اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طلا بورس را دور زد



بورس تهران,دلایل افزایش قیمت طلا در بورس

طلا بورس را دور زد

نفس بورس تهران پس از رشد‌هایی پرشتاب گرفت تا به این واسطه برای تجدید‌قوا دمی در  فاز استراحت قرار گیرد؛ بر این اساس این بار بورس تهران به طلای 18 عیار اجازه یکه تازی داد تا بیشترین بازدهی را عاید سرمایه گذاران خود کند.

اما در عرصه بین‌المللی و در ایالات متحده آمریكا كاهش 24 میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی آمریکا، افزایش 329 میلیارد دلاری بدهی مالی آن به همراه کاهش اندك نرخ بیكاری این كشور پس از تعطیلی 17 روزه دولت و تعطیلی موقت انتشار داده‌های اقتصادی موضوعاتی بودند كه اقتصاد این كشور را تحت‌الشعاع قرار دادند.

این در حالی است كه افزایش كسری تجاری ایالات متحده آمریكا، رشد ناچیز کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای در این كشور طی ماه سپتامبر در كنار کاهش شاخص اعتماد مصرف‌کننده، احتمال وجود بحران مالی دیگری را در آمریكا در روزهای نخست سال 2014 تقویت كرد.

در این بین صوری و موقتی بودن توافق‌ اخیر كنگره و دولت آمریكا بر سر بودجه و بدهی‌های این كشور به عقیده اقتصاددانان و  افزایش هزینه‌های ساخت، انتظار تداوم سیاست انبساط پولی را در مدت زمان باقی مانده در سال جاری از سوی مقامات فدرال رزرو تقویت كرد تا به این واسطه دلار در برابر ارز رقیب خود یعنی یورو تضعیف شود.

بیشتر معامله‌گران آمریكایی در بازارهای اولیه نظرسنجی شده توسط خبرگزاری رویترز معتقدند كه بانك مركزی این كشور طرح كاهش خرید دارایی‌های خود را تا ماه مارس سال آتی اجرا نخواهد كرد و همچنین تعطیلی اخیر دولت و بن‌بست افزایش سقف بدهی آمریكا تاثیر قابل توجهی بر زمان‌بندی بانك مركزی آمریكا برای این موضوع خواهد داشت؛ اگرچه هزینه مورد انتظار تعطیلی دولت، هرگونه علائم دال بر تقویت اقتصادی را تحت‌الشعاع خود قرار داده است.

از سوی دیگر افزایش درآمدهای توریستی یونان در هشت ماه اول سال جاری میلادی موجب شد تا كسری حساب‌های جاری این كشور در ماه آگوست روندی نزولی داشته باشد.

 

اگر چه كاهش غیرمنتظره اعتماد تجاری در آلمان پس از افزایش در پنج ماه قبل از آن، افزایش میزان بیكاری در فرانسه و اسپانیا در کنار درخواست  رییس كمیسیون اروپا مبنی بر پایان دادن اختلافات میان كشورهای عضو اتحادیه اروپا و پارلمان اروپا بر سر بودجه دو میلیارد و 700 میلیون یورویی این اتحادیه برای سال 2013 به عنوان اخباری تاثیر‌گذار نوسانات منفی را در نرخ یورو در برابر دلار ایجاد کرد،

 

اما خروج منطقه یورو از ركود سبب شده است تا ارزش این ارز در برابر دلار آمریكا همچنان از افزایش برخوردار باشد؛ به طوری كه روند افزایش ارزش یورو در مقابل دلار آمریكا و  به واسطه آن افزایش هزینه تولید و صادرات آنها منجر به  نگرانی مسوولان اروپایی شده است.

در این بین، اما نگرانی‌ها پیرامون اقتصاد آمریكا و رشد چشمگیر واردات طلای چین از هنگ‌كنگ سبب شده تا طی هفته‌ای كه گذشت قیمت طلا از افزایش برخوردار شود و به این واسطه هر اونس طلا در بازارهای جهانی از رشد 73/2 درصدی برخوردار شود. در این میان پیش‌بینی می‌شود با توجه به آغاز فصل جشن‌های سراسری در هند و رشد تقاضا برای خرید طلا در این کشور به عنوان بزرگ‌ترین بازار طلای جهان، قیمت این فلز گرانبها طی ماه آینده با افزایش روبه‌رو شود.

در ضمن نوسانات شدید قیمت طلا در ماه‌های اخیرو  كاهش قیمت آن از ابتدای سال 2013 بسیاری از سرمایه‌گذاران را متقاعد كرده است كه طلا دیگر سرمایه‌گذاری مطمئنی به شمار نمی‌رود و ترجیح می‌دهند تا سرمایه و پول خود را برای خرید نفت سرمایه‌گذاری كنند.

در این میان اقدام بانک مرکزی اروپا مبنی بر الزام بانک‌های بزرگ اروپایی به رعایت قوانین جدید برای جلوگیری از وقوع بحران مجدد در سیستم بانکی منطقه یورو منجر به نگرانی کارشناسان اقتصادی از تاثیر این امر بر بازارهای مالی و قیمت طلا شده است.

اما در بازار جهانی نفت؛ اعلام خبر افزایش چهار میلیون بشكه‌ای ذخایر نفت خام آمریكا در هفته منتهی به 11 اكتبر در پی تعطیلی دولت آمریكا، افزایش تنش‌های سیاسی و بی‌ثباتی امنیتی در لیبی، افزایش تنش در روابط آمریكا و عربستان بر سر بحران سوریه، افزایش شاخص تولیدات صنعتی چین طی ماه اكتبر، اخبار مربوط به آسیب رساندن به تاسیسات نفتی در نیجریه از جمله اخبار تاثیرگذار در قیمت طلای سیاه شد.

ضمنا آغاز تعمیرات فصلی پالایشگاه‌ها در آمریكا و متوقف شدن بعضی از خطوط انتقال نفت خام به مراكز فروش از موجودی انبار نفت این كشور و كاهش قیمت کاسته است. از سوی دیگر تضعیف دلار بر تقویت بهای نفت برنت افزوده است.

اما در بازار داخلی؛ تلاش دوباره برای اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا به‌رغم حكم دادگاه عمومی اروپا، تلاش كاخ سفید برای جلوگیری از تشدید تحریم‌های ضدایرانی، عدم رضایت همسایگان عرب به ویژه عربستان و متحدان آمریكا از نزدیكی ارتباطات سیاسی ایران و آمریكا، آب شدن یخ روابط سیاسی بین ایران و انگلیس در پی صدور دستور از سرگیری تولید در یكی از میدان‌های گازی در آب‌های بریتانیا،

 

سفر دو سناتور از مجلس سنای فرانسه به تهران به منظور دیدار با مقامات ایرانی در پی ادامه دور جدید مذاكرات هسته‌ای از جمله اخبار در عرصه سیاسی در هفته گذشته بود.

از سوی دیگر حذف یارانه‌های سه دهك بالای جامعه و اجرای آن از بهمن‌ماه امسال در پی كسری بودجه دولت، ملغی شدن برخی از موانع صادراتی از جمله الزام به فروش ارزهای ناشی از صادرات بخش خصوصی در اتاق مبادلات ارزی با برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت و عدم اخذ مالیات از صادركنندگان و اعلام افزایش نرخ سود بانکی از جمله برنامه‌هایی بود كه در طول  هفته گذشته از سوی دولت تصویب شد.

بر این اساس هر دلار آمریكا در مركز مبادلات ارزی از بیست‌وهفتم مهرماه تا چهارم آبان‌ماه از 24 هزار و 841 ریال به 24 هزار و 821 ریال و هر یورو از 33 هزار و 999 ریال به 34 هزار و 265 ریال رسید. از سوی دیگر در بازار آزاد برخلاف كاهش 3/0 درصدی قیمت دلار، هر یورو از رشد 36/0 درصدی برخوردار بود.

 

در این میان قیمت هر گرم طلای 18 عیار از رشد 74/1 درصدی و هر سكه از رشد 04/1 درصدی برخوردار شدند. اما در بازار مسکن؛ شاخص قیمت این بازار در تهران بعد از رشد شدید در خرداد 92، در تابستان  با ركود مواجه و آماده ریزش شد، به‌طوری‌که در مهرماه قیمت آن به حدی كاهش پیدا كرد كه با وضعیت شاخص آن در بهمن سال 91 برابر شد.

میانگین قیمت مسكن در تهران از پایان خرداد تاكنون 13 درصد كاهش پیدا كرده است كه این میزان كاهش قیمت در طول 4 ماه، شاید بتواند به معنی تخلیه كامل حباب مسكن باشد. با این حال، اگرچه برخی كارشناسان برای ماه‌های آینده ثبات پیش‌بینی می‌كنند، اما احتمال کاهش مجدد قیمت در این بخش وجود دارد.

به گزارش «دنیای اقتصاد»‌، در بازار سرمایه اخبار مربوط به افزایش قیمت خوراك گاز مصرفی پتروشیمی‌ها، اصلاح مجوز قیمت‌گذاری در صنعت خودرو، گزارش‌های میان‌دوره‌ای شركت‌های سرمایه‌گذاری و اعلام رشد سود شركت‌های زیرمجموعه آنها، گزارش‌های نه چندان دلچسب برخی نمادهای پالایشگاهی از جمله اخبار تاثیرگذاری بود كه منجر شد

 

تا در فعالیت كاری 6 روزه بورس اوراق بهادار تهران از بیست‌وهفتم مهرماه تا چهارم آبان‌ماه، این بازار  بازدهی 1/1 درصدی را عاید سرمایه‌گذارانش كند كه از این میزان بازدهی،  تنها 4/0 درصد آن مربوط به فعالیت كاری بورس تهران در طول هفته گذشته و 7/0 درصد مربوط به روز گذشته بوده است.

گروه انبوه‌سازی مترصد بازدهی مثبت
در میان صنایع بورسی، درحالی گروه انبوه‌سازی از اول سال تا کنون از بازدهی 4/24 درصدی  برخوردار شده که در سال 91  بازدهی منفی بیش از 2 درصدی را ثبت کرده است. 

 

این بازدهی مثبت که شامل یك‌سوم بازدهی كل بازار در هفت ماهه امسال است، نشان از آن دارد كه گروه  ساختمانی اعم از شرکت‌های پیمانکاری و شركت‌هایی كه از  ملك و املاك و مستغلات برخوردارند، به شدت دارای پتانسیل رشد قیمتی هستند. بر این اساس می توان مدعی شد که شركت‌های ساختمانی به نوعی از رشد بورس طی 12 ماهه گذشته عقب مانده‌اند که می توان از  ركود در اجرای پروژه‌های عمرانی به عنوان یکی از این دلایل نام برد.

اما در شرایط كنونی افزایش شدید نرخ مسكن و ساختمان از مهر سال گذشته تاكنون، شرایط تورمی كه شركت‌های ساختمانی را مجبور به افزایش سرمایه كرده است و این افزایش سرمایه‌ها


( که نخستین آن در شركت سرمایه‌گذاری مسكن رخ داد) باعث تحرك جدید در این گروه می‌شود تا به واسطه تامین نقدینگی لازم در این صنعت پروژه‌های جدید در آن به اجرا گذاشته شود.

از سوی دیگر توقف اجرای مسکن مهر از سوی دولت جدید می‌تواند خبر خوبی برای سهام ساختمانی‌ها باشد تا این شرکت‌های ساختمانی را اجرا پروژه‌های ارزان قیمت باز دارد تا به این واسطه یکی از ریسک‌های مهم این گروه یعنی ارزان‌سازی را متوقف كند.

 

اما در بین سهام ساختمانی به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری مسكن به دلیل وجود شركت‌های سودده و پرتحرك در پرتفولیوی خود و همچنین برنامه افزایش سرمایه از پتانسیل مناسبی برخوردار است. همچنین سرمایه‌گذاری ساختمان به دلیل رقابت‌های مدیریتی كه در سهام آن وجود دارد از دیگر سهام مورد توجه انبوه‌سازی و ساختمان ارزیابی می‌شود.
/ دنیای اقتصاد


ویدیو مرتبط :
تحلیل طلا در بازار بورس بین المللی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قیمت سكه در معاملات آتی بورس كالا ركورد زد



 

 

قیمت سكه در معاملات آتی بورس كالا ركورد زد

 

قیمت سكه طلای طرح امام خمینی (ره) در معاملات آتی بورس كالا افزایش یافت.

به گزارش ایسنا، قیمت سكه طلا تمام بهار آزادی در معاملات آتی شركت بورس كالای ایران ركورد زد.

طی معاملات هفته گذشته سكه طلا در بازار آتی بورس كالا قیمت سكه طلا با نوسان روبرو بود بطوریكه بین تاریخ ۳۰ مهر ماه الی ۴ آبان ماه در دو روز ابتدایی هفته افزایش و سپس با دو روز كاهش در جدول آماری مربوط به این معامله برای تحویل در ماه های مختلف خودنمایی كرد اما در روز پایانی معاملات یعنی چهارشنبه چهارم آبان ماه افزایش یافت و منتج به ركورد زنی قیمت سكه برای تحویل در اردیبهشت ۹۱ شد.

به این ترتیب قیمت سكه تحویل اردیبهشت ماه سال ۹۱، در بالاترین قیمت در تاریخ چهارم آبان ماه به ۷۱۰ هزار تومان رسید و از آغاز ثبت معاملات این ماه كه از ۱۲ مهر ماه گذشته شروع شده است، به بالاترین نرخ رسید.... /  خبرگزارى ایسنا