اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شوک استعفای معمار مذاکرات امریکا با ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات امریکا با ایران

 

اخبار سیاست خارجی - سرنوشت "ویلیام برنز" چه خواهد شد؟

شوک استعفای معمار مذاکرات امریکا با ایران

همزمانی پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای عضو 1+5 با انتشار خبر استعفای قریب الوقوع "برنز" مهم ترین موضوعی بوده که مورد توجهات رسانه های جمعی قرار گرفته است.

 "ویلیام برنز" دیپلمات نام آشنای دستگاه دیپلماسی امریکا و یکی از کلیدی ترین مهره ها در هماهنگی و برنامه ریزی مذاکرات هسته ای ایران و امریکا از قصد خود برای استعفا از مقام معاونت وزارت امور خارجه امریکا خبر داده است.

به گزارش "تدبیر"، انتشار خبر استعفای قریب الوقوع "ویلیام برنز" معاون وزارت امور خارجه امریکا بسیاری از ناظران سیاسی را شگفت زده کرد. "ویلیام برنز" نه تنها برای دولتمردان کشورهای مختلف بلکه برای پیگیری کنندگان معمولی اخبار مرتبط با سیاست خارجی امریکا نیز نامی آشناست. از "برنز" نه تنها به عنوان معاون وزارت امور خارجه امریکا که با عناوینی چون "مرد شماره دو" و "کهنه کارترین" دیپلمات امریکایی یاد می شود.

"برنز" نه تنها در زمینه مسائل مرتبط با خاورمیانه دارای تخصص بالایی است بلکه در حوزه آسیای مرکزی و کشورهای حوزه بالکان نیز صاحب نظر است و در فاصله سال های 2005 تا 2008 میلادی سفیر امریکا در روسیه بوده است. او در سال 1998 میلادی از سوی "بیل کلینتون" به عنوان سفیر امریکا در اردن برگزیده شد. تخصص "برنز" در حوزه خاورمیانه و شمال آفریقا تاحدی بود که او پس از برکناری "محمد مرسی" رییس جمهوری مخلوع مصر از سوی وزارت امور خارجه امریکا و با هدف آشتی دادن مخالفان مصری با دولت موقت و ارتش مصر عازم قاهره شد. او هم چنین به سه زبان روسی، عربی و فرانسوی تسلط کامل دارد امری که در مذاکره با مقام های خارجی یاری رسانش بوده است.

با این حال، آن چه بیش از همه چیز نام "برنز" و خبر استعفای او را در مرکز توجهات افکار عمومی قرار داده است پیوند او با موضوع "مذاکرات هسته ای" ایران با کشورهای عضو گروه 1+5 است چرا که از وی به عنوان "معمار مذاکرات هسته ای امریکا با ایران" یاد می شود. برنز پیش از این نیز دوبار مدت ارائه درخواست استعفای خود را به تعویق انداخته و موافقت کرده بود تا ماه اکتبر در مقام خود باقی بماند. "برنز" و راهکارهای او در مورد مذاکرات هسته ای با ایران آن گونه که نشریه "فارین پالسی" در تحلیل جدید خود از آن یاد کرده "معتبرترین" و "قابل اعتمادترین" بوده اند.


همزمانی پیشرفت مذاکرات هسته ای ایران با کشورهای عضو 1+5 با انتشار خبر استعفای قریب الوقوع "برنز" مهم ترین موضوعی بوده که مورد توجهات رسانه های جمعی قرار گرفته است. در مورد تبحر "ویلیام برنز" در زمینه مشاوره های سیاسی و دیپلماتیک به مقام های ارشد امریکایی خاطره ای از سوی "باراک اوباما" رییس جمهوری امریکا نقل شده که خود گویای موضوع است. "اوباما" اشاره می کند که در جریان دیدارش با "بیل کلینتون" رییس جمهوری پیشین امریکا در مسکو در سال 2005 میلادی، من مهارت و تبحر "برنز" تعریف کردم. "کلینتون" به من گفت که من به او اعتماد دارم و در تمام ماموریت های دیپلماتیک "حساس" از مشاوره هایش استفاده می کنم."


اما نقش برنز" در موضوع مذاکرات هسته ای ایران و غرب زمانی پررنگ تر شد که نشریه "المانیتور" و خبرگزاری "آسوشیتدپرس" مدعی شدند که دیدارهای غیر علنی دیپلماتیکی میان مقام های ایرانی و امریکایی انجام شده بود. "المانیتور" و "آسوشیتدپرس" در این باره افزوده بودند که "برنز" ماه ها به مذاکرات سری، در سطوح بالا و رودررو میان مقام های ارشد ایرانی با مقام های امریکایی صورت گرفته است. رسانه هایی که این ادعا را مطرح کرده بودند در ادامه خاطر نشان ساختند که مذاکرات پنهانی معاون وزارت امور خارجه امریکا با مقام های ایرانی بود که در نهایت منجر به تعیین پیش زمینه های لازم برای توافق نهایی هسته ای میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 در ماه نوامبر گذشته شده است.

کاخ سفید هنوز نام فردی جایگزین "برنز" را اعلام نکرده است. با این حال گمانه زنی ها در مورد علت استعفای دیپلمات باتجربه ای که بیش از 32 در دستگاه دیپلماسی امریکا در دوره زمامداری روسای جمهوری دموکرات و جمهوری خواه آن کشور فعالیت کرده در رسانه های امریکایی مطرح نشده است.

"جان کری" وزیر امور خارجه امریکا در توصیف "برنز" گفته بود:"او مرد مذاکره واقعی" و "دیپلمات دیپلمات ها" است. همین موضوع سبب شده بود تا "کری" از "برنز" درخواست کند که زمان استعفای خود را به تعویق بیندازد. تحسین و تقدیر از فعالیت های دیپلماتیک "برنز" به وزیر امور خارجه امریکا محدود نمانده و نشریه "فارین پالسی" نیز او را مرد سال در عرصه دیپلماسی معرفی کرده بود. 

اخبار سیاست خارجی - تدبیر

 


ویدیو مرتبط :
محبوبترین سیاستمدار ایران - خاتمی معمار فرهنگی ایران

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

مخالفت امریکا با این درخواست اسرائیل: شکست مذاکرات با ایران را اعلام کنید...



مخالفت امریکا با این درخواست اسرائیل: شکست مذاکرات با ایران را اعلام کنید/خشم نتانیاهو و باراک از موضع پرز در مورد حمله به ایران

اسرائیل

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب:

اسرائیل هایوم نوشت: مقامات ارشد آمریکایی که در هفته های اخیر به سرزمین های اشغالی سفر کرده اند، درخواست سران اسرائیل برای اعلام شکست مذاکرات با ایران را رد کرده اند.

یک مقام ارشد وزارت خارجه اسرائیل که خواستار عدم افشای نامش بود، ضمن انتقاد از دولت آمریکا برای عدم اعلام شکست مذاکرات با ایران گفت: تا زمانی که واشنگتن چنین موضوعی را اعلام نکند، ایرانی ها فکر می کنند که از طریق مذاکرات، محافظت می شوند.

وی افزود: بسیاری از مقامات اسرائیلی بر این باورند که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا،  دلیل عدم پذیرش اعلام شکست مذاکرات توسط مقامات آمریکایی است.

منابع نزدیک به نتایناهو و ایهود باراک، شیمون پرز رئیس جمهور رژیم صهیونیستی را متهم به دخالت در گفتگوها با آمریکا در مورد ایران کرده اند.

یک منبع گفت:  پرز مخالف حمله پیشگیرانه اسرائیل است و موضع خود را به مقامات غربی و امریکایی اعلام کرده است.

نتانیاهو و باراک به شدت از سخنان پرز در طول دیدار با لئون پانه تا وزیر دفاع امریکا خشمگین هستند.

رئیس جمهور اسرائیل در این دیدار مخالفت خود را با حمله ی اسرائیل به ایران اعلام کرد..../انتخاب