اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صدور مجوز اولین "مرکز ترک الکل" کشور / الکلی‌ها یک ماه بستری می‌شوند



مرکز ترک الکل,مرکز ترک الکل کشور,الکلی‌ها

صدور مجوز اولین "مرکز ترک الکل" کشور / الکلی‌ها یک ماه بستری می‌شوند

مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور از صدور مجوز تاسیس اولین مرکز ترک الکل در کشور خبر داد و گفت: مجوز این مرکز که در تهران فعالیت خود را آغاز می‌کند به صورت پایلوت صادر شده و فعلا تا زمانی که شرایط و نتایج فعالیت این مرکز بررسی شود، مجوز دیگری صادر نخواهد شد.

فرید براتی سده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه تا به امروز نیز تنها به درخواست وزارت کشور مجوز مراکز ترک الکل را صادر نکرده‌ایم، اظهار کرد: مجوز این مراکز به پزشکان و متخصصان واجد شرایط و آموزش دیده ارائه می‌شود.
 
به گفته وی بهزیستی قصد ندارد مجوز مراکز ترک الکل را به کمپ‌دارها (کمپ‌های ترک اعتیاد) ارائه کند.
وی با بیان اینکه افراد مصرف کننده برای ترک از 25 روز تا یک ماه در مراکز ترک الکل «بستری» می‌شوند، گفت: شرایط این مراکز معمولا مشابه سایر مراکز درمان ترک اعتیاد است.
 
به گفته مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، پیش از این مجوز فعالیت گروه‌های AA (الکلی‌های ناشناس) صادر شده است و فعالیت این گروه‌ها به نوعی است که تنها می‌توانند جلساتی را برگزار کنند و فردی تحت بستری قرار نمی‌گیرد.
وی افزود: متقاضیان دریافت مجوز فعالیت برای گروه‌های AA می‌توانند با مراجعه به سازمان بهزیستی و استانداری‌ها برای مجوز فعالیت دریافت کنند.
 
براتی سده در مورد صحبت‌های مطرح شده توسط مسئولان وزارت بهداشت در خصوص عدم نیاز به تاسیس مراکز درمان اختصاصی سوء مصرف الکل، بیان کرد: عدم نیاز به فعالیت مراکز تخصصی سوء مصرف الکل به دلیل اجرا نشدن برنامه پزشک خانواده در کشور موضوعی کاملا بی‌ربط است.
 
وی در مورد اینکه عنوان می‌شود که مراکز درمان موجود از جمله پزشکان عمومی و متخصصان باید آموزش‌های مربوط به این مبحث را فراگیرند و در درمان این دسته از بیماران توانمند شوند،‌ خاطر نشان کرد: این موضوع تنها در مورد کسانی است که بر اثر مصرف الکل دچار بیماریهای جسمی می‌شوند.
 
مدیرکل پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی، افزود: خدمات روانشناختی برای ترک مصرف کنندگان الکل بسیار مهم است و باید بخشی از خدمات در مراکز ترک الکل پیش بینی شود، اما در بیمارستان‌های عمومی خدمات روانشناختی در این زمینه وجود ندارد.
 
مدیرکل دفتر پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی همچنین به نیاز کشور برای تاسیس مراکز ترک الکل اشاره کرد و گفت: با توجه به گفته‌های فرمانده نیروی انتظامی که اعلام کرد چیزی در حدود 200 هزار نفر مبتلا به الکل در کشور وجود دارد، مطمئنا باید به ایجاد مراکز ترک الکل در کشور توجه شود و آمار اعلام شده به هیچ وجه آمار کمی نیست.

ایسنا

 

 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

راه‌ اندازی 150 مرکز ترک الکل در کشور


رییس اداره پیشگیری ازسوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده جهت راه‌اندازی مراکز سرپایی و بستری سوء مصرف الکل در کشور خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: رییس اداره پیشگیری ازسوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت از اقدامات انجام شده جهت راه‌اندازی مراکز سرپایی و بستری سوء مصرف الکل در کشور خبر داد.

دکتر علیرضا نوروزی درباره راه‌اندازی مراکز سرپایی ترک مصرف الکل گفت: امسال قرار است 150 مرکز درمان سرپایی ترک الکل راه‌اندازی شود. این مراکز شرایط خاصی دارند و باید یک سری دوره‌های آموزشی نیز در آنها برگزار شود.

به گفته نوروزی همچنین قرار است در شش مرکز به صورت بستری زیر ساخت‌هایی برای ارائه خدمات بستری به افراد وابسته و مبتلا به اختلال مصرف الکل فراهم شود.

رییس اداره پیشگیری ازسوء مصرف مواد مخدر وزارت بهداشت همچنین درباره راه‌اندازی اتاق‌های امن تزریق نیز گفت: ما در سیر تحول برنامه‌های سلامت برای کسانی که مواد را به صورت تزریقی استفاده می‌کنند، به برنامه‌های مختلفی نیاز داریم. یک سری بحث‌های پایه مثل بحث سرپناه برای این موضوع هنوز تعریف نشده است. ما افرادی داریم که مصرف کننده مواد هستند و درعین حال بی‌سرپناه نیز هستند. باید برای این قضیه برنامه‌ای جامع داشته باشیم. مثل همه شهرهای بزرگ دنیا که هوشمندانه و عاقلانه مشکلات افراد حاشیه‌ای و بی‌خانمان را حل می‌کنند.

وی افزود: هرگونه برنامه سلامتی در این حوزه اگر برنامه‌ای جامع و حمایتی نباشد، ابتر است. سیاست وزارت بهداشت این است که این مسیر پیگیری شود. اگر اتاق امن در آن مقطع راه بیفتد کارکرد دارد. وضعیت جمعیت مصرف کننده تزریقی که سرپناه هم ندارند، بسیار اسفبار است و نیاز به ساماندهی دارد. هرگونه بحث درباره اتاق تزریق باید درپس زمینه برنامه جامع حمایتی که به نیازهای پایه این جمعیت پاسخ می‌دهد، مطرح شود.