اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شورایی برای اتحاد اصلاحات



اخبار,اخبارسیاسی,اصلاح‌طلبان

  با نزدیک شدن به انتخابات مجلس دهم، آرایش گروه‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا سمت و سوی جدی به خود می‌گیرد، به طوری که ممکن است این جدیت گروه‌ها گاه به محل اختلاف و انشقاق تبدیل شود. آنچه تاکنون از درون اصلاح‌طلبان و اصولگرایان به عنوان دو جناح اصلی حاضر در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی شنیده می‌شود بر این اساس است که سعی دارند در انتخابات آینده با کمترین اختلاف و انشقاق حاضر شوند، اما اینکه این حرف و ادعا در عمل هم انجام خواهد شد یا نه، به بررسی و تحلیل نیاز دارد.

 

اصلاح‌طلبان با توجه به تجربه اتحاد در انتخابات ریاست جمهوری گذشته سعی بر این دارند تا با حداکثر هماهنگی تحت نظر شورایی به نام شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده حضور داشته باشند.چرایی تشکیل این شورا که می‌تواند گام اول اصلاح‌طلبان برای وحدت و ائتلاف در انتخابات آینده باشد دلایل مختلفی دارد. شاید اصلاح‌طلبان در ظاهر با یکدیگر اختلافی نداشته باشند اما به عقیده برخی کارشناسان سیاسی اختلافات این جناح بر سر انتخاب سرلیست است. برخی از گروه‌های اصلاح‌طلب بر این باور بودند که در انتخاب سرلیست باید فراتر از سیاست‌های حزبی و جناحی را در نظر گرفت و توصیه بر این داشتند تا افراد غیر اصلاح‌طلب، اما اعتدال‌گرا همانند ناطق نوری و لاریجانی، سرلیست اصلاح‌طلبان معرفی شوند.

 

ماه گذشته اصلاح‌طلبان خبری مبنی بر تشکیل شورای‌عالی سیاست‌گذاری در کنار شورای‌های راهبردی، مشورتی و هماهنگی را رسانه‌ای کردند و هدف از تشکیل این شورا را برای ایجاد انسجام، وحدت و اتحاد هر چه بیشتر اصلاح‌طلبان دانستند. شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یک نهاد انتخاباتی است که با حضور 21 حزب اصلاح‌طلب عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات، شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی تشکیل شد، اما با گذشت بیش از یک ماه هنوز آیین نامه‌ای برای این شورا تدوین و رونمایی نشده در حالی‌که کمتر از 4 ماه به دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت باقی است بسیاری از فعالان سیاسی اصلاح‌طلبان، بارها نگرانی جدی خود را نسبت به تاخیر تدوین آیین‌نامه شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان توسط هیات اجرایی موقت اعلام کردند.


عارف ریاست شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان
روز گذشته (یکشنبه) جبهه اصلاحات با حضور علی محمد غریبانی و نیروهای اصلاح‌طلب، جلسه‌ای برای تدوین هر چه زودتر آیین نامه شورای‌عالی و اهداف اصلی این شورا برگزار کرد و طبق شنیده‌ها قرار است روز سه‌شنبه هفته جاری این شورا با حضور 21 حزب و تشکل سیاسی برگزار شود. شنیده‌ها حاکی از آن است که احتمالا محمدرضا عارف ریاست شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان را عهده‌دار می‌شود. همچنین دیروز عبداالله نوری، وزیر کشور دولت اصلاحات به ایلنا گفته بود: امیدوارم اصلاح‌طلبان با تشکیل شورای سیاست‌گذاری در فرآیند حصول اجماع موفق باشند و ما نیز ذیل جبهه اصلاحات فعالیت‌های انتخاباتی خود را پیش می‌بریم.

 

همچنین چندی پیش از حسین کمالی، رئیس کمیته سیاسی شورای هماهنگی جبهه اصلاحات نقل شد این شورا مصوبه دارد، مبنی بر اینکه عضویت احزاب و تشکل‌های اصلاح‌‌طلب جدید در این شورا تا زمان انتخابات مجلس امکان پذیر نیست، اما گفته می‌شود احزابی مانند ندای ایرانیان شاید در این شورا حضور نداشته باشند به طوری که حسن یونسی از اعضای حزب ندای ایرانیان در گفت‌وگویی اعلام کرد: ما علاقه‌مند به حضور در این شورا هستیم، اما اصراری هم به حضور نداریم.


هدف اصلی شورای‌عالی، اتحاد است
حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی درباره اعضای شورای‌عالی سیاست‌گذاری انتخاباتی اصلاح‌طلبان به «ابتکار» گفت: شورای‌عالی سیاست‌گذاری ترکیبی از شورای هماهنگی نیروهای اصلاح‌طلب، کمیته راهبردی و مشورتی که تحت نظر رئیس دولت اصلاحات است را تشکیل می‌دهند. او در ادامه افزود: احزاب اصلاح‌طلب، ندای ایرانیان، بنیاد امید ایرانیان و گروه محمدرضا عارف در این شورا وجود دارند، اما آیین‌نامه این شورا هنوز تعیین نشده است.

 

به گفته مرعشی، هدف از تشکیل شورای‌عالی سیاست‌گذاری در جهت اتحاد و وحدت اصلاح‌طلبان است. مرعشی در پاسخ به این سوال که آیا اصلاح‌طلبان با یکدیگر وحدت و انسجام ندارند که این شورا را تشکیل داده‌اند؟ تصریح کرد: جبهه اصلاحات همواره به دنبال ساز و کارهای فراگیر و قدرتمند بوده‌است. سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی اضافه کرد: هیچوقت نمی‌توان منکر اختلاف نظر و سلیقه در جریان اصلاحات شد بر همین اساس باید هماهنگی بین نیروهای اصلاح‌طلب صورت گیرد.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به ائتلاف سه گانه حزب موتلفه اسلامی، جبهه پایداری و ایثارگران اشاره کرد و افزود: جریان سیاسی اصلاحات مانند اصولگرایانی که ائتلاف سه گانه تشکیل دادند رفتار نمی‌کند چرا که حزب موتلفه با جریان افراطی و تندرو ائتلاف انجام داده و دلیلی ندارد که جبهه اصلاحات این رفتار یعنی ائتلاف سه گانه یا چند گانه با اصولگرایان را انجام دهد. مرعشی به محمدنبی حبیبی توصیه کرد: امیدوارم دبیرکل حزب موتلفه اسلامی از راهی که در پیش گرفته بازگردد. امیدوارم رفتار تندرو و افراطی جبهه پایداری به موتلفه‌ای‌ها سرایت نکرده باشد. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: حزب موتلفه یکی از قدیمی‌ترین احزاب سیاسی اصولگرا و تاثیرگذار در کشور بوده و هست و امیدوارم با این اقدام اشتباهی که انجام داده دچار آسیب و صدمه نشود.


آیین نامه شورای‌عالی در مرحله نهایی شدن
محسن رهامی، رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان نیز در پاسخ به این پرسش که چرا آیین نامه شورای‌عالی سیاست‌گذاری تدوین و مشخص نشده‌است به «ابتکار» گفت: هیات رئیسه موقت در خصوص تدوین آیین نامه شورای‌عالی سیاست‌گذاری تعیین شده تا هر چه زودتر آیین نامه مشخص شود، اما باید صبر کرد تا موسوی لاری، عارف و غریبانی تصمیم نهایی را در این باره اتخاذ کنند.


از آیین نامه شورای‌عالی بی‌اطلاعم
محمد کیانوش راد، رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان خوزستان نیز در این باره به «ابتکار» گفت: این شورا برای ایجاد اتحاد و وحدت اصلاح‌طلبان تشکیل شده‌است. وی اضافه کرد: این شورا در کنار شورای هماهنگی، راهبردی و مشورتی منتسب به رئیس دولت اصلاحات فعالیت خود را آغاز کرده‌است.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه به انسجام نیروی‌های اصلاح‌طلب در خوزستان اشاره کرد و افزود: جبهه اصلاحات برای عملیاتی کردن اهداف اصلاح‌طلبی با تمام قوا برای رقابت در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی گام بر می‌دارد. کیانوش راد اتحاد و وحدت اصلاح‌طلبان در خوزستان را امیدوار کننده و مناسب ارزیابی کرد و گفت: جبهه اصلاحات سعی بر این دارد تا کاندیداهای قدرتمندی را برای جذب آرا به مردم معرفی کند. رئیس شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان در پاسخ به این پرسش که چرا آیین نامه شورای‌عالی تدوین نشده‌است، تاکید کرد: بهتر است در این باره با حجت الاسلام سید عبدالواحد موسوی لاری یا محمدرضا عارف صحبت کنید چرا که من از جزییات آیین‌نامه اطلاع دقیقی ندارم.حال با توجه به این موضوعات به نظر می‌رسد، جلسه آینده اصلاح‌طلبان یعنی روز سه‌شنبه حاوی پیام‌های مهمی باشد.

 

گردهمایی همه اصلاح‌طلبان در یک شورای سیاست‌گذاری و گرفتن تصمیمات مشترک برای فعالیت‌های انتخاباتی می‌تواند هشداری باشد برای رقیب دیرین این جناح که اگر همچنان در خم تعریف اصولگرایی و موضوعاتی از این دست باشد شاید تجربه‌ای مانند انتخابات ریاست جمهوری 92 برایش تکرار شود، اما اینکه این شورا می‌تواند باعث کاهش اختلافات برای رسیدن به اتحاد و وحدت باشد یا شورایی برای بیشتر شدن اختلافات و درنتیجه نرسیدن به انسجام و اهداف اصلاح‌طلبان منجر می‌شود. باید منتظر ماند و دید که چه برنامه و سیاست‌هایی در آیین نامه این شورا برای اتحاد و وحدت اصلاح‌طلبان تدوین و اجرایی می‌شود.

 اخبار سیاسی -  ابتکار


ویدیو مرتبط :
آیا سقیفه شورایی بود؟

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

وحدت و اتحاد ميان مسئولين



 

 

 

 

وحدت و اتحاد ميان مسئولين

 

آرمان‌هاي بنيانگذار انقلاب؛ دو دهه پس از عروج

اكرمي:وحدت و اتحاد ميان مسئولين از مهم ترين آرمان‌هاي امام بود


نمي‌توان ميان جمهوريت واسلاميت تفاوتي قائل شد چرا كه هر دو اين موارد در اصل يكي هستندامام به مساله معنويت و اخلاص در عمل حساسيت ويژه‌اي داشت .

يك عضو جامعه روحانيت مبارز وحدت و اتحاد ميان مسوولين كشور را از مواردي عنوان كرد كه حضرت امام بارها در مورد آن تاكيد داشتند.
سيد رضا اكرمي نماينده تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا در ارتباط با مهمترين آرمان‌هاي حضرت امام ،با تاكيد بر اينكه انقلاب با سه عامل مكتب و ديانت، امت و مردم يكپارچه و رهبري و ولايت به پيروزي رسيد يادآور شد: در حال حاضر نيز بايد بر اين سه اصل تاكيد شود.
اين عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: از مسائل ديگري كه امام نسبت به آن حساسيت ويژه‌اي داشت مساله معنويت و اخلاص در عمل بود كه بسيار به آن بها مي‌داد و كتاب سير و سلوك كه مركز نشر آثار امام آن را منتشر كرده در ارتباط با اخلاص در كارها است.
اين عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي با تاكيد بر اهميت ولايت فقيه در نظام خاطرنشان كرد: امام فرموده‌اند در صورتي كه قصد داريم انقلاب آسيب نبيند بايد به مساله ولايت فقيه توجه كرد.
اكرمي در ارتباط با جمهوريت و اسلاميت كه همواره مورد تاكيد حضرت امام بوده است تصريح كرد: جمهوريت و اسلاميت همچون روح و جسم هستند چرا كه جمهوريت شاكله نظام است و اسلاميت قلب و محتواي آن و بنابراين جمهوريت جداي از اسلاميت نيست و اسلاميت نيز جداي از جمهوري نيست،در نتيجه نمي‌توان ميان جمهوريت واسلاميت تفاوتي قائل شد چرا كه هر دو اين موارد در اصل يكي هستند.
اين نماينده مجلس با بيان اينكه خردادماه هميشه حوادث بسياري را در خود داشته كه آن را از ديگر ماه‌ها متمايز كرده است اضافه كرد: انتخابات‌هاي رياست‌جمهوري همچون دوم خرداد و 22 خرداد نيز در اين ماه برگزار شد و به علت حوادثي كه براي امام در اين ماه به وقوع پيوست اين ماه از ديگر ماه‌ها شاخص‌تر شد و به همين دليل در اين ماه توجه به رويكرد‌هاي امام پيش از ماه‌هاي ديگر مشاهده مي‌شود...../تحلیل:ایلنا