اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح مجلس برای 3 نرخی کردن ارز/ نسخه پارلمان برای گرانی‌ها



رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور درحال تهیه بسته اقتصادی هستیم، از پیش بینی 3 نرخی شدن ارز در بازار در این بسته خبر داد.

ارسلان فتحی پور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: درحال حاضر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در حال تهیه یک بسته اقتصادی برای ساماندهی وضعیت اقتصادی کشور با همکاری کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی است.

وی، موارد مختلفی مانند"جلوگیری از تزریق نقدینگی به بازار"،"جمع آوری نقدینگی از بازار"، "ارائه راهکارهای کاهش قیمت کالاهای اساسی خانوار" و "ساماندهی وضعیت معیشتی مردم" را از جمله موضوعات تشکیل دهنده این بسته اقتصادی اعلام کرد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم با بیان اینکه یکی از موضوعات مهمی که در این بسته اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است، "تعیین نرخ ارز" است، گفت: پیشنهاد اعضای کمیسیون در این بسته اقتصادی سه نرخی شدن ارز است.

وی اضافه کرد: براین اساس، کالاها را به 3 دسته "کالاهای اساسی"،"کالاهای واسطه ای" و "کالاهای لوکس" تقسیم بندی کرده ایم به طوریکه برای واردات کالاهای اساسی نرخ مرجع 1226 تومان را درنظر گرفته ایم و برای سایرکالاها نرخ‌های دیگری را که هنوز به تصویب نرسیده است.

فتحی پور اضافه کرد: کالاهای اساسی مثل گوشت و مرغ، کالاهای واسطه ای مثل تجهیزات و ماشین آلات کارخانه ها و کالاهای لوکس هم مثل برخی خودروها هستند.

وی، قیمت برخی از کالاهای لوکس را مورد اشاره قرار داد و افزود: به عنوان مثال، اگر نرخ ارز برای واردات لوکس 5000 تومان در نظر گرفته شود، هیچ اهمیتی ندارد، چون اولویت ما فراهم آوردن رفاه و تامین معیشت مردم است نه واردات کالاهای لوکس.... / خبرگزاری مهر

 

 


ویدیو مرتبط :
تک نرخی شدن ارز؟!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح جدید مجلس برای مقابله با احتکار ارز/ دلایل 3 گانه گرانی ارز





اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

طرح جدید مجلس برای مقابله با احتکار ارز/ دلایل 3 گانه گرانی ارز
یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اعلام دلایل سه گانه گرانی ارز در بازار، از تهیه طرح جدید در مجلس برای ناامن کردن فضای انباشت ثروت برای مردم در مجلس خبر داد.
ایرج ندیمی در گفتگو با مهر درخصوص نوسان نرخ ارز در بازار اظهارداشت: افزایش نرخ ارز در روزهای اخیر 3 ریشه اصلی دارد.
وی با بیان اینکه یکی از این ریشه ها واقعی و طبیعی است، گفت: به عنوان مثال، بانک مرکزی بنا به دلایلی قابل قبول و گاه غیرقابل قبول در بازار به بازار ارز تزریق نمی کند که این اقدام بانک مرکزی به عنوان یکی از عوامل افزایش نرخ ارز در بازار قلمداد می شود. 
نماینده مردم لاهیجان (استان گیلان) در مجلس با اشاره به اینکه ریشه دیگر افزایش نرخ ارز در بازار مربوط به مسایل سیاسی و امنیتی است، گفت: برخی از اقدامات داخلی و خارجی در افزایش نرخ ارز در بازار تاثیر داشته است. 
وی جو روانی حاکم بر بازار ارز را از دیگر ریشه های افزایش نرخ ارز در بازار عنوان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل اینکه مردم اطلاعات لازم درباره بازار ارز را ندارند اقدام مناسبی را در این رابطه انجام نمی دهند. 
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه دربیان اقدامات این کمیسیون برای کنترل نرخ ارز در بازار گفت: بنا داریم طرح کنزی را برای کنترل نرخ ارز در این کمیسیون آماده کنیم که براساس آن، فضای انباشت ثروت از نوع ارز و طلا را برای مردم نا امن و از سویی دیگر گردش ثروت از نوع طلا و ارز را رونق دهیم. 
وی خاطرنشان کرد: باید شرایطی فراهم کنیم تا مردم به جای انباشت و احتکار طلا و ارز، آنها را در بازار سرمایه گذاری کنند تا هم خودشان سود بیشتری عایدشان شود و هم اقتصاد کشور رونق بگیرد.
به گفته ندیمی، درکشورهای دنیا سالیانه دهها و بلکه صدها بار گردش مالی صورت می گیرد درحالی که گردش مالی در ایران از اعداد تک رقمی بیشتر نمی شود./مهر

 

 قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی