اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شیوع آنفولانزای خطرناک در تهران؟!


خبر شیوع نوعی آنفلوآنزا که موجب ناشنوایی و کم‌شنوایی می‌شود این روزها موجب نگرانی‌هایی شده است.

فرهیختگان آنلاین: خبر شیوع نوعی آنفلوآنزا که موجب ناشنوایی و کم‌شنوایی می‌شود این روزها موجب نگرانی‌هایی شده است.

 البته افزایش انواع نادر ویروس آنفلوآنزا باعث شده برخی شایعه مشاهده ابولا در ایران را مطرح کنند. تصور اشتباهی که در برخی شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شده، اما وزارت بهداشت سعی در تکذیب آن و توضیح آنفلوآنزا بودن این بیماری‌ها دارد.

براساس آخرین گزارش‌ها زنی 50 ساله به دلیل ابتلا به نوعی از آنفلوآنزا، شنوایی یکی از گوش‌های خود را به‌طور کامل از دست داده است. به گفته یکی از متخصصان گوش و حلق و بینی، این ویروس در یک ماهه اخیر به شکل مشخصی شایع شده است و تنها در یک ماه گذشته، بیش از 15 مراجعه‌کننده با عارضه کم‌شنوایی و ناشنوایی به دلیل آنفلوآنزا به مراکز درمانی مراجعه داشته‌اند.

ناشنوایی ناگهانی که یکی از علت‌های احتمالی آن ویروس‌ها عنوان می‌شوند، با شیوع فصل به‌وجود می‌آید اما به گفته حسام جهاندیده متخصص و جراح  گوش و حلق و بینی در یک ماه گذشته تعداد این نوع مراجعه‌کنندگان خیلی بیشتر بوده و نسبت به گذشته رشدی دو تا سه برابر داشته است.

به گفته او کسانی که به عارضه کم‌شنوایی و افت شنوایی ناگهانی به هر دلیلی -که می‌تواند آنفلوآنزا هم باشد- مبتلا شدند، باید در عرض 72 ساعت مورد معالجه قرار گیرند، تا شنوایی خود را از دست ندهند. در پروسه درمان این بیماری که با کورتون انجام می‌شود، هرچه درمان زودتر آغاز شود، میزان پاسخ‌دهی بیشتر خواهد بود.

این در حالی است که در اشکال مختلف ویروس آنفلوآنزا، میزان درگیری اعصاب گوش متفاوت است و در برخی از انواع آنها ممکن است بازیابی شنوایی از دست رفته مشکل باشد، اما در همه انواع آن درصورت رسیدگی دیرهنگام شنوایی از دست رفته بازیابی نمی‌شود. این در حالی است که زن میانسالی که در بیمارستان تهران پارس شنوایی یکی از گوش‌های خود را به‌طور کامل از دست داده است، از نبود متخصص گوش هنگام این بیماری گلایه کرده و دلیل از بین رفت شنوایی‌اش را رسیدگی دیرهنگام و عدم اطلاع کادر بیمارستان از شیوع این نوع آنفلوآنزا عنوان کرد.

عوارض زیاد آنفلوآنزا

آنفلوآنزا، شـــــاید موذی‌ترین ویروسی است که هر سال در فصول سرد سرو کله‌اش با رنگ و لعابی جدید پیدا می‌شود و علاوه‌بر اینکه خیلی‌ها را درگیر خود می‌کند، بازار داغ شایعات حول و حوش آن شکل می‌گیرد. اما در این میان همه اخباری که دهان به دهان می‌چرخد نیز شایعه نیست و برخی از انواع آنفلوآنزا مشکلات عدیده‌ای را برای مردم ایجاد می‌کند و حتی عده‌ای را به کام مرگ می‌کشاند.

چندی پیش خبر مرگ یک مرد جوان، شبکه‌های اجتماعی را تسخیر کرد. اما به دلیل کثرت شایعات در این فضاها بسیاری آن را باور نکردند. اما این مورد از جمله استثنائاتی بود که اتفاقا درست از آب درآمد و وزارت بهداشت نیز این مرگ را تایید کرد. اما خبر شیوع ابولا در تبریز و دیدن موردی از آن در بیمارستان شهیدای تجریش دوباره موجب به‌وجود آمدن دلهره‌هایی میان مردم شد که این بار وزارت بهداشت این خبر را تکذیب کرد و آن را نوعی دیگر از آنفلوآنزای فصلی دانست.

مرگ‌ومیر‌های هر ساله از آنفلوآنزا


گرچه نام آنفلوآنزا را فراوان شنیده‌ایم، بسیاری از ما در طول زندگی بارها با این مشکل مواجه بوده‌ایم، اما بد نیست بدانیم که آنفلوآنزا هر ساله عده‌ای را به کام مرگ می‌کشاند. محمود نبوی، معاون دفتر بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در این باره به فرهیختگان می‌گوید: «هر سال به صورت میانگین در فصول سرد بین 30 تا 40 نفر به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا جان خود را از دست می‌دهند، به همین دلیل اخباری از این دست چیز عجیب و غریبی نیست.»

به گفته کارشناسان، آنفلوآنزا می‌تواند سه دسته عارضه ایجاد کند. بر این اساس شش درصد از مبتلایان به سینوزیت، 10 درصد برونشیت و یک درصد نیز به ذات‌الریه دچار می‌شوند. از کسانی که دچار عارضه ذات‌الریه می‌شوند تعداد اندکی نیز - که برآورد می‌شود هر سال حدود 40 تا50 نفر باشند - جان خود را از دست می‌دهند. این در حالی است که امسال این میزان تغییری نسبت به سال‌های گذشته نداشته و تنها شیب آن در بهمن ماه تند‌تر شده است. نبوی می‌گوید: «معمولا شیوع آنفلوآنزا از آذر ماه آغاز می‌شود، اما امسال در آذر شیوع ملایمی داشت و پیک آن در بهمن بود. به همین دلیل اخبار مربوط به مرگ‌ومیر‌ ناشی از آن نیز در چند وقت اخیر ممکن است زیادتر شنیده شود.

به گفته معاون مرکز بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت تنها در سال 1388 میزان مرگ‌ومیر با رشد سه برابری به 140 نفر رسیده بود که میزان قابل توجهی بود و هر شب مراکز اورژانس بیمارستان‌ها درگیر رسیدگی به این بیماران بود.

او توصیه می‌کند که با وجود اینکه روزهای سرد رو به پایان است، افراد مبتلا به بیماری‌های خاص و در معرض خطر، واکسن آنفلوآنزای فصلی را تزریق کنند.
گرچه به اعتقاد کارشناسان این واکسن تنها 80 درصد ویروس‌های موجود در فصل را پوشش می‌دهد اما تزریق آن ریسک ابتلا به آنفلوآنزا و در پی آن عوارض آن را تا حد زیادی کم می‌کند.


ویدیو مرتبط :
‫شیوع آنفولانزای پرندگان در مالزی بعد از کشورهای دیگر شرق آسیا/خبرنگار حسین بختیاریان‬‎

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شیوع نوعی ویروس خطرناک چشمی در تهران و شهرستان ها



شیوع نوعی ویروس خطرناک چشمی در تهران,شیوع نوعی ویروس خطرناک چشمی درشهرستانها,بیماری ویروسی خطرناک چشمی

شیوع نوعی ویروس خطرناک چشمی در تهران و شهرستان ها

رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران به دنبال شیوع نوعی بیماری ویروسی خطرناک چشمی در تهران و شهرستان ها هشدار داد: از آنجا که مراقبت های بهداشتی تا حد زیادی می تواند از ابتلا به این ویروس جلوگیری کند، ضروری است، هموطنان مراقبت های بهداشتی را در این زمینه به شدت افزایش دهند.

به گزارش  خبرآنلاین؛ دکتر پرویز زرین بخش با اعلام این خبر گفت: بیماری ویروسی چشمی احتمالا از نوع " آدنو ویروس " است که در تهران و شهرستان ها فراگیر شده تا جایی که در برخی خانواده ها، تمامی اعضای خانواده به آن دچار شده اند.

به گفته او این ویروس باعث قرمزی شدید ملتحمه چشم (غشا مخاطی نازک و شفافی که سطح داخلی پلک ها و جلوی کره ی چشم را می پوشاند) می شود و حالتی شبیه زنبور زدگی دارد: ورم زیاد، دردناک شدن پلک ها همراه با خروج چرک و ترشح، خونریزی زیر ملتحمه و در برخی موارد، کنده شدن لایه سطحی قرنیه (اپی تلیوم) از عوارض این بیماری است.

دکتر زرین بخش درباره راه های پیشگیری از این عارضه چشمی گفت: ضروری است، همه افراد به ویژه کودکان و کسانی که از لنز چشمی استفاده می کنند و نیز کسانی که تازه عمل چشمی انجام داده اند، توصیه های بهداشتی را در مورد شست و شوی مداوم دست ها و صورت با صابون مایع و پلک ها با شامپوی بچه رقیق شده انجام دهند. همچنین ضروری است، پس از تماس با وسایل عمومی مانند دستگیره های درب های عمومی، پول و اسکناس از ژل های استریل کننده استفاده شود.

او به خانواده هایی که یکی از اعضای آنان به این ویروس مبتلا شده است، نیز توصیه کرد، لازم است، کلیه وسایل شخصی فرد مبتلا از دیگران جدا شده، جوشانده و رعایت بهداشت در مورد این افراد به شدت انجام شود.

به گفته دکتر زرین بخش در صورت ابتلای فرد به این بیماری 3 تا 4 هفته طول می کشد تا بیمار بهبود یابد و در برخی افراد که بیماری شدت بیشتری دارد، قرنیه فرد نیز درگیر شده که برای کاهش درد و بهبود سریع تر از لنزهای پانسمانی استفاده می شود.

رییس مرکز تحقیقات اپتیک و لنز ایران به چشم پزشکان نیز توصیه کرد که در مواجهه با این بیماری، کلیه وسایل و دستگاه هایی را که با این بیماران در تماس است از قبیل دستگیره های در، اسلیت لمپ ( دستگاهی که چشم پزشک چشم بیمار را از پشت آن معاینه می کند ) و دیگر دستگاه های چشم پزشکی را با مواد گندزدا استریل کنند.

او گفت: به نظر می رسد، این ویروس از دیگر کشورها وارد ایران شده باشد که رعایت بهداشت فردی تا حد زیادی می تواند، مانعی در جهت شیوع آن باشد./خبرآنلاین