اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شیوع طاعون نشخوار‌کنندگان در البرز


روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان البرزاعلام کرد که شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین حیات وحش طالقان این استان به تایید کارشناسان رسید.

خبرگزاری ایرنا: روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان البرزاعلام کرد که شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در بین حیات وحش طالقان این استان به تایید کارشناسان رسید.

طبق گزارش رسمی اداره کل دامپزشکی استان البرز به تازگی لاشه 41 راس کل و بز وحشی در ارتفاعات شهرستان طالقان کشف شد و برهمین اساس تیم های ویژه دامپزشکی و حفاظت محیط زیست برای بررسی این موضوع به منطقه اعزام شدند.

روابط عمومی اداره کل دامپزشکی البرز اعلام کرد با توجه به هماهنگی به عمل آمده در ستاد بحران استان، تمام دستگاه های ذیربط اقدامات لازم در خصوص کنترل و مهار بیماری وحوش در منطقه طالقان را انجام داده و تعداد 12 تیم دامپزشکی ازنخستین ساعات صبح امروز در منطقه حاضر و پس از تجهیز و تهیه امکانات به مناطق روستایی اعزام شدند.

این تیم ها ضمن آموزش دامداران به مراقبت فعال پرداخته و تاکنون تعداد چهارهزار راس دام سبک عشایر و روستاییان طالقان راعلیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان سبک واکسینه کرده اند وعملیات واکسیناسیون همچنان ادامه دارد.

طبق مصوبه کمیته فنی اداره کل دامپزشکی استان البرز منطقه واکسیناسیون علیه بیماری مزبور برای افزایش پوشش ایمنی دام های منطقه از شعاع 3 کیلومتر به شعاع 10 کیلومتر افزایش یافت که تاکنون دام های محلی واقع در شعاع 3 کیلومتری تحت پوشش واکسیناسیون درآمده اند.
همچنین تیم های اداره کل حفاظت محیط زیست با کمک تیم های دامپزشکی و نیروهای محلی نسبت به جمع آوری و امحاء بهداشتی لاشه تلفات که تاکنون 41 راس گزارش شده ، اقدام کردند.

این گزارش می افزاید: طبق بررسی ها ، تلفات دیگری از وحوش در منطقه امروز یافت نشد و کارشناسان در حال کنترل و مهار این بیماری هستند.
در همین رابطه نتایج اولیه آزمایشات انجام شده بر روی نمونه های ارسالی در مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی کشور موید مثبت بودن بیماری ppr یا طاعون نشخوار کنندگان سبک می باشد.

دکترعلی اصغر شریفی مدیرکل دامپزشکی استان البرز در خصوص بیماری ppr گفت: بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جزو بیماریهای مشترک بین انسان و حیوان نبوده و هیچگونه علائم در دام های اهالی منطقه گزارش نشده است .
وی افزود: مردم می توانند بدون هیچ گونه نگرانی از گوشت دام های کشتار شده در کشتارگاه که دارای مهر و تاییدیه دامپزشکی است استفاده کنند.


ویدیو مرتبط :
شیوع طاعون دامی در اراک

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شیوع طاعون در مناطق مركزی ایران



اخبار,اخبار اجتماعی , بیماری طاعون

مدتی است طاعون نشخواركنندگان بدون سرو صدای رسانه‌ای در مناطق مركزی كشور در حال گسترش است. آمارها تلفات بیش از 300 قلاده از حیوانات منطقه را گزارش می‌دهد.

ماجرای شیوه گسترده طاعون نشخواركنندگان (پی پی آر) از آنجا آغاز شد كه چهارپایان اهلی و عمدتا گوسفندان در منطقه به دور از نظارت‌ها وارد مراتع منطقه شدند و به جای تغذیه در دامداری‌ها، برای ارزان تمام شدن هزینه تولید روانه اراضی ملی شدند.

هرچند با تلفات گسترده حیوانات غیراهلی در مناطقی از استان مركزی این بیماری شناخته شد و معصومه ابتكار آمار این تلفات را تا 300 قلاده كه به صورت لاشه كشف شده به دست آمده، عنوان كرد اما گویا منشا بروز این بیماری از سهل‌انگاری های دامپزشكی در نگهداری از حیوانات اهلی منطقه بوده است.

اگرچه طاعون در حیوانات اهلی نمودی همانند سایر نشخواركنندگان ندارد و باعث مرگ و میر گسترده آنها نمی شود ولی حیوانات اهلی می‌توانند عامل انتقال این بیماری به سایر نشخواركنندگان باشند. براساس بررسی‌های صورت گرفته ابتلای حیوانات اهلی منطقه دلیل اصلی شیوع این بیماری عنوان شده است.

به گفته آراسب دباغ مقدم عضو جامعه دامپزشكان عدم نظارت‌های مرتب دامپزشكی بر حیوانات اهلی منطقه می تواند این بیماری را از نگاه‌ها دور داشته و در مدت زمانی باعث شیوع آن شود.

او خاطر نشان كرد: در حال حاضر بخش غالب دامداری‌ها در مناطق مركزی كشور به صورت سنتی است و چرای این دام‌ها در مراتع باعث ایجاد زمینه بروز و انتقال این بیماری می‌شود.

 

اخبار اجتماعی - تابناک