اخبار


2 دقیقه پیش

عکس: استهلال ماه مبارک رمضان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان جمعی از کارشناسان حوزه نجوم همراه با نماینده دفتر استهلال مقام معظم رهبری عصر دوشنبه هفدهم خرداد برای رصد هلال شب اول ماه مبارک رمضان بوسیله ...
2 دقیقه پیش

تا 20 سال آینده 16 میلیون بیکار داریم

وزیر کشور گفت: در نظام اداری فعلی که می‌تواند در ۱۰ روز کاری را انجام دهد، در ۱۰۰ روز انجام می‌شود و روند طولانی دارد که باید این روند اصلاح شود. خبرگزاری تسنیم: عبدالرضا ...

شرمن: تعطیلی دولت آمریکا تحریم‌های ایران را با مشکل مواجه می‌کند/ به مشورت با اسرائیل درباره ایران ادامه می‌دهیم



گفتگوی شرمن در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنادر باره ایران,تعطیلی دولت آمریکا

در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنای آمریکا درباره ایرانشرمن: تعطیلی دولت آمریکا تحریم‌های ایران را با مشکل مواجه می‌کند/ به مشورت با اسرائیل درباره ایران ادامه می‌دهیم

معاون وزیر خارجه آمریکا گفت که ما به مشورت خود با متحدان خود در منطقه از جمله اسرائیل درباره ایران ادامه خواهیم داد.

به گزارش فارس، وندی شرمن در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا درباره گفت‌وگوهای اخیر با ایران و تلاش‌های مداوم برای اعمال فشار بر این کشور اظهار نظر کرد.

خانم شرمن که معاون وزیر خارجه آمریکاست در این جلسه گفت آمریکا برای حل آنچه به گفته وی نگرانی‌های جامعه بین‌الملل از برنامه هسته‌ای ایران بود، در پی تعامل و فشار است.

معاون وزیر خارجه آمریکا گفت: «راهبردی که ما برای رفع نگرانی‌های جامعه بین‌المللی از برنامه هسته‌ای ایران به دنبال آن بوده‌ایم و همچنان هستیم سیاستی متشکل از دو رویکرد تعامل و فشار است.

وی افزود در حالی که ترجیح امریکا تعامل دیپلماتیک بوده «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که چنین تعاملی بدون فشار ممکن نخواهد بود.»

شرمن گفت نظام سختگیرانه تحریم‌ها بر همین اساس علیه ایران به اجرا گذارده شده‌اند. وی ادعا کرد این انتخاب دولت ایران بوده که باعث شده این تحریم‌ها به اجرا درآیند و «اقدامات دولت ایران در ماههای پیش رو عامل کلیدی در تصمیم آمریکا برای نگه داشتن آن تحریم‌ها یا شروع به کاهش فشار آنها همزمان با رفع نگرانی‌ها توسط ایران خواهد بود.»

با این حال وی افزود که بخش عمده تحریم‌ها علیه ایران نباید به زودی رفع شوند.

معاون وزیر خارجه آمریکا با اشاره به سخنانی از اوباما در هفته گذشته که گفته بود حاضر است ایده تلاش برای تعامل با ایران را به بوته آزمون بگذارد گفت: «اما ما باید وظیفه خودمان برای حصول اطمینان از موفقیت چنین تلاشی و اجتناب از هر گونه اقدامی که می‌تواند توانایی ما برای رسیدن به راه حل نظامی را مخدوش کند را به سهم خودمان انجام دهیم.»

وی افزود: «در اینجا مهم خواهد بود که ما ـ قوه مجریه و کنگره ـ با یکدیگر مشورت نزدیکی داشته باشیم و اطمینان حاصل کنیم که می‌توانیم همچنان به ایران نشان دهیم که در حالی که ما این فرایند را آغاز می‌کنیم جامعه بین‌المللی کاملاً متحد است.»

خانم شرمن همچنین در این جلسه به دیدار با محمد جواد ظریف در قالب نشست کشورهای 1+5 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل پرداخت و گفت در این دیدار او و کری اگرچه گفته‌اند پذیرای گفت‌وگوی دو جانبه با ایرانی‌ها هستند اما تأکید کرده‌اند که توافق هسته‌ای با ایران تنها از مسیر 1+5 محقق و اجرایی خواهد شد.

معاون وزیر خارجه آمریکا جزئیات دیگری از این دیدار ذکر کرد و گفت: «ما در نشست نیویورک تصریح کردیم به دنبال توافقی هستیم که به حق مردم ایران برای دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای احترام می‌گذارد اما در عین حال به دنیا تضمین می‌دهد که ایران به مسئولیت‌هایش تحت پیمان منع گسترش و قطعنامه‌های شورای امنیت پایبند است.»

طبق گفته وی، وزیر خارجه ایران در این دیدار سخنانی «اندیشمندانه» مطرح کرده و ایده‌هایی درباره نحوه پیشبرد امور پیشنهاد داده است.

خانم شرمن درباره چشم‌اندازهای توافق با ایران گفت پیگیری مسیری سازنده باید از «اعتمادسازی‌های دو جانبه» آغاز شود.

وی گفت: «گام‌های معنادار، شفاف و قابل آزمون ضروری هستند. ما به دنبال گام‌هایی معین از جانب ایران خواهیم بود که به مسائل اصلی می‌پردازد و ضمن آنکه سرعت و گسترده برنامه غنی‌سازی را مدنظر دارد، محدود به آن نیست.»

این مقام آمریکایی که قبلاّ جزو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای با ایران بوده گفت ایران هم در قبال این گامها مطمئنا به دنبال کاهش تحریم‌ها خواهد بود؛ و افزود: «همان‌طور که تصریح کرده‌ایم تنها گامهای ملموس و قابل آزمون می‌تواند مسیری برای کاهش تحریم‌ها پیشنهاد دهد.»

شرمن ادامه داد: «اجازه بدهید به شما اطمینان بدهم که ما در حالی که راه حل مبتنی بر مذاکره را بررسی می‌کنیم همچنان با قدرت به اجرای تحریم‌های وضع شده ادامه خواهیم داد.»

وی گفت واشنگتن در هنگام مذاکره با آمریکا نگرانی‌هایی دارد که ایران باید آنها را رفع کند: «حمایت ایران از سازمان‌های تروریستی، موارد نقض حقوق بشر و فعالیت‌های بر هم زننده ثبات» برخی از مواردی بودند که این مقام آمریکایی به آنها اشاره کرد و افزود: «ما همچنین خواستار بازگشت رابرت لوینسن، شهروند آمریکایی و برخی از شهروندان ایرانی ـ آمریکایی مانند سعید عابدینی و امیر حکمتی هستیم.»

شرمن در ادامه تأکید کرد آمریکا در خلال هر گونه فعالیت دیپلماتیک با ایران به مشورت دقیق با متحدانش از جمله اسرائیل ادامه خواهد داد.

شرمن در پاسخ به سوالی درباره رفع تحریم‌ها در قبال رفع نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: بخش عمده تحریم‌ها نباید بزودی علیه ایران رفع شوند. راه‌های زیادی برای این کار وجود دارد، از جمله توقف یا فریز یا تعلیق. باید به گفت‌وگوها ادامه داد. ما می‌دانیم که با توجه به تاریخچه مذاکرات بویژه در سال 2005 فریب (توسط ایران) می‌تواند وجود داشته باشد.

معاون کری همچنین گفت: من تمایل دارم که اطلاعات محرمانه‌ای را در جلسه محرمانه در اختیار کمیته روابط خارجی سنا قرار دهم، چون نمی‌خواهم ایران بداند ارزیابی ما چیست.

وی افزود: عوامل زیادی در تعیین ساعتی که برای ساخت بمب هسته‌ای ایران تعیین شده، موثر هستند. به عنوان مثال، سال گذشته در سازمان ملل نتانیاهو در سخنرانی خود درباره برنامه هسته‌ای ایران صحبت کرد و گفت که ایران چگونه می‌تواند به بمب هسته‌ای برسد. ایرانی‌ها زیرکانه بخشی از اورانیوم غنی شده را به اکسید تبدیل کردند و ساعتی که درباره بمب هسته‌ای ایران بود را تغییر دادند.

شرمن همچنین اظهار داشت که من در حاشیه نشست 1+5 به ایرانی‌ها گفتم که در کنگره باید در جلسه استماع شرکت کنم و ایرانی‌ها باید به جز حرف اقدامات خود را ارائه کنند.

وی افزود: من فکر می‌کنم که بگذاریم جلسه 15 اکتبر برگزار شود بعد موضوع لایحه تحریم‌ها بررسی شود. من از ایرانی‌ها می‌خواهم که در جلسه 15 اکتبر با برنامه اساسی و قابل راستی‌آزمایی بیایند.

سناتور کورکر در این جلسه گفت که «برداشت من این است دولت به ادامه اجرای تحریم‌ها ادامه خواهد داد.» شرمن در پاسخ گفت: وقتی که تعطیلی دولت آمریکا تمام می‌شود ما بحث تحریم‌های ایران و نحوه اجرای آنها را دنبال خواهیم کرد.  ما طی بازه زمانی کوتاه متوجه خواهیم شد که آیا جدیت وجود دارد یا نه.

سناتور کاردین: اگر ما در فشارها موفق شویم کاری کنیم که آنچه را که می‌خواهیم ایران انجام دهد، پس باید فشارها را افزایش دهیم نه اینکه انها را کاهش دهیم. موضع من این است که ما تحریم‌ها را تقویت کنیم. ما آماده هستیم که به دولت ابزار لازم را برای انجام اقدامات لازم بدهیم. اما فکر می کنم که آمریکا سریعا با متحدان یا ائتلاف موجود برای افزایش فشار وارد گفت‌وگو شود.

سناتور کاردین هم در این جلسه گفت: اگر ما در فشارها موفق شویم کاری کنیم که آنچه را که می‌خواهیم ایران انجام دهد، پس باید فشارها را افزایش دهیم نه اینکه آنها را کاهش دهیم.

 

موضع من این است که ما تحریم‌ها را تقویت کنیم. ما آماده هستیم که به دولت ابزار لازم را برای انجام اقدامات لازم بدهیم. اما فکر می‌کنم که آمریکا سریعا با متحدان یا ائتلاف موجود برای افزایش فشار وارد گفت‌وگو شود.

وندی شرمن هم در ادامه گفت: جان کری به نشست آسیا اقیانوسیه خواهد رفت و در آنجا دیدارهای را خواهد داشت و ایران از موضوعات مهم در آن دیدارها خواهد بود. او در دیدارها خواستار تقویت و اطمینان از انجام تحریم‌ها خواهد شد و به کشورهایی که با ایران ارتباط دارند خواهد گفت که به ایران این پیام را بدهند که از این فرصت استفاده کند.

سناتور ریش هم در این جلسه گفت: وقتی شما به سابقه روحانی نگاه کنید می‌بینید که او از تاکتیک مشابه برای رسیدن به اهداف در زمینه هسته‌ای در گذشته استفاده کرده است. من بنظرم باید بگوییم که ما لبخند و این حرف‌ها را نمی‌خواهیم، آنچه ما می‌خواهیم اقدام است.

شرمن در ادامه گفت: ما بحث‌های گسترده‌ای درباره سناریوهای ممکن داشته‌ایم. همچنین انجام گفت‌وگوها در 1+5 کار ساده‌ای نیست. ما مکانیزم‌های بسیاری برای پیشرفت گفت‌وگوها داریم.

 

درباره گفت‌وگوها باید بگویم که چین و روسیه در برخی موارد با ما مخالفت می‌کنند، ولی اروپایی شاید همراه باشند. پس ما باید به طرحی در این زمینه برسیم.

وی افزود: ما چارچوب گفت‌وگوها را نهایی می‌کنیم. ما چیز جدیدی را در ابتدا پیشنهاد نخواهیم کرد تا زمانی که از ایران پیشنهاداتشان را بشنویم.

شرمن همچنین درباره رئیس جمهور ایران اظهار داشت: روحانی که از قشر روحانی مذهبی است و در مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی امنیت ملی بوده و به رهبری نزدیک است. او محکم و محافظه‌کار است.

شرمن گفت: افرادی هستند که در ایران با اقدامات روحانی مخالف هستند. من فکر می‌کنم رهبر ایران اختیار لازم در این زمینه را داده است.

معاون وزیر خارجه آمریکا: من درباره موضوع رفع تحریم‌ها در ملا عام صحبت نمی‌کنم. ایران باید نگرانی‌‌ها درباره برنامه هسته‌ای خود را رفع کند. اوباما گفت که ایران دسترسی، نه حق غنی‌سازی اورانیوم را خواهد داشت. بحثی از حق نشد. حق ذاتی برای غنی سازی وجود ندارد. قطعنامه شورای امنیت خواستار تعلیق غنی سازی ایران شده و به الزامات متعهد باشد.

شرمن در ادامه از پاسخ به سوال سناتور آمریکایی درباره اینکه آیا ایران می‌تواند غنی‌سازی داشته باشد یا نه، امتناع کرد و پاسخ صریحی نداد و گفت که در ملا عام درباره آن گفت‌وگو نخواهد کرد.

شرمن همچنین گفت: ما از سفارتخانه مجازی و فیسبوک خود استفاده خواهیم کرد تا آزادی بیان را تقویت کنیم. آلن ایر هم سخنگوی فارسی زبان است که در این زمینه فعالیت می‌کند. برای اولین بار در روزنامه ایرانی مصاحبه سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا آلن ایر منتشر شد و در صفحه اول قرار گرفت.

وی همچنین گفت: تعطیلی دولت آمریکا ما در موضوع تحریم‌های ایران با مشکل مواجه می‌کند.

شرمن در بخش دیگری از سخنانش افزود: ما امیدواریم که ایران همه زندانیان سیاسی را آزاد کند، و آزادی 3 آمریکایی می‌تواند یک ژست بزرگ سیاسی باشد.

شرمن گفت: ما نباید به افرادی که در میز مذاکره با ما می‌نشینند اعتماد کنیم. اما همانطور که کری گفت ما باید پیشنهادی که داده شده را بیازماییم.

مک کین هم در این جلسه گفت: آمریکا به ساکنان اردوگاه اشرف تضمین حمایت داده بود. الان که 51 نفر از آنها کشته شدند. اینکه ما کاری نکردیم چه پیامی را به کسانی که گفته‌ایم تحت حمایت ما هستند، می‌فرستد؟ ما باید کمک‌هایی را که در این زمینه می‌توانیم انجام دهیم را بررسی کنیم.

شرمن هم در ادامه گفت: ما این حملات به اردوگاه اشرف را محکوم کردیم و با دولت عراق همکاری می‌کنیم. پاسخ واقعی این است که اطمینان از امنیت این افراد این است که موضوع استقرار آنها در جایی دیگر به نتیجه برسد./فارس

 


ویدیو مرتبط :
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران و پاسخ ایران به این تحریم‌ها

خواندن این مطلب را به شما پیشنهاد میکنیم :

بی اعتنایی ترکیه به تحریم های آمریکا: به واردات نفت ایران ادامه می دهیم



 

ترکیه , نفت , ایران , تحریم های آمریکا

 

ترکیه با بی اعتنایی به تحریم های آمریکا، به واردات نفت ایران ادامه می دهد.

منابع آگاه در ترکیه و عربستان سعودی به رویترز گفته اند با وجود تحریم های بین المللی ، آنکارا قصد ندارد واردات نفت خام از ایران را کاهش دهد.

رویترز می نویسد: ترکیه با این اقدام، به مشتری بی نظیر نفت ایران تبدیل شده است زیرا با وجود افزایش فشارها علیه تهران به دلیل تحریم های بین المللی ، همچنان به حفظ میزان واردات نفت از ایران پایبند است.

براساس این گزارش، دولتمردان ترکیه پس از اعزام هیاتی به ریاض این موضوع را گفته اند. مقامات ترکیه پس از این تبادل نظر با مقامات سعودی، با ادامه واردات نفت خام از ایران به همان میزان قبلی تاکید کردند.

در این سفر مقامات ترکیه تصمیم گرفتند از عربستان سعودی ، درخواست نفت بیشتری نکنند.

این شرایط باعث می شود از اعمال فشار بیشتر علیه ایران، جلوگیری شود و این در حالی است که اتحادیه اروپا به تازگی واردات نفت خام از ایران را متوقف کرده است.

یک مقام مسئول در وزارت نفت عربستان سعودی نیز گفت: مسئولان بخش انرژی ترکیه در هنگام سفر به ریاض، خواهان دریافت نفت بیشتری از عربستان سعودی نشدند.

وی افزود: ترکیه، خواهان نفت بیشتری نیست و قصد ندارد واردات نفت خام از ایران را متوقف کند.

یک مقام مسئول در بخش انرژی ترکیه هم گفت: تا زمانی که شورای امنیت سازمان ملل متحد، خرید نفت ایران را ممنوع نکند؛  آنکارا به خرید نفت ایران ادامه می دهد.

رویترز می نویسد: تحریم نفت ایران توسط سازمان ملل متحد ، اقدامی بسیار بعید است به ویژه پس از آنکه روسیه و چین ( بزرگترین مشتری نفت ایران)، تایید قطعنامه علیه سوریه را در شورای امنیت ناکام گذاشتند.

ترکیه روزانه حدود 200 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد می کند که حدود 30 درصد از نیاز ترکیه به نفت خام را تامین می کند. این میزان، هفت درصد از نفت صادراتی ایران را تشکیل می دهد.

ترکیه قرارداد واردات نفت خام از ایران را برای سال 2012 نیز تمدید کرد.

بسیاری از کارشناسان پیش بینی می کنند چین و ترکیه به روند واردات نفت خام از ایران در حجم های قبلی ادامه بدهند. این در حالی است که پیش از این ، شرکت هایی در چین و ترکیه از کاهش واردات نفت ایران و افزایش واردات نفت از عربستان سعودی خبر داده بودند.

رویترز می نویسد: به نظر می رسد این اقدامات در راستای ، چانه زنی ترکیه و چین با ایران برای خرید نفت ایران با قیمت ارزان تر، صورت گرفته است.../عصرایران