اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شوک پاییزی هزینه‌ای به معیشت کارگران



اخبار,اخبار اقتصادی,حقوق کارگران

در حالی که۵۰درصد مشمولان قانون کار ماهیانه تنها ۷۱۲هزارتومان دریافتی دارند،واردشدن شوک‌های یکباره هزینه‌ای، معیشت آنها را دچار چالش کرده و در۱۰سال گذشته آنها دوسوم قدرت خریدشان را هم از دست داده‌اند.

یکی از مهمترین دغدغه های خانوارهای کم درآمد کشور و به ویژه کارگران، هزینه های تامین معیشت و چگونگی برقراری تعادل بین درآمد پایین و هزینه هایی است که آنها باید برای تامین زندگی خود و خانواده بپردازند.

هزینه ها بخش‌های مختلفی دارد و اولویت بندی‌های فراوانی نیز برای آن وجود دارد. در واقع می توان گفت در مواقعی از سال بنا به دلایل و شرایط، اولویت بندی هزینه کرد خانواده های کارگری نیز تغییر می کند. معاون روابط کار وزارت کار اعلام کرده است که از سال ۸۴ تاکنون قدرت خرید کارگران دو سوم کاهش پیدا کرده است.

حال این روزها و در روزهای آینده، کارگران باید هزینه های مربوط به آماده شدن فرزندان برای آغاز سال تحصیلی جدید، ثبت نام در مدارس و دانشگاه ها، خرید ملزومات و موارد مرتبط با آن را تامین و بپردازند که خود این مسئله می تواند فشار دوباره ای را به معیشت خانوار کارگری در آستانه فصل پاییز وارد کند.

ورود هزینه‌های جدید به سبد خانوار
کارشناسان می گویند مدرسه رفتن دیگر مانند دهه ۶۰ نیست که افراد می‌توانستند به صورت رایگان تحصیل کنند و فشار چندانی نیز از سوی مدارس به خانواده ها برای پرداخت هزینه وارد نمی شد، همچنین مدارس در انواع گوناگون و درجه بندی های مختلف نبود و همه به مدارس دولتی می رفتند.

خانواده ها در آن زمان، به ویژه خانوارهای کم درآمد کارگری آسان‌تر می توانستند هزینه های تحصیل و مخارج فرزندان محصل خود را فراهم کنند و از این بابت دغدغه های کمتری وجود داشت. حالا این روزها رواج دریافت هزینه های مختلف از سوی مدارس تحت عناوین ثبت نام و کمک به مدرسه، باعث وارد شدن فشار هزینه های به اقشار ضعیف در آستانه فصل پاییز و بازگشایی مدارس شده است.

غلامرضا عباسی با بیان اینکه هزینه های تامین معیشت و امکان کسب درآمد بیشتر برای کارگران در زمان‌هایی مانند بازگشایی مدارس دشوارتر می شود، گفت: در حال حاضر کارگران با دریافتی هایی که دارند، با مشکلات فراوانی نیز روبرو هستند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران اظهارداشت: دریافتی های فعلی کارگران، امکان پوشش هزینه ها بیشتر از ۱۰ روز ماه را نیز نمی دهد و متاسفانه در طول دو سال گذشته با وجود اینکه دولت در مهار رشد یکباره قیمت‌ها و کنترل تورم موفق بوده اما اتفاق خاصی برای تقویت قدرت خرید و معیشت کارگران نیفتاده است.

نصف کارگران کشور حداقل بگیرند
عباسی ادامه داد: هم اکنون حدود ۵۰ درصد کل کارگران کشور حداقل دستمزد ۷۱۲ هزارتومانی را دریافت می کنند در حالی که هزینه سبد معیشت بالای ۳ میلیون تومان در ماه است. بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی یک فشار هزینه ای مضاعفی است که به اقشار کارگری وارد می شود.

این مقام مسئول کارگری کشور تاکید کرد: با شرایط حقوقی و دستمزدی که کارگران دارند، هزینه های مربوط به ثبت نام در مدارس، خرید کیف و کفش و تامین پوشاک برای آنها بالا است. متاسفانه دولت نیز در حال حاضر توان حمایت از اینگونه اقشار را ندارد.

وی گفت: در پاییز بسیاری از خانواده های کارگری به جای اینکه خوشحال باشند، نگران مدرسه رفتن فرزندانشان هستند، چون باید به دنبال تامین هزینه های آنها باشند. حقوق بگیران یک میلیون تومانی حتی توان تامین هزینه ثبت نام در مدارس را نیز ندارد.

عباسی خاطرنشان کرد: وزارت کار باید تلاش کند تا از طریق دولت و مجلس از معیشت کارگران به هر نحوی که شده حمایت کند.

 

اخبار اقتصادی - مهر

 


ویدیو مرتبط :
واکنش کارگران و فعالان دانشگاهی نسبت به اجرای طرح کارورزی و تضییع حقوق کارگران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

حذف 5 قلم اصلی از سبد معیشت کارگران/ افزایش هزینه ماهیانه به 1 میلیون تومان



اخبار,اخبار اقتصادی,شیوه تعیین دستمزد کارگران


اخبار اقتصادی   - کسری 513هزارتومانی زندگی کارگری؛
حذف 5 قلم اصلی از سبد معیشت کارگران/ افزایش هزینه ماهیانه به 1 میلیون تومان

3.5 میلیون کارگر مشمول قانون کار ماهیانه تنها 487هزارتومان دریافت می کنند که برای هر روز کار 16 هزار تومان و برای هر ساعت 2 هزارتومان می شود.مقامات کارگری کشور معتقدند افراد شاغل در گروه حداقل بگیر مجبور می شوند دستکم برخی اقلام مهم مورد نیاز زندگی مانند سفر و استراحت، آموزش و تحصیل را به صورت کامل و برخی اقلام مانند خوراک، پوشاک، درمان و مسکن را نیز با حذفیات فراوان و کیفیت پایین داشته باشند. در این میان، نیاز ماهیانه یک خانوار کارگری امسال دستکم به 1 میلیون تومان افزایش یافته است.

به گزارش  مهر، مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می گویند از مجموع 11.5 میلیون کارگر مشمول قانون کار کشور، 3.5 میلیون نفر تنها از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار برخوردار هستند که برای سال جاری 487 هزار و 125 تومان است.

همچنین در هفته گذشته برخی نمایندگان کارگری کشور در نامه ای به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خط فقر را 2 میلیون تومان اعلام کردند که اساسا مقایسه ای بین حداقل دستمزد فعلی و خط فقر نمی تواند شکل بگیرد چون 1 میلیون و 513 هزارتومان اختلاف مشاهده می شود.

به این ترتیب می توان گفت حداقل 90 درصد کل مشمولان قانون کار کشور زیر خط فقر زندگی می کنند و دستمزدهای آنها کفاف تامین هزینه های ماهیانه خانوار کارگری را نمی دهد. متاسفانه آنچه که به عنوان حداقل دستمزد کارگران خوانده می شود سال ها محل چالش بین کارگران، کارفرمایان و دولت ها است.

شرایط وقتی نامناسب تر می شود که کارگران حداقل بگیر مجبور هستند برای استفاده از بیمه تامین اجتماعی، بخشی از مبلغ ناچیز حقوق 487 هزار و 125 تومانی ماهیانه خود را نیز بابت بیمه بپردازند و در واقع دریافتی آنها به کمتر از مصوبه شورای عالی کار نیز برسد.

کارگرانی که حتی حداقل بگیر هم نیستند!
وضعیت دشوار معیشتی 3.5 میلیون کارگر مشمول قانون کار (طبق آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی) زمانی ملموس تر می شود که بدانیم شاغلان این گروه درآمدی روزانه 16 هزار و 237.5 تومان دریافت می کنند که به ازاء هر ساعت کار تنها 2 هزارتومان خواهد شد.

رقم 2 هزارتومان در حال حاضر کمترین و ارزانترین میزان حقوق پرداختی به نیروی کار در ایران است که به هیچ وجه مطابقتی با هزینه ها، نرخ تورم و نیازهای مالی کارگران ندارد. اغلب افرادی که دچار چنین وضعیتی هستند ناچارا در طول شبانه روز به مشاغل دوم و حتی سومی می پردازند تا بتوانند هزینه های زندگی خود را تامین کنند.

طبق اعلام نمایندگان کارگری کشور، در محاسبه سبد معیشت خانوار کارگری دستکم 18 قلم اصلی مورد بررسی قرار می گیرد که عموما شامل هزینه های مربوط به خرید و یا اجاره مسکن، خوراک، پوشاک، حمل و نقل، تحصیل خود و فرزندان، درمان، بهداشت، سفر و تفریحات، آموزش و حوادث غیرمترقبه می شود.

به صورت کلی هر یک از این گروه های اصلی شامل زیرگروه هایی می شوند که به عنوان نمونه خوراک شامل مواد غذایی مورد نیاز مانند نان، برنج، گوشت، لبنیات، سبزی ها، میوه و غیره می شود. متاسفانه به دلیل افزایش تصاعدی هزینه های زندگی و افت شدید قدرت خرید کارگران در سال های گذشته، هم اکنون تامین معیشت برای خانوار کارگری به ویژه حداقل بگیران با دشواری های فراوانی مواجه است.

کارگران راهی ندارند جز اینکه به چندشغله بودن و انجام مشاغل کاذب رو بیاورند و یا اینکه به شدت از هزینه های زندگی خود بزنند. اگر کارگرانی به هر دلیلی نتوانند برای درآمد بیشتر به مشاغل دیگری بپردازند، حتما مجبور خواهند شد حداقل هزینه های مربوط به آموزش، تحصیل، بهداشت، سفر و تفریحات، تا حدودی خوراک خود را کاهش دهند و اصلا به پس انداز فکر نکنند.

گرایش به مشاغل کاذب برای جبران هزینه ها
حسین حبیبی در گفتگو با مهر با بیان اینکه 487 هزارتومان نه تنها با نرخ تورم همخوانی ندارد گفت: این رقم حداقلی تنها بر مبنای افزایش ناقص سالیانه طبق نرخ تورم اسمی اعلام شده بانک مرکزی است که اساسا شورای عالی کار به بند دوم ماده 41 قانون کار که به لزوم تعیین دستمزدی تامین کننده معیشت خانوار کارگری تاکید دارد، وارد نمی شود و این بخش از ماده 41 قانون کار همیشه مغفول مانده است.

عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار با تاکید بر اینکه این شیوه تعیین دستمزد نه تنها آسیب های جدی به معیشت کارگران زده است، بلکه باعث ضرر همیشگی مشمولان قانون کار نیز شده است اظهارداشت: در سال قبل برای محاسبه وضعیت معیشتی خانوار کارگری 18 قلم اصلی را گزینش و محلسبه کردیم.

حبیبی خاطرنشان کرد: این اقلام در بهمن ماه سال گذشته با نرخ بازار آزاد حدود 800 هزارتومان بوده است. یعنی با حذف برخی موارد از سبد معیشت کارگران و قرار دادن صرفا نیازهای اولیه یک خانوار 4 نفره، به 800 هزارتومان رسیدیم که یک کارگر باید در ماه داشته باشد.

این مقام مسئول کارگری ادامه داد: حال اگر این موارد حداقلی را با سایر اقلام مورد نیاز در سبد عادی زندگی افراد محاسبه کنیم به رقم 2 میلیون تومانی خواهیم رسید که به تازگی از سوی کارگران نیز اعلام شده است.

به گفته وی، متاسفانه به دلایل گوناگون از جمله عدم اجرای قانون کار و بی اعتقادی برخی نسبت به قوانین موجود، باعث شده تا با وجود ثابت ماندن حقوق ها در سال جاری و افزایش قیمت ها، برخی کارگران حتی حداقل ها را نیز در کارگاه ها دریاقت نکنند و با مشقت های فراوانی در زندگی مواجه باشند.

حذفیات اجباری از سبد معیشت
عضو کمیته دستمزد شورای عالی کار تاکید کرد: با وجود اینکه دولت موظف است هزینه بهداشت و آموزش رایگان را بپردازد، اما این هزینه ها نیز بر زندگی کارگران تحمیل شده است و این چالش ها باعث شده تا معیشت حداقل بگیران با چالش های جدی ای مواجه باشد.

حبیبی با اشاره به اینکه افراد در اینگونه مواقع ناچارا به مشاغ دیگر رو می آورند گفت: فرد مجبور می شود ساعات مختلف شبانه روز را به کار بپردازد تا بتواند تراز اقتصادی زندگی خود را به دست بیاورد اما ترازهای دیگری را از دست می دهد.

این مقام مسئول کارگری تاکید کرد: برآوردها نشان می دهد که آن 800 هزارتومان سال گذشته امسال دیگر به 1 میلیون تومان رسیده باشد که خود مسئله مهمی پیش روی شورای عالی کار در هفته های آینده برای تعیین حداقل دستمزد سال آینده مشمولان قانون کار است.

اخبار اقتصادی - مهر