اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طراحی اسکناس 20 و 50 هزارتومانی/ ورود اسکناس‌های درشت به مبادلات پولی



اسکناس‌های درشت,مبادلات پولی

طراحی اسکناس 20 و 50 هزارتومانی/ ورود اسکناس‌های درشت به مبادلات پولی

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی از برنامه ریزی برای انتشار اسکناس های درشت خبر داد و گفت: در قالب 50 سوژه گوناگون طراحی اسکناس های 20 و 50 هزارتومانی در دست تهیه قرار دارد.

به گزارش مهر، مجید صنیعی از طراحی اسکناس های درشت تر در 50 سوژه مختلف خبر داد و گفت: ابتدا باید انتشار اسکناس 200 هزار ریالی تصویب و اجرا شود و به تولید انبوه برسد که معمولا دو سال طول می کشد و پس از آن انتشار اسکناس 500 هزار ریالی در مرحله طراحی و تصویب قرار خواهد گرفت که آن هم زمان بر است تا به تولید انبوه برسد.

رئیس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی اظهار داشت: اسکناس های 200 هزار و 500 هزار ریالی هنوز در مرحله طراحی است و زمان چاپ و انتشار آن مشخص نیست. وی درباره استفاده از ایران چک های 500 هزار ریالی گفت: هیچ برنامه ای برای محدود کردن آن وجود ندارد و در حال حاضر حدود 60 تا 70 درصد مبادلات پولی کشور با ایران چک 500 هزار ریالی صورت می گیرد و در حالی که سهم آن در ترکیب پولی (فیزیکی) 4 تا 5 درصد از 8 میلیارد اسکناس است./مهر

 


ویدیو مرتبط :
تبدیل اسکناس به کبریت و اسکناس حرف گوش کن و پاره کردن اسکناس

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مجلس انتشار ایران چک را پذیرفت/ اسکناس درشت بعدی 20 یا 50 هزاری



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

مجلس انتشار ایران چک را پذیرفت/ اسکناس درشت بعدی 20 یا 50 هزاری

دبیرکل بانک مرکزی هزینه چاپ هر قطعه اسکناس را 50 هزار تومان عنوان و بیان کرد: در حال حاضر به سمت بانکداری الکترونیک پیش می رویم و از سوی دیگر با انتشار اسکناس های درشت تر هزینه را کاهش می دهیم.

دبیرکل بانک مرکزی با اعلام اینکه مجلس ادامه انتشار ایران چک توسط بانک مرکزی را پذیرفته است، اسکناس درشت بعدی را 20 یا 50 هزار تومانی اعلام کرد.

محمود احمدی در گفتگو با مهر در مورد انتقاد مجلس نسبت به انتشار چک پول توسط بانک مرکزی گفت: چک پول منتشر شده توسط بانک مرکزی یک ابزار پذیرفته شده است که امکان جعل، قبول آن توسط مردم و مشکل پشت نویسی ندارد.

دبیرکل بانک مرکزی با بیان اینکه تا زمانی که بتوانیم مجوز انتشار اسکناس درشت تر را از مجلس بگیریم، چاره ای جز انتشار چک پول‌های بانک مرکزی نیست، افزود: بانک مرکزی با ارائه اعداد و ارقام به مجلس و سایر مراجع نیاز به اسکناس درشت تر را مطرح کرده است و آنها نیز مخالف این موضوع نیستند.

وی یکی از مسائل مطرح در این زمینه را بحث رفورم پولی ذکر کرد و در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است که انتشار چک پول توسط بانک مرکزی متوقف شده و دوباره بانکها ایران چک منتشر کنند؟ عنوان کرد: چنین اتفاقی نخواهد افتاد، با آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی، مجلس انتشار چک پول توسط بانک مرکزی را پذیرفت.

احمدی با اعلام اینکه بانک مرکزی آمادگی انتشار اسکناس درشت تر را دارد و از لحاظ طراحی و سایر پارامترهای امنیتی آماده انتشار چک پول های درشت تر هم هستیم، گفت: با توجه به اینکه سیستم پولی ایران 10 دهی است، احتمالا اسکناس درشت بعدی که منتشر خواهد شد، 20 هزار تومانی یا 50 هزار تومانی است، اما هنوز برنامه ای در این زمینه نداریم.

دبیرکل بانک مرکزی هزینه چاپ هر قطعه اسکناس را 50 هزار تومان عنوان و بیان کرد: در حال حاضر به سمت بانکداری الکترونیک پیش می رویم و از سوی دیگر با انتشار اسکناس های درشت تر هزینه را کاهش می دهیم.

چندی قبل رئیس مجلس هشتم با استناد به بررسی‌های هیئت تطبیق مصوبات دولت با قوانین، انتشار ایرا چک توسط بانک مرکزی را غیرقانونی اعلام کرد.  

علی لاریجانی در روزهای پایانی سال 1390 نامه عدم تطبیق مصوبه بانک مرکزی در مورد انتشار ایران چک با قوانین را ابلاغ کرده و به دولت(بانک مرکزی) یک هفته مهلت داده است تا در مدت زمان تعیین شده نسبت به توقف انتشار ایران چک های جدید اقدام کند.

در این نامه ضمن تأکید بر ممنوعیت رواج ایران چک 10 مورد مغایرت انتشار ایران چک با قوانین کشور را گوشزد کرده واز دولت خواسته به تخلفات خود دراین زمینه پایان دهد./مهر