اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طرح جدید روسیه و آمریکا برای سوریه: اسد باقی بماند ولی بدون اختیارات



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

روزنامه فرانسوی لوفیگارو نوشت:

طرح جدید روسیه و آمریکا برای سوریه: اسد باقی بماند ولی بدون اختیارات

روزنامه فرانسوی لوفیگارو نوشت: اخضر ابراهیمی نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه طرح جدیدی را در اختیار بشار اسد رئیس جمهور سوریه قرار داده است.

به گزارش عصر ایران، براساس این طرح، دولت انتقالی در سوریه با حضور وزیرانی از دو طرف نزاع تشکیل خواهد شد.

بشار اسد نیز همچنان تا سال 2014 یعنی زمان عادی برگزاری انتخابات بعدی ریاست جمهوری، در سمت ریاست جمهوری باقی خواهد ماند ولی اختیارات ریاست جمهوری را نخواهد داشت.

براساس این طرح، بشار اسد در انتخابات بعدی در سال 2014 نباید کاندیدای انتخابات شود اما روسیه و اسد این موضوع را قبول نکرده اند.

اسد پذیرفته است که از اختیارات خود چشم پوشی کند اما با این حال می خواهد در انتخابات آینده ریاست جمهوری در سال 2014 نیز برای سومین دوره، کاندیدا شود.

این موضوع در مذاکرات دو هفته پیش معاونان وزیر خارجه آمریکا (ویلیام برنز) و روسیه ( میخائیل بوگدانف) در ژنو با حضور اخضرابراهیمی مطرح شد.

در این مذاکرات درباره کشورهایی که می توانند به اسد پناهندگی بدهند نیز گفتگو شد و به نام کشورهایی مانند امارات ، بلاروس و برخی کشورهای آمریکای لاتین اشاره شد.

همچنین آمریکا و روسیه درباره نام افرادی که ممکن است در کابینه توافقی آینده، سمت وزارتی بگیرند نیز گفتگو کرده اند.

با این حال این طرح، با مخالفت های منطقه ای روبه رو شده است. ایران از اینکه از روند این مذاکره ، کنار گذاشته شده، رضایت ندارد به همین دلیل "امیرعبداللهیان" معاون وزیر خارجه این کشور اخیرا راهی روسیه شد.

کشورهای اروپایی هم از این موضوع ناراضی هستند و برخی انتقادات را مطرح می کنند.

مخالفان اسد و در راس آنها ائتلاف ملی مخالفان نیز می گویند تا قبل از کناره گیری اسد از قدرت، با او مذاکره نخواهند کرد.

سوریه از 21 ماه پیش تاکنون با موجی از ناآرامی ها و خشونت های داخلی روبه رو است. هم اکنون این کشور شاهد جنگ داخلی میان ارتش و مخالفان اسد است./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
سوریه با بشار اسد باید بماند.

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

توافق مبهم آمریکا و روسیه درباره سوریه: بشار اسد می ماند یا می رود



روسیه , آمریکا ,سوریه

 

قدرت های منطقه ای و جهانی در نشستی در شهر ژنو بر ضرورت تشکیل دولت انتقالی در سوریه برای پایان بخشیدن به درگیری ها در این کشور تاکید کردند.

به نقل از رویترز، با این همه همچنان میان قدرت های جهانی درباره نقش بشار اسد رئیس جمهور فعلی سوریه در دولت انتقالی آینده این کشور اختلاف نظر وجود دارد.

وزیران امور خارجه 5 کشور عضو دائم شورای امنیت (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و انگلیس) به همراه کشورهای ترکیه، کویت، عراق، قطر، و مسئول عالی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دبیر کل اتحادیه عرب  و دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست ژنو حضور داشتند.

این نشست به دعوت کوفی عنان و براساس طرح پیشنهادی وی برای انتقال قدرت در سوریه برگزار شد. قبل از این پس از رایزنی روسیه و آمریکا، دو کشور ایران و عربستان از این نشست کنار گذاشته شدند.

کوفی عنان نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه درباره توافق ژنو گفت: دولت انتقالی در سوریه باید شامل اعضایی از دولت فعلی سوریه و مخالفان باشد . این دولت باید انتخابات آزادی را در سوریه برگزار کند.

عنان به خبرنگاران گفت: زمان در حال از دست رفتن است. نیازمند گام های سریعی برای دست یابی به توافق هستیم. باید این درگیری و نزاع را از طریق گفتگوی صلح آمیز و مذاکرات حل کرد.

منابع دیپلماتیک و رسانه ها مذاکرات روز شنبه در ژنو را آخرین فرصت برای جلوگیری از روند رو به افزایش خشونت ها و خون ریزی ها در سوریه می دانند.

نشست ژنو صحنه مقابله موفقیت آمیز روسیه با پافشارهای کشورهای عربی و غربی درباره حذف بشار اسد از آینده سوریه بود.

در توافق ژنو، آینده بشار اسد و نقشی که او باید برعهده بگیرد، نامعلوم است.

در بیانیه پایانی نشست ژنو آمده است: دولت انتقالی در سوریه باید بر اساس رضایت دو طرف (حکومت و مخالفان) تشکیل شود.

غربی ها و کشورهای عربی همچنین در پیش نویس توافق نشست ژنو، بندی را درباره کنارگذاشتن افرادی که به اعتماد به دولت انتقالی سوریه، آسیب بزنند درج کرده بودند که با مقاومت روسیه و چین، این بند نیز حذف شد.

کشورهای غربی و عربی قصد داشتند از طریق این بند به طور غیرمستقیم زمینه حذف بشار اسد از دولت انتقالی سوریه را فراهم سازند.

اختلاف نظر میان روسیه و آمریکا در موضع گیری وزیران خارجه این دو کشور درباره سرنوشت اسد بر اساس توافقنامه ژنو بروز پیدا کرد.

در حالی که سرگی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پس از نشست ژنو گفت که بیانیه این نشست درباره کناره گیری اسد ، اشاره ای ندارد اما همتای آمریکایی اش هیلاری کلینتون به صراحت گفت که توافق ژنو نشان می دهد  روزهای حکمرانی اسد رو به پایان است.

کلینتون همچنین گفت که کشورش توافقنامه ژنو را برای تصویب به شورای امنیت سازمان ملل متحد خواهد برد.

با این شمار زیادی از مخالفان حکومت سوریه گفته اند که تنها طرحی را می پذیرند که بر کناره گیری بشار اسد از قدرت تاکید کند. در این شرایط چشم انداز اجرایی شدن توافق ژنو مبهم به نظر می رسد..../عصرایران