اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

صادرات ایران از واردات پیشی گرفت



اخبار,اخبار اقتصادی , صادرات کالا

مقایسه میزان وزنی صادرات نسبت به واردات حاكی از آن است كه صادركنندگان ایرانی همچنان به صادرات موادخام علاقه‌مندند و كالاهای ساخته‌شده سهم كمتری را همچون سال‌های پیش به خود اختصاص داده است.

بهار تجارت خارجی ایران از ٢١ میلیارد دلار فراتر رفت. به گزارش «اعتماد»، بهار تجارت خارجی ایران موقعیتی متفاوت از قبل را تجربه كرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد تراز تجارت خارجی ایران مثبت شده است صادرات از واردات پیشی گرفته است اما با این حال اتفاقی كه مدت‌ها در صدر برنامه‌ها و اولویت‌های كاری دولت‌های ایران قرار داشت، امروز چندان موجب خوشحالی كارشناسان و دست‌اندركاران نشده است.

 

برخی معتقدند باید با تعمیق تولید و افزایش ارزش‌افزوده كالاهای صادراتی ایران از خام فروشی فاصله گیرد و برخی نیز با استناد به واردات محور بودن تولید، كاهش حجم واردات را نشانه بروز مشكلاتی برای تولید در آینده‌ای نزدیك می‌دانند.

به گزارش اعتماد، آخرین آمارهای ارایه شده از سوی گمرك نشان می‌دهد حجم تجارت خارجی ایران به ٢١ میلیارد و ٢١٤ میلیون دلار رسیده است. هر چند صادرات ایران كاهشی حدود ٩٦/٩ درصد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه كرده است اما با این حال حجم صادرات از واردات پیشی گرفته است. كاهش واردات نیز ٤٨/١٥ درصد محاسبه شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد در این دوره زمانی ١٠ میلیارد و ٨٦٧ میلیون دلار انواع كالا از ایران به سایر كشورها صادر و در مقابل ١٠ میلیارد و ٣٤٧ میلیون دلار نیز وارد كشور شده است. همچنین میزان وزنی كالاهای صادراتی ایران در مدت یادشده ٢٥ میلیون و ٦١ هزار تن و میزان وزنی كالاهای وارداتی نیز هشت میلیون و ٨٤٥ هزار تن بوده است.

علاقه به خام‌فروشی
هر‌چند ایران در بهار سال جاری تراز مثبت بازرگانی را در كارنامه خود ثبت كرد اما بررسی فهرست كالاهایی كه از ایران صادر شده‌اند، نشان می‌دهد هنوز خام فروشی سهم عمده‌ای از بازار كالاهای صادراتی ایران را به خود اختصاص داده است. در سال‌های اخیر ایران نتوانسته است جایگاه مناسبی برای كالاهای تولیدی و صنعتی خود بیابد. برندهای معروف ایران همان كالاهای سنتی هستند كه سال‌ها از ایران راهی كشورهای اروپایی شده‌اند.


فرش ایرانی و زعفران و خشكبار، خصوصا پسته موقعیت مناسبی در بازارهای جهانی داشته‌اند كه البته در چند سال گذشته موقعیت آنها نسبت به قبل افت كرده است.

همچنین مقایسه میزان وزنی صادرات نسبت به واردات حاكی از آن است كه صادركنندگان ایرانی همچنان به صادرات موادخام علاقه‌مندند و كالاهای ساخته‌شده سهم كمتری را همچون سال‌های پیش به خود اختصاص داده است.

 در سه ماه گذشته همچنان میعانات گازی و كالاهای پتروشیمی صدرنشین صادرات از ایران بوده‌اند. هرچند حجم صادرات میعانات گازی كاهش ٣٢ درصدی را تجربه كرد اما جایگاه محصولات پتروشیمی بهتر شده و صادركنندگان توانسته‌اند ارزش صادرات این محصول را در مدت یادشده ١٢ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دهند. اقلام عمده صادرات در مدت مورد بررسی، شامل گازهای نفتی و هیدروكربورهای گازی شكل مایع شده به ارزش ٥٧٦ میلیون دلار و سهم ارزشی ٧درصد، پروپان مایع شده به ارزش ٣٨٣ میلیون دلار و سهم ارزشی ٦٥/٤ درصد و قیر نفت به ارزش ٣٦٣ میلیون دلار و سهم ارزشی ٤/٤ درصد بوده است.

عمده‌ترین خریداران كالاهای ایرانی
گرچه واردات از چین همواره با انتقادات شدیدی همراه بوده، اما در مقابل كشور چین بزرگ‌ترین خریدار كالاهای ایرانی نیز به‌شمار می‌رود. این كشور در بهار امسال پنج میلیون و ٦٢٦ هزار تن كالا به ارزش یك میلیارد و ٩٢٨ میلیون دلار از ایران وارد كرد. پس از این، كشور عراق قرار دارد. صادرات به عراق نیز در این مدت با ٥/٢ درصد افزایش به یك میلیارد و ٥٠٩ میلیون دلار رسید. همچنین بیشترین افزایش صادرات در بهار امسال به كشور امارات متحده عربی و هند اختصاص دارد. امارات متحده عربی در این مدت یك میلیارد و ٣١٧ میلیون دلار انواع كالا از ایران وارد كرد و با ٤٣ درصد افزایش نسبت به پارسال رتبه سوم را به خود اختصاص داد. هند در رتبه چهارم قرار گرفت. صادرات ایران به هند در این مدت ٧٢٩ میلیون دلار بود كه ٤٦ درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین افغانستان نیز ٦١١ میلیون دلار كالا از ایران وارد كرد و در رتبه پنجم قرار گرفت.

اقلام عمده واردات
این گزارش حاكی است، رتبه‌های نخست واردات ایران در این مدت به دو نهاده دامی و دو كالای اساسی اختصاص دارد. كالاهای كشاورزی مدت‌هاست صدرنشین واردات كالا به ایران بوده‌اند. این كالاها به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش ٣٥٦ میلیون دلار، برنج به ارزش ٢٤٣ میلیون دلار، دانه گندم به ارزش ٢١٤ میلیون دلار و كنجاله سویا به ارزش ٢٠٩ میلیون دلار هستند. سهم این كالاها از كل واردات كشورمان در مدت یادشده ٨٨/٩ درصد بوده است. این در حالی است كه خودرو دیگر جایی در میان پنج قلم عمده وارداتی ندارد و جای خود را به یك كالای سرمایه‌ای داده است. ماشین‌آلات و دستگاه‌های به هم فشرده، شكل دادن یا قالب‌گیری سوخت‌های معدنی جامد، خمیرهای سرامیكی و سایر محصولات معدنی و ماشین‌های درست كردن قالب‌های ریخته‌گری از ماسه عنوان پنجمین كالای عمده وارداتی كشورمان در این مدت است كه به ارزش ٢٠٩ میلیون دلار وارد كشورمان شده است.

كشورهای عمده صادركننده كالا
چین در بهار امسال عمده‌ترین كشور صادركننده كالا به ایران بوده است. سهم این كشور از كل واردات دومیلیارد و ٦٠٦ میلیون دلار بود. با این حال صادرات چین به ایران در مدت یادشده بیش از ٦ درصد كاهش داشته است. امارات متحده عربی رتبه دوم را به خود اختصاص داده و در این مدت دو میلیارد و ٣٩٥ میلیون دلار انواع كالا به ایران صادر كرده كه مجموع صادرات این كشور نیز با ٢٥ درصد كاهش همراه بوده است. رتبه‌های بعدی نیز به كره جنوبی، تركیه و هند اختصاص دارد كه هر یك از این كشورها به ترتیب ٩٢٩ میلیون دلار، ٧٨٢ میلیون دلار و ٦٣٦ میلیون دلار انواع كالا به ایران صادر كرده‌اند كه گرچه صادرات هند به ایران در این مدت با كاهش چشمگیری همراه بوده اما صادرات كره‌جنوبی و تركیه به ایران افزایش یافت.

 

اخبار اقتصادی - اعتماد

 


ویدیو مرتبط :
منفی شدن تراز تجاری و پیشی گرفتن آمار واردات از صادرات در کشور

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

رویترز: لغو تحریم‌های بیمه اروپا علیه ایران منجر به افزایش صادرات نفت ایران می‌شود/آنکارا: واردات نفت ترکیه از ایران به دنبال تسهیل تحریم‌ها افزایش می‌یابد



لغو تحریم‌های بیمه اروپا علیه ایران , تحریم های ایران

رویترز: لغو تحریم‌های بیمه اروپا علیه ایران منجر به افزایش صادرات نفت ایران می‌شود

خبرگزاری رویترز با اشاره به لغو تحریمهای بیمه اتحادیه اروپا به عنوان بخشی از توافق هسته ای گزارش داد که این اقدام احتمالا منجر به افزایش صادرات نفت ایران به آسیا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، لغو تحریم‌های بیمه ای اتحادیه اروپا علیه نفت ایران احتمالا به افزایش صادرات نفت این کشور به خریداران بزرگ آسیایی از جمله چین و هند خواهد شد.

براساس این گزارش، لغو تحریم‌های بیمه انتقال نفت ایران یکی از بخشهای توافق میان ایران و گروه 1+5 در ژنو بود که روز یک شنبه حاصل شد.

طی ماههای اخیر جریان انتقال نفت ایران به کشورهایی نظیر هند و ژاپن با مشکلات پوشش بیمه ای روبرو بود. بعضی از شرکتهای ایرانی و هندی تلاش کردند خلأشرکتهای اروپایی را پر کنند اما در مجموع این مشکل به کاهش بیشتر صادرات نفت ایران به کشورهای آسیایی منجر شده بود.

 

--------------------------------------------

 

آنکارا: واردات نفت ترکیه از ایران به دنبال تسهیل تحریم‌ها افزایش می‌یابد

وزیر انرژی ترکیه از افزایش میزان واردات نفت ترکیه از ایران بعد از تسهیل در تحریمها علیه ایران خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، وزیر انرژی ترکیه گفت: در صورت تسهیل تحریم‌ها علیه ایران، آنکارا می‌تواند واردات نفت خود از این کشور را به 35 هزار بشکه در روز افزایش دهد.

«تانر ییلدیز» به تلویوزیون «سی ان بی سی» گفت: ما به خاطر تحریم‌ها حدود 105 هزار بشکه از خرید نفت خود از ایران را کاهش داده ایم و اگر این تحریمها برداشته شود ما می‌توانیم نفت بیشتری از ایران بخریم.

ایران و قدرتهای جهانی پس از 10 سال، روز گذشته به توافق هسته ای دست یافتند که براساس آن بخشی از تحریمهای اروپا و آمریکا علیه تهران کاهش می یابد.

/فارس