اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

طاعون به زنجان رسید



اخبار,اخباراجتماعی  ,بیماری  طاعون

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک پس از تلف‌کردن حدود ٤٠٠ رأس کل و بز در منطقه حفاظت‌شده هفتادقلعه اراک، به زنجان رسید.

براساس اعلام اداره محیط‌زیست زنجان، در منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر شهرستان طارم، از توابع این استان این بیماری تاکنون منجر به تلف‌شدن ٤١ رأس کل و بز وحشی شده است. مسئول روابط‌عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان زنجان گفت: احتمال اینکه تعداد تلفات کل و بز موجود در این منطقه با وجود این بیماری افزایش یابد، دور از انتظار نیست. اکیپ‌های این اداره کل بی‌وقفه و با تمام توان در حال پایش و جست‌وجوی منطقه هستند تا لاشه‌ها را پس از کشف به صورت کامل معدوم کنند تا اثری از آنها باقی نماند.

نهم شهریور جاری پس از یافت‌شدن پنج لاشه کل و بز در منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر و وجود علایم این بیماری روی لاشه‌ها، حفاظت محیط‌زیست زنجان به دلیل اهمیت موضوع، جلسه کمیته اضطراری مخاطرات زیست‌محیطی را تشکیل داد.

به‌دلیل اهمیت بسیار بالای موضوع، دهم شهریور اکیپ‌هایی متشکل از محیط‌بانان و کارشناسان به این منطقه اعزام و یک روز پس از آن موفق به کشف هفت لاشه کل و بز دیگر شدند. با قوت‌گرفتن موضوع و ادامه جست‌وجوها در منطقه درگیر با بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان، روز پنجشنبه نیز لاشه ١١ کل و بز دیگر مشاهده شد. با کشف لاشه ٤١ رأس کل و بز در این منطقه، وجود بیماری طاعون نشخوار‌کنندگان کوچک، قطعی شده است و دستگاه‌های ذی‌ربط برای مهار و کنترل آن تلاش وافر دارند.

منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر در شهرستان طارم که از آبان سال ٨١ جزء مناطق شکارممنوع اعلام شد، در شمال استان زنجان و دامنه جنوبی سلسله‌جبال البرز واقع شده و وسعت آن حدود٧٧هزارو ٨٨٥ هکتار بوده و دامنه تغییرات ارتفاعی آن نیز از ٣٠٠ تا دو‌هزارو ٨٠٠ متر است. حیات‌وحش منطقه شامل کل و بز، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سیاه‌گوش، گرگ، کفتار، گراز، کبک دری، کبک چیل، طرلان، دلیجه، شاه‌بوف، عقاب طلایی و انواع پاسری‌فرم‌هاست.

این منطقه دارای گونه‌های گیاهی‌ای نظیر ارس، بلوط، گردو، بنه، ازگیل، زالزالک، سیاه‌تلو، افرا، داغداغان، ولیک، آلبالو تلخه، بادام کوهی، راش و انواع گون است. براساس آخرین سرشماری صورت‌گرفته، در زمان حاضر قریب به یک‌هزار رأس کل و بز در منطقه شکارممنوع خرمنه‌سر در شهرستان طارم زیست می‌کنند. طاعون نشخوارکنندگان از دو ماه پیش در منطقه هفتادقله اراک شروع شد.

این بیماری بیشتر از ۳۵۰ رأس کل و بز در این منطقه را از بین برد. مسئول منطقه حفاظت‌شده هفتادقله اراک در این رابطه به مهر گفت: ۹۵ ‌درصد از کل تلفات نشخوارکنندگان کوچک و تقریبا ۳۳۰ لاشه یافت‌شده در منطقه را کل و بز تشکیل می‌دهند و پنج‌درصد از تلفات یعنی۲۰ لاشه نیز قوچ و میش (گوسفند وحشی) هستند که البته این آمار فقط مربوط به لاشه‌های یافت‌شده است و از تعداد لاشه‌های مناطق صعب‌العبور، آماری در دست نیست. طبق آمار سال گذشته، حدود یک‌هزارو ۶۰۰ رأس کل و بز در این منطقه زندگی می‌کردند که تاکنون ۲۰ درصد از این جمعیت کل و بز، بر اثر ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان کوچک از بین رفته‌اند.


  اخباراجتماعی  - شرق 


ویدیو مرتبط :
طاعون گاوی Rinderpest

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

قطار لوکس توریست‌های اروپایی به ایستگاه زنجان رسید(+عکس)



اخبار,اخباراجتماعی,قطار لوکس توریست‌های اروپایی

 

 اخباراجتماعی  - ایران، میزبان قطار لوکس اروپایی
قطار لوکس توریست‌های اروپایی به ایستگاه زنجان رسید

قطار لوکس عقاب طلایی عصر پنج‌شنبه، اول آبان‌ماه، با چهار ساعت تاخیر در اولین ایستگاهش در خاک ایران یعنی شهر زنجان توقف کرد.

به گزارش «دنیای اقتصاد» این قطار را که حامل 67 گردشگر از 9 کشور جهان است، 35 خدمه خارجی و 6 لیدر ایرانی همراهی می‌کنند. به گفته تیم لیتلر، رئیس شرکت قطار عقاب طلایی، بیشترین مسافران این قطار توریستی را استرالیایی‌ها تشکیل می‌دهند؛ توریست‌هایی از آمریکا، انگلیس، هلند، کویت، آلمان، فرانسه، مکزیک و ایسلند نیز بخش دیگری از مسافران این قطار لوکس را تشکیل می‌دهند.

درآمد 134هزار دلاری از 67 گردشگر!
پیش از این گفته می‌شد بلیت این قطار هزینه‌ای بین 14 تا 32 هزار دلار را روی دست متقاضیان سفر با آن، قرار می‌دهد اما رئیس این شرکت به خبرنگاران اعلام کرد هزینه‌ای که مسافران این قطار برای بلیت خود پرداخت کرده‌اند بین 9 هزار تا 15هزار دلار و بنابر کیفیت اتاق‌هایشان متغیر است. تیم لیتلر خاطرنشان کرد: هزینه‌ای که تاکنون تصور می‌شد برای سفر به ایران باشد، مربوط به مسیر روسیه با قطارهای لوکس دیگری است. هزینه دو هفته سفر به ایران با این قطار نهایت تا 15 هزار دلار است که سعی می‌شود این قیمت ثابت نگه داشته شود. به هر روی سفر با این قطار جزو سفرهای گران‌قیمت ریلی به حساب می‌آید.


از سوی دیگر به‌رغم آنکه دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این تور خبر می‌دادند که مسافران این قطار سرمایه‌گذاران حوزه توریسم و فعالان این صنعت در کشورهای مختلف هستند اما لیتلر گفت: اینها توریست‌های معمولی هستند؛ کسانی که بازنشسته شد‌ه‌اند و هم‌اکنون زمان و پول کافی برای سفر دارند.


رئیس شرکت قطار لوکس عقاب طلایی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر ارزیابی زیرساخت‌های ریلی ایران، اظهار کرد: راه‌های ریلی ایران بسیار مناسب است و مشابه همان چیزی است که در ترکیه، بلغارستان و دیگر کشورهای اروپایی داریم. وی تاکید کرد: می‌توانم بگویم فرقی بین زیرساخت‌های ریلی ایران و ترکیه وجود ندارد. بنابراین ایران پتانسیل توسعه گردشگری ریلی را دارد.


وی همچنین در خصوص امنیت ایران ابراز رضایت کرد و گفت: اگر داعش خطری دارد، برای همه دنیاست و این ربطی به ایران ندارد.

2هزار دلار برای هر نفر!
مسوول اجرایی این پروژه در ایران، گردش مالی ناشی از ورود این قطار گردشگری و مسافرانش را قابل توجه برآورد کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود به‌طور متوسط هرکدام از این گردشگران 2 هزار دلار در این سفر خرج خواهند کرد؛ رقمی بالغ بر 134هزار دلار با احتساب 67گردشگر. به گفته ابراهیم پورفرج چون وسیله حمل و نقل آنها قطار است، برای خرید سوغات و صنایع دستی محدودیتی نخواهند داشت.


مدیر آژانس پاسارگاد تور همچنین ضمن تقدیر از همکاری ماموران در مرز جمهوری اسلامی، تاکید کرد: قطار گردشگران بدون معطلی و توقف طولانی‌مدت از مرز رد شد و این نشان از مساعدت مسوولان دارد.


به گزارش «دنیای اقتصاد» این قطار که سفر خود را از 10 روز پیش، از مجارستان آغاز کرده پس از دیدن شهرهای زنجان، یزد، اصفهان و شیراز به تهران می‌رسد و از راه هوایی ایران را ترک می‌کند. گروه بعدی با 60 گردشگر با هواپیما به ایران می‌آیند و در سفر ریلی علاوه‌بر شهرهای گفته شده، کرمان و مشهد نیز جزو مقاصد گروه دوم خواهند بود.


عقاب طلایی یکی از صاحبان قطارهای لوکس در جهان است که به تازگی ایران را به فهرست مقاصد گردشگری خود اضافه کرده و به گفته مسوولان و دست‌اندرکاران، این شرکت بر آن است تا سال 2016 در چند نوبت دیگر گردشگران متقاضی سفر با قطار را به ایران بیاورد؛ حتی به گفته مدیر انگلیسی این شرکت بلیت‌های این قطار تا سال 2015 فروخته شده است.

اخبار,اخباراجتماعی,قطار لوکس توریست‌های اروپایی

 

اخبار,اخباراجتماعی,قطار لوکس توریست‌های اروپایی

رئیس عقاب طلایی: فرقی بین زیرساخت‌های ریلی ایران و ترکیه وجود ندارد


  اخباراجتماعی  - دنیای اقتصاد