اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شکایت از ایران برای سقوط هواپیمای آمریکا


در این دادخواست علیه دولت ایران، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران، سپاه پاسداران، دولت افغانستان، حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان، گروه طالبان و القاعده شکایت شده است.

عصرایران: شکایتی علیه مقامات فعلی و قبلی ایران و افغانستان به دلیل کشته شدن شماری از نظامیان آمریکایی تسلیم دادگاهی در این کشور شد.

در این دادخواست علیه دولت ایران، محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران، سپاه پاسداران، دولت افغانستان، حامد کرزای رئیس جمهور سابق افغانستان، گروه طالبان و القاعده شکایت شده است.

در این پرونده از ارتباط آنها با سرنگونی یک فروند هواپیمای آمریکایی در افغانستان و کشته شدن 17 نظامی آمریکایی در این حادثه شکایت شده است.

"لاری کلیمان" وکیل دادگستری که در این پرونده شاکی است به روزنامه الشرق الاوسط گفت:  آگهی های قضایی به زبان های انگلیسی، عربی، فارسی، اردو، پشتو در تعدادی از مطبوعات منتشر شدند. این اقدام به عنوان بخشی از اقدامات حقوقی به درخواست قاضی این پرونده انجام شدند.

وی افزود: این شکایت به وکالت و نمایندگی از شارلز و ماری استرینگ والدین یکی از قربانیان سقوط این هواپیمای آمریکایی، انجام شد.

این هواپیمای آمریکایی در روز 6 آگوست 2011 با حمله موشکی نیروهای طالبان سرنگون شد و سرنشینان آن کشته شدند.

روزنامه "واشنگتن پست" نیز این وکیل را کسی توصیف می کند که تاکنون صدها شکایت علیه سران آمریکا و دیگر کشورها، وزیران و نهادهای دولتی و غیردولتی به دلایل مختلف ارائه کرده است.

او همچنین سال گذشته میلادی در پرونده ای علیه سازمان امنیت ملی آمریکا (ان سی اِی) به اتهام نقض قانون اساسی آمریکا به دلیل جاسوسی از شهروندان آمریکایی شکایت کرد و توانست حکم محکومیت این سازمان را کسب کند.

وی در سال 1999 نیز توانست در شکایت علیه رئیس جمهور وقت آمریکا یعنی بیل کلینتون پیروز شود. این شکایت مربوط به ماجرای کلینتون و مونیکا بود.

این وکیل یکی از معدود افرادی است که توانسته است حکم محکومیت رئیس جمهور آمریکا را کسب کند.


ویدیو مرتبط :
سقوط هواپیمای 655 هواپیمای ایران ایر توسط ناو وینسنس آمریکا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

ضمن اعتراف به جاسوسی؛ آمریکا سقوط هواپیمای شناسایی خود در ایران را رسماً تائید کرد



 

 

 

ضمن اعتراف به جاسوسی؛ آمریکا سقوط هواپیمای شناسایی خود در ایران را رسماً تائید کرد

 

 

در حالی که پیش تر آمریکا سقوط هواپیمای جاسوسی و شناسایی خود در ایران را تکذیب کرده بود، اما با گذشت زمان سرانجام این کشور مجبور به تائید این مسئله و در عین حال جاسوسی از ایران شد.

 

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از سی ان ان، دو مقام آمریکایی که ازافشای نامشان خودداری کرده اند تائید کردند که هواپیمایی که به دست نیروهای ایرانی افتاده در مسیر ماموریت برای سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) بوده است.

روز یکشنبه (۴ دسامبر/۱۳ آذر) رسانه های ایران از "سرنگونی" و در اختیار گرفتن یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکایی تحت عنوان RQ ۱۷۰ سنتینل خبر دادند که در حال گشت زنی و جاسوسی حریم هوایی شرق ایران را نقض کرده بود.

پیشتر مقام های آمریکایی از گم شدن این هواپیما خبر داده بودند اما این که هواپیما به دست نیروهای ایرانی افتاده باشد را تائید نکرده بودند.

این دو مقام همچنین تائید کردند که هواپیمای شناسایی قادر به جمع آوری اطلاعات از داخل ایران با پرواز در مرزهای جمهوری اسلامی ایران و افغانستان بوده است.

هواپیمای RQ ۱۷۰ یک هواپیمای بدون سرنشین شناسایی و رادار گریز است که از سوی شرکت تسلیحاتی مارتین لاکهید ساخته شده است. خبر ساخت آن در سال ۲۰۰۹ به رسانه های فعال در حوزه امور نظامی درز کرد و در سال ۲۰۱۰ نیروی هوایی آمریکا وجود این نوع هواپیما را تایید کرد..../خبرگزارى مهر