله میان دولت و مردم ایران بود که البته این هدف محقق نشد.

وزیر امورخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه انتخابات تحریم‌ها را با شکست روبرو کرد خاطرنشان کرد: به نظرم زمانی که مردم به پای صندوق‌های رای آمدند و حضور میلیونی خود را نشان دادند، تحریم‌ها شکسته شد. باید بگویم که مذاکرات من و همکارانم این تحریم‌ها را بر نداشت بلکه مردم در انتخابات به طور جدی حرف خودشان را ارایه کردند که باید بگوییم شرکت مردم در انتخابات به نوعی خود یک دیپلماسی گفتمانی بود.

ظریف با تاکید براینکه قدرت ایران و مردم از ایثار و شهادت نشات می‌گیرد، اظهار کرد: باید بگویم که فرهنگ امام حسین (ع) از مردم جداشدنی نیست و اگر سیاست خارجی کشورمان را با این فرهنگ در نظر بگیریم می‌فهمیم که یک قدرت معنایی را دنبال می‌کنیم و این چارچوب باعث شده تا ایران قدرت اول منطقه باشد. لذا معاندین و طرف‌های مقابل ما می‌خواهند ایران از این قدرت یعنی قدرت معنایی تخلیه شود.

وی در پایان اظهارداشت: امروز بازی کردن در جامعه سیال و در حال گذار یک توانمندهایی را در روابط بین الملل می‌خواهد که شما بفهمید تا چه باعث شده شما قدرتمند شده‌اید و اگر کسی ما را تخریب می‌کند درصدد تخریب قدرت معنایی ماست. باید بگوییم که جمهوری اسلامی ایران یک موجود ثبات ساز است نه یک عنصر تهدید آور به همین منظور باید بگوییم که ساختمان چند میلیارد دلاری که استکبار و رژیم صهیونیستی برای منزوی کردن ایران ساخته بودند فروریخت.

 

اخبار سیاسی- ایلنا

 


ویدیو مرتبط :
ورمی کمپوست ایثار.سرند ایثار.الک ایثار.ﻛﺮﻡ پوسال.كرم آی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

سید حسن نصرالله:شمادر غزه شکست خوردید، چگونه می توانید با ایران روبرو شوید؟



سید حسن نصرالله خطاب به سران تل آویو

شمادر غزه شکست خوردید، چگونه می توانید با ایران روبرو شوید؟

نباید بپرسیم که آیا مقاومت اهداف خود را عملی کرد زیرا این مقاومت نبود که به دشمن صهیونیستی حمله کرد، بلکه مقاومت در غزه همه تلاش خود را برای به شکست کشاندن اهداف دشمن به کار برد.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دبیرکل حزب الله لبنان خطاب به اشغالگران قدس گفت شما در مقابل یک منطقه کوچک(غزه) شکست خوردید، چگونه می توانید با طرفهای قوی تر (در اشاره به ایران) روبرو شوید.

به گزارش تابناک ، "سید حسن نصرالله" در مراسم شب نهم محرم خاطر نشان کرد: مقاومت غزه شهید بزرگی را از دست داد، ولی توانست به خوبی در حد جنبشهای مقاومت منطقه مبارزه کند.

وی پیروزی مقاومت غزه را یک پیروزی واقعی توصیف کرد و افزود: نباید بپرسیم که آیا مقاومت اهداف خود را عملی کرد زیرا این مقاومت نبود که به دشمن صهیونیستی حمله کرد، بلکه مقاومت در غزه همه تلاش خود را برای به شکست کشاندن اهداف دشمن به کار برد. سید حسن نصرالله ادامه داد: پیروزی مقاومت غزه فقط در حد شکست اهداف دشمن نبود، بلکه شروط خود را نیز بر آن تحمیل کرد؛ پس از این پیروزی توانایی مقاومت برای تحمیل شروط بر دشمن افزایش یافت.

 دبیرکل حزب الله لبنان گفت : جنبشهای مقاومت سبب ایجاد موازنه رعب شدند، و قدرت خود را در رویارویی و تحمیل شروط بازیافتند. وی ازود: پیروزی بزرگتر در غزه، آن بود که مقاومت شروط خود را بر دشمن تحمیل کرد و به شروط دشمن تن نداد. 

 سید حسن نصرالله خطاب به صهیونیستها گفت: "اگر در مقابله با منطقه تحت محاصره غزه شکست خوردید، چگونه می خواهید با طرفهای دیگر که شرایطی بهتر از غزه دارند، روبرو شوید؟ 

سید حسن نصرالله خاطرنشان کرد: دشمن اکنون در وضعیتی قرار گرفته که احساس می کند حمایتهای بین المللی و نیروهای مسلح نمی تواند از این رژیم حمایت کنند؛ به همین دلیل به توافق با جنبشهای مقاومت تن داد که این امر بسیار مهم است. سید حسن نصرالله تجربه غزه را درسی برای همه کسانی دانست که به دنبال راهبرد دفاع ملی هستند.

 وی تاکید کرد: حمله به غزه ثابت کرد که نیروهای هوایی دشمن توانایی به انجام رساندن جنگ را ندارد، و فرماندهان دشمن نیز از ورود به درگیری زمینی هراس داشتند؛ آنها از 30 سال قبل تجربه درگیری های زمینی را دارند و این مسئله را در جنگ 2006 علیه لبنان و جنگ 2008 علیه غزه آزمودند./تابناک