اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح سوال از شهردار به قالیباف ابلاغ شد



اخبار,اخبار اجتماعی ,سوال از شهردار تهران

 

اخبار اجتماعی - طرح سوال از شهردار به قالیباف ابلاغ شد

حافظی در پاسخ به اینکه در صورت عدم حضور قالیباف در صحن علنی و غیرعلنی شورای شهر تهران طی فرصت 10 روزه قانونی چه اتفاقی خواهد افتاد، اظهار کرد: این موضوع نیز به عنوان تمرد محسوب شده و روند کار به سمت استیضاح شهردار پیش خواهد رفت.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران از ابلاغ نامه "طرح سوال از شهردار" تهران توسط رییس شورا خبر داد و گفت: بر اساس این ابلاغیه، قالیباف برای پاسخ‌گویی در مورد عدم دعوت از روسای شش‌گانه شورای شهر در جلسات کمیته تخصیص اعتبار شهرداری، برای حضور در صحن شورا ‌10‌روز فرصت دارد.

دکتر رحمت‌الله حافظی در گفت‌. و گو با ایسنا،  با اشاره به اینکه موضوع طرح سوال از شهردار تهران در قالب مکاتبه‌ای توسط رییس شورای شهر در تاریخ 21 اردیبهشت‌ماه سال جاری به شهردار ابلاغ شده است، گفت: به استناد ماده73 قانون شوراها از زمان طرح ابلاغ سوال، شهردار 10 روز فرصت دارد در یکی از جلسات علنی و فوق‌العاده شورای شهر حضور یابد و به سوال مطرح شده پاسخ دهد.

وی ادامه داد: اگر پاسخ شهردار در قبال سوال مطرح شده قانع‌کننده باشد، موضوع خاتمه می‌یابد، در غیر این صورت فضای جدیدی ایجاد می‌شود که با امضای حداقل 10 نفر از اعضای شورای شهر تهران به سمت استیضاح شهردار پیش می‌رود.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با اشاره به اینکه استیضاح شهردار تهران نیازمند امضای 10 نفر از اعضای این شوراست، افزود: در نهایت در جلسه استیضاح شهردار موضوع به رای گذاشته می‌شود که اگر در مرحله نهایی 21 نفر از اعضا به استیضاح رای دهند، یکی از معاونان شهردار بنا بر تصمیم شورا به عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب می‌شود و در صورتی که کمتر از 21 نفر از اعضا به استیضاح رای دهند، شهردار طبق روال سابق فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

حافظی در پاسخ به اینکه در صورت عدم حضور قالیباف در صحن علنی و غیرعلنی شورای شهر تهران طی فرصت 10 روزه قانونی چه اتفاقی خواهد افتاد، اظهار کرد: این موضوع نیز به عنوان تمرد محسوب شده و روند کار به سمت استیضاح شهردار پیش خواهد رفت. 

اخبار اجتماعی - ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
فیلم طرح سوال از شهردار و حاشیه آن دومین جلسه طرح

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طرح سوال از قالیباف کلید خورد



اخبار,اخبار سیاسی,شهردار تهران


 اخبار سیاسی - طرح سوال از قالیباف کلید خورد

به گفته رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، به استناد اصلاحیه تبصره قانون بودجه شهرداری در دی ماه شهردار تهران موظف بوده است که از روسای شش‌گانه شورای شهر به منظور حضور در جلسات ماهانه کمیته تخصیص اعتبار دعوت به عمل آورد، اما در دو جلسه تشکیل شده پس از اصلاحیه قانون بودجه در دی ماه این اتفاق نیافتاده است.

رحمت‌الله حافظی در گفت‌وگو با ایسنا، در ادامه این خبر گفت: طرح سوال از شهردار تهران در همین راستا کلید خورده است و در صورت قانع‌کننده‌ نبودن پاسخ مجدد شهردار و با امضای 10 نفر از اعضای شورای شهر موضوع استیضاح شهردار تهران کلید می‌خورد.

وی با بیان اینکه تکلیف قانونی که بر عهده شهردار تهران بوده انجام نشده و پاسخ به تذکر داده شده به ایشان قانع‌کننده نبوده است.

حافظی در مورد علت طرح سوال از شهردار تهران بیان کرد: طبق قانون هر ماه یک بار کمیته تخصیص اعتبار در شهرداری تشکیل می‌شود و شهردار تهران موظف است در این جلسات روسای کمیسیون‌های شش گانه شورای شهر تهران را دعوت کند تا نظارت بر حسن اجرای قانون بودجه انجام شود.

وی افزود: در دی ماه سال گذشته اصلاحیه‌ای بر تبصره قانون بودجه داشتیم که به استناد آن شهردار موظف بود از روسای کمیسیون‌های شورای شهر دعوت به عمل آورد، این در حالی است که در دو جلسه برگزارشده پس از این موضوع از روسای کمیسیون‌های شورای شهر به منظور حضور در جلسات کمیته تخصیص اعتبار دعوت نشده است.

به گفته رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران اولین جلسه کمیته تخصیص اعتبار در اسفندماه سال گذشته و دومین جلسه آن در اوایل اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شده است.

حافظی تصریح کرد: پس از عدم دعوت از روسای کمیسیون‌های شورای شهر تهران در جلسه کمیته تخصیص اعتبار تذکر کتبی به شهردار ارائه و در این زمینه پاسخ داده شده که قانع کننده نبود. پس از آن در دومین جلسه کمیته تخصیص اعتبار نیز از روسای کمیسیون های شورا دعوت به عمل نیامده، به همین منظور طرح سوال از شهردار تهران کلید خورده است.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد:‌ این در حالی بود که پس از جلسه کمیته تخصیص اعتبار در اسفندماه تذکری در این زمینه داده شد اما در پاسخ عنوان شد که صورتجلسه برای روسای کمیسیون‌ها ارسال شده است اما باید بدانیم که وظیفه شهردار این نبوده و از آنها حضور به عنوان ناظر برگزاری جلسات کمیته تخصیص اعتبار خواسته شده که به این ترتیب با عدم دعوت از روسای شش گانه شورای شهر حق قانونی شورا که نظارت بر روند امور و حسن اجرای مصوبات شورای شهر بوده سلب شده است.

وی با اشاره به اینکه پس از این اتفاق درخواست اعمال ماده 73 قانون شوراها به صحن شورای شهر تهران تقدیم شد، گفت: رییس شورای شهر تهران به صورت مکتوب این موضوع را به شهردار ارائه و شهردار تهران موظف است که ظرف مدت 10 روز در صحن شورای شهر حضور یابد.

حافظی ادامه داد: اگر پاسخ شهردار تهران قانع‌کننده باشد مساله خاتمه می‌یابد در غیر این صورت اگر 10 نفر از اعضای شورای شهر پس از قانع‌کننده نبودن پاسخ شهردار این مساله را به امضا رسانند استیضاح از شهردار تهران کلید می‌خورد.
 اخبار سیاسی - ایسنا