اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طالقانی به مجمع ورزش‌ باستانی راه داده‌ نشد


در جلسه مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش‌های باستانی محمدرضا طالقانی، سرپرست سابق فدراسیون به خاطر این که صلاحیتش تایید نشده بود، به مجمع راه داده نشد!

ایسنا: مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای صبح امروز (پنجشنبه) به ریاست نصرالله سجادی،‌ معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان آغاز شد و هشت کاندیدای ریاست فدراسیون در حال دفاع از برنامه‌های خود هستند. در ابتدای جلسه سجادی از صالحی رییس هیات استان مرکزی درخواست کرد که به خاطر شکایتی که از این استان شده و حکم او هنوز به تایید وزارت ورزش و جوانان نرسیده است، جلسه را ترک کند که این مساله با اعتراض صالحی مواجه شد.

او خطاب به سجادی گفت: وقتی رییس هیات‌ها ارزشی ندارند، مجمع هم ارزشی ندارد. من شکایت و پیگیری می‌کنم. سجادی هم در پاسخ به او گفت: از خود شما شکایت شده و می‌توانید شکایت کنید. همچنین سجادی از کاندیداها درخواست کرد که چون سرپرست فدراسیون در جلسه حضور ندارد، فدراسیون را نقد نکنند و تنها برنامه‌های خود را بگویند.

پس از آن کاندیداها به دفاع از برنامه‌های خود پرداختند در حالی که نفر دوم از برنامه‌های خود دفاع می‌کرد محمدرضا طالقانی ، سرپرست فدراسیون قصد داشت وارد جلسه مجمع شود که به او اجازه حضور در جلسه را ندادند. پس از آن به خبرنگارانی هم که قصد داشتند به بیرون از مجمع رفته و با طالقانی صحبت کنند، اجازه خروج از مجمع داده نشد و طالقانی محل آکادمی ملی المپیک را ترک کرد. مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای هشت کاندیدا دارد که اسامی آنها به شرح زیر است:

محمدرضا توپچی، امیر رشیدلمیر، فرهاد طلوع‌کیان، امیر عرب، محمدرضا کارگر، آرش مردانی، مجید مشایخی، سیدهادی مهران هاشمی.

جلسه مجمع انتخاباتی فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش‌های باستانی و زورخانه‌ای هم چنان ادامه دارد.


ویدیو مرتبط :
ورزش باستانی ایرانی چوگان به نام ایران ثبت نشد!

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ورزش باستانی



ورزش باستانی

 

زورخانه جای نیکان ، پاکان و مکتب فتوت و جوانمردی است .زورخانه بنایی است مسقف که در وسط آن گودی کنده شده و در اطراف این گود ، غرفه هایی برای نشستن تماشاچیان و کندن لباس و گذاشتن آلات و اسباب ورزشی بنا گردیده است .

 

سقف اصلی زورخانه که گود در زیر آن واقع شده ، بلندتر از سقف های دیگر بناهاست و در بالای این سقف پنجره ای برای روشنایی نصب گردیده و درب ورودی به مقداری کوتاه است که باید با قامت خم شده از آن عبور کرد و این اولین نشانه فروتنی و تواضع جبری کسی است که وارد زورخانه می شود .

 

زورخانه جای نیکان ، پاکان و مکتب فتوت و جوانمردی است . ادب ، صفا ، فروتنی و گذشتی که بین ورزشکاران زورخانه حاکم است در جوامع دیگر کمتر دیده می شود .

 

 

اصطلاحات زورخانه

 

کهنه سوار و مرشد ، پیشکسوت ، پیش قدم ، پیش خیز ، نوچه ، نوخاسته ، ساخته ، صاحب زنگ و صاحب ضرب ، پهلوان و صاحب تاج اصطلاحاتی است که در زمان زورخانه متداول است

 

 

زمان ورود

 

به هنگام ورود به زورخانه به سبب کوتاهی درب ورودی می بایست خم شد و متواضعانه وارد شد .

 

گود زورخانه بستگی به تناسب بنا بعضی مربع و بعضی مسدس ساخته شده است و در لبه ی گود بجای هزاره ، چوب هایی نصب کرده اند تا بر اثر ضرب دست کشتی گیران یا جست و خیز ورزشکاران ریزش نکند .

 

سابقاً هنگام ساختن گود ، ابتدا مقداری بوته ی صحرایی خشک روی هم می گذاشتند و روی آن را با قشری از خاکستر و بعد با خاک رس می پوشانیدند و در نتیجه ته گود مدتها حالت فنری داشت و بعد از چند سال مجدادا خاک گود را برداشته زیرسازی آن را تجدید می کردند . لیکن اکنون این رویه متروک گردیده و اغلب سطح گودها با تخته یا فیبر و انواع کفپوش ها پوشانیده می شود .

 

در یکی از غرفه ها که مدخل زورخانه محسوب می شود ، سکویی به نام سردم برای نشستن مرشد زورخانه ساخته اند . سکویی مدور یا مربع به ارتفاع یک متر و بعضی قدری بلند تر ، در جلوی سردم و به طرف گود ، چوب بستی می سازند برای آویختن زنگ و نصب پرهای قو (معروف به ابلق) که در ارتش قدیم به جای درجه بهکلای خود نصب می شده و همچنین سایر مظاهر پهلوانی و شجاعت از قبیل پوست پلنگ ، زره ، شمشیر و سپر در جلوی سردم اجاقی است که برای گرم کردن ضرب و نیز قهوه جوش مخصوص طبخ زنجبیل و دارچین که بعد از به ورزشکاران خورانده می شود پهلوی آتش این اجاق قرار می گیرد . خوردن زنجبیل و دارچین دم کرده یا پخته پس از ورزش در زورخانه علاوه بر تغییر ذائقه گویا برای رفع رطوبت گود بوده است .

 


چراغ سردم

 

سردم در عرف پهلوانان جای مقدسی به شمار می رود و روشن نگاهداشتن آن همانند روشن نگاه داشتن سقاخانه ها کاری لازم الاجرا بوده است و پولی که اهل سردم از مردم می طلبیدند به عنوان چراغ سردم بوده است که تدریجاً به طور مطلق آن پول را چراغ گفته اند .

 

چنانچه مشهور است میل زورخانه به منزله گرزی است که در جنگهای قدیم به کار می رفته که میل ها به تدریج از آهن به چوب تغییر یافته و از شکل گرز خارج و به صورت فعلی درآمده است و غرض از میل گرفتن عادت دادن دستها به استعمال گرز در جنگ بوده است .

 


انواع میل زورخانه

 

نوعی از چوبهای ثقیل و وزین برای ورزش

 

نوعی از چوبهای سفید رنگ و کوچک برای میل بازی و شیرین کاری که دسته های آن را تا حد امکان بلندتر می ساختند تا در موقع بازی ، چرخاندن ، پرتاب کردن و رها کردن آن به راحتی انجام شود .

 

در سالهای دور میل های دیگری هم در زورخانه وجود داشته اند که عبارت بود از یک یا دو جفت میل بسیار سنگین که اکنون استفاده از آنها مرسوم نیست .

 

میل بازی

 

بازی هایی که به وسیله میل انجام می شود ، نظم و قانون معینی ندارد و هر ورزشکار با ذوق و سلیقه خود انواع بازی ها را انجام می دهد و آنچه مشاهده گردیده ، میل بازها متجاوز از 30 نوع بازی می کنند و این کار یکی از شیرین ترین اعمال ورزش باستانی است .

 

میل های بزرگ

 

میل های بزرگ مخصوص ورزش وزن معینی ندارد و اکثر وزن آنها از جفتی 12 تا 30 کیلو می باشد . اما میل های بازی وزنشان از 5 الی 6 کیلو بیشتر نیست .

 

سابقاً معمول نبود ورزشکاران میلهای خود را دسته جمعی از جای خود بلند کنند ، بلکه جلوتر ازهمه ، کسی که نسب سیادت داشت میل خود را با آهنگ ضرب بلند کرده و چند حرکت مختصر به صورت میل بازی انجام داده و میلها را روی شانه خود می گذاشت و بعد از این عمل از پیشکسوت ترین نفر شروع و به اشخاص مبتدی ختم می گردید که در حال حاضر این رویه ترک شده است و برای جلوگیری از اتلاف وقت همه افراد میل ها را دفعتاً بر روی شانه های خود می گذارند .

 

برای میل گرفتن شمارشی معمول نیست ، بلکه مرشد زورخانه با آهنگ ضرب و خواندن اشعار ورزشکاران را مشغول می دارد و همین که میان دار میل ها را از روی شانه به روی زمین آورد سایرین هم از وی تبعیت کرده و میلها را به جای خود می نهند .

 

گورگه

 

این کلمه در سالهای اخیر خاصه در تهران به جای میل زورخانه مصطلح شده است ، در صورتی که گورگه گرفتن نوعی از میل گرفتن است که ورزشکار حرکات خود را به نهایت سرعت رسانیده و میل ها را به اصطلاح سر مچ گرفته و مرشد هم آهنگ مخصوصی برای این حرکت می نوازد و آن آهنگ را از قدیم گورگه گفته اند و کلمه گورگ یا گورگه از لغات مغولی است که در فارسی باقی مانده است و نام نوعی از طبل یا نقاره است که در قدیم در جنگ با آهنگ خاصی می نواخته اند .