اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شوک ارزی چقدر با هدفمندی مرتبط بود؟



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها پاسخ می‌دهد

شوک ارزی چقدر با هدفمندی مرتبط بود؟

دبیر ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها تورم موجود در کشور را با اجرای قانون هدفمندسازی مرتبط نمی‌داند.

محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به اینکه «آیا می‌توان وضعیت موجود اقتصاد کشور و گرانی و تورم موجود را با اجرای قانون هدفمندی مرتبط دانست؟» گفت: با استفاده از آمار رسمی مرکز آمار ایران تاثیر هدفمندسازی یارانه‌ها قابل بررسی است و در این راستا باید به هدفمندی به‌عنوان اینکه در مقطعی، شوکی را وارد اقتصاد کرده و آثار خود را در اقتصاد گذاشته است نگاه کنیم؛ البته در طول دوره بعد از آن نیز شوک‌های جدیدی وارد اقتصاد شده و امروز در نقدهایی که به هدفمندی وارد می‌شود بحث ارز را می‌بینیم.

وی افزود: طبیعی است قیمت ارز در نیمه دوم شهریورماه شوک جدیدی را وارد اقتصاد کرد. نکته‌ بسیار مهم که باید بررسی شود این است که شوک ارز برون‌زا بوده یا درون‌زا، در واقع باید بررسی شود که آیا شوک ارز ناشی از هدفمندی ایجاد شد یا اگر هدفمندی هم نبود شوک ارز اتفاق می‌افتاد؟ حداقل کسانی که معتقدند شوک ارز شوک درون‌زا و ناشی از هدفمندی بوده یا باید اثبات کنند که هدفمندی منجر به افزایش نیازهای ارزی کشور شده و این باعث شده که تقاضای ارز و قیمت ارز افزایش پیدا کند یا منجر به افزایش سریع نقدینگی در جامعه شد که با استفاده از آمار می‌توانیم نشان ‌دهیم که این چنین نیست.

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها ادامه داد: این دو مورد حداقل در آمار رسمی که توسط مرکز آمار ایران منتشر شده است رد می‌شود؛ به عبارت دیگر آمار موجود، این نظریه را که عده‌ای معتقدند پول نقد، نقدینگی را افزایش داده است رد می‌کند.

فرزین در پاسخ به انتقادات پیرامون عدم توجه به بخش تولید نیز گفت: نکته‌ای که امروز منتقدان بسیاری درباره‌ آن صحبت می‌کنند بحث تولید است. مرکز آمار ایران منتشر کرده که نرخ رشد تولید در سال 88 برابر 4/4، در سال 89، 5/6 و در سال 90 برابر 7/4 بوده است، همچنین رشد تولید ناخالص داخلی بدون نفت در سال‌های 88 تا 90 به ترتیب برابر 4/5، 3/7 و 2/5 بوده و نرخ بیکاری نیز در این سه سال به ترتیب 9/11، 5/13 و 3/12 بوده است. یعنی بعد از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده است، بنابراین آمار نشان نمی‌دهد که شوک در تولید داشته‌ایم.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شاخص بورس هم معیار خوبی برای بررسی آثار هدفمندی است، زیرا بورس ما بزرگ است و بسیاری از حوزه‌ها در آن فعالیت می‌کنند.

بنابراین اگر اجرای قانون باعث شده واحدهای تولیدی بسته شود یا سودشان کاهش پیدا کند باید شاخص پایین بیاید. اما زمانی که هدفمندی یارانه‌ها را شروع کردیم شاخص روی18 هزار و 353 بوده است در پایان سال 90 که به اعتقاد من هدفمندی آثار قیمتی خود را گذاشته است شاخص بورس به 25 هزار و 500 رسیده است یعنی، شاخص حدود 41 درصد رشد کرده است و این نرخ هم مشکل عمده‌ای ناشی از هدفمندی در تولید را نشان نمی‌دهد./ایسنا

 


ویدیو مرتبط :
تشیع مرتبط با انگلیس و تسنن مرتبط با آمریکا، ضد اسلامند

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی چقدر است؟



 

یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی چقدر است؟

 

دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری به همراه تیم اقتصادی اش قصد دارند فاز دوم هدفمندی یارانه ها را نه در سال آینده بلکه همین امسال عملیاتی کنند.

یارانه نقدی ۷۴ میلیون ایرانی در فاز دوم هدفمندی یارانه ها چقدر است؟ خبرگزاری مهر برای پاسخ به این پرسش به بررسی ۶ سناریوی احتمالی و بار مالی ماهانه و سالیانه هر کدام از این سناریوها پرداخت.

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری به همراه تیم اقتصادی اش قصد دارند فاز دوم هدفمندی یارانه ها را نه در سال آینده بلکه همین امسال عملیاتی کنند.

احمدی نژاد گفته است: "دولت می خواهد در دو سه گام دیگر همه یارانه ها را در اختیار مردم قرار دهد و ان شاء الله همین امسال گام دوم هدفمندی یارانه ها را اجرا می کنیم و حق مردم را به جیب آنها واریز خواهیم کرد."

درباره اینکه دولت هرطوری شده می خواهد فاز جدید هدفمندی را در سالجاری پیاده سازی کند، ابهاماتی وجود دارد و اهداف اصلی طرح که هدایت به سمت نظام جامع تامین اجتماعی است، در حال فراموشی است و به نظر می رسد تنها اهداف مقطعی هدفمندی مورد نظر است.

براساس گفته مسئولان واحدهای تولیدی، بخش تولید کشور برای فاز دو هدفمندی آمادگی ندارد، ضمن اینکه دولت هم هنوز به وعده خود به آنان برای پرداخت یارانه عمل نکرده است.

به هرحال، هر افزایشی در مبلغ یارانه نقدی قطعا در میزان افزایش قیمت حامل های انرژی تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان مثال، اگر مبلغ یارانه نقدی با ۲۰ درصد افزایش از ۴۵۵۰۰ تومان به ۵۵ هزار تومان به ازای هر نفر در ماه برسد، و با توجه اینکه ۷۴ میلیون ایرانی براساس گفته رئیس مرکز آمار ایران، یارانه دریافت می کنند، ماهانه بیش از ۴ هزار میلیارد تومان و سالیانه بیش از ۴۸ هزار میلیارد تومان بار مالی به همراه خواهد داشت.

برهمین اساس، هرچه مبلغ یارانه نقدی در فاز دوم هدفمندی بیشتر افزایش یابد، شیب افزایش قیمت حامل های انرژی نیز تندتر خواهد شد. اگر بخواهیم بار مالی وعده های دو و یا سه برابر شدن یارانه ای احمدی نژاد را برآورد کنیم، این طور خواهد شد که در صورت دو برابر شدن یارانه نقدی، ماهانه ۶۷۳۴ میلیارد تومان و سالیانه بیش از ۸۰ هزار میلیارد تومان و در صورت سه برابر شدن یارانه نقدی، ماهانه بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان و سالیانه بیش از ۱۲۱ هزار میلیارد تومان بار مالی به همراه خواهد داشت.

البته دولت باید منابع هزینه ای هدفمندی یارانه ها را در لایحه بودجه سالیانه کشور بگنجاند و پس از تصویب مجلس شورای اسلامی و تائید شورای نگهبان، اقدام به هزینه کرد آن کند. برهمین اساس، هم اکنون همه نگاه ها به اعتبار هدفمندی یارانه ها در لایحه بودجه سال ۹۱ کل کشور معطوف شده است..../مهر