اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شکاف ارزش واقعی طلا و قیمت سکه چقدر است؟



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

شکاف ارزش واقعی طلا و قیمت سکه چقدر است؟

عصرایران - بی ثباتی و عدم سلامت فضای عمومی کار و تولید ، باعث شده است سرمایه های خرد و متوسط ، به جای تجمیع در حوزه های سالم اقتصادی ، به سمت فعالیت های کاذب و دلال بازی سوق داده شود. هم از این روست که اندوخته های مردم ، گاه به سمت سرمایه گذاری در بخش زمین و مسکن می رود ، سپس به سمت خودرو معطوف می شود و هر از گاهی ، بازار ارز و سکه را برای سوداگری مناسب می بیند.

در این میان ، البته نمی توان انگشت اتهام را به سمت مردم نشانه رفت چه آن که با توجه به سقوط ارزش پول ملی ، به ویژه در یکی دو سال اخیر ، نگران حفظ ارزش اندوخته های ولو اندک خود هستند.

در میان بازارهای سرمایه پذیر ، بازار سکه از رونق خاصی برخوردار است . این وضعیت باعث ایجاد یک شکاف جدی بین «ارزش واقعی طلای سکه» و«ارزش بازاری» آن شده است.

ارزش واقعی طلا ، بر مبنای قیمت جهانی هر اونس آن تعیین و بالا و پایین می شود. با این حال ، در بازار امروز ، هر سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (امامی) 81 هزار و 820 تومان ،گران تر از ارزش واقعی آن به فروش می رسد.سکه های تمام بهار طرح قدیم نیز با رقمی معادل 39 هزار و 820 تومان ، بیش از ارزش واقعی خود عرضه می شوند.

شکاف بین ارزش واقعی و قیمت بازاری ، در نیم سکه به 39 هزار و 410 تومان رسیده است.

اما این شکاف در ربع سکه ، بسیار تشدید می شود و برغم این که ربع سکه ارزان تر از بقیه سکه هاست ، اما بین ارزش واقعی طلای آن و قیمت بازار ، 95 هزار و 880 تومان فاصله دارد. یعنی اگر سکه ربع بهار آزادی ، بر اساس وزن ، ارزش ضرب و بقیه هزینه ها قیمتگذاری واقعی شود ، 95 هزار 880 تومان ارزان تر از بهای بازار در می آید.(البته قیمت طلای خام آن ، باز هم ارزان تر است.)

در بازار ، علاوه بر سکه های بهار آزادی ، سکه یک گرمی هم به ویژه در یک سال اخیر ، رونق خاصی یافته است.(وزن واقعی سکه یک گرمی حدود  1.01 گرم است.)ارزش واقعی سکه گرمی ، در حال حاضر ، تنها 170 هزار تومان است اما در بازار مکاره طلا ، با 160 هزار تومان بیش از ارزش واقعی اش خرید و فروش می شود تا "یک گرمی" رکورددار حباب قیمتی در بازار طلا و سکه باشد.

علت نیز تقاضای بیشتر سکه یک گرمی نسبت به سایر سکه هاست ، چه آن که با بالا رفتن قیمت طلا ، توان خرید سکه های بهار آزادی کاهش یافته و بسیاری از مردم که برای کاربردهایی مانند هدیه دادن یا پس انداز ، قصد خرید سکه دارند ، تنها از عهده خرید سکه یک گرمی بر می آیند.شیفت شدن تقاضای بهار آزادی به سمت یک گرمی ، باعث افزایش بی رویه قیمت سکه یک گرمی شده و آن را به حدود دو برابر ارزش واقعی اش رسانده است.

بدیهی است که اگر توازن به بازار بازگردد ، شکاف بین ارزش واقعی و قیمت بازاری ، کاهش خواهد یافت و به حداقل خواهد رسید ولی استمرار بی ثباتی اقتصادی ، همچنان اوضاع را مبهم و مه آلود نگه خواهد داشت./عصرایران

 


ویدیو مرتبط :
طلانگر، پیش بینی هوشمند قیمت سکه طلا

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

طلا به قیمت سال 89 بازگشت، سکه برنگشت/افت ارزش ریال چقدر بوده است؟



طلا به قیمت سال 89 بازگشت، سکه برنگشت/افت ارزش ریال چقدر بوده است؟

کاهش ارزش طلا در بازار جهانی قیمت این فلز گران بهاء را به سال 89 باز گردانده است.

 نوسان طلا در دو ماهه نخست امسال قیمت انرا به سه سال قبل بازگردانده است، قیمت در اونس طلا دربازار جهانی طی دو ماهه نخست امسال معادل 1473 دلار رسیده است، این رقم بسیار نزدیک به متوسط قیمت هر اونس طلا در سال 89 است که رقمی معادل 1420 دلار بوده است.

اما به رغم این نزدیکی نرخ طلا در بازار ایران اصلا منطبق با قیمت های سال 89 نیست. قیمت هر سکه بهار آزادی به طور متوسط در سال 89 معادل 349 هزار تومان بوده است این در حالی است که متوسط قیمت هر سکه بهار آزادی در دو ماهه نخست امسال معادل یک میلیون 336 هزار تومان بوده این وضعیت نشان می دهد میزان کاهش ارزش ریال در سه ساله ای که اتفاقا منطبق با دوره اجرای قانون هدفمندی یارانه هاست تا چه حد بوده است، این مقایسه ساده نشان می دهد طی سه سالی که پشت سر گذاشته ایم ارزش پول ملی در کشور به یک چهارم کاهش پیدا کرده است.

قیمت سکه از سال 71 تا اردیبهشت 92

قیمت طلا,قیمت طلا در بازار

 

متاسفانه در این وضعیت بر خلاف آنچه که برخی طراحان شوک درمانی و طرح های تعدیل پیش بینی می کردند تحول خاصی در فضای صادراتی کشور رخ نداده و کاهش ارزش پول ملی نه تنها به افزاش صادرات منجر نشده بلکه بار مضاعفی نیز به تولید داخلی وارد ساخته است.

نگاه دقیق تر به رشد رقمی صادرات طی سالها سالهای 89 تا 91 نشان می دهد آنچه ارقام صادرات ایران را افزایش داده است محصولات پتروشیمیایی، محصولات خام معدنی از جمله سنگ آهن، میعانات گازی و در نهایت LPG بوده است که همه این کالاها به عنوان مواد اولیه به کشورهایی مانند چین صادر و در عوض محصولات تولید شده از همین مواد خام با ارزش افزوده ای چندین برابر به بازار ایران سرازیر شده است.

از سوی دیگر کاهش ارزش ریال در داخل فشار زیادی بر طرف تقاضا وارد کرده است، کاهش توان خرید اقشار کم درآمد در این دوره زمانی به قدری محسوس است که نیازی به اثبات یا ارایه سند ندارد، این کاهش تقاضا به غیر از افت سطح رفاه عمومی و افزایش شکاف طبقاتی می تواند به عنوان یک عامل منفی در رشد اقتصادی و بحرانی جدی برای صنایع کشور بدل شود، صنایعی که توان خروج ازمرزهای ایران را ندارند و کاملا وابسته به مصرف کننده داخلی هستند طی چند سال گذشته به دلیل حجم بالای واردات زیر ظرفیت فعالیت می کردند و از امروز به بعد با نبود تقاضا دلیلی برای ادامه همین فعالیت نیم بند نیز نخواهند داشت.

قیمت اونس طلا در بازار جهانی طی سال 71 تا اردیبهشت 92

 

قیمت طلا,قیمت طلا در بازار

قیمت طلا در داخل به عنوان شاخصی برای نشان دادن کاهش ارزش ریال مورد استفاده قرار گرفته از دیگر سو نشان می دهد کسانی که به جای فعالیت مولد در بازار غیر مولدی مانند طلا سرمایه گذاری کرده اند تا چه حد منتفع شده اند.

همانطور که اشاره شد قیمت هر سکه طلا در سال 89 معادل 349 هزار تومان بوده و امروز به 1.3 میلیون تومان رسیده یعنی 280 درصد بازدهی. ولی اگر یک صاحب سرمایه با وارد کردن سرمایه خود در بازاری مانند بورس در نهایت طی سه سال گذشته با به جان خریدن ریسک سهم تا 120 درصد سود می کرده است، با سپرده گذاری در سیستم بانکی در نهایت 75 درصد سود کسب می کرده است و در بخش های مختلف تولید به سختی می توان باور کرد که بازدهی بیش از 50 درصد در این دوره زمانی کسب کرده باشد.

این مقایسه نشان از تاثیر کاهش ارزش ریال در بی انگیزه سازی صاحبان ثروت در سرمایه گذاری مولد است، متاسفانه در سالهای اخیر طرحهایی مانند طرح های زود بازده به خوبی نشان داد به جای تبدیل ثروت به سرمایه شاهد تبدیل سرمایه ها به ثروت و خروج از بازارهای مولد هستیم./خبرآنلاین