اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شورای تامین خراسان: موسیقی ممنوع است


کنسرت شهرام ناظری در نیشابور لغو شد؛ اتفاقی نه چندان تازه در شهر خیام و عطار.

روزنامه شرق نوشت: مدت هاست سازها، راهی به نیشابور ندارند و این شهر رنگ کنسرت های موسیقی را به خود ندیده. نه تنها در نیشابور که خبر لغو کنسرت در خراسان دیگر پدیده عجیبی نیست. شهری که دوروز ملی از پنج روز ملی ادبی و فرهنگی کشور را به خود اختصاص داده و بزرگداشت های عطار و خیام باید هر ساله در این شهر در سطحی ملی و بین المللی برگزار شود.

اما متاسفانه این بزرگداشت ها نه تنها در سطح استان که حتی در سطح این شهرستان هم نیست. حضور وزیران و حتی مسوولان بلندپایه در شهری همانند شیراز برای حافظ و سعدی امری معمول بوده ولی در نیشابور این مورد حتی برای بزرگداشت خیام که شهرتی جهانی دارد وجود ندارد. برگزاری یک برنامه ساده موسیقی به مناسبت این بزرگداشت ها می تواند جمعیت زیادی از مردم را به خود جذب کند؛ چنانکه در برنامه های اخیر بیش از دوهزارنفر شهروند نیشابوری از این برنامه استقبال کردند.

این استقبال کم نظیر از برنامه های فرهنگی - هنری نشان دهنده این است که مردم از این برنامه ها بسیار لذت برده و نیازشان است ولی برخی مسوولان شهر بستر استفاده از آن را مهیا نمی کنند. مدت هاست شهرستان فرهنگی نیشابور از داشتن رییس اداره فرهنگ و ارشاد بی بهره بوده و این اداره با سرپرست اداره می شود. در یک سال اخیر مردم نیشابور با خبرهای خوشحال کننده حضور بسیاری از هنرمندان موسیقی در شهر خود روبه رو بودند؛ خبرهایی همچون همراهی گروه سرو.

آبان سال 92 قرار بود زنده یاد غلامعلی پورعطایی در نیشابور برنامه داشته باشد اما این کنسرت در روزهایی که خواننده «نوایی» رخت از این جهان نبسته بود، لغو شد. لغو کنسرت استاد حسین علیزاده که مردم شوق حضور او را در نیشابور بسیار غنیمت می دانستند از دیگر برنامه هایی بود که اهالی نیشابور را از گوش سپردن به نوای ساز این نوازنده بنام محروم کرد. بعد از گذشت چندماهی نیشابوری ها بنا بود شاهد کنسرت شهرام ناظری در هفته فرهنگی باشند؛ خبری مسرت بخش که عملی نشد تا مجددا سریال لغو کنسرت ها تکرار شود.

علی صائب نیا، مسوول برگزاری هفته فرهنگی و عضو هیات رییسه شورای شهر نیشابور و از طلاب حوزه علمیه قم در این باره به «شرق» می گوید: «یکی از هنرهایی که در امور دینی سفارش شده، هنر صوت و بیان است و سفارش شده که قرآن را به صوت زیبا بخوانند. انسان هنر را دوست دارد و صوت زیبا خودش هنر است؛ موسیقی حرام نیست این لهوولعب است که حرام است و یکی از واژه هایی که واقعا مظلوم واقع شده همین موسیقی است، موسیقی با ذات انسان بوده و چیزی که انسان را از خدا بازدارد حرام است، آهنگی که در انسان حرکت و امید را ایجاد کند چه کسی گفته که بد است؟ اشعار شاعرانی همچون حافظ با این همه مضامین پرمغز را استادانی همانند استاد شهرام ناظری و استاد شجریان با صوت زیبا و موسیقی خوب آماده کرده اند که انسان را از زمین به عرش می برد.»

او درباره لغو کنسرت استاد شهرام ناظری در نیشابور هم می افزاید: «در هفته فرهنگی از گروه های مختلف هنری شهرهای خوی، شیراز و کرمان دعوت شد و بنا بود در دو شب استاد شهرام ناظری کنسرت اجرا کند. پیش از اینکه موضوع را علنی کنیم با فرماندار و مسوولان دیگر هم صحبت کردیم و گفتند ایراد ندارد و ما هم قول این برنامه را دادیم بعد از قطعی شدن جزییات برنامه هفته فرهنگی آن را به فرمانداری داده تا در جلسه ای که مسوولان تمام ادارات حضور دارند مورد بررسی قرار گیرد.

جلسه تشکیل شد و هفته فرهنگی را شورای شهر تدوین کرد و ستاد نیز تشکیل شد. در جلسه فرهنگ عمومی بنا شد درباره کنسرت رای گیری شود که جلایری، فرماندار نیشابور عنوان کرد نیاز به رای گیری نیست و شورای تامین گفته موسیقی ممنوع است. اما گله ای که وجود دارد این است که در جلسه شورای فرهنگ عمومی همه آقایان حق نظر دادن داشتند و شورای تامین در مرحله بعد قرار داشت. حالا اگر برنامه کنسرت مصوب می شد که یقینا رای می دادند. تازه بعد از آن باید به شورای تامین می رفت.»

عضو هیات رییسه شورای شهر نیشابور ادامه می دهد: «خود من به منزل استاد رفتم و برنامه بسته شد. بعد از اینکه کنسرت لغو شد آقای شفیعی کدکنی با آقای مظفری تماس گرفتند. آقای غلامحسین مظفری (نماینده اسبق نیشابور) هم با بنده تماس گرفتند و برنامه را جویا شدند و من هم علت لغو را گفتم؛ گفتم که من طلبه و روحانی هستم و حلال و حرام را بیشتر خوانده ام. شهری که ما الان در آن زندگی می کنیم آمار طلاقش از تهران بیشتر شده و متاسفانه بعد از مشهد در خراسان بیشترین استفاده از مواد مخدر صنعتی در این شهر است، باید پرسید آیا اینها خطر نیست؟ باید با برنامه های مختلف فرهنگی هنری این شهر موسیقی و شعر را شاد کنیم و نباید خود را خوب و مردم را بد بدانیم. متاسفانه نیشابور چندسالی است دچار سوءمدیریت شده، باید منافع مردم در نظر گرفته شود؛ از دولت آقای دکتر روحانی بیش از یک سال می گذرد ولی هنوز فرماندار انتخاب نشده و فرمانداری سرپرست است و هر بار که یک نفر پیشنهاد می شود یک بار این نماینده و بار دیگر نماینده دیگر ابراز مخالفت می کند.»

واژه ممنوعه «کنسرت»

در ادامه بی مهری به اجرای کنسرت ها در خراسان، بنا بود گروه «آرون» در مشهد اجرا داشته باشند اما این برنامه یک روز قبل از اجرا لغو شد. در پی گزارشی که خبرگزاری ایسنا طی روزهای گذشته در این زمینه منتشر کرده بود، «شرق» پیگیری این موضوع را در دستور کار قرار داد. حسین انفرادی، رییس انجمن موسیقی مشهد ضمن تایید این خبر درمورد دلیل لغو برنامه گروه «آرون» به خبرنگار «شرق» گفت: «با اینکه مجوز این اجرا از سوی وزارت ارشاد صادر شده بود؛ اما یک روز قبل از برگزاری، لغو شد. آقای طباطبایی، معاون هنری اداره کل ارشاد استان در پاسخ به هنرمندان که دلیل لغو برنامه را جویا شده اند، اعلام کرده است که فرمانداری، نیروی انتظامی و دفتر امام جمعه مانع این کار شده اند.»

با این حال احتمال دیگری که می توان برای لغو این برنامه برشمرد استفاده از واژه «کنسرت» است. گویا گروه هایی که خواهان اجرای برنامه در سالن ادیب مشهد هستند باید از عنوان «اجرای پژوهشی گروه موسیقی» به جای «کنسرت» استفاده کنند. این درحالی است که پیش از برگزاری این کنسرت یک پیامک تبلیغاتی با عنوان «برگزاری کنسرت...» ارسال شده که ممکن است همین موضوع باعث ایجاد حساسیت شده باشد.


ویدیو مرتبط :
بازدید حجت الاسلام عبادی از تامین اجتماعی خراسان جنوبی

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

شایعه آدمخواری در یاسوج و تشکیل شورای تامین استان



 

  دادستان عمومی و انقلاب یاسوج با رد شایعه آدمخواری در یاسوج گفت: امشب در برنامه زنده تلویزیونی شایعه سازان معرفی و محاکمه می شوند.

 

سیدمحمد موسوی‌پور در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد انتشار شایعه آدمخواری در یکی از نشریات محلی یاسوج گفت: اصلا چنین اتفاقی در پارک جنگلی آبشار یاسوج رخ نداده و خبرنگاران و نشریاتی که چنین خبری را منتشر کرده اند به زودی شناسایی و محاکمه می شوند.

وی افزود: عصر امروز شورای تامین استان در مورد نشر این شایعه تشکیل جلسه داده و برخورد با این شایعه و معرفی شایعه سازان در برنامه زنده استانی توسط مسئولان اعلام می شود.... / مهر